Zasady i tryb działania komisji rewizyjnej
Organizacja komisji rewizyjnej
§ 91
1. Rada ze swego grona powołuje komisję rewizyjną ustalając jej skład osobowy w odrębnej uchwale.
2. Komisja rewizyjna składa się z przewodniczącego, zastępcy przewodniczącego oraz pozostałych członków komisji.
3. Przewodniczącego komisji rewizyjnej wybiera rada.
4. Zastępcę przewodniczącego komisji rewizyjnej wybiera komisja rewizyjna na wniosek przewodniczącego komisji rewizyjnej.
§ 92
Przewodniczący komisji rewizyjnej organizuje pracę komisji i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności przewodniczącego lub niemożności jego działania, zadania przewodniczącego wykonuje jego zastępca.
§ 93
1. Członkowie komisji rewizyjnej podlegają wyłączeniu z udziału w kontroli z powodu okoliczności mogących wywołać wątpliwość co do ich bezstronności.
2. O wyłączeniu przewodniczącego komisji rewizyjnej decyduje rada.
3. W sprawie wyłączenia zastępcy przewodniczącego komisji rewizyjnej oraz poszczególnych członków decyduje komisja rewizyjna w formie uchwały.
4. Wyłączony z pracy komisji rewizyjnej może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do rady na najbliższej sesji.
§ 94
1. Do zadań komisji rewizyjnej należy:
1) opiniowanie wykonania budżetu miasta i występowanie z wnioskiem do rady w sprawie udzielenia burmistrzowi absolutorium,
2) badanie i ocena, na zlecenie rady, materiałów z kontroli burmistrza lub gminnych jednostek organizacyjnych, dokonanych przez inne podmioty kontroli,
3) przygotowanie corocznej oceny pracy burmistrza, której integralną część stanowią opinie o przebiegu realizacji uchwał rady, o rozpatrywaniu i załatwianiu skarg oraz realizacji interpelacji i wniosków radnych,
4) wnioskowanie do rady o przeprowadzenie kontroli przez regionalną izbę obrachunkową, najwyższą izbę kontroli lub inne organy kontroli,
5) inne zadania zlecone przez radę w zakresie kontroli.
2. Komisja rewizyjna wyraża swoje stanowiska, opinie i wnioski wyłącznie w formie uchwał.
Zasady kontroli
§ 95
1. Komisja rewizyjna kontroluje działalność burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych gminy pod względem:
1) legalności - zgodności działań kontrolowanych jednostek z przepisami prawa w tym z uchwałami rady i zarządzeniami burmistrza,
2) gospodarności - efektywności wykorzystania środków będących w dyspozycji kontrolowanego,
3) rzetelności - zgodności wykonywania zadań z obowiązkami ciążącymi na wykonawcach z tytułu sprawowanej funkcji lub zajmowanego stanowiska,
4) celowości - ocenie operacji gospodarczych w aspekcie zgodności z interesem gminy,
5) zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
2. Komisja rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu gminy.
3. Komisja rewizyjna dokonuje oceny wykonania budżetu gminy za rok ubiegły oraz wypracowuje wniosek w sprawie absolutorium.
§ 96
Komisja rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie rady w zakresie wskazanym w uchwałach rady.
§ 97
Komisja rewizyjna przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
1) problemowe - obejmujące wybrane zagadnienia z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu,
2) sprawdzające - podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu.
§ 98
1. Komisja rewizyjna przeprowadza kontrole problemowe ustalone w planie pracy, zatwierdzonym przez radę.
2. Rada może podjąć uchwałę w sprawie przeprowadzenia kontroli nieobjętej planem, o którym mowa w ust. 1.
3. Kontrole sprawdzające nie wymagają zatwierdzenia przez radę.
§ 99
1. Kontrola nie powinna trwać dłużej niż 30 dni roboczych.
2. W wyjątkowych przypadkach, na wniosek komisji rewizyjnej, rada może przedłużyć czas trwania kontroli.
§ 100
1. Kontroli komisji rewizyjnej nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań.
2. Rada może nakazać komisji rewizyjnej zaniechanie, a także przerwanie kontroli lub odstąpienie od poszczególnych czynności kontrolnych.
3. Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.
4. Uchwały rady, o których mowa w ust. 2 i 3, wykonywane są niezwłocznie.
5. Komisja rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez radę.
§ 101
1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów ustalonych w § 95 ust. 1.
2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.
3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.
4. Komisja rewizyjna może zwrócić się o wyjaśnienia do pracowników podmiotów kontrolowanych w sytuacji, gdy istotnych dla przebiegu kontroli informacji nie można ustalić na podstawie dokumentów.
5. Kontrolujący mają dostęp do oryginalnych dokumentów jedynie w siedzibie jednostki kontrolowanej.
6. Kontrolujący mogą sporządzać, a w razie potrzeby żądać od kierownika podmiotu kontrolowanego sporządzenia niezbędnych dla kontroli odpisów lub wyciągów z dokumentów, jak również zestawień i obliczeń na podstawie dokumentów.
Tryb kontroli
§ 102
1. Kontroli, o których mowa w § 97, dokonują w imieniu komisji rewizyjnej zespoły kontrolne składające się z co najmniej trzech członków komisji.
