3072

INFORMACJA

O DECYZJI PREZESA URZĘDU REGULACJI ENERGETYKI

w sprawie odmowy zatwierdzenia taryfy dla Sydkraft Term sp. z o.o.

z siedzibą w Poznaniu

W dniu 6 października 2003 r. przedsiębiorstwo energetyczne Sydkraft Term sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu złożyło wniosek o zatwierdzenie II taryfy dla ciepła. Na podstawie art. 47 ust. 1 i 2 oraz art. 23 ust. 2 pkt 2 lit. b) i c) w związku z art. 30 ust. 1 i art. 45 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1504) oraz w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z 2001 r. Nr 49, poz. 509, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 169, poz. 1387 oraz z 2003 r. Nr 130, poz. 1188 i Nr 170, poz. 1660) Prezes Urzędu Regulacji Energetyki decyzją z dnia 7 listopada 2003 r. nr OPO-820/3706-B/4/2003/II/ED odmówił zatwierdzenia przedstawionej przez Przedsiębiorstwo taryfy dla ciepła.

W złożonym wniosku taryfowym Przedsiębiorstwo przedstawiło do zatwierdzenia ceny i stawki opłat wyższe od ostatnio stosowanych o ponad 7%, przy czym wzrost dla poszczególnych grup odbiorców zawierał się w przedziale od 9% do 171,5%.

Ze względu na wysoki poziom cen i stawek opłat przedstawionych do zatwierdzenia przez Prezesa URE we wniosku taryfowym, sięgających w przeliczeniu na cenę jednoczłonkową ponad 95 zł/GJ, mając na uwadze ochronę interesów odbiorców, wezwano Przedsiębiorstwo do dokonania analizy poziomu zaplanowanych kosztów, celem uznania ich za uzasadnione.

Przedsiębiorstwo udzieliło odpowiedzi na wezwanie w wyznaczonym terminie. Skorygowany wniosek taryfowy zawiera ceny i stawki opłat średnio wyższe o 2,97%, przy czym wzrost dla poszczególnych grup odbiorców kształtuje się w przedziale od 0% do 40,41%.

We wniosku taryfowym określono 16 grup odbiorców, w tym dla 10 grup Przedsiębiorstwo przedstawiło do zatwierdzenia ceny i stawki opłat po raz pierwszy, ze względu na rozszerzenie zakresu działalności o nowe źródła ciepła w wyniku wygranych przetargów na budowę lub modernizację i eksploatację tychże źródeł przez czas określony w umowie na dostawę ciepła. Szczególnie dla tych nowych źródeł Przedsiębiorstwo proponuje wysokie wzrosty cen i stawek opłat w stosunku do cen uzyskanych w przetargu. Przedsiębiorstwo przystępując do przetargu powinno skalkulować oferowane ceny na poziomie pozwalającym na pokrycie niezbędnych kosztów.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że opracowana taryfa dla ciepła nie zapewnia ochrony interesów odbiorców przed nieuzasadnionym poziomem cen, o którym mowa w art. 45 ust. 1 pkt 2 ustawy – Prawo energetyczne oraz § 3 pkt 2 rozporządzenia taryfowego i tym samym brak jest podstaw do jej zatwierdzenia.

 

Z upoważnienia Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki

DYREKTOR

Zachodniego Oddziału Terenowego

Urzędu Regulacji Energetyki

z siedzibą w Poznaniu

Henryk Kononiczak