REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU

NA TERENIE GMINY I MIASTA NOWOGRODZIEC

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

1. Postanowienia utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy i Miasta Nowogrodziec zwanego dalej Regulaminem są interpretowane i stosowane w zgodzie z przepisami ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628 z późn. zm.).

2. Regulamin ustala szczegółowe wymagania i warunki utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości znajdujących się w Gminie.

§ 2

1. Ilekroć w niniejszych zasadach jest mowa o:

1) ustawie u. c. p. – rozumie się przez to ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 z późn. zm.),

2) ustawie o odpadach – rozumie się przez to ustawę z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. nr 62, poz. 628 z późn. zm.),

3) rozporządzeniu – rozumie się przez to rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690),

4) właścicielach nieruchomości – należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych, przy czym pierwszeństwo w obowiązku mają podmioty faktycznie korzystające z nieruchomości,

5) odpadach komunalnych – rozumie się przez to odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych,

6) odpadach komunalnych – rozumie się odpady komunalne, które ze względu na swoje rozmiary i masę mogą być zbierane w pojemniki stanowiące wyposażenie nieruchomości,

7) odpadach komunalnych wielkogabarytowych – rozumie się odpady komunalne, które nie mogą być umieszczone, ze względu na swoje rozmiary lub masę, w typowych pojemnikach, stanowiących wyposażenie nieruchomości,

8) nieczystościach ciekłych – rozumie się przez to ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych,

9) stacjach zlewnych – rozumie się przez to instalacje i urządzenia zlokalizowane przy kolektorach sieci kanalizacyjnej lub przy oczyszczalniach ścieków, służące do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc gromadzenia,

10) zbiornikach bezodpływowych – rozumie się przez to instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstania,

11) podmiotach uprawnionych – gminną jednostkę organizacyjną – Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Nowogrodźcu oraz przedsiębiorców, którzy uzyskali zezwolenie na prowadzenie działalności na podstawie art. 7 ustawy o u. c. p.

2. Pojęcia inne od zdefiniowanych w ust. 1 pkt 4–11 są zgodne z przepisami ustaw, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2.

§ 3

Regulamin obowiązuje właścicieli nieruchomości, kierowników budów, jednostki użytkujące tereny służące komunikacji publicznej, wszystkich korzystających z terenów, do których tytuł prawny ma gmina.

R o z d z i a ł II

Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na nieruchomościach oraz terenach użytku publicznego

§ 4

1. Właściciele nieruchomości są obowiązani do utrzymania na niej porządku, czystości oraz należytego stanu sanitarno-higienicznego, w tym także wykaszania w obrębie posesji chwastów i roślinności niezagospodarowanej rolniczo.

2. Właściciele nieruchomości są obowiązani do przeprowadzania akcji deratyzacji według potrzeb.

3. Właściciele nieruchomości albo inne podmioty wskazane ustawą u.c.p. mają obowiązek niezwłocznego oczyszczania ze śniegu, lodu, błota oraz innych zanieczyszczeń z chodnika bezpośrednio przyległego do nieruchomości.

4. Obowiązek określony w ust. 3 dotyczy także innych części nieruchomości służących do użytku publicznego.

§ 5

1. Obowiązek oczyszczania ze śniegu i lodu winien być realizowany przez:

1) odgarnięcie ich w miejsce niepowodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów;

2) podjęcie działań usuwających lub co najmniej ograniczających śliskość chodnika np. przez posypanie piaskiem, piasek lub inny materiał użyty do tych celów należy uprzątnąć z chodnika niezwłocznie po ustaniu przyczyn jego zastosowania.

2. Zanieczyszczenia usuwane z chodników winny być gromadzone w pojemnikach na odpady, z zachowaniem postanowień § 9 oraz § 13 ust. 1 niniejszego Regulaminu.

3. Zakazuje się zgarniania śniegu, lodu, błota lub innych zanieczyszczeń z chodnika na jezdnię.

4. Uprzątnięcie i pozbycie się śniegu, lodu, błota i innych zanieczyszczeń z chodników należy do obowiązków zarządu drogi publicznej, jeżeli zarząd drogi pobiera opłaty z tytułu postoju lub parkowania pojazdów samochodowych na takim chodniku.

