2850

UCHWAŁA RADY GMINY I MIASTA BOGATYNIA

z dnia 16 września 2003 r.

w sprawie zasad umieszczania reklam, plakatów i ogłoszeń oraz pobierania
opłat za ich umieszczanie na terenach i obiektach komunalnych

Na podstawie art. 40 ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591
z późn. zm.) Rada Gminy i Miasta Bogatynia uchwala, co następuje:

§ 1

1. W przypadku umieszczania reklam na terenach i obiektach komunalnych obowiązuje:

a) zgoda zarządzającego terenem lub obiektem,

b) zatwierdzenie projektu technicznego i plastycznego przez Naczelnika Wydziału Infrastruktury i Zagospodarowania Przestrzennego,

c) zgoda wojewódzkiego konserwatora zabytków w stosunku do obiektów zabytkowych.

2. Umieszczanie plakatów lub ogłoszeń w miejscach do tego wyznaczonych na terenach i obiektach komunalnych – w tym na słupach ogłoszeniowych – wymaga zgody Burmistrza Miasta i Gminy lub osoby przez niego upoważnionej. Zgoda, o której mowa wyżej nie dotyczy drobnych ogłoszeń (klepsydry, oferty itp.) w formacie nie większym niż A5, umieszczanych wyłącznie na wyznaczonych do tego miejscach lub na wyznaczonej powierzchni słupa ogłoszeniowego (oznaczonej kolorem żółtym).

§ 2

1. Za umieszczenie reklamy, plakatu lub ogłoszenia na terenach lub obiektach komunalnych pobiera się opłaty ustalone z zarządca terenu lub obiektu na zasadach określonych w załączniku do uchwały.

2. Zasada, o której mowa w ust. 1 nie dotyczy drobnych ogłoszeń (klepsydry, oferty itp.) w formacie nie większym niż A5, umieszczonych wyłącznie na wyznaczonej powierzchni słupa ogłoszeniowego.

§ 3

1. Osoby fizyczne i prawne umieszczające reklamy, plakaty i ogłoszenia niezgodnie z zasadami określonymi w uchwale, obciążane będą kosztami usunięcia stanowiącymi dziesięciokrotność wymaganej opłaty, jeżeli natychmiast po wezwaniu nie usuną ich we własnym zakresie.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-19/02/03 z dnia 14 października 2003 r. stwierdzono nieważność § 3 ust. 1 we fragmencie: “stanowiącymi dziesięciokrotność wymaganej opłaty”).

2. W przypadku uszkodzeń elewacji spowodowanych działaniem niezgodnym z zasadami określonymi w uchwale, wobec dopuszczającego się naruszeń będą stosowane sankcje wynikające z przepisów ustawy prawo budowlane.

§ 4

1. Umieszczający reklamy, plakaty i ogłoszenia zobowiązany jest przed ich umieszczeniem do przedstawienia Wydziałowi Infrastruktury i Zagospodarowania Przestrzennego dowodu uiszczenia opłaty za ich umieszczenie.

2. Na jednym słupie ogłoszeniowym można zamieszczać materiał jednego typu do 30% powierzchni słupa ogłoszeniowego.

§ 5

1. Nadzór nad prawidłowością ustalonych zasad sprawuje Burmistrz Miasta i Gminy lub osoba przez niego upoważniona.

2. Wyznaczeni pracownicy Wydziału Infrastruktury i Zagospodarowania Przestrzennego, zarządca terenu lub obiektu albo osoba wskazana przez Burmistrza Miasta i Gminy są upoważnieni do bezzwłocznego usunięcia plakatów, obwieszczeń itp., umieszczonych na słupach ogłoszeniowych bez wymaganego zezwolenia lub nieopłaconych.

3. W przypadku stwierdzenia naruszeń zasad określonych w niniejszej uchwale, zarządca terenu lub obiektu ma obowiązek zawiadomić Wydział Infrastruktury i Zagospodarowania Przestrzennego celem podjęcia działań wynikających z uchwały.

4. O usunięciu reklamy, plakatu lub ogłoszenia niezwłocznie zawiadamia się zainteresowanego, powiadamiając go o przyczynie i dacie, miejscu ich usunięcia, a także określa się wysokość kwoty do zapłaty, oraz sposób zapłaty za ich usunięcie.

§ 6

Opłaty za zajęcie pasa drogowego w celu ustawienia reklamy reguluje ustawa o drogach publicznych.

§ 7

Zwalnia się z opłat wynikających z niniejszej uchwały reklamy i tablice informacyjne promujące gminę.

§ 8

Wykonanie niniejszej uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy.

§ 9

Traci moc uchwała nr 124/95 Rady Gminy i Miasta w Bogatyni z dnia 12 lipca 1995 r. w sprawie zasad umieszczania reklam i pobierania opłat za reklamy na obiektach i terenach komunalnych.

§ 10

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

§ 11

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY

RADY GMINY I MIASTA

HENRYK BORUTA

Załącznik do uchwały Rady Gminy i Miasta Bogatynia z dnia 16 września 2003 r. (poz. 2850)

Zasady określenia opłat za reklamy i ogłoszenia na obiektach i budynkach komunalnych oraz na słupach ogłoszeniowych.

1. Przy ustalaniu opłat z tytułu umieszczania znaków reklamowych na gruntach, budynkach i innych obiektach stanowiących własność komunalna przyjmuje się niżej określone stawki dla podmiotów gospodarczych indywidualnie reklamujących swoją działalność gospodarczą:

a) 21,00 zł + VAT miesięcznie dla znaku reklamowego w formie plakatu lub nieoświetlonej planszy stałej za każdy m2 powierzchni znaku, mierzonej po obrysie,

b) 12,00 zł + VAT miesięcznie dla znaku reklamowego w formie planszy oświetlonej lub pojedynczego kasetonu oświetleniowego za każdy m2 powierzchni znaku, mierzonej po obrysie,

c) w przypadku znaku reklamowego zawierającego dwa lub więcej plakatów lub plansz połączonych ze sobą w bryłę, opłata liczona jest z zachowaniem postanowień określonych w pkt 1 lit. a i b,

d) 0,60 + VAT za m2 dziennie za jeden znak dla okazjonalnych znaków reklamowych przenośnych (np. flagi, transparenty).

2. Przy ustalaniu opłat za umieszczanie ogłoszeń stosuje się niżej określone stawki:

a) przy formacie A0,A1 – 3,00 zł + VAT,

b) przy formacie A2 – 2,50 zł + VAT,

c) przy formacie A3 – 2,00 zł + VAT,

d) przy formacie A4 – 1,50 zł + VAT,

e) przy formacie A5 – 1,00 zł + VAT.