2819

UCHWAŁA RADY POWIATU ZĄBKOWICIEGO

z dnia 11 września 2003 r.

w sprawie zmian w Statucie Powiatu Ząbkowickiego

Na podstawie art. 12 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) Rada Powiatu Ząbkowickiego uchwala, co następuje:

§ 1

W Statucie Powiatu Ząbkowickiego stanowiącym załącznik do uchwały nr VII/36/1999 Rady Powiatu Ząbkowickiego z dnia 20 maja 1999 r. w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Ząbkowickiego (Dz. Urz. Woj. Dolnośląskiego Nr 20, poz. 910 i z 2001 r. Nr 143, poz. 1865) wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 3 dodaje się ustęp 3 w brzmieniu:

“3. Samodzielność Powiatu podlega ochronie sądowej”.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-17/17/03 z dnia 6 października 2003 r. stwierdzono nieważność § 1 pkt 1).

2) § 4 otrzymuje brzmienie:

Ҥ 4

Powiat posiada herb i flagę, których wzory określają załączniki nr 4 i 5”.

3) w § 5 ustęp 2 otrzymuje brzmienie:

“2. Do zakresu działania powiatu, o jakim mowa w ust. 1, należy również zapewnienie wykonywania określonych w ustawach zadań i kompetencji kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży”.

4) w § 8 ustęp 4 otrzymuje brzmienie:

“4. W skład Rady wchodzi 19 radnych”.

5) w § 9:

a) punkt 2 otrzymuje brzmienie:

“2) wybór i odwołanie Zarządu oraz ustalanie wynagrodzenia jego przewodniczącego”,

b) po punkcie 10 dodaje się punkty 11 do 16 w brzmieniu:

“11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej oraz w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych przez jednostki lokalnego samorządu terytorialnego oraz województwa, na którego obszarze znajduje się powiat”,

“12) podejmowanie uchwał w sprawie współpracy ze społecznościami lokalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych”,

“13) uchwalanie powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego”,

“14) uchwalanie powiatowego programu przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy”,

“15) dokonywanie oceny stanu bezpieczeństwa przeciwpożarowego i zabezpieczenia przeciwpowodziowego powiatu”,

“16) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów”,

c) dotychczasowy punkt 11 oznacza się jako 17.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-17/17/03 z dnia 6 października 2003 r. stwierdzono nieważność § 1 pkt 5).

6) w § 11 w ustępie 3 wyraz “upoważniony” zastępuje się wyrazem “wyznaczony”,

7) w § 12 ustęp 3 otrzymuje brzmienie:

“3. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady. Po bezskutecznym upływie terminu określonego w zdaniu pierwszym sesję zwołuje komisarz wyborczy w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady”.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-17/17/03 z dnia 6 października 2003 r. stwierdzono nieważność § 1 pkt 7).

8) w § 21

a) ustęp 4 otrzymuje brzmienie:

“4. Przewodniczący Rady może udzielać i odbierać głos osobom zaproszonym imiennie na sesję Rady”.

b) w ustępie 6 w zdaniu pierwszym po wyrazie “radnych” dodaje się wyrazy “mogą być” i skreśla się wyraz “są”,

c) w ustępie 7 wyrazy “określa się” zastępuje się wyrazami “może być określony”,

d) dodaje się ustęp 8 w brzmieniu:

“8. Przewodniczący obrad decyduje o udzieleniu głosu osobom spoza Rady i gości zaproszonych”.

9) w § 25 w ustępie 1 punkt 1) otrzymuje brzmienie:

“1) co najmniej 3 radnych”,

10) w § 36 w ustępie 2 po wyrazie “radni” dodaje się wyrazy “w tym przedstawiciele wszystkich klubów”,

11) w § 37 skreśla się ustęp 2, natomiast ustęp 3 otrzymuje oznaczenie ustępu 2,

12) w § 38 dodaje się ustęp 5 w brzmieniu:

“5. Komisja przyjmuje protokół na następnym posiedzeniu”,

13) w § 39 w ustępie 2 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

“W celu przeprowadzenia czynności kontrolnych przewodniczący komisji rewizyjnej może wyznaczyć zespół kontrolny z członków komisji”,

14) w § 41 ustęp 1 otrzymuje brzmienie:

“1. Kierownicy kontrolowanych jednostek organizacyjnych są obowiązani do zapewnienia stosownych warunków przeprowadzenia kontroli, a w szczególności do udostępnienia potrzebnych dokumentów oraz udzielania wyjaśnień i informacji”,

15) w § 44:

a) w ustępie 2 skreśla się treść punktu 3), a pozostałe punkty otrzymują odpowiednio numerację 3) – 6),

b) w ustępie 5 liczbę “11” zastępuje się cyfrą “7”,

16) w § 46 ustęp 4 otrzymuje brzmienie:

“4. Przepis § 21 ust. 4 i ust. 8 oraz § 34 stosuje się odpowiednio”,

17) w § 47 dodaje się ustęp 5 w brzmieniu:

