Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami

Powiatu Lubińskiego

1. Konsultacje z mieszkańcami Powiatu Lubińskiego, zwane dalej “konsultacjami” przeprowadza się w wypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla powiatu w celu poznania opinii mieszkańców, co do sposobu rozstrzygnięcia sprawy będącej przedmiotem konsultacji.

2. Konsultacje przeprowadza się wśród określonych mieszkańców powiatu, których dotyczy sprawa przedstawiona do konsultacji.

3. Konsultacje zarządza – w formie uchwały – Rada Powiatu w Lubinie.

4. Uchwała w sprawie zarządzenia konsultacji określa:

1) sprawę będącej przedmiotem konsultacji oraz treść pytania konsultacyjnego,

2) termin przeprowadzenia konsultacji,

3) mieszkańców z którymi przeprowadzane są konsultacje,

4) sposób powiadomienia mieszkańców o przeprowadzanej konsultacji i jej wyniku.

5. Uprawnionymi do wzięcia udziału w konsultacji są określeni mieszkańcy powiatu, posiadający w dniu przeprowadzenia konsultacji prawo wyborów do Rady Powiatu w Lubinie i wpisani do rejestru wyborców pod adresem znajdującym się na obszarze, na którym przeprowadzana jest konsultacja.

6. Opinia wyrażana jest przez mieszkańców powiatu poprzez udzielenie na karcie konsultacyjnej poparcia lub wyrażenia sprzeciwu wobec sprawy poddanej konsultacji.

Stanowisko wyrażone przez mieszkańców ma jedynie charakter opiniodawczy.

7. Konsultacje przeprowadzane są przez okres co najmniej 7 dni, rozpoczynając je najwcześniej po 14 dniach od podjęcia uchwały Rady Powiatu w Lubinie.

8. Najpóźniej na 7 dni przed dniem rozpoczęcia konsultacji Zarząd Powiatu w Lubinie:

1) powołuje co najmniej 5-osobową komisję do spraw konsultacji, w skład której wchodzą przedstawiciele organów i jednostek samorządowych powiatu,

2) sporządza wykazy osób uprawnionych do wzięcia udziału w konsultacji,

3) przygotowuje materiały techniczne niezbędne do przeprowadzenia konsultacji,

4) określa kalendarz czynności związanych z przeprowadzaniem konsultacji,

5) przygotowuje materiały techniczne niezbędne do przeprowadzenia konsultacji.

9. Obsługę techniczną komisji zapewnia Zarząd Powiatu w Lubinie.

 

10. Do zadań komisji należy w szczególności:

1) określenie karty konsultacyjnej zawierającej między innymi treść pytania konsultacyjnego, pieczęć organu przeprowadzającego konsultacje oraz pouczenie o sposobie wyrażenia opinii na karcie konsultacyjnej,

2) przygotowywanie i wydawanie kart konsultacyjnych,

3) udzielenie informacji o prawidłowym sposobie wypełnienia karty,

4) przyjmowanie wypełnionych kart konsultacyjnych,

5) sprawdzenie poprawności wypełnienia kart konsultacyjnych oraz rozstrzygnięcie o ich ważności,

6) określenie wzoru i sporządzenie protokołu ustalającego wyniki konsultacji.

11. Za nieważne uznaje się karty konsultacyjne:

1) o wzorze innym niż ustalonym do przeprowadzenia konsultacji,

2) niewypełnione lub wypełnione niewłaściwie, całkowicie zniszczone,

Dopiski na karcie konsultacyjnej nie mają wpływu na ważność karty.

12. Wydawanie kart konsultacyjnych oraz przyjmowanie wypełnionych kart odbywa się w terminie przeprowadzenia konsultacji, w godzinach i miejscu określonym przez komisję, o której mowa w pkt 8. Wydawanie kart odbywa się po złożeniu podpisu przez uprawnionego na wykazie osób uprawnionych do wzięcia udziału w konsultacji.

13. Komisja w ciągu 15 dni od ostatniego dnia przeprowadzenia konsultacji przekazuje Przewodniczącemu Zarządu Powiatu w Lubinie protokół z wyników konsultacji. Komisja ponadto analizuje jedynie dodatkowe uwagi wniesione na karcie konsultacyjnej dotyczące tematu konsultacji.

Komisja wraz z protokołem przekazuje również pełną dokumentację wypełnionych oraz niewykorzystanych kart konsultacyjnych wraz ze spisem osób uprawnionych do wzięcia udziału w konsultacji.

14. Zarząd Powiatu w Lubinie analizuje przedstawione wyniki konsultacji i przedkłada do nich ewentualne uwagi lub wnioski.

15. Przewodniczący Zarządu w Lubinie przekazuje wyniki konsultacji wraz z wnioskami i uwagami Zarządu Przewodniczącemu Rady Powiatu oraz przedstawia Radzie Powiatu na sesji.

16. Komisja do spraw konsultacji ulega rozwiązaniu z chwilą ogłoszenia mieszkańcom wyników konsultacji.

17. W sprawach nieuregulowanych uchwałą mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U. z 2003 r. Nr 159, poz. 1547).