R o z d z i a ł 3

Zasady obsługi w zakresie komunikacji

§ 5

1. Przebieg i klasyfikację dróg i ulic określa rysunek planu i uchwała.

2. Podstawowy układ komunikacji drogowej tworzą:

1) Drogi zbiorcze, planowane do modernizacji jako drogi jednojezdniowe o szerokości 2 x 3,5 m w obszarze zabudowanym z obustronnymi chodnikami o szerokości 2 m, z utrzymaniem linii rozgraniczających o szerokości 20,0 m,

2) Drogi lokalne, o szerokości 2 x 3,0 m z chodnikami obustronnymi z utrzymaniem linii rozgraniczających o szerokości 12,0 m.

3) Drogi dojazdowe, o szerokości 2 x 2,5 m z chodnikami obustronnymi z utrzymaniem linii rozgraniczających o szerokości 10,0 m.

4) Podstawowy układ komunikacji uzupełniają drogi pieszo-jezdne (Pj) w liniach rozgraniczających dla projektowanych odcinków 8–10 m oraz gospodarcze (KX).

3. W obrębie linii rozgraniczających układu komunikacyjnego można lokalizować, dostosowane do klasy technicznej ulicy, następujące elementy:

1) Pasy drogowe (jezdnie).

2) Pasy drogowe dróg, obsługujących tereny przyległe.

3) Ciągi piesze (chodniki).

4) Ścieżki rowerowe (w zależności od potrzeb).

5) Zieleń izolacyjna i ozdobna.

6) Miejsca postojowe.

7) Urządzenia obsługi komunikacji zbiorowej.

4. Obsługa projektowanych terenów zabudowy mieszkaniowej i usługowej w sąsiedztwie drogi zbiorczej poprzez wykorzystanie dróg dojazdowych lub pieszo-jezdnych (Pj – z dwoma skrajnymi wjazdami oraz pasem zieleni izolacyjnej od strony drogi zbiorczej).

5. Obiekty związane z obsługą ruchu i kioski należy kształtować w oparciu o jednorodne rozwiązania architektoniczne i materiałowe.

6. W obrębie linii rozgraniczających dróg zabrania się lokalizowania obiektów ograniczających bezpieczeństwo ruchu. Lokalizacja wszelkich obiektów budowlanych wymaga zgody zarządcy drogi.

7. Odległość linii zabudowy dla nowo projektowanej zabudowy powinna wynosić:

1) Ulica zbiorcza Z: 15 m liczona od linii rozgraniczających.

2) Ulica lokalna L: 7,0 m liczona od linii rozgraniczających.

3) Ulica dojazdowa D: 5,0 m liczona od linii rozgraniczających.

8. Ustala się, że realizacja poszczególnych elementów projektowanego układu komunikacyjnego może być prowadzona wraz z kompleksową budową sieci uzbrojenia technicznego, lokalizowanych w obrębie tych linii rozgraniczających.

9. Korekty elementów istniejącego układu komunikacyjnego mogą być dokonywane w projektach technicznych budowy i modernizacji dróg i ulic, zaś ewentualne poszerzenie linii rozgraniczających ulic może się odbywać wyłącznie za zgodą właścicieli gruntów, których poszerzenie dotyczy.

10. W granicach linii rozgraniczających ulic mogą być lokalizowane urządzenia związane z obsługą komunikacji, jak zatoki, parkingi a także m.in. kioski, elementy małej architektury i reklamy w trybie obowiązujących przepisów oraz utrzymana istniejąca zabudowa o ile nie stwarza to zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego i za zgodą zarządzającego.

11. Ustala się konieczność zachowania normatywnych pól widoczności na skrzyżowaniach dróg (Z, L, D) a także wykluczenia budowy nowych wjazdów na posesje w obszarze oddziaływania skrzyżowań.

12. Nowe i modernizowane elementy układu komunikacyjnego służące pieszym oraz dojścia do obiektów usługowych należy dostosować do potrzeb osób niepełnosprawnych.

§ 6

1. W granicach działek budowlanych należy zabezpieczyć odpowiednio do potrzeb i przepisów szczególnych liczbę miejsc postojowych.

2. Minimalną liczbę miejsc postojowych na działkach budowlanych należy ustalić w oparciu o następujące wskaźniki:

1) Na terenach zabudowy mieszkaniowej

– 1 m.p. / 1 mieszkanie,

2) Na terenach usług publicznych:

a) biblioteki, domy kultury

– 1 m.p. / 20 użytkowników,

b) biura, urzędy

– 1 m.p. / 50 m2 p.u.,

c) obiekty sportowo-rekreacyjne

– 1 m.p. / 10 użytkowników,

d) szkoły – 1 m.p. / 10 pracowników,

e) przychodnie zdrowia

– 1 m.p. / 100 m2 p.u.,

f) kościoły

– 1 m.p. / 20 użytkowników.

3) Na terenach usług komercyjnych:

a) obiekty handlowe

– 1 m.p. / 50 m2 p.u.,

b) bary, restauracje

– 1 m.p. / 10 miejsc konsumpcyjnych,

c) obiekty rzemieślnicze

– 1 m.p. / 20 użytkowników,

d) biura, urzędy

– 1 m.p. / 50 m2 p.u.,

e) hotele – 1 m.p. / 5 łóżek.

3. Dopuszcza się za zgodą zarządcy drogi, uwzględnienie w bilansie, przyulicznych miejsc postojowych.