2. Przewodniczący komisji rewizyjnej wyznacza przewodniczącego zespołu kontrolnego, który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.
3. Termin przeprowadzenia kontroli ustalany jest przez komisję w porozumieniu z przewodniczącym, który zawiadamia o tym burmistrza i jednostki kontrolowane co najmniej 7 dni wcześniej.
4. Kontrole przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez przewodniczącego, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby oddelegowane do przeprowadzenia kontroli.
5. Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienie, o którym mowa w ust. 4 oraz dowody tożsamości.
§ 103
1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.
3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia pisemnego wyjaśnienia przewodniczącemu zespołu kontrolnego.
§ 104
Czynności kontrolne wykonywane są w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
§ 105
W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym przewodniczącego, burmistrza i kierownika kontrolowanej jednostki wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.
Protokoły kontroli
§ 106
1. Kontrolujący w terminie 14 dni od daty zakończenia kontroli sporządzają protokół, obejmujący:
1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,
2) imiona i nazwiska kontrolujących,
3) daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,
4) określenie zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,
5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,
6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski z kontroli wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,
7) datę i miejsce podpisania protokołu,
8) podpisy kontrolujących i kierownika kontrolowanego podmiotu na każdej stronie protokołu lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy.
2. Protokół kontroli może także zawierać wnioski, zalecenia pokontrolne oraz propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli oraz termin kontroli sprawdzającej.
3. Protokół kontroli jest przyjmowany uchwałą komisji rewizyjnej.
§ 107
1. Kierownik kontrolowanego podmiotu, w przypadku odmowy podpisania protokołu jest obowiązany do złożenia - w terminie trzech dni roboczych od daty odmowy - pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.
2. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1, składa się przewodniczącemu komisji rewizyjnej.
3. O przyjęciu lub odrzuceniu wyjaśnień, o których mowa w ust. 1, decyduje komisja rewizyjna.
§ 108
1. Po otrzymaniu podpisanego przez obie strony kontroli protokołu kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć przewodniczącemu uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.
2. Uwagi, o których mowa w ust. 1, składa się w terminie 7 dni roboczych od daty otrzymania protokołu kontroli.
3. O przyjęciu lub odrzuceniu uwag, o których mowa w ust. 1, decyduje komisja rewizyjna.
§ 109
Kierownik podmiotu kontrolowanego obowiązany jest w terminie wyznaczonym w protokole złożyć przewodniczącemu informację o sposobie realizacji wniosków, zaleceń lub propozycji zawartych w protokole.
§ 110
Oryginał protokołu przechowywany jest w aktach komisji w kancelarii rady, natomiast odpisy uwierzytelnione podpisami przewodniczącego komisji i przewodniczącego zespołu kontrolującego przekazane są:
1) przewodniczącemu,
2) burmistrzowi,
3) kierownikowi jednostki kontrolowanej.
Plany pracy i sprawozdania komisji rewizyjnej
§ 111
1. Komisja rewizyjna przedkłada radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku.
2. Plan przedłożony radzie musi zawierać co najmniej:
1) terminy odbywania posiedzeń,
2) terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli.
3. Rada może zatwierdzić jedynie część planu pracy komisji rewizyjnej; przystąpienie do wykonywania kontroli może nastąpić po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.
§ 112
1. Komisja rewizyjna składa radzie - w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku - roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.
2. Sprawozdanie powinno zawierać:
1) liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,
2) wykaz nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,
3) wykaz uchwał podjętych przez komisję rewizyjną,
4) wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi wnioskami, wynikającymi z tych kontroli.
3. Poza przypadkiem określonym w ust. 1, komisja rewizyjna składa sprawozdanie ze swej działalności po podjęciu stosownej uchwały rady, określającej przedmiot i termin złożenia sprawozdania.
Posiedzenia komisji rewizyjnej
§ 113
1. Komisja rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej przewodniczącego, zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb.
2. Przewodniczący komisji rewizyjnej zwołuje jej posiedzenia, które nie są objęte zatwierdzonym planem pracy komisji, w formie pisemnej.
3. Posiedzenia, o których mowa w ust. 2, mogą być zwoływane z własnej inicjatywy przez przewodniczącego komisji rewizyjnej lub na wniosek:
1) przewodniczącego,
2) nie mniej niż 7 radnych,
3) nie mniej niż 4 członków komisji rewizyjnej.
4. Z posiedzenia komisji rewizyjnej należy sporządzać protokół, który winien być podpisany przez przewodniczącego komisji.
§ 114
Uchwały komisji rewizyjnej zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji w głosowaniu jawnym.
§ 115
Obsługę biurową komisji rewizyjnej zapewnia kancelaria rady. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-23/139/03 z dnia 4 września 2003 r. stwierdzono nieważność § 115).
§ 116
1. Komisja rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania.
2. W przypadku, gdy skorzystanie ze środków, o których mowa w ust. 1, wymaga zawarcia odrębnej umowy, komisja rewizyjna przedstawia radzie projekt uchwały o zobowiązanie burmistrza do wykonania koniecznej ekspertyzy lub opinii w ramach zaplanowanych środków budżetowych.
§ 117
Przewodniczący komisji rewizyjnej może zwracać się do przewodniczących innych komisji rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.