R o z d z i a ł 3
Zasady obsługi w zakresie komunikacji
§ 5
1. Przebieg i klasyfikację dróg i ulic określa rysunek planu i uchwała.
2. Podstawowy układ komunikacji drogowej tworzą:
1) Drogi lokalne, o szerokości 2 x 3,0 m z chodnikami obustronnymi z utrzymaniem linii rozgraniczających o szerokości 12,0 m.
2) Drogi dojazdowe, o szerokości 2 x 2,5 m z chodnikami obustronnymi z utrzymaniem linii rozgraniczających o szerokości 10,0 m.
3) Podstawowy układ komunikacji uzupełniają drogi pieszo-jezdne (Pj) w liniach rozgraniczających dla projektowanych odcinków 8–10 m oraz gospodarcze (KX).
3. W obrębie linii rozgraniczających układu komunikacyjnego można lokalizować, dostosowane do klasy technicznej ulicy, następujące elementy:
1) Pasy drogowe (jezdnie).
2) Pasy drogowe dróg, obsługujących tereny przyległe.
3) Ciągi piesze (chodniki).
4) Ścieżki rowerowe (w zależności od potrzeb).
5) Zieleń izolacyjna i ozdobna.
6) Miejsca postojowe.
7) Urządzenia obsługi komunikacji zbiorowej.
4. Obiekty związane z obsługą ruchu i kioski należy kształtować w oparciu o jednorodne rozwiązania architektoniczne i materiałowe.
5. W obrębie linii rozgraniczających dróg zabrania się lokalizowania obiektów ograniczających bezpieczeństwo ruchu. Lokalizacja wszelkich obiektów budowlanych wymaga zgody zarządcy drogi.
6. Odległość linii zabudowy dla nowo projektowanej zabudowy powinna wynosić:
1) Ulica lokalna L: 7,0 m liczona od linii rozgranicz
ających.2) Ulica dojazdowa D: 5,0 m liczona od linii rozgraniczających.
7. Ustala się, że realizacja poszczególnych elementów projektowanego układu komunikacyjnego może być prowadzona wraz z kompleksową budową sieci uzbrojenia technicznego, lokalizowanych w obrębie tych linii rozgraniczających.
8. Korekty elementów istniejącego układu komunikacyjnego mogą być dokonywane w projektach technicznych budowy i modernizacji dróg i ulic, zaś ewentualne poszerzenie linii rozgraniczających ulic może się odbywać wyłącznie za zgodą właścicieli gruntów, których poszerzenie dotyczy.
9. W granicach linii rozgraniczających ulic mogą być lokalizowane urządzenia związane z obsługą komunikacji, jak zatoki, parkingi a także m.in. kioski, elementy małej architektury i reklamy w
trybieobowiązujących przepisów oraz utrzymana istniejąca zabudowa o ile nie stwarza to zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego i za zgodą zarządzającego.
10. Ustala się konieczność zachowania normatywnych pól widoczności na skrzyżowaniach dróg (L, D) a także wykluczenia budowy nowych wjazdów na posesje w obszarze oddziaływania skrzyżowań.
11. Nowe i modernizowane elementy układu komunikacyjnego służące pieszym oraz dojścia do obiektów usługowych należy dostosować do potrzeb osób niepełnosprawnych.
§ 6
1. W granicach działek budowlanych należy zabezpieczyć odpowiednio do potrzeb i przepisów szczególnych liczbę miejsc postojowych.
2. Minimalną liczbę miejsc postojowych na działkach budowlanych należy ustalić w oparciu o następujące wskaźniki:
1) Na terenach zabudowy mieszkaniowej
– 1 m.p. / 1 mieszkanie,
2) Na terenach usług publicznych:
a) biblioteki, domy kultury
– 1 m.p. / 20 użytkowników,
b) biura, urzędy
– 1 m.p. / 50 m2 p.u.,
c) obiekty sportowo-rekreacyjne
– 1 m.p. / 10 użytkowników,
d) szk
oły – 1 m.p. / 10 pracowników,e) przychodnie zdrowia
– 1 m.p. / 100 m2 p.u.,
f) kościoły
– 1 m.p. / 20 użytkowników.
3) Na terenach usług komercyjnych:
a) obiekty handlowe
– 1 m.p. / 50 m2 p.u.,
b) bary, restauracje
– 1 m.p. / 10 miejsc konsumpcyjnych,
c)
obiekty rzemieślnicze– 1 m.p. / 20 użytkowników,
d) biura, urzędy
– 1 m.p. / 50 m2 p.u.,
e) hotele – 1 m.p. / 5 łóżek.
3. Dopuszcza się za zgodą zarządcy drogi, uwzględnienie w bilansie, przyulicznych miejsc postojowych.