5. Przedsiębiorca użytkujący tereny służące komunikacji publicznej obowiązany jest do uprzątnięcia i pozbycia się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z przystanków komunikacyjnych.

§ 6

Zarządy dróg publicznych obowiązane są do utrzymania czystości i porządku na drogach publicznych.

§ 7

1. Właściciele nieruchomości, na których znajdują się tereny lub obiekty służące do użytku publicznego, mają obowiązek ustawienia na tych terenach lub obiektach koszy na śmieci i systematycznego ich opróżniania, z częstotliwością zapobiegającą przepełnieniu.

2. Obowiązek określony w ust. 1 dotyczy także zarządzającego droga publiczną, znajdującą się na obszarze zabudowanym w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz. 602 z późn. zm.) oraz w odniesieniu do przystanków komunikacji publicznej, przedsiębiorców komunikacji publicznej, przedsiębiorców korzystających z takich przystanków.

§ 8

Na nieruchomościach lub ich częściach, takich jak chodniki, podwórka itp.:

1) Mycie samochodów może się odbywać jedynie pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji gminnej lub gromadzone są w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z wymaganiami niniejszego Regulaminu; w szczególności ścieki takie nie mogą być bezpośrednio odprowadzane do zbiorników wody lub do ziemi;

2) Doraźne naprawy i regulacje samochodów, z wyłączeniem napraw blacharskich i lakierniczych mogą odbywać się pod warunkiem, że powstające odpady będą umieszczane w pojemnikach do tego celu przeznaczonych.

R o z d z i a ł III

Zasady usuwania odpadów komunalnych z nieruchomości

§ 9

1. Właściciele nieruchomości położonych na terenie Gminy obowiązani są:

1) wyposażyć nieruchomość przez zakup, wydzierżawianie lub w inny sposób ustalony z podmiotem uprawnionym w odpowiednie urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych powstających na tej nieruchomości oraz utrzymywania tych urządzeń we właściwym stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym umożliwiającym korzystanie z nich bez przeszkód i powstawania zagrożeń dla zdrowia użytkowników,

2) utrzymywać ład, czystość i porządek na terenie nieruchomości, a w szczególności nie dopuszczać do gromadzenia odpadów poza urządzeniami do tego przeznaczonymi.

2. Właściciel lub zarządca nieruchomości gromadzący odpady komunalne ma obowiązek zawrzeć umowę na odbiór tych odpadów z Zakładem Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Nowogrodźcu lub innym uprawnionym podmiotem.

3. Właściciel nieruchomości jest obowiązany do udzielania podmiotowi uprawnionemu informacji niezbędnych dla ustalenia treści umowy na odbieranie odpadów w sposób zgodny z wymaganiami określonymi w niniejszym Regulaminie.

4. Miejsca na pojemniki na odpady komunalne powinny być utwardzone i tak zlokalizowane aby zapewniały łatwy dostęp zarówno dla użytkowników nieruchomości jak i dla pracowników podmiotu uprawnionego. Miejsca te właściciel nieruchomości jest obowiązany utrzymywać w czystości.

5. Rodzaj pojemników, o których mowa w ust. 1, właściciel nieruchomości uzgadnia z podmiotem uprawnionym, któremu zlecił odbiór odpadów komunalnych albo powierza temu podmiotowi wyposażenie nieruchomości w odpowiednie pojemniki.

6. Liczbę niezbędnych pojemników określa się w oparciu o:

1) średni roczny wskaźnik objętościowy nagromadzenia odpadów z roku poprzedniego,

2) liczbę stałych mieszkańców nieruchomości,

3) wymaganą w § 12 Regulaminu częstotliwością opróżniania.

7. W sytuacjach wyjątkowych krótkotrwałego zwiększenia odpadów komunalnych dozwolone jest gromadzenie ich w szczelnych workach z tworzywa.

