R o z d z i a ł VI

Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej

1. Organizacja Komisji Rewizyjnej

§ 74

1. Komisja Rewizyjna zwana dalej “komisją” jest powołana do przeprowadzania kontroli działalności Burmistrza, podporządkowanych mu jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych.

2. Komisja Rewizyjna jest również właściwą komisją do spraw budżetu w myśl art. 128 ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz.148 ).

§ 75

Komisja działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym, statutu miasta i gminy oraz niniejszych zasad.

§ 76

Komisja podlega wyłącznie Radzie Miejskiej i działa w jej imieniu.

§ 77

Skład liczbowy i osobowy komisji Rada określa w odrębnej uchwale.

2. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej

§ 78

1. Posiedzenie Komisji jest zwoływane przez Przewodniczącego w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2. Komisja może postanowić o odbyciu posiedzenia zamkniętego.

3. Posiedzenie jest prawomocne, gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa ogólnego składu Komisji.

4. Rozstrzygnięcia zapadają zwykłą większością głosów.

5. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zaprosić na jej posiedzenia:

1) radnych niebędących członkami Komisji Rewizyjnej,

2) osoby zaangażowane na wniosek Komisji Rewizyjnej w charakterze biegłych lub ekspertów.

6. W posiedzeniach Komisji Rewizyjnej mogą brać udział jej członkowie oraz zaproszone osoby.

7. Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej należy sporządzić protokół, który winien być podpisany przez Przewodniczącego Komisji.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego nr PN.II.0911-13/48/03 z dnia 5 listopada 2003 r. stwierdzono nieważność § 78 ust. 2 i ust. 6).

§ 79

Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji w głosowaniu jawnym.

§ 80

Obsługę biurową Komisji Rewizyjnej zapewnia Burmistrz.

3. Zasady kontroli

§ 81

1. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy. Zakres kontroli ustala się w planie pracy Komisji.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego nr PN.II.0911-13/48/03 z dnia 5 listopada 2003 r. stwierdzono nieważność § 81)

§ 82

1. Komisja podejmuje kontrole zgodnie z planem pracy zatwierdzonym przez Radę oraz wyłącznie na jej zlecenie.

2. Komisja może prowadzić kontrole problemowe i sprawdzające nieobjęte planem pracy na zlecenie Rady.

§ 83

1. Komisja Rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania.

2. W przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków komunalnych, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady, celem podjęcia uchwały zobowiązującej osoby zarządzające mieniem komunalnym do zawarcia stosownej umowy w imieniu Gminy.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego nr PN.II.0911-13/48/03 z dnia 5 listopada 2003 r. stwierdzono nieważność § 83 ust. 2 w części obejmującej zwrot “osoby zarządzające mieniem komunalnym”).

§ 84

1. Komisja Rewizyjna może na zlecenie Rady lub po powzięciu stosownych uchwał przez wszystkie zainteresowane komisje, współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej.

2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu wspólnych kontroli.

3. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zwracać się do przewodniczących innych komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.

4. Do członków innych komisji uczestniczących w kontroli, prowadzonej przez Komisję Rewizyjną stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego rozdziału.

5. Przewodniczący Rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz unikania zbędnych kontroli.

§ 85

Komisja uprawniona jest do:

1) wstępu do pomieszczeń oraz innych obiektów kontrolowanej jednostki,

2) wglądu do akt i dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce i związanych z jej działalnością,

3) wglądu do zarządzeń Burmistrza,

4) zabezpieczenia dokumentów oraz innych dowodów,

5) powołania – w razie potrzeby – biegłego do zbadania spraw będących przedmiotem kontroli,

6) żądania od pracowników kontrolowanej jednostki ustnych i pisemnych wyjaśnień w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli,

7) przyjmowania oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki.

§ 86

1. Kierownik jednostki kontrolowanej jest zobowiązany do zapewnienia kontrolującym odpowiednich warunków i środków do sprawnego przeprowadzenia kontroli.

2. Podczas dokonywanych czynności kontrolnych zespół kontrolny jest zobowiązany do przestrzegania:

– przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy obowiązujących na terenie jednostki kontrolowanej,

– przepisów wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych i ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz stanowiących tajemnicę służbową.

3. Działalność zespołu kontrolującego nie może naruszać porządku pracy jednostki kontrolowanej.

§ 87

Zadaniem Komisji jest:

– rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego,

– ustalenie nieprawidłowości i uchybień, przyczyn ich powstania oraz skutków jak również osób odpowiedzialnych za ich powstanie,

– wskazanie przykładów dobrej i sumiennej pracy.

§ 88

1. Z przebiegu kontroli Komisja sporządza protokół, który podpisuje Przewodniczący oraz kierownik jednostki kontrolowanej.

2. W protokole ujmuje się fakty służące do oceny jednostki, uchybienia i nieprawidłowości, ich przyczyny i skutki, osoby odpowiedzialne jak również osiągnięcia i przykłady dobrej pracy.

3. Protokół powinien ponadto zawierać:

– imiona i nazwiska osób kontrolujących,

– określenie zakresu kontroli,

– czas trwania kontroli,

– ewentualne zastrzeżenia kierownika jednostki kontrolowanej.

4. Protokół sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach – jeden otrzymuje kierownik jednostki kontrolowanej, drugi z którym zapoznaje się Rada, znajduje się w aktach komisji.

§ 89

Na podstawie wyniku przeprowadzonej kontroli Komisja występuje z wnioskami zmierzającymi do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, zapobieżenia im na przyszłość.

§ 90

1. Kierownicy jednostek, do których wystąpienie pokontrolne zostało skierowane, są zobowiązani w wyznaczonym terminie zawiadomić Radę o sposobie wykorzystania uwag i wykonania wniosków.

2. W razie braku możliwości wykonania wniosków należy podać przyczyny ich niewykonania i propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości.

§ 91

Odstąpienie od wykonania wniosków Komisji dotyczących wyciągnięcia konsekwencji służbowych lub zastosowania innych przewidzianych prawem form odpowiedzialności wobec osób winnych może nastąpić za zgodą Komisji.

§ 92

Komisja Rewizyjna może występować do organów Gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.