3141 UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W KOWARACH z dnia 30 września 2003 r. w sprawie zasad i trybu umarzania i udzielania ulg w spłacaniu Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. |
§ 1
Uchwała określa szczegółowe zasady i tryb umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych, zwanych dalej “wierzytelnościami”,
do których nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) przypadających jednostkom sektora finansów publicznych miasta od osób fizycznych, osób prawnych, a także jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, zwanych dalej “dłużnikami”.
§ 2
Wierzytelność może być umorzona w całości lub w części jeżeli:
1) w wyniku postępowania egzekucyjnego lub na podstawie innych okoliczności lub dokumentów stwierdzono, że dłużnik nie posiada majątku, z którego można by dochodzić wierzytelność,
2) ściągnięcie wierzytelności zagraża ważnym interesom dłużnika, a w szczególności jego egzystencji,
3) nie można ustalić dłużnika lub dłużnik zmarł nie pozostawiając spadkobierców,
4) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej wierzytelności lub postępowanie egzekucyjne okazałoby się nieskuteczne,
5) w innych sytuacjach społecznie i gospodarczo uzasadnionych po uzyskaniu pisemnej akceptacji Burmistrza Miasta.
§ 3
1. Kierownicy jednostek organizacyjnych Miasta mogą samodzielnie podjąć decyzję o umorzeniu, rozłożeniu na raty i odroczeniu zapłaty wierzytelności w sposób następujący:
1) umorzenie – jeżeli wartość wierzytelności nie przekracza:
a) w zakładach budżetowych – 100% minimalnego wynagrodzenia za pracę,
b) w pozostałych jednostkach – 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę,
2) rozłożenie na raty – jeżeli wartość wierzytelności nie przekracza 400% minimalnego wynagrodzenia za pracę, okres spłaty do 12 miesięcy,
3) odroczenie – jeżeli wartość wierzytelności nie przekracza 300% minimalnego wynagrodzenia za pracę, okres spłaty do 6 miesięcy.
2. Przez wartość wierzytelności, o której mowa w ust. 1, rozumie się należność główną.
§ 4
Kierownicy jednostek organizacyjnych Miasta podejmują decyzje wymienione w § 3 na pisemny wniosek dłużnika, z tym że:
1) w przypadku rozłożenia na raty lub odroczenia płatności z wierzycielem zawierane jest porozumienie określające: ilość rat, terminy płatności, odsetki za zwłokę,
2) przed podjęciem decyzji o umorzenie wierzytelności należy przeprowadzić analizę czy ewentualne wszczęcie postępowania egzekucyjnego nie narazi jednostki organizacyjnej tylko na dodatkowe koszty (bez możliwości wyegzekwowania jakiejkolwiek kwoty), a ponadto należy zgromadzić dokumentację, z której będzie wynikać, iż dłużnik nie jest w stanie spłacić długu. Wniosek w sprawie umorzenia wierzytelności powinien zawierać oświadczenie o stanie majątkowym wierzyciela lub następcy prawnego,
3) w przypadku umorzenia wierzytelności osób fizycznych zmarłych lub instytucji istniejącej konieczne jest zebranie dokumentów potwierdzających taką sytuację.
§ 5
1. Burmistrz Miasta, na wniosek kierownika jednostki organizacyjnej, może umorzyć, rozłożyć na raty lub odroczyć spłatę wierzytelności przekraczające kwoty wymienione w § 3.
2. W przypadku rozłożenia na raty lub odroczenia spłaty wierzytelności Burmistrz Miasta postanawia, co do ilości rat i terminu zapłaty.
3. Zarządzenie Burmistrza Miasta jest podstawą do zawarcia przez kierownika jednostki organizacyjnej porozumienia z dłużnikiem.
4. W przypadku umorzenia wierzytelności przekraczającej kwoty wymienione w § 3 podstawą dla kierownika jednostki organizacyjnej jest zarządzenie Burmistrza Miasta.
§ 6
Organ uprawniony, o którym mowa w § 3 ust. 1 i § 5 ust. 1, może cofnąć swoją decyzję o umorzeniu lub udzieleniu ulg w spłacaniu wierzytelności, jeżeli wyjdzie na jaw, że dowody, na podstawie których wierzytelność umorzono lub udzielono ulg w jej spłaceniu, okazały się fałszywe bądź, że decyzja została wydana w wyniku przestępstwa, albo, że dłużnik wprowadził ten organ w błąd, co do okoliczności, które stanowiły podstawę do umorzenia lub udzielenia ulg w spłacaniu wierzytelności.
§ 7
1. Zobowiązuje się kierowników jednostek organizacyjnych Miasta do przedkładania Burmistrzowi Miasta Kowary sprawozdań z umorzeń wierzytelności, odroczeń terminów spłaty oraz rozłożenia płatności na raty wg wzoru stanowiącego załącznik do uchwały.
2. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, są sporządzane w okresach:
1) za pierwsze półrocze – wraz z informacją o przebiegu wykonania budżetu jednostki organizacyjnej miasta za pierwsze półrocze,
2) za cały rok – wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu jednostki organizacyjnej Miasta.
3. Zobowiązuje się Burmistrza Miasta do przedkładania Radzie Miejskiej sprawozdania dotyczącego zakresu umorzonych wierzytelności wg stanu na dzień 31 grudnia każdego roku kalendarzowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Miasta.
§ 8
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Kowary.
§ 9
Uchwała podlega ogłoszeniu przez rozplakatowanie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miejskim w Kowarach oraz opublikowanie w prasie lokalnej.
§ 10
Traci moc uchwała nr XXII/134/00 Rady Miejskiej w Kowarach z dnia 10 sierpnia 2000 r.
§ 11
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
PRZEWODNICZĄCY |
RADY MIEJSKIEJ |
MIROSŁAW GÓRECKI |
Załącznik do uchwały Rady Miejskiej w Kowarach z dnia 30 września 2003 r. (poz. 3141)