PROGRAM POMOCOWY

1. Nazwa programu

Program pomocy regionalnej i horyzontalnej udzielanej przedsiębiorcom przez Burmistrza Miasta Złotoryja.

2. Podstawa prawna

a) ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.);

b) ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 z późn. zm.);

c) uchwała nr IX/53/2003 z dnia 29 maja 2003 r. w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości ze zmianami.

3. Przeznaczenie pomocy

Pomoc regionalna udzielana w celu wspierania nowych inwestycji lub tworzenia nowych miejsc pracy związanych z nową inwestycją. Pomoc horyzontalna na utworzenie nowych miejsc pracy w przedsiębiorstwie.

4. Forma pomocy

a) zwolnienie od podatku od nieruchomości.

5. Warunki dopuszczalności pomocy

A. Pomoc regionalna przeznaczona na wspieranie nowych inwestycji

Nowymi inwestycjami są związane z utworzeniem, rozbudową lub nabyciem przedsiębiorstwa, jak również z rozpoczęciem w przedsiębiorstwie działalności obejmującej dokonywanie zasadniczych zmian produkcji, produktu albo procesu produkcyjnego, inwestycje w:

– środki trwałe,

– wartości niematerialne i prawne, polegające na uzyskaniu patentu, nabyciu licencji lub nieopatentowanej wiedzy technicznej, technologicznej lub z zakresu organizacji i zarządzania.

Przedsiębiorca dokona na terenie miasta Złotoryi nowej inwestycji w środki trwałe związane z utworzeniem nowego przedsiębiorstwa.

W przypadku przedsiębiorców działających w sektorze motoryzacyjnym pomoc na nowe inwestycje może być udzielona na zakup środków trwałych niezbędnych do:

1) utworzenia nowego przedsiębiorstwa lub

2) rozbudowy istniejącego przedsiębiorstwa.

Zasady udzielenia pomocy:

1) Zwolnienie, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 2 uchwały w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości, przyznawane jest na podstawie zaświadczenia o wpisie do właściwego rejestru, zgłoszenia obowiązku podatkowego w Urzędzie Skarbowym i zgłoszenia do ubezpieczenia społecznego, a w przypadku osób fizycznych, także zaświadczenia z Powiatowego Urzędu Pracy. W przypadku osób fizycznych zwolnienie do nie może być wyższe od 12-krotnej minimalnej płacy obowiązującej w dniu 1 stycznia danego roku podatkowego, natomiast w przypadku innych przedsiębiorców zwolnienie to w pierwszym i drugim roku działalności obejmuje całość należnego podatku, natomiast w trzecim roku działalności i w latach następnych zwolnienie nie może być wyższe od:

a) 15-krotnej minimalnej płacy obowiązującej w dniu 1 stycznia danego roku podatkowego w przypadku zatrudnienia od 5 do 10 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty,

b) 30-krotnej minimalnej płacy obowiązującej w dniu 1 stycznia danego roku podatkowego w przypadku zatrudnienia od 11 do 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty,

c) 50-krotnej minimalnej płacy obowiązującej w dniu 1 stycznia danego roku podatkowego w przypadku zatrudnienia od 21 do 40 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty,

d) 70-krotnej minimalnej płacy obowiązującej w dniu 1 stycznia danego roku podatkowego w przypadku zatrudnienia od 41 do 60 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty,

e) 120-krotnej minimalnej płacy obowiązującej w dniu 1 stycznia danego roku podatkowego w przypadku zatrudnienia od 61 do 100 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty,

f) 200-krotnej minimalnej płacy obowiązującej w dniu 1 stycznia danego roku podatkowego w przypadku zatrudnienia powyżej 100 pracowników.

Wielkość zwolnienia, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 2, nie może przekroczyć należnego podatku na każdy rok podatkowy”.

2) Zwolnienia, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 2 uchwały w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości obowiązują przez okres do 5 lat.

3) Zwolnienia, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 2 uchwały w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości, udziela się na wniosek podatnika zawierający deklarację na podatek od nieruchomości oraz dokumentami potwierdzającymi prawo do ubiegania się o zwolnienie, w tym przedłożenia informacji o pomocy publicznej otrzymanej przez przedsiębiorcę w okresie 3 kolejnych lat poprzedzający dzień złożenia wniosku o udzielenie pomocy.

