3103 UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W BRZEGU DOLNYM z dnia 30 października 2003 r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami Gminy Brzeg Dolny Na podstawie art. 5a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Miejska w Brzegu Dolnym uchwala, co następuje: |
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
W przypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla gminy mogą być przeprowadzone konsultacje z mieszkańcami w celu poznania ich opinii w sprawie poddanej konsultacji.
§ 2
1. Konsultacje należy przeprowadzić z uprawnionymi mieszkańcami obszaru, których przedmiotowa sprawa
dotyczy.2. Za uprawnionego mieszkańca uważa się osobę fizyczną, która posiada najpóźniej w dniu konsultacji prawo wyborcze do Rady Miejskiej i której miejsce zamieszkania znajduje się na obszarze objętym konsultacjami.
3. Konsultacje mogą mieć zasięg gminny, ogólnomiejski, lokalny, (obejmujący np. sołectwo, osiedle) środowiskowy.
§ 3
1. Konsultacje mogą być przeprowadzone w jednym
z następujących trybów:1) karty konsultacyjnej wypełnionej przez mieszkańców biorących w nich udział polegającym na udzieleniu odpowiedzi pozytywnej lub negatywnej na postawione pytanie lub na wyborze określonego wariantu rozwiązania sprawy,
2) zebrań z mieszkańcami których przedmiotowa sprawa dotyczy,
3) badania opinii publicznej mieszkańców.
2. Tryby można łączyć.
§ 4
1. Ko
nsultacje zarządza Rada Miejska w formie uchwały lub Burmistrz w formie zarządzenia.2. Tryb konsultacji uważa się za zachowany bez względu na liczbę osób biorących w nich udział.
3. Wynik konsultacji nie wiąże organu zarządzającego konsultacje i jest ważny przez pół roku od ich przeprowadzenia.
II. TRYB KARTY KONSULTACYJNEJ
§ 5
Uchwała lub zarządzenie, o których mowa w § 4
ust. 1, powinny określać w szczególności:1) przedmiot konsultacji (treść pytania konsultacyjnego albo warianty rozwiązania sprawy) i
2) osoby uprawnione do udziału w konsultacjach,
3) obszar i termin konsultacji.
§ 6
Do kompetencji Burmistrza należy w szczególności:
1) ustalenie kalendarza czynności związanych z konsultacjami,
2) określenie wzoru karty konsultacyjnej,
3) określenie wzoru protokołu sporządzonego przez komisję do spraw konsultacji i terminu jego złożenia,
4) sporządzenie i rozplakatowanie ogłoszeń o przeprowadzeniu konsultacji.
§ 7
1. Karta konsultacyjna zawiera w szczególności:
1) treść pytania lub warianty rozwiązania sprawy ,
2) miejsce na udzielenie odpowiedzi na postawione pytanie lub na wybór wariantu rozwiązania sprawy,
3) miejsce na pieczęci urzędowe,
4) pouczenie o sposobie wyrażenia opinii.
2. Za nieważne uznaje się karty konsultacyjne:
1) inne niż ustalone lub bez pieczęci urzędowej,
2) złożone po terminie,
3) zawierające odpowiedzi udzielone niezgodnie
4) przedarte lub w inny sposób uszkodzone ,
5) zawierające dopiski lub inne zapisy utrudniające odczytanie wyniku ankiety.
§ 8
1. Głosować można tylko osobiście. Karta konsultacyjna będzie wydana tylko osobie uprawnionej, po okazaniu dokumentu tożsamości.
2. Pobranie i oddanie karty będzie potwierdzone własnoręcznym podpisem na liście osób uprawnionych, przygotowanej przez właściwą komórkę organizacyjną Urzędu Miejskiego.
3. Udzielenie odpowiedzi na postawione pytanie następuje przez postawienie znaku “X” w kratce obok wybranej przez siebie odpowiedzi pozytywnej “TAK” lub negatywnej “NIE”.
4. Dokonanie wyboru pomiędzy zaproponowanymi wariantami rozwiązania sprawy następuje przez postawienie znaku “X” w kratce przy wybranym przez siebie wariancie.
§ 9
1. Komisję do spraw konsultacji (lub kilka komisji) powołuje Burmistrz . Burmistrz określi liczbę członków komisji, jej skład osobowy, siedzibę i czas pracy oraz zasięg terytorialny. Skład osobowy powinien uwzględniać możliwość wzięcia udziału stron zainteresowanych.
