3098

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ BOGUSZOWA-GORC

z dnia 28 października 2003 r.

w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Boguszów-Gorce

Na podstawie art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 4, art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 z późn. zm.) Rada Miejska Boguszowa-Gorc uchwala, co następuje:

§ 1

1. Ustala się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Boguszów-Gorce.

2. Zasady, o których mowa w ust. 1 określa Regulamin stanowiący załącznik do uchwały.

§ 2

Burmistrz miasta raz w roku, w terminie do końca I kwartału roku przedstawi Radzie Miejskiej informację o wykonaniu zadań za rok ubiegły w zakresie utrzymania czystości i porządku w gminie, a także wnioski wypływające z analizy sprawowanej kontroli i nadzoru nad przestrzeganiem postanowień Regulaminu wraz z propozycjami jego nowelizacji, jeżeli takie będą konieczne.

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Boguszów-Gorce.

§ 4

Traci moc uchwała Rady Miejskiej miasta Boguszowa-Gorc nr XXVIII/159/97 z dnia 26 czerwca 1997 r. w sprawie wprowadzenia szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Boguszów-Gorce.

§ 5

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY

RADY MIEJSKIEJ

JÓZEF B. WALISZEWSKI

Załącznik do uchwały Rady Miejskiej Boguszowa-Gorc z dnia 28 października 2003 r. (poz. 3098)

REGULAMIN

UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY

BOGUSZÓW-GORCE

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin ustala szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości znajdujących się w gminie.

§ 2

1. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

1) ustawie u.c.p. – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 z późn. zm.),

2) ustawie o odpadach – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628 z późn. zm.),

3) odpadach komunalnych drobnych – należy przez to rozumieć odpady komunalne w rozumieniu ustawy o odpadach, które ze względu na swoje rozmiary i masę mogą być zbierane w pojemnikach stanowiących wyposażenie nieruchomości,

4) odpadach komunalnych wielkogabarytowych – należy przez to rozumieć odpady komunalne w rozumieniu przepisów o odpadach, które ze względu na swoje rozmiary i masę nie mogą być zbierane w pojemnikach stanowiących wyposażenie nieruchomości,

5) odpadach roślinnych – należy przez to rozumieć odpady powstające w wyniku pielęgnacji i uprawiania publicznych i prywatnych terenów zieleni oraz gromadzone selektywnie odpady pochodzenia roślinnego z targowisk i cmentarzy,

6) przedsiębiorstwie wywozowym – należy przez to rozumieć gminną jednostkę organizacyjną lub przedsiębiorstwo upoważnione, w rozumieniu przepisów ustawy u.c.p., do świadczenia usług w zakresie zbiórki i transportu odpadów komunalnych lub opróżniania i transportu nieczystości ciekłych.

2. Pojęcia inne od zdefiniowanych w ust. 1 pkt od 4 do 7 są zgodne z przepisami ustawy, o których mowa w ust. 1 pkt od 1 do 3.

§ 3

Regulamin obowiązuje:

1) właścicieli nieruchomości,

2) kierowników budów,

3) jednostki użytkujące tereny służące komunikacji publicznej,

4) wszystkich korzystających z terenów, do których tytuł prawny ma gmina.

R o z d z i a ł 2

Zasady w zakresie utrzymania porządku i czystości na terenach nieruchomości oraz terenach użytku publicznego

§ 4

1. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do utrzymania na jej terenie czystości, porządku oraz należytego stanu sanitarno-higienicznego.

2. Właściciele nieruchomości lub inne podmioty wskazane ustawą u.c.p. mają obowiązek niezwłocznego uprzątnięcia śniegu, lodu, błota oraz innych zanieczyszczeń z chodnika bezpośrednio przyległego do nieruchomości.

3. Obowiązek określony w ust. 2 dotyczy także innych części nieruchomości służących do użytku publicznego.

§ 5

1. Obowiązek uprzątnięcia śniegu i lodu z chodnika powinien być realizowany przez:

1) odgarnięcie w miejsce niepowodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów,

2) podjęcie działań likwidujących lub co najmniej ograniczających śliskość chodnika, przy czym piasek, popiół lub inne materiały użyte do tych celów należy uprzątnąć z chodnika niezwłocznie po ustaniu przyczyn jego zastosowania.

§ 6

1. Właściciele nieruchomości, na których znajdują się tereny lub obiekty służące do użytku publicznego, maja obowiązek ustawienia na tych terenach lub obiektach koszy na śmieci i ich opróżnienia z częstotliwością zapobiegającą przepełnieniu.

2. Obowiązek określony w ust. 1 dotyczy także zarządzającego drogą publiczną znajdującą się na obszarze zabudowanym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz. 602 z późn. zm.) oraz w odniesieniu do przystanków komunikacji publicznej, przedsiębiorców korzystających z takich przystanków.