4) Zwolnienia, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 2 uchwały w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości, udziela się pod warunkiem złożenia wniosku w terminie do 6 miesięcy od dnia, w którym podmiot nabył prawo do zwolnienia.

5) Zwolnienie z podatku od nieruchomości z tytułu nowych inwestycji nie mogą otrzymać przedsiębiorcy prowadzący działalność w sektorze budownictwa okrętowego, w sektorze górnictwa węgla, w sektorze hutnictwa żelaza i stali, w sektorze włókien syntetycznych, w sektorze żeglugi morskiej oraz działający w transporcie.

6) Przedsiębiorcy, którzy nabyli prawo do zwolnień na mocy uchwały w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości, zobowiązani są do przedkładania organowi podatkowemu w terminie do 31 grudnia każdego roku, informacji o wielkości otrzymanej pomocy publicznej w różnych formach i z różnych źródeł.

7) W razie przekroczenia wielkości pomocy publicznej ponad dopuszczalną intensywność, przedsiębiorcy zobowiązani są do poinformowania pisemnie o tym fakcie organ podatkowy w ciągu 14 dni po upływie miesiąca, w którym stwierdzono przekroczenie.

8) Kwoty stanowiące nadwyżkę pomocy ponad dopuszczalną intensywność podlegają zwrotowi w terminie 14 dni po upływie roku podatkowego.

9) W przypadku utraty prawa do zwolnienia, a także w razie wykorzystania udzielonej pomocy publicznej niezgodnie z jej przeznaczeniem określonym w decyzji, przedsiębiorcy zobowiązani są do zapłaty podatku od nieruchomości bez wezwania w całości wraz z należnymi odsetkami. Brak zwrotu nienależnej kwoty pomocy wraz z odsetkami podlega przymusowemu ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

Udział własny przedsiębiorcy w nakładach związanych z nową inwestycją wynosi co najmniej 25%.

Działalność gospodarcza związana z daną inwestycją będzie prowadzona co najmniej przez pięć lat od dnia udzielenia pomocy.

Intensywność pomocy

Maksymalna intensywność pomocy wynosi:

a) w przypadku małych lub średnich przedsiębiorców – 65% kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą,

b) w przypadku pozostałych przedsiębiorców – 50% kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą,

c) w sektorze motoryzacyjnym jeżeli zostanie spełniony jeden z następujących warunków:

1) koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą przekraczają równowartość 50 milionów euro obliczoną według kursu średniego walut obcych ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski obowiązującego w dniu złożenia wniosku o udzielenie pomocy,

2) łączna wartość pomocy wspierającej tę inwestycję przekracza równowartość 5 milionów euro

– w przypadku małych lub średnich przedsiębiorców – 19,5% kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą,

– w przypadku pozostałych przedsiębiorców – 15% kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą.

B. Pomoc regionalna na tworzenie nowych miejsc pracy związanych z daną inwestycją

Zasady udzielenia pomocy:

1) Zwolnienie, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 3 uchwały w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości przyznawane jest na podstawie postanowienia o wpisie do właściwego rejestru, zgłoszenia obowiązku podatkowego w Urzędzie Skarbowym, zgłoszenia do ubezpieczenia społecznego.

2) Zwolnienie, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 3 w pierwszym roku działalności obejmuje całość należnego podatku, natomiast w drugim roku działalności i w latach następnych zwolnienie nie może być wyższe od:

a) 15-krotnej minimalnej płacy obowiązującej w dniu 1 stycznia danego roku podatkowego w przypadku zatrudnienia od 5 do 10 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty,

b) 30-krotnej minimalnej płacy obowiązującej w dniu 1 stycznia danego roku podatkowego w przypadku zatrudnienia od 11 do 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty,

c) 50-krotnej minimalnej płacy obowiązującej w dniu 1 stycznia danego roku podatkowego w przypadku zatrudnienia od 21 do 40 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty,

d) 70-krotnej minimalnej płacy obowiązującej w dniu 1 stycznia danego roku podatkowego w przypadku zatrudnienia od 41 do 60 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty,

e) 120-krotnej minimalnej płacy obowiązującej w dniu 1 stycznia danego roku podatkowego w przypadku zatrudnienia od 61 do 100 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty,

f) 200-krotnej minimalnej płacy obowiązującej w dniu 1 stycznia danego roku podatkowego w przypadku zatrudnienia powyżej 100 pracowników.

