I. Dochody budżetu Gminy Męcinka

Dochody budżetu gminy wynosiły 5.847.275,00 zł, a po zmianach dokonanych w trakcie roku 6.837.833,00 zł; tj. wzrosły o 16,9%.

Wykonanie dochodów budżetu Gminy Męcinka na dzień 31 grudnia 2002 r. wyniosło 6.890.391,00 zł, co stanowi 100,8% planu rocznego, z tego:

dotacje celowe na zadania zlecone

602.560,00 zł;

dotacje celowe na zadania własne

73.952,00 zł;

subwencja ogólna

2.353,00 zł;

subwencja oświatowa

1.937.779,00 zł;

subwencja rekompensująca

464.728,00 zł;

dochody własne

3.700.436,00 zł;

likwidacja konta inwestycyjnego

108.583,00 zł.

Realna realizacja dochodów w roku budżetowym 2002 r., tj. po zminusowaniu likwidacji konta inwestycyjnego w kwocie 108.583 zł oraz wpływów przekazanych przez Ministerstwo Finansów z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych w styczniu 2003 r. w wysokości 45.526 zł wyniosła 6.736.282 zł, co stanowi 98,5% planu rocznego. Realizacja dochodów w podziale na poszczególne działy została przedstawiona w poniższej tabeli:

L.p.

Nazwa działu

Plan po zmianach

Realizacja

%

1

2

3

4

5

1.

Rolnictwo i łowiectwo

50.025,00

47.765,00

95,5

2.

Leśnictwo

1.500,00

1.385,00

92,3

3.

Gospodarka mieszkaniowa

259.885,00

240.974,00

92,7

4.

Administracja publiczna

225.932,00

225.597,00

99,9

5.

Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa

23.200,00

23.200,00

100,0

6.

Obrona narodowa

375,00

375,00

100,0

7.

Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa

325,00

325,00

100,0

8.

Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej

3.280.937,00

3.355.578,00

102,3

9.

Różne rozliczenia

2.404.860,00

2.404.787,00

100,0

10.

Oświata i wychowanie

42.452,00

42.452,00

100,0

11.

Opieka społeczna

492.342,00

492.294,00

100,0

12.

Gospodarka komunalna i ochrona środowiska

55.000,00

54.750,00

99,5

13.

Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego

1.000,00

909,00

90,9

 

OGÓŁEM

6.837.833,00

6.890.391,00

100,8

Szczegółową ocenę uzyskanych dochodów przedstawiono w podziale na główne grupy dochodów, tj.:

– podatki i opłaty lokalne;

– dochody stanowiące dochód budżetu gminy, a realizowane przez urzędy skarbowe;

– udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych;

– dochody z majątku gminy;

– dotacje i subwencje;

– pozostałe dochody.

1. Podatki i opłaty lokalne

L.p.

Wyszczególnienie

Plan po zmianach

Wykonanie

%

1.

Podatek od nieruchomości

1.559.300,00

1.693.899,00

108,6

2.

Podatek rolny

572.600,00

526.000,00

91,9

3.

Podatek leśny

37.695,00

39.402,00

104,5

4.

Podatek od środków transportowych

104.600,00

108.233,00

103,5

5.

Podatek od czynności cywilnoprawnych

26.600,00

37.647,00

141,5

6.

Odsetki od zaległości

18.000,00

20.365,00

113,1

 

OGÓŁEM

2.318.795,00

2.425.546,00

104,6

Wykonanie podatków i opłat lokalnych w roku 2002 wyniosło 104,6% w stosunku do planu rocznego. Osiągnięcie tak wysokiego wskaźnika w wykonaniu podatków i opłat lokalnych świadczy o zwiększeniu dyscypliny wśród podatników, szczególnie jeżeli chodzi o firmy prywatne bądź przedsiębiorstwa. Wysoki jest również wskaźnik ściągalności podatków wśród osób fizycznych.

Najwyższe wykonanie osiągnięto w przypadku podatku o czynności cywilno-prawnych – 141,5% oraz odsetkach od zaległości – 113,1%.

Najniższe wykonanie w stosunku do planu wystąpiło w przypadku podatku rolnego – 91,9%.