§ 7

Na nieruchomościach lub ich częściach takich jak chodniki, podwórka itp.:

1) mycie samochodów może odbywać się jedynie pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji miejskiej lub gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z wymaganiami niniejszego Regulaminu; w szczególności ścieki takie nie mogą być bezpośrednio odprowadzane do zbiorników wodnych lub do ziemi,

2) doraźne naprawy i regulacje samochodów, z wyłączeniem napraw blacharsko-lakierniczych, mogą się odbywać tylko w miejscach do tego celu wyznaczonych i pod warunkiem, że powstające odpady będą gromadzone w pojemnikach do tego przeznaczonych.

§ 8

1. Odpady komunalne powstające na terenie nieruchomości powinny być gromadzone w urządzeniach odpowiadających wymaganiom określonym w niniejszym Regulaminie, natomiast nieczystości ciekłe w zbiornikach bezodpływowych odpowiadających wymaganiom wynikającym z przepisów odrębnych, w szczególności ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 106, poz. 1126 z późn. zm.).

2. Odpady medyczne lub weterynaryjne, powstające w związku z prowadzoną na terenie danej nieruchomości działalnością w zakresie usług medycznych lub weterynaryjnych, nie mogą być gromadzone w pojemnikach służących do gromadzenia odpadów komunalnych. Szczegółowe zasady postępowania z tymi odpadami określają przepisy odrębne.

3. Odpady inne niż wymienione w ust. 1 i 2, powstające na terenie nieruchomości należy gromadzić oddzielnie, a zasady gospodarowania takimi odpadami określają przepisy odrębne.

§ 9

1. Powstające na terenie nieruchomości odpady powinny być zbierane do oznakowanych pojemników.

2. Z obowiązku zbierania odpadów roślinnych w pojemnikach, o których mowa w ust. 1, zwolnieni są właściciele nieruchomości dokonujący kompostowania we własnym zakresie, w sposób niepowodujący uciążliwości lub zagrożeń dla mieszkańców sąsiednich nieruchomości.

§ 10

1. Pojemniki należy ustawiać:

1) w granicach nieruchomości w miejscu:

a) posiadającym równą i utwardzoną nawierzchnię, zabezpieczoną przed zbieraniem się wody, błota oraz śniegu,

b) łatwo dostępnym dla użytkowników i dla pracowników przedsiębiorstwa wywozowego, w odległości maksymalnie 15 m od granicy drogi przejezdnej,

2) w sposób niepowodujący nadmiernych uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich.

2. Właściciel nieruchomości jest obowiązany utrzymać miejsce ustawienia pojemników w czystości i porządku.

3. Koszty przygotowania i utrzymania miejsca ustawienia pojemników ponosi właściciel nieruchomości.

§ 11

1. Właściciel nieruchomości ma obowiązek:

1) wyposażenia nieruchomości w oznakowane pojemniki,

2) utrzymywać pojemniki w stanie porządkowym, sanitarnym i technicznym, umożliwiającym korzystanie z nich bez przeszkód i niepowodowania zagrożeń dla zdrowia użytkowników,

3) oczyszczania ze śniegu i lodu dojazdu i miejsca lokalizacji pojemników na odpady.

2. Liczbę niezbędnych pojemników określa się w oparciu o:

1) średni roczny wskaźnik objętościowy nagromadzenia odpadów z roku poprzedniego,

2) liczbę stałych mieszkańców nieruchomości,

3) wymaganą w § 13 Regulaminu częstotliwość opróżniania.

§ 12

1. Właściciel nieruchomości jest obowiązany zapewnić pracownikom przedsiębiorstwa wywozowego dostęp do pojemników w czasie ustalonym w umowie o odbiór odpadów, w sposób umożliwiający opróżnienie pojemników bez narażenia na szkodę ludzi, budynków bądź pojazdów.

2. Obowiązki określone w ust. 1 dotyczą także dostępu do urządzeń służących do gromadzenia nieczystości ciekłych.

§ 13

1. Odpady zbierane w pojemnikach powinny być usuwane z terenu nieruchomości okresowo, w terminach uzgodnionych z przedsiębiorstwem wywozowym.

2. Nieczystości ciekłe powinny być usuwane z nieruchomości z częstotliwością uzgodnioną z odbiorcą ścieków oraz zapobiegającą przepełnieniu zbiornika bezodpływowego i wypływowi tych nieczystości do ziemi i wód gruntowych.

§ 14

1. W sytuacjach wyjątkowego krótkotrwałego zwiększenia ilości odpadów komunalnych dozwolone jest gromadzenie odpadów w szczelnych workach z tworzywa.

2. Zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne śniegu, lodu, gorącego popiołu i żużla, gruzu budowlanego, szlamów, substancji toksycznych, żrących i wybuchowych, a także ziemi, odpadów ogrodowych, w skład których wchodzą ścięte trawy, liście, resztki roślin z ogrodów przydomowych i pracowniczych ogrodów działkowych, oraz odpadów z działalności gospodarczej.

