REGULAMIN KOMISJI REWIZYJNEJ.
§ 1
Komisja Rewizyjna zwana dalej komisją jest organem Rady powołanym do przeprowadzenia kontroli działalności Wójta oraz jednostek organizacyjnych.
Komisja kontroluje również inne podmioty w zakresie, w jakim dysponują one mieniem komunalnym.
§ 2
Komisja działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym, Statutu Gminy oraz niniejszego regulaminu.
§ 3
Komisj
a podlega radzie i działa w jej imieniu.§ 4
Komisja podejmuje kontrole zgodnie z planem pracy zatwierdzonym przez Radę oraz na zlecenie Rady.
§ 5
1. Komisja pracuje według planów pracy, które przedstawia do akceptacji na początku każdego roku kalendarzowe
go.2. Rada może zlecić komisji przeprowadzenie kontroli o charakterze doraźnym.
3. Rada zlecając komisji przeprowadzenie kontroli określa szczegółowo zakres i przedmiot kontroli oraz termin jej przeprowadzenia.
§ 6
1. Skład komisji wybierany jest spośród
radnych.2. W skład komisji nie mogą wchodzić przewodniczący Rady oraz wiceprzewodniczący.
§ 7
1. Pracą komisji kieruje jej przewodniczący wybierany przez Radę.
2. Przewodniczący komisji:
a) organizuje pracę komisji,
b) zwołuje posiedzenia i kieruje obrada
c) składa sprawozdanie Radzie z działalności komisji.
§ 8
Członkowie komisji zobowiązani są do:
1. przestrzegania regulaminu komisji,
2. aktywnego uczestniczenia w pracach komisji.
§ 9
1. Posiedzenia komisji zwołuje jej przewodniczący.
2.
W posiedzeniach komisji biorą udział radni oraz inne osoby niebędące członkami komisji, zaproszone na posiedzenie.3. Komisja może postanowić o odbyciu posiedzenia zamkniętego.
4. Posiedzenie komisji jest prawomocne gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa składu komisji.
5. Uchwały podejmowane przez komisję zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków komisji.
§ 10
Uchwały komisji mają charakter opinii lub wniosków i są przedkładane Radzie.
§ 11
1. Podstawową formą działania komisji są kontrole.
2. Przedmiotem kontroli jest działalność Wójta oraz jednostek organizacyjnych gminy w zakresie:
a) gospodarki finansowo-ekonomicznej,
b) gospodarowania mieniem komunalnym,
c) przestrzegania i realizacji postanowień Statutu Gminy, uchwał Rady Gminy oraz innych przepisów,
d) realizacji bieżących zadań gminy.
§ 12
Komisja przeprowadza kontrolę w oparciu o kryteria:
1. legalności – badanie zgodności działania kontrolowanych jednostek z przepisami prawa i uchwałami Rady,
2. gos
podarności,3. rzetelności – badanie czy powierzone obowiązki są wykonywane w sposób sumienny, uczciwy i solidny.
§ 13
Przewodniczący komisji zawiadamia Wójta oraz kierownika kontrolowanej jednostki o zamiarze przeprowadzenia kontroli co najmniej na 7 dni przed terminem kontroli przedkładając mu jednocześnie informację o terminie, przedmiocie i zakresie kontroli.
§ 14
Komisja upoważniona jest do:
1. wstępu do pomieszczeń oraz innych obiektów jednostki kontrolowanej,
2. wglądu do akt i dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce i związanych z jej działalnością,
3. zabezpieczenia dokumentów oraz innych dowodów,
4. powołania biegłego do zbadania spraw będących przedmiotem kontroli,
5. żądania od pracowników kontrolowanej jednostki ustnych i pisemnych wyjaśnień w sprawach dotyczących kontroli,
6. przyjmowania oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki.
§ 15
1. Kierownik jednostki kontrolowanej jest zobowiązany do zapewnienia komisji odpowiednich warunków i niezbędnych środków do sprawnego przeprowadzenia kontroli.
2. Podczas dokonywania czynności kontrolnych członkowie komisji są zobowiązani do przestrzegania:
a) przepisów BHP obowiązujących na terenie jednostki kontrolowanej,
b) przepisów o postępowaniu z wiadomościami zawierającymi tajemnicę państwową i służbową w zakresie obowiązującym w jednostce kontrolowanej,
c) działalność komisji nie może naruszać obowiązującego w jednostce kontrolowanej porządku pracy, w tym kompetencji organów sprawujących kontrolę służbową.
§ 16
Zadaniem komisji jest:
1. rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego,
2. ustalenie nieprawidłowości i uchybień oraz skutków i przyczyn ich powstania,
3. wskazanie przykładów dobrej i rzetelnej pracy.
§ 17
1. Z przebiegu kontroli
komisja sporządza protokół, który podpisują wszyscy członkowie komisji biorący udział w kontroli oraz kierownik jednostki kontrolowanej.2. Protokół powinien zawierać:
a) nazwę jednostki kontrolowanej oraz główne dane osobowe ich kierownika,
b) imiona, na
zwiska osób kontrolujących,c) określenie zakresu i przedmiotu kontroli,
d) czas trwania kontroli,
e) ewentualne zastrzeżenia kierownika jednostki kontrolowanej,
f) wykaz załączników.
3. Protokół sporządza się w trzech jednobrzmiących egzemplarzach. Jeden egzemplarz otrzymuje kierownik jednostki kontrolowanej, drugi przewodniczący Rady, trzeci egzemplarz pozostaje w aktach komisji.
§ 18
Na podstawie wyników przeprowadzonej kontroli, komisja występuje z wnioskami zmierzającymi do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, zapobieżenia im na przyszłość oraz usprawnienia działalności, która była przedmiotem kontroli.
§ 19
Komisja kieruje do jednostek skontrolowanych oraz do Wójta wystąpienia pokontrolne zawierające uwagi i wnioski w sprawie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości i wyciągnięcia odpowiednich konsekwencji wobec osób odpowiedzialnych za powstanie tych nieprawidłowości.
§ 20
Kierownicy jednostek, do których wystąpienie pokontrolne zostało skierowane, są obowiązani w wyznaczonym terminie zawiadomić, za pośrednictwem Wójta, komisję o sposobie wykonania uwag i wykonania wniosków. W razie braku możliwości wykonania wniosków, należy podać uzasadnione przyczyny ich niewykonania, propozycje co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowoś
ci.§ 21
W razie ujawnienia przestępstw lub wykroczeń, komisja przekazuje sprawę organom ścigania i zawiadamia o tym Wójta Gminy.
§ 22
1. Wyniki swoich działań komisja przedstawia Radzie w formie sprawozdania.
2. Sprawozdanie powinno zawierać:
a) zakres przeprowadzonej kontroli,
b) zwięzły opis wyników kontroli ze wskazaniem źródeł i przyczyn ujawnionych nieprawidłowości,
c) wnioski zmierzające do usunięcia nieprawidłowości.
§ 23
Obsługę techniczno-biurową komisji zapewnia Urząd Gminy.
§ 24
Niniejszy regula
min stanowi integralną część Statutu Gminy Stara Kamienica.