STATUT SOŁECTWA
ŻÓRAWINA
R o z d z i a ł I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Ilekroć w Statucie jest mowa o:
1) Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Żórawina,
2) Radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy Żórawina
3) Wójcie –należy przez to rozumieć Wójta Gminy Żórawina
4) Sołectwie – należy przez to rozumieć Sołectwo Żórawina
5) Statucie Gminy – należy przez to rozumieć Statut Gminy Żórawina
6) Statucie Sołectwa – należy przez to rozumieć Statut Sołectwa Żórawina.
§ 2
1. Sołectwo jest jednostką pomocniczą Gminy Żórawina.
2. Sołectwo obejmuje terytorium o powierzchni 869,33 ha. Przebieg granic Sołectwa ukazuje mapa stanowiąca załącznik nr 1 do niniejszego Statutu.
R o z d z i a ł II
ZASADY I TRYB WYBORÓW ORGANÓW SOŁECTWA
§ 3
Mieszkańcy Sołectwa wybierają ze swojego grona Sołtysa i Radę Sołecką.
§ 4
1. Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej na nową kadencję zarządza Rada w drodze uchwały podjętej w terminie nie późniejszym niż 2 miesiące po rozpoczęciu nowej kadencji Rady.
2. Zebranie Wiejskie, na którym ma być dokonany wybór Sołtysa i członków Rady Sołeckiej zwołuje Wójt w drodze zarządzenia, w terminie 1 miesiąca od dnia podjęcia przez Radę uchwały o zarządzeniu wyborów, określając miejsce, godzinę i dzień zebrania.
3. Zarządzenie Wójta o zwołaniu Zebrania Wiejskiego dla wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej podaje się do wiadomości mieszkańców co najmniej na 7 dni przed wyznaczoną datą zebrania.
§ 5
1. W przypadku odwołania lub ustąpienia Sołtysa lub wszystkich członków Rady Sołeckiej w trakcie kadencji – Rada w terminie do 2 miesięcy od dnia ustąpienia lub odwołania, zarządza wybory uzupełniające.
2. Wybory uzupełniające odbywają się według zasad określonych w § 6 – 8.
3. Wybory uzupełniające poszczególnych członków Rady Sołeckiej zarządza w terminie do 1 miesiąca Wójt.
4. Sołtys zwołuje Zebranie Wiejskie dla uzupełniającego wyboru członka Rady Sołeckiej w terminie do 1 miesiąca od zarządzenia wyborów. Do uzupełniającego wyboru członka Rady Sołeckiej § 6 i 9 stosuje się odpowiednio.
§ 6
1. Wybory przeprowadza Komisja Skrutacyjna, w składzie co najmniej 3 osobowym, wybrana spośród uprawnionych członków Zebrania Wiejskiego.
2. Członkowie Komisji wybierają ze swego grona przewodniczącego.
3. Członkiem Komisji Skrutacyjnej nie może być osoba kandydująca na Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej.
4. Do zadań Komisji Skrutacyjnej należy:
1) przyjęcie zgłoszeń kandydatów,
2) przeprowadzenie tajnego głosowania,
3) ustalenie wyników wyborów,
4) ogłoszenie wyników wyborów,
5) sporządzenie protokołu o wynikach wyborów.
§ 7
Wybory przeprowadzane są w dwóch odrębnych głosowaniach – w pierwszym dokonuje się wyboru Sołtysa, w drugim członków Rady Sołeckiej.
§ 8
1. Sołtysem zostaje kandydat, który uzyskał największą liczbę głosów.
2. W przypadku, jeżeli dwóch lub więcej kandydatów uzyska taką samą liczbę głosów, ponawia się głosowania z udziałem kandydatów, którzy uzyskali największą równą ilość głosów w poprzednim głosowaniu.
§ 9
1. Członkami Rady Sołeckiej zostają ci kandydaci, którzy uzyskali największą liczbę głosów.
2. W przypadku równej liczby głosów uzyskanych przez kandydatów do ostatniego (ostatnich) wolnych miejsc w Radzie Sołeckiej stosuje się odpowiednio przepisy § 8 ust. 2.
§ 10
Protokół wyborów podpisuje przewodniczący zebrania oraz wszyscy członkowie Komisji Skrutacyjnej.
§ 11
1. Kadencja Sołtysa i Rady Sołeckiej trwa 4 lata licząc od dnia ich wyboru.
2. Kadencja Sołtysa i członków Rady Sołeckiej wybranych w wyborach uzupełniających kończy w dniu, w którym zakończyłaby się kadencja Sołtysa i Rady Sołeckiej wybranych w zwykłym trybie.
§ 12
Przejęcie obowiązków następuje protokolarnie łącznie z wydaniem nowo wybranym organom dokumentacji, pieczęci oraz materiałów i sprzętu będącego w dyspozycji dotychczasowego Sołtysa i Rady Sołeckiej.
