STATUT GMINY MALCZYCE
R o z d z i a ł I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Gmina Malczyce, zwana dalej w niniejszym statucie “Gminą”, jest posiadającą osobowość prawną jednostką samorządu terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.
2. Wszystkie oso
by, które na stałe zamieszkują na obszarze gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez:– udział w referendach gminnych organizowanych w sytuacjach określonych w niniejsz
– wybraną przez siebie Radę Gminy w Malczycach, zwaną w dalszej części niniejszego statutu “Radą", będącą organem stanowiącym i kontrolnym Gminy,
– wybranego przez siebie Wójta Gminy Malczyce, zwanego dalej “Wójtem”, będącego organem wykonawcz
ym Gminy,– wybrane przez Radę organy wewnętrzne, zwane dalej “organami Rady”, będące pomocniczymi ciałami kolegialnymi Rady o charakterze opiniodawczym, wnioskodawczym i kontrolnym,
– uczestnictwo w przeprowadzanych przez Radę konsultacjach z mieszkańcami
Gminy.§ 2
1. Gmina położona jest w województwie dolnośląskim i obejmuje obszar 52 km
2,2. Granice terytorialne gminy określa mapa w skali 1:100 000, stanowiąca załącznik nr 1 do niniejszego statutu.
§ 3
1. Gmina posiada herb.
1) Herb Gminy Malczyce stan
na tarczy gotyckiej dzielonej w słup, w prawym złotym polu czarny połuorzeł z czerwonymi pazurami, ze srebrną połuksiężycową przepaską poprzez prawe skrzydło i pierś – ze srebrnym połukrzyżem w jej środku. W błękitnym lewym polu, u czoła tarczy zielone liście dębowe z żołędziami, w złotym obrysie. Dołem tarczy srebrna wstęga wody, z której wyrasta złota połułodzia z masztem i żaglem srebrnym.
2) Herb Wielki Gminy Malczyce tworzą:
u bocznic tarczy, dwa podtrzymujące ją pegazy (trzymacze, bocznice inaczej suport), wspięte, zwrócone do siebie, ku tarczy. U podstawy tarczy złota wstęga z błękitnym napisem – Gmina – Malczyce – Gmina.
2. Herb jest znakiem prawnie chronionym.
3. Rozpowszechnianie herbu wymaga zgody Wójta.
4. Wzór herbu określają załączniki nr
3 i 4 do niniejszego statutu.§ 4
Siedzibą organów gminy jest miejscowość Malczyce.
R o z d z i a ł II
Zakres działania, zadania Gminy oraz zasady ich realizacji
§ 5
Zakres działania Gminy określają:
1) ustawy i akty wydane na podstawie oraz w granicach u
poważnień ustawy,2) porozumienia zawarte z innymi jednostkami samorządu terytorialnego i organami administracji rządowej,
3) umowy zawarte z innymi podmiotami.
§ 6
1. Gmina wykonuje swoje zadania:
1) poprzez działalność swych organów i organów jednostek
pomocniczych,2) poprzez gminne jednostki organizacyjne, wymienione w rejestrze, o którym mowa w ust. 2,
3) poprzez działalność innych podmiotów – krajowych i zagranicznych – na podstawie zawartych z nimi umów i porozumień.
2. Wójt prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.
R o z d z i a ł III
Władze gminy
§ 7
1. Mieszkańcy gminy wykonują swoje uprawnienia bezpośrednio w drodze wyborów, referendum, a także za pośrednictwem organów Gminy.
2. Organami Gminy są:
1) Rada,
2) Wójt.
§ 8
1. Dokumenty z z
akresu działania Rady i Komisji udostępnia się w Biurze Rady, w dniach pracy Urzędu Gminy, w godzinach przyjmowania interesantów. Dokumenty z zakresu działania Wójta oraz Urzędu udostępniane są w Sekretariacie lub na poszczególnych stanowiskach, w dniach i godzinach przyjmowania interesantów.2. Z dokumentów mogą być sporządzone notatki, wydruki lub kserokopie.
Wymienionych czynności dokonuje się wyłącznie w Urzędzie w asyście pracownika Urzędu odpowiedzialnego za określony zbiór dokumentów.
3. Udostępnienie dokumentów jest nieodpłatne.
4. Czynności polegające na uwierzytelnianiu sporządzonych notatek z dokumentów, wydruk, kopiowanie kserograficzne jest odpłatne.
5. Za uwierzytelnienie notatki pobiera się opłatę skarbową wg przepisów odrębnych. Wysokość opłaty za sporządzenie odbitki kserograficznej oraz wydruku jednej strony określa Wójt w drodze zarządzenia.
§ 9
1. Organem stanowiącym i kontrolnym w gminie jest Rada, do której należy rozstrzyganie we wszystkich sprawach publicznych, mających na celu zaspokojenie zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej.
2. Zasady i tryb wyboru członków Rady określa odrębna ustawa.
§ 10
1. Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.
2. Kadencja Rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyboru.
§ 11
1. Rada w
ybiera Przewodniczącego Rady oraz jednego Wiceprzewodniczącego na pierwszej sesji Rady nowej kadencji.2. Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji zwołując pierwszą sesję nowo wybranej Rady dokonuje następujących czynności:
1) określenie daty, godziny i mi
2) przygotowanie porządku obrad,
3) dokonanie otwarcia sesji,
4) powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród nowo wybranych radnych.