“5. Przepis § 38 ust. 5 stosuje się odpowiednio”,

18) w § 48 w ustępie 1 wyrazy “opinii, wniosków i dezyderatów” zastępuje się wyrazami “uchwał będących opiniami, wnioskami lub dezyderatami”,

19) w § 54 w ustępie 2 w punkcie 5 zwrot “§ 66 ust. 5” zastępuje się zwrotem “§ 66 ust. 2 pkt 1)”,

20) w § 55 w ustępie 4 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:

“Starosta ponosi odpowiedzialność za efektywność i wydajność pracy podległych służb oraz poziom i jakość wykonywanych przez nie zadań publicznych”,

21) w treści śródtytułu po § 63 skreśla się wyrazy “powiatowy rzecznik konsumentów”,

22) w § 63 dodaje się ustęp 6 w brzmieniu:

“6. Raz na półrocze Skarbnik przedstawia Radzie wyniki audytu i kontroli wewnętrznej, wraz z zaleceniami, przeprowadzonych zgodnie z planem kontroli, zatwierdzonym przez Zarząd, w podległych jednostkach, dla których Powiat jest organem założycielskim”,

23) skreśla się treść § 64a,

24) § 66 otrzymuje brzmienie:

Ҥ 66

1. Kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży wykonują określone w ustawach zadania i kompetencje przy pomocy jednostek organizacyjnych – komend i inspektoratów.

2. Jednostki organizacyjne, o których mowa w ust. 1, wchodzą w skład powiatowej administracji zespolonej.

3. Starosta jest zwierzchnikiem powiatowych służb, inspekcji i straży, a jego uprawnienia wobec tych jednostek określają przepisy ustawowe.

4. Starosta sprawując zwierzchnictwo w stosunku do powiatowych służb, inspekcji i straży:

1) powołuje i odwołuje kierowników tych jednostek, w uzgodnieniu z wojewodą, a także wykonuje wobec nich czynności w sprawach z zakresu prawa pracy, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej,

2) zatwierdza programy ich działania,

3) uzgadnia wspólne działania tych jednostek na obszarze powiatu,

4) w sytuacjach szczególnych kieruje wspólnymi działaniami tych jednostek,

5) zleca, w uzasadnionych przypadkach, przeprowadzenie kontroli”,

25) Rozdział 6 otrzymuje brzmienie:

“Rozdział 6

Jawność działania organów powiatu

§ 76

1. Działalność organów powiatu jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

2. Jawność działania organów powiatu obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje Rady i posiedzenia komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów powiatu i komisji.

3. Korzystanie z dokumentów, o których mowa w ust. 2, polega w szczególności na zapoznaniu się z ich treścią, sporządzaniu notatek, odpisów lub uzyskaniu wyciągu, odpisu bądź kopii, w tym kopii elektronicznej.

4. Dokumenty, o których mowa w ust. 2, udostępniane są na pisemny wniosek osoby zainteresowanej. We wniosku osoba zainteresowana określa rodzaj dokumentu lub zakres spraw, które są przedmiotem jej zainteresowania. Wnioski rozpatruje Sekretarz Powiatu. Dokumenty udostępniane są na miejscu, w godzinach pracy Starostwa i w obecności wyznaczonego pracownika.

5. Jeżeli dokumenty, o których mowa w ust. 2, zawierają informacje, co do których istnieją ustawowe ograniczenia jawności, udostępniane są z wyłączeniem tych informacji, jeżeli zapewni to ich ochronę. Odmowa udostępnienia dokumentów następuje w formie pisemnej i wymaga uzasadnienia.

6. Udostępnianie dokumentów, o których mowa w ust. 2, jest nieodpłatne, jednakże wydawanie odpisów, wyciągów bądź kopii, w tym kopii elektronicznych, może być objęte odpłatnością na zasadach określonych przez Radę.

7. Udostępnianie dokumentów, o których mowa w ust. 2 następuje, w miarę możliwości, niezwłocznie.

8. W sprawach nieuregulowanych w Statucie odpowiednie zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 z późn. zm.).

§ 77

1. Korzystanie przez obywateli z praw, o których mowa w § 76 ust. 2, nie może zakłócać przebiegu obrad sesji Rady lub posiedzenia komisji ani funkcjonowania Starostwa.

2. W przypadku zakłócenia przebiegu obrad lub posiedzenia przepis § 22 ust. 4 stosuje się odpowiednio”.

26) §§ 80 i 81 otrzymują odpowiednio numerację 78 i 79.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.

§ 3

Zobowiązuje się przewodniczącego Rady do przedłożenia Radzie, na najbliższej sesji, po wejściu w życie zmian do Statutu określonych niniejszą uchwałą, projektu uchwały o jednolitym tekście Statutu Powiatu Ząbkowickiego.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY RADY

JULIUSZ LIPSKI