R o z d z i a ł IV

Zasady obradowania

§ 7

1. Obrady sesji są jawne.

2. W wypadku wystąpienia okoliczności (przesłanek) zawartych w Konstytucji i innych przepisach ustawowych, obrady rady będą się toczyły przy drzwiach zamkniętych.

§ 8

1. Posiedzenie sesji otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący rady, a w razie jego nieobecności wiceprzewodniczący rady

2. Podczas długotrwałej nieobecności przewodniczącego rady trwającej ponad 30 dni, jego obowiązki pełni wiceprzewodniczący rady. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911--6/28/03 z dnia 15 października 2003 r. stwierdzono nieważność § 8 ust. 2).

§ 9

1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego formuły “otwieram sesję Rady Gminy Stara Kamienica”.

2. Po otwarciu sesji przewodniczący stwierdza quorum na podstawie listy obecności. W razie jego braku wyznacza nowy termin posiedzenia i zamyka obrady.

§ 10

1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad przewodniczący przedstawia do uchwalenia projekt porządku obrad.

2. Porządek sesji może być rozszerzony w wyjątkowych sytuacjach na wniosek radnego lub wójta zgłoszony przed przyjęciem porządku obrad.

3. Rada w głosowaniu jawnym przyjmuje porządek obrad sesji.

§ 11

1. Interpelacje i wnioski składa się zgodnie z programem sesji.

2. Odpowiedzi na interpelacje udzielają: przewodniczący rady, przewodniczący merytorycznych komisji, wójt lub jego zastępcy bądź wyznaczony przez wójta pracownik urzędu.

3. W przypadku niemożności udzielenia natychmiastowej odpowiedzi wyjaśnienie winno być udzielone pisemnie w terminie 2 tygodni.

4. Interpelacje mogą być składane na piśmie na ręce przewodniczącego rady za pośrednictwem inspektora ds. rady, który prowadzi ewidencję i doręcza złożoną interpelację niezwłocznie na ręce przewodniczącego rady w czasie sesji lub między sesjami.

5. Odpowiedź na pisemną interpelację radnego winna być udzielona również w terminie do dwóch tygodni.

§ 12

Sprawozdanie z wykonania uchwał składa Wójt.

§ 13

1. Przewodniczący komisji lub wyznaczony przez niego członek składa raz na pół roku na sesji sprawozdanie z działalności komisji.

2. Wójt składa informację z pracy w okresie międzysesyjnym na każdej następnej sesji rady.

3. Wójt składa półroczne sprawozdanie z realizacji uchwał i wniosków Rady Gminy.

§ 14

1. Przewodniczący rady prowadzi obrady wg uchwalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.

2. W uzasadnionych wypadkach przewodniczący może dokonać za zgodą rady zmian w kolejności poszczególnych punktów porządku obrad.

§ 15

1. Przewodniczący rady czuwa nad sprawnym przebiegiem i zachowaniem porządku obrad.

2. W przypadku stwierdzenia, że radny w swoim wystąpieniu wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad przewodniczący może przywołać go “do rzeczy", a po dwukrotnym przywołaniu odebrać mu głos.

3. Jeżeli sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, przewodniczący przywołuje radnego “do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku, może odebrać mu głos, nakazując jednocześnie odnotowanie tego faktu w protokole.

4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza rady zaproszonych na sesję i do publiczności.

§ 16

1. Przewodniczący rady udziela głosu na sesji według kolejności zgłoszeń.

2. Przewodniczący rady może udzielić głosu poza kolejnością w sprawie wniesienia wniosku o charakterze formalnym, którego przedmiotem mogą być sprawy:

a) stwierdzenia quorum,

b) wycofania określonego tematu z porządku obrad,

c) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,

d) zamknięcia listy mówców,

e) ustalenia czasu wystąpienia dyskutantów,

f) tajnego głosowania,

g) przeliczenia głosów,

h) zamknięcia listy kandydatów przy wyborach,

i) zgłoszenia autopoprawki do projektu uchwały lub wycofania projektu,

j) przestrzegania regulaminu obrad,

k) przerwania, odroczenia lub zamknięcia posiedzenia.

3. Wnioski o charakterze formalnym przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie.

§ 17

1. Przewodniczący rady może udzielić głosu osobie spośród publiczności.

2. Po uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

§ 18

1. W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie posiedzenia przewodniczący rady przerywa obrady i jeżeli nie może zwołać quorum, wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji, z tym że uchwały podjęte do tego momentu zachowują swoją moc.

2. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska i imiona radnych, którzy opuścili obrady sesji, odnotowuje się w protokole.

§ 19

1. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący rady kończy sesję słowami “zamykam sesję Rady Gminy Stara Kamienica”.

2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uznaje się za czas trwania sesji.

3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która obejmuje więcej niż jedno posiedzenie.

4. Po ogłoszeniu zamknięcia sesji przez przewodniczącego rada jest związana uchwałami podjętymi na tej sesji.

§ 20

1. Z każdej sesji sporządza się protokół stanowiący urzędowy zapis przebiegu obrad i podjętych rozstrzygnięć.

2. Protokół z sesji powinien zawierać:

a) numer, datę i miejsce posiedzenia,

b) nazwisko przewodniczącego obrad oraz protokolanta,

c) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

d) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

e) zatwierdzony porządek obrad,

f) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz tekst zgłoszonych i przyjętych wniosków,

g) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów “za”, “przeciw”, “wstrzymujących się”,

h) czas trwania sesji,

i) podpis przewodniczącego oraz osoby sporządzającej protokół.

3. Do protokołu dołącza się:

a) listę obecności radnych,

b) listę osób delegowanych na posiedzenie z Urzędu,

c) listę gości zaproszonych,

d) podjęte przez radę uchwały,

e) dokumenty złożone na ręce, przewodniczącego w trakcie obrad.

4. Protokół wykłada się do wglądu radnym w siedzibie pracy inspektora ds. rady oraz na każdej następnej sesji.

5. Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu między sesjami, jednak nie później niż na najbliższej sesji.

6. O uwzględnieniu poprawek i uzupełnień decyduje przewodniczący rady po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.

7. Radny, którego wnioski nie zostały uwzględnione, może przedłożyć je na sesji. O przyjęciu lub odrzuceniu wniosku decyduje rada w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.

8. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji i oznaczeniem roku kalendarzowego.