Regulamin przeprowadzania wyborów do Młodzieżowej Rady Miejskiej w Polkowicach

Postanowienia ogólne

Art. 1

1. Członkowie Rady Młodzieżowej wybierani są spośród wszystkich uczniów szkół ponadpodstawowych oraz uczelni wyższych w głosowaniu tajnym, bezpośrednim i równym.

2. Bierne i czynne prawo wyborcze mają wyłącznie mieszkańcy gminy Polkowice – uczniowie szkół ponadpodstawowych oraz uczelni wyższych.

Art. 2

Wybory przeprowadzają:

1) Miejska Komisja Wyborcza,

2) szkolne komisje wyborcze,

3) komisja dla osób uczących się poza terenem gminy Polkowice.

Art. 3

1. Osoby wchodzące w skład komisji wyborczych nie mogą kandydować do Rady.

2. Członkowie komisji nie mogą prowadzić kampanii wyborczej na rzecz poszczególnych kandydatów.

Art. 4

Miejska Komisja Wyborcza organizuje i przeprowadza wybory do Rady.

Art. 5

Do zadań Miejskiej Komisji Wyborczej należy w szczególności:

1) sprawowanie nadzoru nad prawidłowością przebiegu wyborów,

2) powoływanie członków komisji wyborczych wskazanych w art. 2 pkt 2 i pkt 3 regulaminu,

3) podejmowanie działań organizacyjnych związanych ze zorganizowaniem i przeprowadzeniem wyborów,

4) współdziałanie z Radą Miejską w Polkowicach w celu sprawnego przygotowania wyborów,

5) rozpatrywanie skarg na działalność komisji wskazanych w art. 2 pkt 2 i pkt 3 regulaminu,

6) ustalenie zbiorczych wyników głosowania,

7) ogłoszenie wyników wyborów do Młodzieżowej Rady Miejskiej.

Art. 6

1. Miejska Komisja wyborcza wydaje wytyczne wiążące komisje wyborcze.

2. Miejska Komisja Wyborcza uchyla uchwały komisji wyborczych niezgodne z regulaminem wyborów oraz wytycznymi.

Art. 7

1. Miejską Komisję Wyborczą powołuje Burmistrz Polkowic.

2. W skład Miejskiej Komisji Wyborczej wchodzi:

1) dwóch radnych wskazanych przez Przewodniczącego Rady Miejskiej,

2) dwóch pracowników Urzędu Gminy Polkowice wskazanych przez Burmistrza.

3. Miejska Komisja Wyborcza wybiera ze swego grona przewodniczącego i zastępcę.

4. Skład Miejskiej Komisji Wyborczej podaje się do wiadomości we wszystkich szkołach w sposób zwyczajowo przyjęty.

Art. 8

Zmiany w składzie Miejskiej Komisji Wyborczej mogą nastąpić wskutek:

1) zrzeczenia się członkostwa,

2) odwołania przez organ desygnujący,

3) śmierci.

Art. 9

Do zadań szkolnej komisji wyborczej należy w szczególności:

1) przeprowadzenie głosowania w szkole,

2) czuwanie w dniu wyborów nad przestrzeganiem prawa wyborczego w miejscu i w czasie głosowania,

3) ustalenie wyników głosowania w szkole i podanie ich do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty,

4) przekazanie protokołu z głosowania Miejskiej Komisji Wyborczej.

Art. 10

W skład szkolnej komisji wyborczej wchodzą:

1) uczniowie (dwie osoby na każde rozpoczęte 500 uczniów szkoły) wskazani przez Samorząd Uczniowski,

2) dwóch nauczycieli wskazanych przez dyrektora szkoły.

Art. 11

Skład szkolnej komisji wyborczej zatwierdza Miejska Komisja Wyborcza. Do członków szkolnej komisji wyborczej art. 8 stosuje się odpowiednio.

Art. 12

1. Do powołania komisji dla osób uczących się poza terenem gminy Polkowice uprawniony jest Burmistrz Polkowic. Komisja działa w Urzędzie Gminy Polkowice.

2. W pozostałych sprawach do komisji, o której mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące szkolnej komisji wyborczej.