2. Do zadań komisji należy w szczególności:
1) wydawanie i przyjmowanie kart konsultacyjnych,
2) ustalenie wyników konsultacji,
3)
ustalenie liczby osób uprawnionych do udziału w konsultacjach oraz liczby osób, które wzięły udział w konsultacjach,4) sporządzenie protokołu .
3. Komisja ulega rozwiązaniu z chwilą ogłoszenia wyników konsultacji przez Burmistrza.
§ 10
1. Ogłoszenie o przeprowadzeniu konsultacji rozplakatowuje się co najmniej na 7 dni przed terminem konsultacji na obszarze gminy objętym konsultacjami.
2. Ogłoszenie powinno określać w szczególności:
1) przedmiot, obszar i termin konsultacji,
2) osoby uprawnione do udziału
w konsultacjach,3) siedzibę i czas pracy komisji oraz zasięg terytorialny komisji do spraw konsultacji.
III. TRYB ZEBRAŃ Z MIESZKAŃCAMI
§ 11
Uchwała lub zarządzenie, o których mowa w § 4 ust.1, powinny określać w szczególności:
1) przedmiot, obszar i tr
yb zebrań,2) osoby uprawnione do udziału w zebraniach,
3) miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia zebrania.
§ 12
Do kompetencji Burmistrza należy w szczególności:
1) ustalenie kalendarza czynności związanych z zebraniami,
2) ustalenie wzoru protokołu i termin jego złożenia,
3) sporządzenie i rozplakatowanie ogłoszeń o przeprowadzeniu zebrań.
§ 13
1. Ogłoszenie o zebraniu z mieszkańcami rozplakatowuje się co najmniej na 7 dni przed ich terminem na obszarze gminy objętym zebraniami.
2. Ogłoszenie powinno określać w szczególności:
1) przedmiot, obszar zebrań,
2) osoby uprawnione do udziału w zebraniach,
3) miejsce, dzień, godzinę rozpoczęcia zebrania.
§ 14
1. Zebranie otwiera i prowadzi przewodniczący zebrania, którego wyznacza Burmistrz.
2. Przewodniczący zebrania informuje mieszkańców
o sprawie będącej przedmiotem zebrania i o możliwych rozwiązaniach.3. Opinię mieszkańcy wyrażają w formie głosowania.
4. Po dyskusji przewodniczący zebrania przeprowadza głosowanie.
§15
1. Do obowiązków przewodniczącego należy w szczególności:
1) udostępnienie listy osób uprawnionych do udziału w głosowaniu przygotowanej przez właściwą komórkę organizacyjną Urzędu Miejskiego – w celu złożenia podpisu na tej liście przez mieszkańców biorących udział w zebraniu,
2) sporządzenie listy gości,
3) spisanie protokołu.
2. Protokół z zebrania powinien zawierać w szczególności: datę, przedmiot i przebieg, wyniki przeprowadzonych głosowań, ustalenie liczby osób uprawnionych do udziału oraz liczby osób, które wzięły udział, podpis przewodniczącego i protokolanta.
3. Protokół wraz z listami, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i pkt 2, należy przedstawić Burmistrzowi.
IV. TRYB BADANIA OPINII PUBLICZNEJ
§ 16
Dokumenty, o których mowa w § 4 ust. 1, powinny określać w szczególności:
1) przedmiot, tryb, termin i obszar badania opinii publicznej,
2) osoby uprawnione do udziału w badaniu opinii publicznej.
§ 17
Burmistrz określi:
1) podmiot lub podmioty uprawnione do przeprowadzenia badania opinii publicznej,
2) termin przedstawienia wyników,
3)
treść pytania lub warianty rozwiązania sprawy.§ 18
1. Ogłoszenie o przeprowadzeniu badania opinii publicznej przez uprawniony podmiot powinno być rozplakatowane co najmniej na 7 dni przed jej terminem.
2. Ogłoszenie powinno zawierać w szczególności dane
, o których mowa w § 16 i § 17 ust.1 pkt 1 i 2.V. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 19
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi.
§ 20
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
PRZEWODNICZĄCY |
RADY MIEJSKIEJ |
ANDRZEJ POŁOZOWSKI |