Wielkość zwolnienia, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 3 uchwały w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości nie może przekroczyć należnego podatku na każdy rok podatkowy.

3) Zwolnienia, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 3 uchwały w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości, obowiązują przez okres do 5 lat.

4) Zwolnienia, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 3 uchwały w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości, udziela się na wniosek podatnika zawierający deklarację na podatek od nieruchomości oraz dokumentami potwierdzającymi prawo do ubiegania się o zwolnienie, w tym przedłożenia informacji o pomocy publicznej otrzymanej przez przedsiębiorcę w okresie 3 kolejnych lat poprzedzający dzień złożenia wniosku o udzielenie pomocy.

5) Zwolnienia, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 3 uchwały w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości, udziela się pod warunkiem złożenia wniosku w terminie do 6 miesięcy od dnia w którym podmiot nabył prawo do zwolnienia.

6) Zwolnienie z podatku od nieruchomości z tytułu nowych miejsc pracy związanych z daną inwestycją nie mogą otrzymać przedsiębiorcy prowadzący działalność w sektorze budownictwa okrętowego, w sektorze górnictwa węgla, w sektorze hutnictwa żelaza i stali, w sektorze motoryzacyjnym, w sektorze włókien syntetycznych, w sektorze żeglugi morskiej oraz działający w transporcie.

7) Przedsiębiorcy, którzy nabyli prawo do zwolnień na mocy uchwały w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości, zobowiązani są do przedkładania organowi podatkowemu w terminie do 31 grudnia każdego roku, informacji o wielkości otrzymanej pomocy publicznej w różnych formach i z różnych źródeł.

8) W razie przekroczenia wielkości pomocy publicznej ponad dopuszczalną intensywność, przedsiębiorcy zobowiązani są do poinformowania pisemnie o tym fakcie organ podatkowy w ciągu 14 dni po upływie miesiąca, w którym stwierdzono przekroczenie.

9) Kwoty stanowiące nadwyżkę pomocy ponad dopuszczalną intensywność podlegają zwrotowi w terminie 14 dni po upływie roku podatkowego.

10) W przypadku utraty prawa do zwolnienia, a także w razie wykorzystania udzielonej pomocy publicznej niezgodnie z jej przeznaczeniem określonym w decyzji, przedsiębiorcy zobowiązani są do zapłaty podatku od nieruchomości bez wezwania w całości wraz z należnymi odsetkami. Brak zwrotu nienależnej kwoty pomocy wraz z odsetkami podlega przymusowemu ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

Nowo utworzone miejsca pracy będą utrzymane co najmniej przez 5 lat od dnia udzielenia pomocy.

Udział własny przedsiębiorcy w nakładach związanych z nową inwestycją wynosi co najmniej 25%.

Intensywność pomocy

Maksymalna intensywność pomocy wynosi:

a) w przypadku małych lub średnich przedsiębiorców – 65% kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą,

b) w przypadku pozostałych przedsiębiorców – 50% kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą.

B. Pomoc horyzontalna na utworzenie nowych miejsc pracy w przedsiębiorstwie

Zasady udzielenia pomocy:

1) Wielkość wzrostu zatrudnienia, o którym mowa w § 1 ust. 3 uchwały w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości, z zastrzeżeniem pkt 2), ustala się jako różnicę stanu średniego zatrudnienia w okresie dwóch kolejnych lat kalendarzowych poprzedzających rok podatkowy.

2) Ustala się wielkość wzrostu zatrudnienia, w przypadku gdy podmiot gospodarczy wystąpił z kolejnym wnioskiem ok. zwolnienie, o którym mowa w § 1 ust. 3 uchwały w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości, jako różnicę wielkości średniego zatrudnienia w roku poprzedzającym dany rok podatkowy od średniego zatrudnienia w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym po raz ostatni korzystał on z tego zwolnienia.