Art. 13

Zespołowi Szkół w Polkowicach, Dolnośląskiej Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Techniki oraz szkołom gimnazjalnym przysługuje 17 mandatów dzielonych proporcjonalnie do liczby uczniów w dniu 1 października roku szkolnego, w którym przeprowadzane są wybory. Pozostałe 4 mandaty przysługują młodzieży z gminy Polkowice uczącej się w szkołach poza jej terenem.

Kandydaci i ich zgłaszanie

Art. 14

Wybrany w skład Rady może być każdy komu przysługuje prawo wybierania. Żaden z kandydatów na członka Rady nie może mieć w dniu wyborów więcej niż 26 lat.

Art. 15

Prawo zgłaszania kandydatów na członków Rady przysługuje:

1) uczniowskim samorządom szkolnym,

2) wyborcom.

Art. 16

Zgłoszenia kandydatów przyjmuje komisja wyborcza. Zgłoszenia dokonane zgodnie z przepisami niniejszego regulaminu są rejestrowane przez komisję szkolną w kolejności ich zgłoszenia. Kandydatów można zgłaszać najpóźniej na 10 dni przed ogłoszoną datą wyborów.

Art. 17

1. Zgłoszenie kandydata powinno zawierać nazwę szkoły, jego imię i nazwisko oraz datę urodzenia. Do zgłoszenia powinna być dołączona lista z podpisami popierającymi oraz zgoda kandydata na kandydowanie.

2. Zgłoszenie kandydata winno być poparte co najmniej 30 podpisami popierającymi, złożonymi przez uprawnionych do głosowania z danej szkoły.

Art. 18

Jeżeli w szkole zostało zarejestrowanych nie więcej kandydatów niż miejsc, głosowania nie przeprowadza się, a za wybranych uważa się zarejestrowanych kandydatów. Komisja wyborcza sporządza odpowiedni protokół z obsadzenia mandatów radnych bez głosowania i przesyła do Miejskiej Komisji Wyborczej.

Art. 19

Każdy wyborca może udzielić poparcia dowolnej liczbie kandydatów ze swojej szkoły poprzez złożenie swojego podpisu. Poparcia nie można wycofać.

Przebieg wyborów

Art. 20

Wybory odbywają się w głosowaniu tajnym. Każdy wyborca ma jeden głos i prawo osobistego oddania głosu na wybranego przez siebie kandydata.

Art. 21

Wybory przeprowadza się w szkole, w terminie wskazanym uchwałą Rady Miejskiej w Polkowicach. Wybory w szkole przeprowadza szkolna komisja wyborcza odpowiedzialna za ich prawidłowy przebieg przed Miejską Komisją Wyborczą. Wybory dla osób uczących się poza terenem gminy Polkowice przeprowadza komisja, o której mowa w art. 2 pkt 3 w Urzędzie Gminy Polkowice.

Art. 22

Członkowie komisji wyborczych nie mogą kandydować ani w żaden inny sposób uczestniczyć w kampanii wyborczej.

Art. 23

W dniu wyborów wszelkie formy agitacji wyborczej są niedozwolone. Na terenie szkoły mogą być jedynie wywieszone informacje o zgłoszonych kandydatach.

Art. 24

Karty do głosowania, według wzoru ustalonego przez Miejską Komisję Wyborczą przygotowują szkolne komisje wyborcze. Są one opatrzone pieczęcią danej szkoły i wydawane w dniu wyborów uprawnionym do głosowania za pokwitowaniem odbioru. Karty do głosowania zadrukowane są na jednej stronie, a wielkość, kolor i rodzaj czcionek muszą być jednakowe dla wszystkich kandydatów.

Art. 25

1. Wybory przeprowadza się poprzez wystawienie w dniu wyborów zapieczętowanej urny, do której wyborcy wrzucają karty do głosowania z zakreślonym znakiem “X” przy nazwisku wybranego kandydata.

2. Czas wystawiania urn we wszystkich szkołach oraz sposób jej zabezpieczenia ustala Miejska Komisja Wyborcza.

Art. 26

Obliczenia głosów oddanych na poszczególnych kandydatów dokonują szkolne komisje wyborcze oraz komisja dla osób uczących się poza terenem gminy Polkowice.

Art. 27

Wyniki wyborów komisje wyborcze przekazują niezwłocznie Miejskiej Komisji Wyborczej w formie protokołu, podpisanego przez wszystkich członków komisji wyborczej. Protokół powinien zawierać:

1) liczbę uprawnionych do głosowania,

2) liczbę oddanych głosów,

3) liczbę głosów oddanych na poszczególnych kandydatów,

4) wskazanie osób, które uzyskały mandat radnego Młodzieżowej Rady Miejskiej w Polkowicach.

