R o z d z i a ł VI

Kształtowanie układu komunikacyjnego i zasady lokalizacji miejsc postojowych

§ 24

1. Przebieg oraz klasyfikację dróg i ulic określają rysunki planu i uchwała.

2. Układ dróg i ulic publicznych tworzą:

1) droga główna, oznaczona na rysunkach planu symbolem KG, w śladzie drogi wojewódzkiej nr 365 (Jelenia Góra – Jawor),

2) droga zbiorcza, oznaczona na rysunkach planu symbolem KZ, w śladzie drogi wojewódzkiej nr 328 (Marciszów – Złotoryja),

3) drogi i ulice lokalne, oznaczone na rysunkach planu symbolem – KL, w śladzie dróg powiatowych,

4) drogi i ulice dojazdowe w śladzie głównych dróg gminnych,

5) ulice pieszo-jezdne gminne oznaczone na rysunkach planu.

3. Układ dróg i ulic określony w ust. 2 uzupełniają istniejące, zachowane, nieoznaczone na rysunkach planu, a wydzielone ewidencyjnie gminne drogi gospodarcze oraz drogi i ulice wewnętrzne.

§ 25

1. Zachowuje się szerokości dróg i ulic publicznych w istniejących liniach rozgraniczających. Dopuszcza się konieczne poszerzenia pasów drogowych i ulicznych na cele określone w § 5 ust. 3.

2. Rezerwuje się pasy terenu, oznaczone na rysunkach planu, pod przyszłą modernizację i poszerzenie pasa drogowego dróg wojewódzkich do szerokości minimum:

1) 26,0 m dla drogi KG nr 365,

2) 22,0 m dla drogi KZ nr 328.

3. Poszerzenie pasa drogowego istniejących dróg wojewódzkich nr 328 i nr 365 może odbywać się wyłącznie za zgodą właścicieli gruntów, których poszerzenie dotyczy.

4. Pasy terenu stanowiące rezerwę mogą być zagospodarowane czasowo na cele innych funkcji określonych w planie zgodnie z przepisami szczególnymi.

5. Wskazuje się możliwy przebieg obwodnicy miasta Świerzawy, obejmujący propozycję częściowej zmiany trasy drogi nr 328. Zmianę trasy oznaczono na rysunkach planu jako rezerwę terenową o szerokości 35,0 m. Wszelkie działania inwestycyjne na obszarze rezerwowanego pasa terenu oraz w jego najbliższym sąsiedztwie, do 25,0 m od pasa rezerwowanego terenu, wymagają uzgodnienia z zarządcą dróg wojewódzkich. W granicach rezerwy terenowej zakazuje się nasadzeń zieleni wysokiej.

6. Dopuszcza się zmianę położenia, oznaczonych na rysunku planu, orientacyjnych linii rozgraniczających nowych ulic, do 5,0 m, przy zachowaniu następujących warunków:

1) Utrzymana zostanie ustalona w planie i w przepisach szczególnych minimalna szerokość ulicy w liniach rozgraniczających,

2) Spełnione zostaną wymogi wynikające z przepisów szczególnych dotyczące ulic, w szczególności w zakresie podstawowych elementów trasy ulicy – szerokości jezdni i chodników oraz układu łuków i odcinków prostych jezdni.

7. Minimalne szerokości nowych dróg i ulic w liniach rozgraniczających określają przepisy szczególne, a minimalna szerokość ulicy pieszo-jezdnej powinna wynosić 6,0 m.

8. W ciągach dróg i ulic lub w styczności z nimi wskazana jest lokalizacja ścieżek rowerowych zgodnie z przepisami szczególnymi. Ścieżki w pasach drogowych należy lokalizować w uzgodnieniu z zarządcą drogi.

§ 26

1. Zachowuje się istniejącą obsługę terenów i działek (zjazdy) z ulic wojewódzkich nr 328 i nr 365, oznaczonych symbolem KZ i KG. Dopuszcza się wykonanie nowych zjazdów wyłącznie na działki wskazane na rysunkach planu.

2. Dopuszcza się skrzyżowanie nowej ulicy 1KD z ulicą wojewódzką nr 328 KZ w miejscowości Sędziszowa w miejscu wskazanym na rysunkach planu.

§ 27

1. Przy modernizacji dróg wskazanym jest zachowanie w maksymalnym stopniu istniejącej zieleni wysokiej w obrębie linii rozgraniczających.

2. Modernizowane i nowe elementy układu komunikacyjnego służące pieszym oraz dojścia do obiektów usług publicznych i budynków wielorodzinnych należy dostosować do potrzeb osób niepełnosprawnych.

3. Obiekty związane z obsługą ruchu i kioski, lokalizowane w pasach ulicznych za zgodą zarządcy drogi, należy kształtować w oparciu o jednorodne rozwiązania architektoniczne i materiałowe.

4. Przy przebudowie ulic należy uwzględniać zasady lokalizacji sieci infrastruktury technicznej wynikające z przepisów szczególnych i ustaleń określonych w § 36 ust. 4.

5. Zasady ustalania linii zabudowy wzdłuż dróg i ulic określa § 8.

§ 28

1. Zachowuje się istniejącą linię kolejową, drugorzędną, nr 312 relacji Marciszów – Jerzmanice Zdrój.

2. Na terenach kolejowych, oznaczonych symbolem KK, o zachowanej funkcji podstawowej, zakazuje się:

1) lokalizacji obiektów niezwiązanych z prowadzeniem ruchu kolejowego,

2) prowadzenia infrastruktury podziemnej, z wyjątkiem skrzyżowań z linią kolejową realizowanych zgodnie z przepisami szczególnymi i w uzgodnieniu z zarządcą linii.

3. Na terenach sąsiadujących z terenami kolejowymi, przy rozbudowie istniejących obiektów i budowie nowych obiektów niezwiązanych z obsługą linii kolejowej oraz przy lokalizacji zieleni należy zachować odległości od terenów kolejowych ustalone w przepisach szczególnych, zapewniające bezpieczeństwo ruchu i funkcjonowania urządzeń kolejowych.

4. Dopuszcza się przeznaczenie części terenów kolejowych w Nowym Kościele na cele usług komercyjnych oraz produkcji, baz i składów z uwzględnieniem ustaleń uchwały dla tych funkcji.

5. W przypadku likwidacji linii kolejowej nr 312, tereny kolejowe oraz niezabudowane części terenów sąsiednich, przylegających do terenów kolejowych, w pasie o szerokości 10 m, stanowią rezerwę dla innych ciągów komunikacyjnych.

§ 29

1. W granicach działek budowlanych, należy zabezpieczyć odpowiednią do potrzeb i przepisów szczególnych liczbę miejsc postojowych.

2. Minimalną liczbę miejsc postojowych na działkach budowlanych należy ustalić w oparciu o następujące wskaźniki:

1) na terenach zabudowy mieszkaniowej – 1 mp/1 mieszkanie,

2) na terenach usług:

a)

biura, urzędy i obiekty handlowe

Ţ

1 m.p./50 m2 p.u.

b)

obiekty sportowo-rekreacyjne i gastronomiczne

Ţ

1 m.p./10 użytkowników

c)

szkoły

Ţ

1 m.p./10 osób personelu

d)

przychodnie zdrowia

Ţ

1 m.p./100 m2 p.u.

e)

biblioteki, kluby i sale widowiskowe

Ţ

1 m.p./20 użytkowników

f)

hotele i pensjonaty

Ţ

1 m.p./5 łóżek.

3. W bilansie miejsc postojowych dopuszcza się uwzględnienie przyulicznych miejsc postojowych za zgodą zarządcy drogi.