Na terenie Gminy Męcinka w roku 2002 w dalszym ciągu obowiązuje zwolnienie z konieczności dokonywania przez mieszkańców opłat sanitacyjnych.

Zobowiązania pieniężne

Z tytułu łącznego zobowiązania pieniężnego za rok 2002 osób zalegających jest 183, co stanowi kwotę 39.597,95 zł. Do wszystkich zalegających podatników wysłano upomnienia, a następnie wystawiono tytuły wykonawcze w celu przymusowego ściągnięcia tych należności w trybie egzekucji administracyjnej. Na wszystkie cztery raty podatków wystawiono ogółem 1.153 sztuk upomnień.

Podatek rolny – osoby prawne

Na koniec 2002 r. zalegały 4 jednostki na ogólną kwotę 9.289,50 zł. Dwie spośród nich zaległości wpłaciły w styczniu 2003 r.

Podatek leśny – osoby prawne

Wszystkie jednostki należny podatek uregulowały w terminie.

Podatek od środków transportowych – osoby prawne

Nie zalega żadna jednostka.

Podatek od środków transportowych – osoby fizyczne

Z tytułu tego podatku zalega pięciu podatników na kwotę 14.938,40 zł.

Podatek od nieruchomości – osoby prawne

Zaległość zapisana w księgach rachunkowych na dzień 31 grudnia 2002 r. wykazuje zaległość pięciu jednostek na ogólną kwotę 28.479,10 zł.

Opłata eksploatacyjna

Ww. opłata płacona jest w terminie.

W przypadku braku jakiejkolwiek reakcji ze strony podatnika wystawiane są tytuły wykonawcze lecz z różnych przyczyn, przede wszystkim braku możliwości zajęcia konta dłużnika bądź jakiegokolwiek mienia egzekucja komornika jest również nieskuteczna.

2. Podatki i opłaty realizowane przez Urzędy Skarbowe

L.p.

Wyszczególnienie

Plan po zmianach

Wykonanie

%

1.

Podatek dochodowy od osób prawnych

4.300,00

2.983,00

69,4

2.

Wpływy z karty podatkowej

3.900,00

4.832,00

123,9

3.

Opłata skarbowa

12.000,00

16.903,00

140,8

4.

Odsetki

500,00

62,00

12,4

5.

Rozliczenia

 

-73,00

 

 

OGÓŁEM

20.700,00

24.707,00

119,3

Realizacja podatków i opłat skarbowych realizowanych przez Urzędy Skarbowe w 2002 r. wyniosła 119,3%. W roku poprzednim realizacja za cały rok wyniosła 36,8%.

Wpływy z podatków i opłat realizowanych są trudne do oszacowania. Z powyższego wynika, że powoli nasz region wychodzi z kryzysu gospodarczego. Tworzone są nowe firmy, a tym samym powstają nowe miejsca pracy.

3. Udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych

L.p.

Wyszczególnienie

Plan po zmianach

Wykonanie

%

1.

Podatek dochodowy od osób fizycznych

446.442,00

412.932,00

92,5

 

OGÓŁEM

446.442,00

412.932,00

92,5

Realizacja wpływów z tytułu udziału Gminy Męcinka w podatku dochodowym od osób fizycznych w I półroczu br. wyniosła jedynie 36,9%, zaś w całym roku 92,5%. Należy zaznaczyć, że kwota w wysokości 45.526 zł z tego tytułu wpłynęła dopiero w miesiącu styczniu 2003 r. Udziały z tego tytułu przekazywane są bezpośrednio z centralnego konta Ministerstwa Finansów. Wpływy z tego tytułu od dwóch lat stale maleją i są związane z coraz mniejszymi dochodami ludności oraz z większym zakresie korzystającymi z ulg podatkowych.

4. Dochody z majątku gminy

L.p.

Wyszczególnienie

Plan po zmianach

Wykonanie

%

1.

Dochody z dzierżawy

15.750,00

13.818,00

87,7

2.

Wpływy z tytułu sprzedaży mienia komunalnego

75.000,00

64.878,00

86,5

3.

