3103

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W BRZEGU DOLNYM

z dnia 30 października 2003 r.

w sprawie zasad i trybu przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami Gminy Brzeg Dolny

Na podstawie art. 5a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Miejska w Brzegu Dolnym uchwala, co następuje:

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

W przypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla gminy mogą być przeprowadzone konsultacje z mieszkańcami w celu poznania ich opinii w sprawie poddanej konsultacji.

§ 2

1. Konsultacje należy przeprowadzić z uprawnionymi mieszkańcami obszaru, których przedmiotowa sprawa dotyczy.

2. Za uprawnionego mieszkańca uważa się osobę fizyczną, która posiada najpóźniej w dniu konsultacji prawo wyborcze do Rady Miejskiej i której miejsce zamieszkania znajduje się na obszarze objętym konsultacjami.

3. Konsultacje mogą mieć zasięg gminny, ogólnomiejski, lokalny, (obejmujący np. sołectwo, osiedle) środowiskowy.

§ 3

1. Konsultacje mogą być przeprowadzone w jednym z następujących trybów:

1) karty konsultacyjnej wypełnionej przez mieszkańców biorących w nich udział polegającym na udzieleniu odpowiedzi pozytywnej lub negatywnej na postawione pytanie lub na wyborze określonego wariantu rozwiązania sprawy,

2) zebrań z mieszkańcami których przedmiotowa sprawa dotyczy,

3) badania opinii publicznej mieszkańców.

2. Tryby można łączyć.

§ 4

1. Konsultacje zarządza Rada Miejska w formie uchwały lub Burmistrz w formie zarządzenia.

2. Tryb konsultacji uważa się za zachowany bez względu na liczbę osób biorących w nich udział.

3. Wynik konsultacji nie wiąże organu zarządzającego konsultacje i jest ważny przez pół roku od ich przeprowadzenia.

II. TRYB KARTY KONSULTACYJNEJ

§ 5

Uchwała lub zarządzenie, o których mowa w § 4 ust. 1, powinny określać w szczególności:

1) przedmiot konsultacji (treść pytania konsultacyjnego albo warianty rozwiązania sprawy) i tryb,

2) osoby uprawnione do udziału w konsultacjach,

3) obszar i termin konsultacji.

§ 6

Do kompetencji Burmistrza należy w szczególności:

1) ustalenie kalendarza czynności związanych z konsultacjami,

2) określenie wzoru karty konsultacyjnej,

3) określenie wzoru protokołu sporządzonego przez komisję do spraw konsultacji i terminu jego złożenia,

4) sporządzenie i rozplakatowanie ogłoszeń o przeprowadzeniu konsultacji.

§ 7

1. Karta konsultacyjna zawiera w szczególności:

1) treść pytania lub warianty rozwiązania sprawy ,

2) miejsce na udzielenie odpowiedzi na postawione pytanie lub na wybór wariantu rozwiązania sprawy,

3) miejsce na pieczęci urzędowe,

4) pouczenie o sposobie wyrażenia opinii.

2. Za nieważne uznaje się karty konsultacyjne:

1) inne niż ustalone lub bez pieczęci urzędowej,

2) złożone po terminie,

3) zawierające odpowiedzi udzielone niezgodnie z instrukcją,

4) przedarte lub w inny sposób uszkodzone ,

5) zawierające dopiski lub inne zapisy utrudniające odczytanie wyniku ankiety.

§ 8

1. Głosować można tylko osobiście. Karta konsultacyjna będzie wydana tylko osobie uprawnionej, po okazaniu dokumentu tożsamości.

2. Pobranie i oddanie karty będzie potwierdzone własnoręcznym podpisem na liście osób uprawnionych, przygotowanej przez właściwą komórkę organizacyjną Urzędu Miejskiego.

3. Udzielenie odpowiedzi na postawione pytanie następuje przez postawienie znaku “X” w kratce obok wybranej przez siebie odpowiedzi pozytywnej “TAK” lub negatywnej “NIE”.

4. Dokonanie wyboru pomiędzy zaproponowanymi wariantami rozwiązania sprawy następuje przez postawienie znaku “X” w kratce przy wybranym przez siebie wariancie.