3) Ustala się, że wzrost zatrudnienia, o którym mowa w pkt 1) i 2) nie może wynikać z przekształcenia formy prawnej, ani z łączenia się, przejęcia lub podziału podmiotów gospodarczych.

4) Zwolnienia, o których mowa w § 1 ust. 3 uchwały w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości, udziela się na wniosek podatnika zawierający deklarację na podatek od nieruchomości oraz dokumentami potwierdzającymi prawo do ubiegania się o zwolnienie, w tym przedłożenia informacji o pomocy publicznej otrzymanej przez przedsiębiorcę w okresie 3 kolejnych lat poprzedzający dzień złożenia wniosku o udzielenie pomocy.

5) Zwolnienia, o których mowa w § 1 ust. 3 uchwały w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości, udziela się pod warunkiem złożenia wniosku w terminie do 6 miesięcy od dnia w którym podmiot nabył prawo do zwolnienia.

6) Zwolnienie z podatku od nieruchomości z tytułu utworzenia nowych miejsc pracy nie mogą otrzymać przedsiębiorcy prowadzący działalność w sektorze budownictwa okrętowego, w sektorze górnictwa węgla, w sektorze hutnictwa żelaza i stali, w sektorze włókien syntetycznych, w sektorze żeglugi morskiej oraz działający w transporcie.

7) Przedsiębiorcy, którzy nabyli prawo do zwolnień na mocy uchwały w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości, zobowiązani są do przedkładania organowi podatkowemu w terminie do 31 grudnia każdego roku, informacji o wielkości otrzymanej pomocy publicznej w różnych formach i z różnych źródeł.

8) W razie przekroczenia wielkości pomocy publicznej ponad dopuszczalną intensywność, przedsiębiorcy zobowiązani są do poinformowania pisemnie o tym fakcie organ podatkowy w ciągu 14 dni po upływie miesiąca, w którym stwierdzono przekroczenie.

9) Kwoty stanowiące nadwyżkę pomocy ponad dopuszczalną intensywność podlegają zwrotowi w terminie 14 dni po upływie roku podatkowego.

10) W przypadku utraty prawa do zwolnienia, a także w razie wykorzystania udzielonej pomocy publicznej niezgodnie z jej przeznaczeniem określonym w decyzji, przedsiębiorcy zobowiązani są do zapłaty podatku od nieruchomości bez wezwania w całości wraz z należnymi odsetkami. Brak zwrotu nienależnej kwoty pomocy wraz z odsetkami podlega przymusowemu ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

Pomoc w sektorze motoryzacyjnym jest dopuszczalna na zasadach ogólnych tego programu.

Nowo utworzone miejsca pracy będą utrzymane co najmniej przez 5 lat od dnia udzielenia pomocy.

Pomoc jest uzależniona od zachowania przez 5 lat utworzonych, również w celu zatrudnienia pracowników w niepełnym wymiarze czasu pracy, nowych miejsc pracy – w celu utworzenia nowych miejsc pracy.

Intensywność pomocy

Maksymalna intensywność pomocy wynosi:

a) w przypadku małych lub średnich przedsiębiorców – 65% kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą,

b) w przypadku pozostałych przedsiębiorców – 50% kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą.

6. Koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną przewidzianą w programie

A. Pomoc regionalna przeznaczona na wspieranie nowych inwestycji

Przy obliczaniu intensywności pomocy uwzględnia się następujące koszty inwestycji:

1) Koszty inwestycji w środki trwałe, takie jak:

a) cena nabycia gruntów, pomniejszona o naliczony podatek od towarów i usług;

b) nakłady na budowle i budynki;

c) nakłady na wyposażenie obiektów w środki trwałe związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, w tym w szczególności w:

– maszyny i urządzenia,

– narzędzia, przyrządy i aparaturę,

– wyposażenie techniczne dla prac biurowych,

– infrastrukturę techniczną.

2) Koszty inwestycji w wartości niematerialne i prawne, takie jak uzyskanie patentów, zakup licencji oraz nieopatentowanej wiedzy technicznej, technologicznej lub z zakresu organizacji i zarządzania – w wysokości nie większej niż 25% kosztów inwestycji w środki trwałe kwalifikujące się do objęcia pomocą.

