R o z d z i a ł VI
Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej
1. Organizacja Komisji Rewizyjnej
§ 74
1. Komisja Rewizyjna zwana dalej “komisją” jest powołana do przeprowadzania kontroli działalności Burmistrza, podporządkowanych mu jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych.
2. Komisja Rewizyjna jest również właściwą komisją do spraw budżetu w myśl art. 128 ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz.148 ).
§ 75
Komisja działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym, statutu miasta i gminy oraz niniejszych zasad.
§ 76
Komisja podlega wyłącznie Radzie Miejskiej i działa w jej imieniu.
§ 77
Skład liczbowy i osobowy komisji Rada określa w odrębnej uchwale.
2. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej
§ 78
1. Posiedzenie Komisji jest zwoływane przez Przewodniczącego w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
2. Komisja może postanowić o odbyciu posiedzenia zamkniętego.
3. Posiedzenie jest prawomocne, gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa ogólnego składu Komisji.
4. Rozstrzygnięcia zapadają zwykłą większością głosów.
5. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zaprosić na jej posiedzenia:
1) radnych niebędących członkami Komisji Rewizyjnej,
2) osoby zaangażowane na wniosek Komisji Rewizyjnej w charakterze biegłych lub ekspertów.
6. W posiedzeniach Komisji Rewizyjnej mogą brać udział jej członkowie oraz zaproszone osoby.
7. Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej należy sporządzić protokół, który winien być podpisany przez Przewodniczącego Komisji.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego nr PN.II.0911-13/48/03 z dnia 5 listopada 2003 r. stwierdzono nieważność § 78 ust. 2 i ust. 6).
§ 79
Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji w głosowaniu jawnym.
§ 80
Obsługę biurową Komisji Rewizyjnej zapewnia Burmistrz.
3. Zasady kontroli
§ 81
1. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy. Zakres kontroli ustala się w planie pracy Komisji.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego nr PN.II.0911-13/48/03 z dnia 5 listopada 2003 r. stwierdzono nieważność § 81)
§ 82
1. Komisja podejmuje kontrole zgodnie z planem pracy zatwierdzonym przez Radę oraz wyłącznie na jej zlecenie.
2. Komisja może prowadzić kontrole problemowe i sprawdzające nieobjęte planem pracy na zlecenie Rady.
§ 83
1. Komisja Rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania.
2. W przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków komunalnych, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady, celem podjęcia uchwały zobowiązującej osoby zarządzające mieniem komunalnym do zawarcia stosownej umowy w imieniu Gminy.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego nr PN.II.0911-13/48/03 z dnia 5 listopada 2003 r. stwierdzono nieważność § 83 ust. 2 w części obejmującej zwrot “osoby zarządzające mieniem komunalnym”).
§ 84
1. Komisja Rewizyjna może na zlecenie Rady lub po powzięciu stosownych uchwał przez wszystkie zainteresowane komisje, współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej.
2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu wspólnych kontroli.
3. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zwracać się do przewodniczących innych komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.
4. Do członków innych komisji uczestniczących w kontroli, prowadzonej przez Komisję Rewizyjną stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego rozdziału.
5. Przewodniczący Rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz unikania zbędnych kontroli.
§ 85
Komisja uprawniona jest do:
1) wstępu do pomieszczeń oraz innych obiektów kontrolowanej jednostki,
2) wglądu do akt i dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce i związanych z jej działalnością,
3) wglądu do zarządzeń Burmistrza,
4) zabezpieczenia dokumentów oraz innych dowodów,
5) powołania – w razie potrzeby – biegłego do zbadania spraw będących przedmiotem kontroli,
6) żądania od pracowników kontrolowanej jednostki ustnych i pisemnych wyjaśnień w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli,
7) przyjmowania oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki.
§ 86
1. Kierownik jednostki kontrolowanej jest zobowiązany do zapewnienia kontrolującym odpowiednich warunków i środków do sprawnego przeprowadzenia kontroli.
2. Podczas dokonywanych czynności kontrolnych zespół kontrolny jest zobowiązany do przestrzegania:
– przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy obowiązujących na terenie jednostki kontrolowanej,
– przepisów wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych i ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz stanowiących tajemnicę służbową.
3. Działalność zespołu kontrolującego nie może naruszać porządku pracy jednostki kontrolowanej.
§ 87
Zadaniem Komisji jest:
– rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego,
– ustalenie nieprawidłowości i uchybień, przyczyn ich powstania oraz skutków jak również osób odpowiedzialnych za ich powstanie,
– wskazanie przykładów dobrej i sumiennej pracy.
§ 88
1. Z przebiegu kontroli Komisja sporządza protokół, który podpisuje Przewodniczący oraz kierownik jednostki kontrolowanej.
2. W protokole ujmuje się fakty służące do oceny jednostki, uchybienia i nieprawidłowości, ich przyczyny i skutki, osoby odpowiedzialne jak również osiągnięcia i przykłady dobrej pracy.
3. Protokół powinien ponadto zawierać:
– imiona i nazwiska osób kontrolujących,
– określenie zakresu kontroli,
– czas trwania kontroli,
– ewentualne zastrzeżenia kierownika jednostki kontrolowanej.
4. Protokół sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach – jeden otrzymuje kierownik jednostki kontrolowanej, drugi z którym zapoznaje się Rada, znajduje się w aktach komisji.
§ 89
Na podstawie wyniku przeprowadzonej kontroli Komisja występuje z wnioskami zmierzającymi do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, zapobieżenia im na przyszłość.
§ 90
1. Kierownicy jednostek, do których wystąpienie pokontrolne zostało skierowane, są zobowiązani w wyznaczonym terminie zawiadomić Radę o sposobie wykorzystania uwag i wykonania wniosków.
2. W razie braku możliwości wykonania wniosków należy podać przyczyny ich niewykonania i propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości.
§ 91
Odstąpienie od wykonania wniosków Komisji dotyczących wyciągnięcia konsekwencji służbowych lub zastosowania innych przewidzianych prawem form odpowiedzialności wobec osób winnych może nastąpić za zgodą Komisji.
§ 92
Komisja Rewizyjna może występować do organów Gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.