3. Zabrania się spalania w pojemnikach jakichkolwiek odpadów komunalnych (także odpadów roślinnych).

4. Obowiązki określone w ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do koszy na odpady, ustawianych na drogach publicznych, przystankach komunikacyjnych oraz innych terenach użytku publicznego.

§ 15

Odpady komunalne wielkogabarytowe powinny być gromadzone w wydzielonym miejscu na terenie nieruchomości, w sposób nieutrudniający korzystania z nieruchomości przez osoby do tego uprawnione i usuwane jak najszybciej, w terminach uzgodnionych z przedsiębiorstwem wywozowym lub podmiotem prowadzącym zakład ich utylizacji.

R o z d z i a ł 3

Rozliczenie usług w zakresie postępowania z odpadami komunalnymi i nieczystościami ciekłymi

§ 16

1. Rozliczenie usług w zakresie postępowania z odpadami komunalnymi i nieczystościami ciekłymi reguluje odrębna uchwała Rady w sprawie ustalenia opłat za usługi usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych stałych, odpadów z budowy remontów oraz wywozu nieczystości płynnych na dany rok kalendarzowy.

2. Właściciel nieruchomości obowiązany jest do zawarcia umowy na odbiór odpadów z upoważnionym do tego przedsiębiorstwem wywozowym.

3. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do pobierania, przechowywania i okazywania na zasadach określonych w ustawie u.c.p. dowodów usunięcia ustalonej ilości odpadów w sposób zgodny z postanowieniami tej ustawy.

R o z d z i a ł 4

Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe mające na celu ochronę przed uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

§ 17

1. Osoby będące właścicielami lub opiekunami psów i innych zwierząt domowych są zobowiązane do sprawowania właściwej opieki nad tymi zwierzętami, w tym w szczególności niepozostawiania bez dozoru, jeżeli zwierzę nie jest należycie uwiązane lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym bądź na terenie ogrodzonym w sposób umożliwiający samodzielne wydostanie się zwierzęcia z niego.

2. Zakazuje się szczucia psów lub doprowadzania ich do stanu, w którym pies może stać się niebezpieczny dla człowieka lub zwierzęcia.

§ 18

1. Na tereny użytku publicznego psy mogą być wyprowadzane tylko na smyczy. Zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone tylko w miejscach mało uczęszczanych i pod warunkiem, że pies ma kaganiec, a właściciel (opiekun) ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.

2. Zakazuje się wprowadzania psów lub innych zwierząt do obiektów użytku publicznego, placówek handlowych lub gastronomicznych, jeżeli zakaz taki wynika z wyraźnego oznakowania dokonanego przez właściciela nieruchomości (placówki lub obiektu).

§ 19

1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do usunięcia spowodowanych przez nie zanieczyszczeń na klatkach schodowych lub w innych pomieszczeniach budynków służących do użytku publicznego, a także na terenach użytku publicznego, takich jak ulice, chodniki, parki, skwery, zieleńce itp.

2. Zakazuje się wprowadzania psów do piaskownic i innych urządzeń służących do zabawy dla dzieci.

R o z d z i a ł 5

Warunki i wymagania dla utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach gminy wyłączonych z produkcji rolniczej

§ 20

1. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane pod warunkiem przestrzegania zasad określonych w niniejszym Regulaminie.

2. Prowadzący hodowlę zwierząt gospodarskich jest zobowiązany zapewnić:

a) gromadzenie i usuwanie powstałych w związku z hodowlą odpadów i nieczystości w sposób zgodny z prawem, a tym zwłaszcza z wymaganiami niniejszego Regulaminu i niepowodowanie zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych,

b) niepowodowanie przez prowadzoną hodowlę, wobec innych osób zamieszkujących na nieruchomości lub nieruchomościach sąsiednich, uciążliwości takich jak hałas, odory czy podobne,

c) przestrzeganie obowiązujących przepisów sanitarno-epidemiologicznych.

R o z d z i a ł 6

Wymagania w zakresie deratyzacji na terenie miasta

§ 21

1. Obowiązkowi deratyzacji podlegają budynki mieszkalne, zakłady pracy, obiekty służby zdrowia, obiekty komunalne, obiekty produkcji i obrotu żywności oraz obiekty użyteczności publicznej.

2. Deratyzację należy wykonać w miarę potrzeb, lecz nie mniej niż dwa razy w roku, w miesiącach: marzec i październik.

R o z d z i a ł 7

Sankcje z tytułu naruszenia postanowień Regulaminu

§ 22

Naruszenie obowiązków zawartych w Regulaminie podlega postępowaniu w sprawach o wykroczenia i zgodnie z art. 10 ust. 2 i ust. 2a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, czyny tego rodzaju są zagrożone karą grzywny.