§ 13
1. Każdy uprawniony do głosowania ma prawo zgłoszenia skargi wyborczej z powodu istotnego naruszenia przepisów rozdziału II Statutu Sołectwa.
2. Skargę można zgłosić w terminie 3 dni od dnia przeprowadzenia głosowania.
3. Wójt bada zasadność skargi i przekazuje ją Radzie wraz z opinią i stosownym wnioskiem w terminie 7 dni od daty jej złożenia.
4. Rada rozpatruje skargę na najbliższej sesji. Uchwała Rady w sprawie rozpatrzenia skargi jest ostateczna.
5. W przypadku uwzględnienia skargi Rada zarządza powtórzenie wyborów w terminie 1 miesiąca od dnia rozpatrzenia odwołania. § 4 stosuje się odpowiednio.
§ 14
1. Sołtys i członkowie Rady Sołeckiej mogą być w każdej chwili odwołani w trybie przewidzianym dla ich wyboru.
2. W przypadku nieodwołania Sołtysa lub członków Rady Sołeckiej zwołanie kolejnego Zebrania Wiejskiego w celu odwołania Sołtysa lub członków Rady Sołeckiej dopuszczalne jest dopiero po upływie 6 miesięcy od dnia zwołania poprzedniego Zebrania.
3. Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się odpowiednio.
R o z d z i a ł IV
ZADANIA SOŁECTWA
§ 24
1. Do zadań Sołectwa należy zapewnienie udziału mieszkańców w zaspokajaniu ich zbiorowych potrzeb.
2. Zadania Sołectwa w tym zakresie obejmują w szczególności:
1) współdziałanie z miejscowymi organizacjami społecznymi w sprawach kształtowania właściwych postaw mieszkańców, a w szczególności: gotowości niesienia pomocy sąsiedzkiej, kultury współżycia mieszkańców, wzajemnego szacunku, kultywowania gospodarności, dyscypliny społecznej, poszanowania mienia,
2) działania oświatowo-wychowawcze na rzecz umacniania rodziny, kultury życia rodzinnego oraz wychowania w rodzinie,
3) organizowania różnych form opieki społecznej oraz pomocy sąsiedzkiej dla niepełnosprawnych mieszkańców pozbawionych pomocy z zewnątrz,
4) zapewnienie opieki oraz organizowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży,
5) podejmowanie działań mających na celu umacnianie bezpieczeństwa i porządku publicznego,
6) organizowanie i współdziałanie z właściwymi organami dla poprawy warunków sanitarnych, stanu ochrony przeciwpożarowej oraz zabezpieczenia przeciwpowodziowego,
7) tworzenie warunków pełnego udziału w życiu publicznym Sołectwa wszystkich uczestników jego społeczności.
§ 25
Sołectwo współdziałając z organami Gminy, może wyrażać opinię w sprawach:
1) miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dotyczących obszaru Sołectwa i obszarów sołectw sąsiednich, jeżeli plany dotyczą gruntów położonych przy granicy Sołectwa,
2) remontów kapitalnych obiektów stanowiących mienie komunalne, budowy dróg i ulic oraz ich oświetlenia, kanalizacji, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną, terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, przeznaczenia pustych lokali użytkowych,
3) zmian rozmieszczenia przystanków komunikacyjnych,
4) zmian przeznaczenia obiektów oświaty, służby zdrowia, kultury, pomocy społecznej, sportu i rekreacji, znajdujących się na terenie Sołectwa,
5) projektów innych rozstrzygnięć organów Gminy w części dotyczącej Sołectwa.
§ 26
Sołectwo decyduje w sprawach:
1) mienia komunalnego przekazanego Sołectwu w zarząd powierniczy na zasadach bieżącego korzystania z tego mienia w zakresie zwykłego zarządu, zgodnie z postanowieniami Statutu Gminy i niniejszego Statutu,
2) kierunków, zakresu i form wspólnych prac na rzecz miejsca zamieszkania.
R o z d z i a ł V
NADZÓR NAD SOŁECTWEM
§ 27
1. Kontrolę nad działalnością Sołectwa sprawuje Rada oraz Wójt.
2. Kontrola nad działalnością Samorządu Sołectwa sprawowana jest według kryteriów:
1) zgodności z prawem,
2) celowości,
3) rzetelności,
4) gospodarności.
3. Kontrolę działalności Sołectwa w imieniu Rady przeprowadza Komisja Rewizyjna lub inna Komisja Rady upoważniona do jej przeprowadzenia w drodze odrębnej uchwały.
4. Wójt może upoważnić pracowników Urzędu Gminy do dokonania czynności kontrolnych w jego imieniu.
5. Kontrolujący są uprawnieni do żądania niezbędnych informacji i danych dotyczących funkcjonowania Sołectwa oraz żądania nieograniczonego dostępu do urządzeń i mienia pozostających we władaniu Sołectwa.