8. Właściciel nieruchomości jest obowiązany zapewnić pracownikom podmiotu uprawnionego dostęp do pojemników w czasie ustalonym w umowie o odbiór odpadów, w sposób umożliwiający opróżnienie pojemników bez narażania na szkodę ludzi, budynków bądź pojazdów.

§ 10

1. Ilość odpadów wytwarzanych przez gospodarstwa domowe wiejskie lub miejskie oraz obiekty infrastruktury społeczno-gospodarczej ustala się przy uwzględnieniu wskaźników nagromadzenia odpadów określonych w § 11.

2. Ilość odpadów wytwarzanych przez inne osoby lub podmioty niż wymienione w ust. 1, a w tym z mieszkalnych budynków wielolokalowych zarządzanych przez Spółdzielnie Mieszkaniowe, Wspólnoty Mieszkaniowe i ZGKiM oraz obiekty użyteczności publicznej ustala się na podstawie faktycznej ilości odebranych odpadów potwierdzonych przez zarządcę.

§ 11

1. Wskaźniki nagromadzenia odpadów w gospodarstwie domowym stanowią iloczyn liczby pojemników (minimum 1) w gospodarstwie domowym, oraz częstości wywozu ustalonego:

1) dla gospodarstw domowych położonych na terenach wiejskich – 2 razy/ miesiąc

2) dla gospodarstw domowych położonych na terenach miejskich – 4 razy/ miesiąc

3) dla gospodarstw domowych położonych w budynkach wielorodzinnych wywóz odpadów odbywa się zgodnie z ustalonym z zarządcą harmonogramem, a ilości potwierdzane są każdorazowo.

2. Wskaźniki nagromadzenia odpadów komunalnych w obiektach infrastruktury społeczno-gospodarczej wynoszą w:

a)

sklepach z wyjątkiem mięsnych

– 0,02 m3/m2

b)

sklepach mięsnych

– 0,01 m3/m2

c)

zakładach usługowych

– 0,01 m3/m2

d)

zakładach gastronomicznych

– 0,015 m3/m2

§ 12

1. Zobowiązuje się właścicieli nieruchomości do opróżniania pojemników:

a) z nieruchomości położonych na terenach wiejskich – nie rzadziej niż co 14 dni,

b) z nieruchomości położonych na terenach miejskich – nie rzadziej niż co 7 dni, jednak dla zabudowy o charakterze rolniczym dopuszcza się częstotliwość określoną w pkt a).

2. Harmonogram odbioru ustala podmiot uprawniony.

3. Odpady komunalne z nieruchomości odbiera działający na podstawie umowy–zlecenia podmiot uprawniony.

4. Miejscem składowania odpadów komunalnych jest składowisko odpadów komunalnych w Nowogrodźcu.

5. Dopuszcza się zagospodarowanie wyselekcjonowanego gruzu budowlanego do utwardzania podwórek lub naprawy zniszczonych dróg o nawierzchni gruntowej.

§ 13

1. Zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne śniegu, lodu, gorącego popiołu i żużla, gruzu budowlanego, szlamów, substancji toksycznych, żrących i wybuchowych, a także odpadów z działalności gospodarczej.

2. Zabrania się spalania w pojemnikach jakichkolwiek odpadów komunalnych (także odpadów roślinnych).

3. Zabrania się spalania w piecach odpadów powodujących emisję zanieczyszczeń toksycznych do powietrza.

4. Jeżeli na terenie nieruchomości powstają także inne odpady niż komunalne, to muszą być one gromadzone w sposób wyodrębniony od odpadów komunalnych. Zasady gospodarowania takimi odpadami określają odrębne przepisy.

5. Odpady medyczne lub weterynaryjne, powstające w związku z prowadzoną na terenie danej nieruchomości działalnością w zakresie usług medycznych lub weterynaryjnych, nie mogą być gromadzone w pojemnikach służących gromadzeniu odpadów komunalnych. Szczegółowe zasady postępowania z tymi odpadami określają odrębne przepisy.