Użytkowanie wieczyste

8.560,00

5.177,00

60,5

 

OGÓŁEM

99.310,00

83.873,00

84,4

Wykonanie dochodów z majątku gminy wyniosło za I półrocze 2002 r. 44,7%, w drugim zaś półroczu wzrosło do poziomu 84,4%. Nie powiodły się przede wszystkim próby sprzedaży byłej bazy w Pomocnem oraz byłego wysypiska śmieci w Piotrowicach. Obydwie nieruchomości zostały dopiero sprzedane w roku 2003.

INFORMACJA

dotycząca sprzedaży z mienia komunalnego za 2002 rok

1) Sprzedaż mienia komunalnego.

1. Nieruchomość gruntowa Piotrowice – pow. – 0,0996 ha

Cena sprzedaży – 1800 zł + zwrot kosztów – 1031 zł

2. Budynek mieszkalny w Kondratów nr 64

Cena sprzedaży – 10.500 zł

3. 2 lokale mieszkalne w budynku Chełmiec 47

a) Cena sprzedaży – 3.975 zł + zwrot kosztów – 350,20 zł

b) Cena sprzedaży – 1275 zł + zwrot kosztów – 381,30 zł

4. Nieruchomość gruntowa Kondratów – pow. – 0,04 ha

Cena sprzedaży – 2.950 zł

5. Nieruchomość gruntowa Kondratów – pow. 2,47 ha

Cena sprzedaży – 10.000 zł

Ogółem kwota sprzedaży z mienia komunalnego: 30.500 zł

Zwrot kosztów – 1762,50 zł

2) Uwłaszczenie GS “Samopomoc Chłopska” Męcinka.

Sklep Małuszów – 15.474 zł + zwrot kosztów 1938 zł

3) Grunty nabyte przez Gminę:

(pod potrzeby społeczne)

– 2 działki we wsi Małuszów – za kwotę 3.000 zł

– 1 działka we wsi Piotrowice – za kwotę 1.500 zł

Sprzedaż gruntów Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa:

nieruchomość gruntowa – obręb Męcinka

– 8.033,60 zł

nieruchomość gruntowa – obręb Stanisławów

– 5.252,92 zł

nieruchomość gruntowa – obręb Sichówek

– 2.072,95 zł

nieruchomość gruntowa – obręb Pomocne

– 1.495,20 zł

nieruchomość gruntowa – obręb Stanisławów

– 4.963,28 zł

nieruchomość gruntowa – obręb Muchów

– 3.985,20 zł

 

Ogółem: --------------------

25.803,15 zł

5. Dotacje i subwencje

L.p.

Wyszczególnienie

Plan po zmianach

Wykonanie

%

1.

Dotacja celowa z budżetu państwa na zadania zlecone (oświetlenie uliczne)

54.000,00

54.000,00

100,0

2.

Dotacje celowe z budżetu państwa na zadania zlecone (opieka społeczna)

455.345,00

455.345,00

100,0

3.

Dotacja celowa z budżetu państwa na zadania własne (dodatki mieszkaniowe)

19.721,00

19.721,00

100,0

4.

Dotacja celowa z budżetu państwa na zadania zlecone (urzędy wojewódzkie)

53.290,00

53.290,00

100,0

5.

Dotacja celowa z budżetu państwa na zadania zlecone (Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa)

325,00

325,00

100,0

6.

Dotacja celowa z budżetu państwa na zadania zlecone (obrona narodowa)

375,00

375,00

100

7.

Dotacja celowa z budżetu państwa na zadania zlecone (urzędy naczelnych organów władzy)

23.200,00

23.200,00

100,0

8.

Subwencja oświatowa

1.937.779,00

1.937.779,00

100,0

9.

Subwencja rekompensująca

464.728,00

464.728,00

100,0

10.

Subwencja – część podstawowa

2.353,00

2.353,00

100,0

11.

Dotacja celowa z budżetu państwa na zadania zlecone (spis powszechny)

14.000,00

14.000,00

100,0

12.

Dotacja celowa – odpis na ZFŚS dla emerytów i rencistów b. pracowników oświaty

16.742,00

16.742,00

100,0

13.

