REGULAMIN KOMISJI REWIZYJNEJ.

§ 1

Komisja Rewizyjna zwana dalej komisją jest organem Rady powołanym do przeprowadzenia kontroli działalności Wójta oraz jednostek organizacyjnych.

Komisja kontroluje również inne podmioty w zakresie, w jakim dysponują one mieniem komunalnym.

§ 2

Komisja działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym, Statutu Gminy oraz niniejszego regulaminu.

§ 3

Komisja podlega radzie i działa w jej imieniu.

§ 4

Komisja podejmuje kontrole zgodnie z planem pracy zatwierdzonym przez Radę oraz na zlecenie Rady.

§ 5

1. Komisja pracuje według planów pracy, które przedstawia do akceptacji na początku każdego roku kalendarzowego.

2. Rada może zlecić komisji przeprowadzenie kontroli o charakterze doraźnym.

3. Rada zlecając komisji przeprowadzenie kontroli określa szczegółowo zakres i przedmiot kontroli oraz termin jej przeprowadzenia.

§ 6

1. Skład komisji wybierany jest spośród radnych.

2. W skład komisji nie mogą wchodzić przewodniczący Rady oraz wiceprzewodniczący.

§ 7

1. Pracą komisji kieruje jej przewodniczący wybierany przez Radę.

2. Przewodniczący komisji:

a) organizuje pracę komisji,

b) zwołuje posiedzenia i kieruje obradami komisji,

c) składa sprawozdanie Radzie z działalności komisji.

§ 8

Członkowie komisji zobowiązani są do:

1. przestrzegania regulaminu komisji,

2. aktywnego uczestniczenia w pracach komisji.

§ 9

1. Posiedzenia komisji zwołuje jej przewodniczący.

2. W posiedzeniach komisji biorą udział radni oraz inne osoby niebędące członkami komisji, zaproszone na posiedzenie.

3. Komisja może postanowić o odbyciu posiedzenia zamkniętego.

4. Posiedzenie komisji jest prawomocne gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa składu komisji.

5. Uchwały podejmowane przez komisję zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków komisji.

§ 10

Uchwały komisji mają charakter opinii lub wniosków i są przedkładane Radzie.

§ 11

1. Podstawową formą działania komisji są kontrole.

2. Przedmiotem kontroli jest działalność Wójta oraz jednostek organizacyjnych gminy w zakresie:

a) gospodarki finansowo-ekonomicznej,

b) gospodarowania mieniem komunalnym,

c) przestrzegania i realizacji postanowień Statutu Gminy, uchwał Rady Gminy oraz innych przepisów,

d) realizacji bieżących zadań gminy.

§ 12

Komisja przeprowadza kontrolę w oparciu o kryteria:

1. legalności – badanie zgodności działania kontrolowanych jednostek z przepisami prawa i uchwałami Rady,

2. gospodarności,

3. rzetelności – badanie czy powierzone obowiązki są wykonywane w sposób sumienny, uczciwy i solidny.

§ 13

Przewodniczący komisji zawiadamia Wójta oraz kierownika kontrolowanej jednostki o zamiarze przeprowadzenia kontroli co najmniej na 7 dni przed terminem kontroli przedkładając mu jednocześnie informację o terminie, przedmiocie i zakresie kontroli.

§ 14

Komisja upoważniona jest do:

1. wstępu do pomieszczeń oraz innych obiektów jednostki kontrolowanej,

2. wglądu do akt i dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce i związanych z jej działalnością,

3. zabezpieczenia dokumentów oraz innych dowodów,

4. powołania biegłego do zbadania spraw będących przedmiotem kontroli,

5. żądania od pracowników kontrolowanej jednostki ustnych i pisemnych wyjaśnień w sprawach dotyczących kontroli,

6. przyjmowania oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki.

§ 15

1. Kierownik jednostki kontrolowanej jest zobowiązany do zapewnienia komisji odpowiednich warunków i niezbędnych środków do sprawnego przeprowadzenia kontroli.

2. Podczas dokonywania czynności kontrolnych członkowie komisji są zobowiązani do przestrzegania:

a) przepisów BHP obowiązujących na terenie jednostki kontrolowanej,

b) przepisów o postępowaniu z wiadomościami zawierającymi tajemnicę państwową i służbową w zakresie obowiązującym w jednostce kontrolowanej,

c) działalność komisji nie może naruszać obowiązującego w jednostce kontrolowanej porządku pracy, w tym kompetencji organów sprawujących kontrolę służbową.

§ 16

Zadaniem komisji jest:

1. rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego,

2. ustalenie nieprawidłowości i uchybień oraz skutków i przyczyn ich powstania,

3. wskazanie przykładów dobrej i rzetelnej pracy.

§ 17

1. Z przebiegu kontroli komisja sporządza protokół, który podpisują wszyscy członkowie komisji biorący udział w kontroli oraz kierownik jednostki kontrolowanej.

2. Protokół powinien zawierać:

a) nazwę jednostki kontrolowanej oraz główne dane osobowe ich kierownika,

b) imiona, nazwiska osób kontrolujących,

c) określenie zakresu i przedmiotu kontroli,

d) czas trwania kontroli,

e) ewentualne zastrzeżenia kierownika jednostki kontrolowanej,

f) wykaz załączników.

3. Protokół sporządza się w trzech jednobrzmiących egzemplarzach. Jeden egzemplarz otrzymuje kierownik jednostki kontrolowanej, drugi przewodniczący Rady, trzeci egzemplarz pozostaje w aktach komisji.

§ 18

Na podstawie wyników przeprowadzonej kontroli, komisja występuje z wnioskami zmierzającymi do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, zapobieżenia im na przyszłość oraz usprawnienia działalności, która była przedmiotem kontroli.

§ 19

Komisja kieruje do jednostek skontrolowanych oraz do Wójta wystąpienia pokontrolne zawierające uwagi i wnioski w sprawie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości i wyciągnięcia odpowiednich konsekwencji wobec osób odpowiedzialnych za powstanie tych nieprawidłowości.

§ 20

Kierownicy jednostek, do których wystąpienie pokontrolne zostało skierowane, są obowiązani w wyznaczonym terminie zawiadomić, za pośrednictwem Wójta, komisję o sposobie wykonania uwag i wykonania wniosków. W razie braku możliwości wykonania wniosków, należy podać uzasadnione przyczyny ich niewykonania, propozycje co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

§ 21

W razie ujawnienia przestępstw lub wykroczeń, komisja przekazuje sprawę organom ścigania i zawiadamia o tym Wójta Gminy.

§ 22

1. Wyniki swoich działań komisja przedstawia Radzie w formie sprawozdania.

2. Sprawozdanie powinno zawierać:

a) zakres przeprowadzonej kontroli,

b) zwięzły opis wyników kontroli ze wskazaniem źródeł i przyczyn ujawnionych nieprawidłowości,

c) wnioski zmierzające do usunięcia nieprawidłowości.

§ 23

Obsługę techniczno-biurową komisji zapewnia Urząd Gminy.

§ 24

Niniejszy regulamin stanowi integralną część Statutu Gminy Stara Kamienica.