W przypadku inwestycji w wartości niematerialne i prawne, wartości te powinny być:

1. wykorzystywane wyłącznie przez przedsiębiorcę otrzymującego pomoc regionalną,

2. nabyte od osoby trzeciej na warunkach nieodbiegających od normalnych praktyk inwestycyjnych,

3. własnością przedsiębiorcy przez okres co najmniej pięciu lat,

4. powinny podlegać amortyzacji zgodnie z odrębnymi przepisami.

B. Pomoc regionalna na tworzenie nowych miejsc pracy związanych z daną inwestycją

Wartość ponoszonych przez przedsiębiorcę dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, na które składają się koszty płacy brutto pracowników powiększone o wszystkie obowiązkowe płatności związane z ich zatrudnianiem.

C. Pomoc horyzontalna na utworzenie nowych miejsc pracy w przedsiębiorstwach

Wartość ponoszonych przez przedsiębiorcę dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, na które składają się koszty płacy brutto pracowników powiększone o wszystkie obowiązkowe płatności związane z ich zatrudnianiem.

7. Warunki dopuszczalności pomocy eksportowej lub operacyjnej

Program nie przewiduje udzielania pomocy operacyjnej ani eksportowej.

8. Wielkość środków przewidzianych na udzielenie pomocy w ramach programu

W chwili obecnej gmina nie posiada informacji ile podmiotów uprawnionych będzie do ubiegania się o zwolnienie z podatku, trudno także w chwili obecnej jest określić jako krąg przedsiębiorstw szczególnie nowych objęłaby pomoc. Bardziej szczegółowe oszacowanie wielkości środków publicznych przeznaczonych na ten cel możliwe będzie przynajmniej po rocznym obowiązywaniu takiej uchwały.

Przyjmuje się, że w pierwszym roku obowiązywania uchwały ze zwolnienia może skorzystać:

– przy budynkach lub ich częściach związanych z nowo uruchomioną działalnością gospodarczą przez osoby fizyczne, które bezpośrednio przed podjęciem tej działalności były zarejestrowane w Powiatowym Urzędzie Pracy oraz przez innych przedsiębiorców, którzy podejmą po raz pierwszy po wejściu w życie niniejszej uchwały, działalność gospodarczą na terenie Miasta Złotoryi – 30 przedsiębiorców i obejmuje około 3.000 m2 kwota zwolnienia – 51.930 zł,

– budynki lub ich części związane z działalnością gospodarczą przez nowo utworzone podmioty gospodarcze, które zatrudniają co najmniej 5 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty:

a) do 10 pracowników – 10 podmiotów i 100 miejsc pracy, kwota około 80.000 zł,

b) do 20 pracowników – 2 podmioty i 40 miejsc pracy, kwota około 32.000 zł,

c) do 40 pracowników – 1 podmiot i 40 miejsc pracy, kwota około 32.000 zł,

d) do 60 pracowników – 2 podmioty i 120 miejsc pracy, kwota około 96.000 zł,

e) powyżej 60 pracowników – 2 podmioty i 120 miejsc pracy, kwota około 160.000 zł.

– Podmioty gospodarcze zwiększający zatrudnienie – 8 przedsiębiorców i około 40 nowych miejsc pracy co wyraża się kwotą około 32.000 zł.

– Grunty związane z działalnością – około 8.000 m2 co daje kwotę około 4.960 zł.

Według powyższych szacunków kwota pomocy wyniosłaby około 488.890 zł.

9. Czas trwania programu

Uchwała będzie obowiązywała przez okres 5 lat licząc od początku roku kalendarzowego następującego po roku, w którym weszła w życie.

10. Beneficjenci pomocy

Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą na terenie Gminy Miejskiej Złotoryja.

11. Organy udzielające pomocy

Burmistrz Miasta Złotoryja.

12. Kumulacja pomocy

Pomoc udzielana na podstawie programu podlega sumowaniu z inną pomocą z danego tytułu bez względu na formę i źródło i nie może przekroczyć maksymalnej intensywności pomocy.

13. Zakres terytorialny pomocy

Program obejmuje swym działaniem wszystkich przedsiębiorców prowadzących działalność na obszarze Gminy Miejskiej Złotoryja.