Dotacja celowa – dożywanie uczniów

11.000,00

11.000,00

100,0

14.

Dotacja celowa – na wyposażenie magazynu przeciwpożarowego

2.804,00

2.804,00

100,0

15.

Dotacja celowa – wyprawki dla uczniów przekazane przez Kuratorium Oświaty

2.025,00

2.025,00

100,0

16.

Dotacja celowa na zadania własne – podwyżki dla kadry nauczycielskiej na IV kwartał 2002 r.

23.685,00

23.685,00

100,0

 

OGÓŁEM

3.081.372,00

3.081.372,00

100,0

Realizacja dochodów z tytułu dotacji i subwencji w roku 2002 wyniosła 100%. Wszystkie dotacje były przekazywane w terminie. Należy zaznaczyć, że decyzją Ministerstwa Edukacji Narodowej zwiększono Gminie subwencję oświatową w wysokości 210.000 zł z przeznaczeniem na zakup wyposażenia do gimnazjum. W dalszym ciągu natomiast budżet państwa nie wywiązuje się z obowiązku ponoszenia dofinansowania ustawowego do dodatków mieszkaniowych oraz wynagrodzeń pracowników GOPS. Stosunek dotacji i subwencji do wykonania ogółem dochodów wynosi 44,7%.

6. Pozostałe dochody

L.p.

Wyszczególnienie

Plan po zmianach

Wykonanie

%

1

2

3

4

5

1.

Wpływy z usług – rolnictwo – za świadectwa pochodzenia zwierząt

4.275,00

4.703,00

110,0

2.

Różne opłaty – za odstrzały łowieckie

1.500,00

1.385,00

92,3

3.

Wpływy z usług – gospodarka mieszkaniowa – woda, ścieki i czynsz

176.325,00

170.919,00

96,9

4.

Spadki i darowizny

4.000,00

3.907,00

97,7

5.

Grzywny

255,00

255,00

100,0

6.

Różne dochody w administracji – wypis z planu, specyfikacja, za kolczyki, telefonia cyfrowa, zwrot kosztów wyceny mienia komunalnego przeznaczonego do sprzedaży, likwidacja konta inwestycyjnego

155.583,00

155.248,00

99,8

7.

Zezwolenie na sprzedaż alkoholu

75.000,00

73.402,00

97,9

8.

Opłata eksploatacyjna

396.000,00

396.201,00

100,0

9.

Wpływy z usług opiekuńczych

6.276,00

6.228,00

99,2

10.

Wpływy z usług – za wykup placu na cmentarzu

1.000,00

750,00

75,0

11.

Wpływy z usług – z tytułu wynajmu świetlic

1.000,00

909,00

90,9

12.

Różne dochody – za przyłącza wodociągowe

30.000,00

29.244,00

97,5

13.

Pozostałe odsetki – z lokat bankowych

20.000,00

18.810,00

94,0

 

OGÓŁEM

871.214,00

861.961,00

98,9

Realizacja pozostałych dochodów ukształtowała się w I półroczu 2002 r. na poziomie 64,2%, natomiast za cały rok 98,9%. Należy zauważyć, że tak wysokie wykonanie wynika głównie z likwidacji konta inwestycyjnego. W stosunku do wszystkich dochodów pozostałe dochody stanowią 12,5%. Najwyższe wykonanie uzyskano (110%) za wydane świadectwa pochodzenia zwierząt oraz 100% wykonanie z tytułu opłat eksploatacyjnych. Najniższe wykonanie uzyskano ze sprzedaży placów na cmentarzu – 75%.

Zaległości na koniec roku narastająco w płatnościach za dostarczaną wodę i odprowadzanie ścieków wynoszą 36.654,62 zł, natomiast z tytułu czynszu 41.767,97 zł.

Wpływy odpowiednio 49.098,00 zł i 22.710,00 zł.

Dochody z oprocentowania rachunków bankowych to odsetki od rachunków bankowych gminy, zakładanych na lokatach terminowych. W I półroczu br. uzyskano z tego tytułu 9.701,00 zł, natomiast za cały rok 18.810 zł.