Art. 28

1. Miejska Komisja Wyborcza ogłasza zbiorcze wyniki wyborów niezwłocznie po ich ustaleniu, jednak nie później niż w ciągu dwóch tygodni od daty wyborów.

2. Wyniki te przekazuje się w formie ogłoszenia do wywieszenia w każdej ze szkół.

Art. 29

Za wybranych uważa się kandydata, który otrzymał największą liczbę głosów. W przypadku gdy dwóch lub większa liczba kandydatów otrzyma równą liczbę głosów, Miejska Komisja Wyborcza zarządza powtórne głosowania tylko na tych kandydatów. Głosowanie należy przeprowadzić w terminie tygodnia od dnia wyborów.

Art. 30

1. Nieważne są karty do głosowania:

1) niepochodzące od komisji wyborczej,

2) przedarte na dwie lub więcej części,

3) w których oddano głos na więcej niż jednego kandydata.

2. Dopiski na karcie nie wpływają na ważność głosu.

Kampania wyborcza

Art. 31

Kampania wyborcza rozpoczyna się w dniu podania do wiadomości wyborcom terminu wyborów i ulega zakończeniu na 24 godziny przed dniem, w którym odbywają się wybory.

Art. 32

Kampania wyborcza prowadzona jest na terenie szkoły. Dozwolone są wszelkie formy agitacji wyborczej, które nie powodują szkód materialnych bądź niematerialnych i nie godzą w dobre imię kandydata. Kampania wyborcza nie może w jakikolwiek sposób zakłócać normalnego funkcjonowania szkoły.

Art. 33

Kandydat, którego kampania wyborcza narusza postanowienia art. 32 może zostać pozbawiony prawa kandydowania uchwałą właściwej komisji wyborczej. Informacje o podjęciu takiej uchwały wraz z uzasadnieniem przekazuje się do Miejskiej Komisji Wyborczej, która po rozpatrzeniu sprawy może uchwałę podtrzymać lub ją uchylić.

Art. 34

1. Zasady bezpłatnego udostępniania tablic ogłoszeniowych, radiowęzła lub telewizji szkolnej na potrzeby kampanii wyborczej ustala komisja wyborcza w porozumieniu z dyrektorem danej szkoły.

2. Audycje wyborcze kandydatów z danej szkoły powinny mieć jednakowy czas antenowy oraz być odtwarzane w losowej kolejności. Losowania dokonuje komisja wyborcza.

Protesty

Art. 35

1. W ciągu dwóch dni od dnia ogłoszenia zbiorczych wyników wyborów, każdy wyborca ma prawo wnieść pisemny protest przeciwko wyborowi kandydata lub sposobowi przeprowadzenia wyborów, jeśli mógł on w istotny sposób wpłynąć na ich wynik.

2. Protest składa się do Miejskiej Komisji Wyborczej, która ma 7 dni na rozpoznanie jego zasadności.

Art. 36

1. W przypadku uznania zasadności zgłoszonego protestu przeciwko sposobowi przeprowadzenia w danej szkole, jeśli mógł on w istotny sposób wpłynąć na wynik wyborów, Miejska Komisja Wyborcza unieważnia wybory, określając, w jakim zakresie i od jakiej czynności należy rozpocząć ponownie procedurę wyborczą.

2. W przypadku uznania zasadności zgłoszonego protestu przeciwko wyborowi kandydata, Miejska Komisja Wyborcza podejmuje uchwałę o wstąpieniu kandydata, który uzyskał kolejno największą liczbę głosów.

Art. 37

1. Wakujący mandat radnego jest obsadzany przez osobę, która w wyniku wyborów w danej szkole uzyskała kolejne miejsce na liście, o ile osoba ta nie złoży oświadczenia o rezygnacji lub nie utraci biernego prawa wyborczego do Rady.

2. W przypadkach określonych w § 18, w przypadku gdy z jakichkolwiek przyczyn traci on mandat, szkolna komisja wyborcza po porozumieniu z Miejską Komisją Wyborczą przeprowadza wybory uzupełniające według zasad opisanych w niniejszym regulaminie.