§ 9

1. Komisję do spraw konsultacji (lub kilka komisji) powołuje Burmistrz . Burmistrz określi liczbę członków komisji, jej skład osobowy, siedzibę i czas pracy oraz zasięg terytorialny. Skład osobowy powinien uwzględniać możliwość wzięcia udziału stron zainteresowanych.

2. Do zadań komisji należy w szczególności:

1) wydawanie i przyjmowanie kart konsultacyjnych,

2) ustalenie wyników konsultacji,

3) ustalenie liczby osób uprawnionych do udziału w konsultacjach oraz liczby osób, które wzięły udział w konsultacjach,

4) sporządzenie protokołu .

3. Komisja ulega rozwiązaniu z chwilą ogłoszenia wyników konsultacji przez Burmistrza.

§ 10

1. Ogłoszenie o przeprowadzeniu konsultacji rozplakatowuje się co najmniej na 7 dni przed terminem konsultacji na obszarze gminy objętym konsultacjami.

2. Ogłoszenie powinno określać w szczególności:

1) przedmiot, obszar i termin konsultacji,

2) osoby uprawnione do udziału w konsultacjach,

3) siedzibę i czas pracy komisji oraz zasięg terytorialny komisji do spraw konsultacji.

III. TRYB ZEBRAŃ Z MIESZKAŃCAMI

§ 11

Uchwała lub zarządzenie, o których mowa w § 4 ust.1, powinny określać w szczególności:

1) przedmiot, obszar i tryb zebrań,

2) osoby uprawnione do udziału w zebraniach,

3) miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia zebrania.

§ 12

Do kompetencji Burmistrza należy w szczególności:

1) ustalenie kalendarza czynności związanych z zebraniami,

2) ustalenie wzoru protokołu i termin jego złożenia,

3) sporządzenie i rozplakatowanie ogłoszeń o przeprowadzeniu zebrań.

§ 13

1. Ogłoszenie o zebraniu z mieszkańcami rozplakatowuje się co najmniej na 7 dni przed ich terminem na obszarze gminy objętym zebraniami.

2. Ogłoszenie powinno określać w szczególności:

1) przedmiot, obszar zebrań,

2) osoby uprawnione do udziału w zebraniach,

3) miejsce, dzień, godzinę rozpoczęcia zebrania.

§ 14

1. Zebranie otwiera i prowadzi przewodniczący zebrania, którego wyznacza Burmistrz.

2. Przewodniczący zebrania informuje mieszkańców o sprawie będącej przedmiotem zebrania i o możliwych rozwiązaniach.

3. Opinię mieszkańcy wyrażają w formie głosowania.

4. Po dyskusji przewodniczący zebrania przeprowadza głosowanie.

§15

1. Do obowiązków przewodniczącego należy w szczególności:

1) udostępnienie listy osób uprawnionych do udziału w głosowaniu przygotowanej przez właściwą komórkę organizacyjną Urzędu Miejskiego – w celu złożenia podpisu na tej liście przez mieszkańców biorących udział w zebraniu,

2) sporządzenie listy gości,

3) spisanie protokołu.

2. Protokół z zebrania powinien zawierać w szczególności: datę, przedmiot i przebieg, wyniki przeprowadzonych głosowań, ustalenie liczby osób uprawnionych do udziału oraz liczby osób, które wzięły udział, podpis przewodniczącego i protokolanta.

3. Protokół wraz z listami, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i pkt 2, należy przedstawić Burmistrzowi.

IV. TRYB BADANIA OPINII PUBLICZNEJ

§ 16

Dokumenty, o których mowa w § 4 ust. 1, powinny określać w szczególności:

1) przedmiot, tryb, termin i obszar badania opinii publicznej,

2) osoby uprawnione do udziału w badaniu opinii publicznej.

§ 17

Burmistrz określi:

1) podmiot lub podmioty uprawnione do przeprowadzenia badania opinii publicznej,

2) termin przedstawienia wyników,

3) treść pytania lub warianty rozwiązania sprawy.

§ 18

1. Ogłoszenie o przeprowadzeniu badania opinii publicznej przez uprawniony podmiot powinno być rozplakatowane co najmniej na 7 dni przed jej terminem.

2. Ogłoszenie powinno zawierać w szczególności dane, o których mowa w § 16 i § 17 ust.1 pkt 1 i 2.

V. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 19

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi.

§ 20

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY

RADY MIEJSKIEJ

ANDRZEJ POŁOZOWSKI