6. Odpady remontowe, poza granicami placu budowy należy gromadzić w osobnych pojemnikach.

7. Odpady komunalne wielkogabarytowe powinny być gromadzone w wydzielonym miejscu na terenie nieruchomości, w sposób nieutrudniający korzystanie z nieruchomości przez osoby do tego uprawnione oraz gromadzone i usuwane jak najszybciej w terminach uzgodnionych z podmiotem uprawnionym.

8. Usunięcie wraków samochodowych, odpadów wielkogabarytowych oraz gruzu budowlanego odbywa się na koszt właściciela odpadów, a gdy nie można go ustalić na koszt właściciela nieruchomości.

R o z d z i a ł IV

Zasady postępowania z nieczystościami ciekłymi

§ 14

1. Właściciele nieruchomości mają obowiązek przyłączyć swoją nieruchomość do istniejących sieci kanalizacyjnych.

2. Do sieci kanalizacyjnej nie można przyłączyć wód deszczowych i gnojowicy.

3. W przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest techniczne lub ekonomicznie nieuzasadniona, nieruchomość powinna być wyposażona w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub przydomową oczyszczalnię ścieków.

4. Nieczystości ciekłe usuwa się z nieruchomości z częstotliwością stosowną do potrzeb, z tym że zawartość zbiorników nie może przelewać się na powierzchnię gruntu.

5. Usuwanie nieczystości ciekłych z nieruchomości przeprowadza podmiot uprawniony wyłącznie przy użyciu specjalistycznego sprzętu asenizacyjnego.

6. Właściciel nieruchomości jest obowiązany zapewnić pracownikom podmiotu uprawnionego dostęp do urządzeń służących do gromadzenia nieczystości ciekłych, w czasie ustalonym do ich odbioru, w sposób umożliwiający opróżnienie zbiorników bez narażania na szkodę ludzi bądź pojazdów.

7. Miejscem zrzutu nieczystości ciekłych jest oczyszczalnia ścieków w Nowogrodźcu.

§ 15

1. Właściciel nieruchomości korzystający z usług uprawnionego podmiotu w zakresie odbierania odpadów komunalnych lub w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, zobowiązany jest do zawarcia z tym podmiotem umowy, a świadczenie usług w ramach umowy powinno być potwierdzone ostatnimi dowodami wpłaty, które będą dokumentować wykonaną usługę.

2. Dokumenty wymienione w ust. 1 właściciel nieruchomości zobowiązany jest przechowywać przez jeden rok i okazywać na żądanie funkcjonariuszy Straży Miejskiej lub innych osób upoważnionych przez Burmistrza Gminy i Miasta Nowogrodziec do ich kontroli.

R o z d z i a ł V

Obowiązki organów kontroli

§ 16

1. Pracownicy Straży Miejskiej i Urzędu Gminy i Miasta w Nowogrodźcu przeprowadzają kontrolę na mocy upoważnienia Burmistrza Gminy i Miasta Nowogrodziec.

2. Osoby określone w ust. 1 mają prawo wejścia na teren nieruchomości tylko w obecności właściciela.

3. Po stwierdzeniu, przez osoby kontrolujące faktu, że właściciel nie realizuje obowiązków określonych niniejszym Regulaminem w oparciu art. 6 ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, Gmina podejmuje decyzję o przejęciu obowiązku wynikającego z wyżej powołanego przepisu ustawowego, pobierając od właściciela nieruchomości opłatę w wysokości 200% obowiązującej opłaty za wywóz odpadów.

R o z d z i a ł VI

Sankcje z tytułu naruszenia Regulaminu

§ 17

1. Zastosowanie wykonania zastępczego określonego w art. 6 ust. 3 ustawy u. c. p. może nastąpić dopiero po bezskuteczności pisemnego upomnienia i zastosowaniu postępowania mandatowego.

2. Naruszenie obowiązków zawartych w Regulaminie podlega postępowaniu w sprawach o wykroczenia i zgodnie z art. 12 ust. 2a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminie, czyny tego rodzaju są zagrożone karą grzywny.

§ 18

Regulamin wchodzi w życie z dniem wskazanym w uchwale Rady Gminy i Miasta Nowogrodziec.