3. Porządek obrad, o jakim mowa w ust. 2 pkt 2, zawiera w szczególności sprawozdanie dotychczasowego Wójta o stanie gminy.
4. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 3, obejmuje między innymi informacje o:
1) stanie mienia komunalnego i jego zmianach w okresie kadencji Wójta,
2) gminnych inwestycjach realizowanych w okresie kadencji Wójta,
3) środkach zewnętrznych pozyskanych na realizację inwestycji, o których mowa w pkt 2 oraz innych środkach zewnętrznych pozyskanych w związku z wykonywaniem zadań Gminy,
4) stanie należności i zobowiązań budżetu Gminy oraz gminnych jednost
ek organizacyjnych,5) sytuacji społeczno-gospodarczej na terenie gminy i jej zmianach w okresie kadencji Wójta.
5. W przypadku, gdy Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji nie może wykonać czynności określonych w ust. 2, dokonuje ich Wiceprzewodniczący R
ady poprzedniej kadencji.§ 12
Przewodniczący Rady, w ramach organizowania prac rady i prowadzenia jej obrad, w szczególności:
– zwołuje sesje Rady,
– przewodniczy obradom,
– pilnuje porządku na sesji,
– kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,
– zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,
– podpisuje uchwały Rady,
– reprezentuje Radę na zewnątrz,
– czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.
§ 13
W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko.
§ 14
1. Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady określa Regulamin Rady Gminy, stanowiący załącznik nr 5 do
niniejszego statutu.2. Odrębny regulamin, stanowiący załącznik nr 6 do niniejszego statutu, określa zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej.
§ 15
1. Rada powołuje następujące stałe komisje:
1) Komisję Gospodarki Finansowej, Rozwoju Gospodarczego, Ładu i Porządku Publicznego,
2) Komisja Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Spraw Socjalnych,
3) Komisję Rolnictwa, Samorządu, Ochrony Środowiska i Handlu,
4) Komisję Rewizyjną.
Rada może w każdym czasie zmienić nazwy stałych komisji, z wyjątkiem komisji rewiz
yjnej.2. W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje do wykonywania określonych zadań, określając ich skład i zakres działania.
§ 16
W skład Komisji Rady wchodzą wyłącznie radni.
§ 17
Obsługę Rady i jej organów zapewnia Wójt.
§ 18
Organem wykonawczym Gminy jest Wójt.
§ 19
Wójt wykonuje uchwały Rady i realizuje zadania Gminy określone w ustawach, porozumieniach zawartych z organami administracji rządowej i jednostkami samorządu terytorialnego oraz w umowach zawartych z innymi podmiotami.
R
o z d z i a ł IVJednostki pomocnicze Gminy
§ 20
1. W gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze sołectwa. Wykaz sołectw zawiera załącznik nr 2.
2. Utworzenie, połączenie, podział oraz zniesienie jednostki pomocniczej musi czynić zadość następującym za
sadom:a) inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować, albo organy gminy,
b) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada Gminy odrębną uchwałą,
c) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Wójt z w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,
d) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien – w
miarę możliwości – uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.3. O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy, a także zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały.
4. Do znoszenia jednoste
k pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 3.§ 21
Uchwały, o jakich mowa w § 20 ust. 1, powinny określać w szczególności:
– obszar,
– granicę,
– siedzibę władz,
– nazwę jednostki pomocniczej,
– statut jednostki pomocniczej.
§ 22
Jednostki pomocnicze Gmin
y nie prowadzą samodzielnie gospodarki finansowej.R o z d z i a ł V
Radni
§ 23
1. Radny ma prawo inicjatywy uchwałodawczej, o ile ustawa nie stanowi inaczej, prawo udziału w głosowaniu na sesjach Rady, prawo występowania z interpelacjami oraz zapytaniami.
2. Tryb zgłaszania interpelacji i zapytań określa Regulamin Rady.
3. W celu usprawnienia swojej pracy radni, których łączą wspólne cele działania, mogą tworzyć kluby według następujących zasad:
1) klub powinien liczyć co najmniej czterech radnych,
2) można należeć tylko do jednego klubu,
3) powstanie klubu następuje z chwilą doręczenia Przewodniczącemu Rady powiadomienia wraz z listą członków klubu i oświadczeniami o ich przystąpieniu do klubu oraz uchwały o wyborze przewodniczącego klubu,
4) Przewodniczą
5) kluby działają zgodnie z uchwalonymi przez siebie regulaminami,
6) przewodniczący klubu reprezentuje klub na zewnątrz,
7) działalność klubu nie może ograniczać uprawnień poszczególnych radnych zagwarantowanych w ustawach
i niniejszym Statucie.R o z d z i a ł VI
Pracownicy samorządowi
§ 24
1. Uchwały Rady w sprawie odwołania Sekretarza i Skarbnika Gminy nie mogą być podjęte na sesji, na której został zgłoszony wniosek o odwołanie.
2. Przed podjęciem uchwały o odwołaniu Rada jest obowiązana wysłuchać wyjaśnień osoby, której dotyczy wniosek o odwołanie.
3. Postanowień ust. 1 i 2 nie stosuje się w razie odwołania równoznacznego z rozwiązaniem stosunku pracy bez wypowiedzenia.
R o z d z i a ł VII
Postanowienia końcowe
§ 25
1.
Statut podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.2. Statut wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jego ogłoszenia.
§ 26
Do zmiany Statutu stosuje się przepisy dotyczące jego uchwalenia.