§ 28
1. Kontrolujący na 3 dni przed przystąpieniem do kontroli powiadamia kierownika jednostki organizacyjnej o przedmiocie, zakresie i czasie trwania kontroli.
2. Kontrolę przeprowadza się w obecności Sołtysa (lub jego przedstawiciela).
3. Sołtys (lub jego przedstawiciel).jest zobowiązany zapewnić warunki i środki niezbędne do przeprowadzenia kontroli. Czynności kontrolne nie mogą powodować zakłócenia normalnego toku pracy jednostek kontrolowanych i powinny być przeprowadzone w dniach i godzinach pracy tych jednostek.
4. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół, który podpisują kontrolujący oraz Sołtys (lub jego przedstawiciel). W protokole przedstawia się dokładnie stan faktyczny, wnioski i zalecenia pokontrolne, które przekazuje się wraz z protokołem Wójtowi, Sołtysowi (lub jego przedstawicielowi) i Przewodniczącemu Rady.
5. Sołtys (lub jego przedstawiciel) może w terminie 3 dni od otrzymania protokołu i zaleceń pokontrolnych złożyć zastrzeżenie skierowane do Wójta i komisji.
6. Właściwy organ rozpatruje zastrzeżenia Sołtysa (lub jego przedstawiciela):
1) Wójt – w terminie 7 dni od przedstawienia zastrzeżeń,
2) Rada – na najbliższej sesji.
7. Sołtys jest związany rozstrzygnięciem organu kontrolującego.
§ 29
1. Sołtys przekazuje uchwały Zebrania Wiejskiego Wójtowi w terminie 14 dni od dnia ich podjęcia.
2. Wójt kontroluje przedstawione uchwały Zebrania Wiejskiego według kryteriów, o których mowa w § 33 ust. 2.
3. W wypadku stwierdzenia nieprawidłowości uchwał Zebrania Wiejskiego Wójt przedstawia te uchwały Radzie wraz z opinią oraz stosownym wnioskiem w terminie 60 dni od daty jej doręczenia.
4. Wójt może wstrzymać wykonanie uchwał Zebrania Wiejskiego sprzecznych z prawem. Wstrzymanie wykonania uchwały upada z chwilą rozpatrzenia wniosku Wójta, o którym mowa w ust. 3, przez Radę.
5. Rada może uchylić nieprawidłową uchwałę Zebrania Wiejskiego na najbliższej sesji.
§ 30
1. W przypadku ustalenia rażącego lub uporczywego naruszania prawa przez Sołtysa Rada może odwołać Sołtysa w drodze uchwały podjętej większością 2/3 ustawowego składu Rady po uprzednim wysłuchaniu zainteresowanego.
2. Nieobecność prawidłowo zawiadomionego Sołtysa na sesji nie wstrzymuje możliwości jego odwołania.
3. § 5 stosuje się odpowiednio.
R o z d z i a ł VI
GOSPODARKA FINANSOWA I MIENIE SOŁECTWA
§ 31
1. Organy Gminy zapewniają w budżecie Gminy środki finansowe niezbędne dla prowadzenia działalności statutowej Sołectwa.
2. Zebranie Wiejskie uchwala plan finansowy Sołectwa.
3. Sołtys wykonuje samodzielnie plan finansowy Sołectwa.
§ 32
1. Wójt może na wniosek Zebrania Wiejskiego przekazać Sołectwu składniki mienia Gminy.
2. Przekazanie mienia następuje protokolarnie po podjęciu przez Wójta zarządzenia o przekazaniu mienia.
§ 33
Majątek ruchomy Sołectwa podlega ewidencjonowaniu w księgach inwentarzowych.
§ 34
Bieżący zarząd mieniem komunalnym Sołectwa należy do Sołtysa.
§ 35
1. Sołectwu przyznaje się uprawnienia mieszczące się w zakresie zwykłego zarządu.
2. Do czynności zwykłego zarządu należy w szczególności:
1) załatwianie bieżących spraw związanych z eksploatacją mienia,
2) utrzymanie mienia w stanie niepogorszonym w ramach jego aktualnego przeznaczenia,
3) zachowanie mienia.
3. Dochody pochodzące z mienia Sołectwa powinny być spożytkowane w pierwszej kolejności na utrzymanie i konserwacje składników tego mienia.
§ 36
Mienie przekazane Sołectwu oraz środki finansowe Sołectwa można wykorzystać wyłącznie w celu realizacji zadań Sołectwa.
§ 37
Czynności, które prowadziłyby do zbycia mienia lub całkowitej zmiany jego przeznaczenia zastrzeżone są na rzecz Gminy i uzależnione od zgody Wójta.
§ 38
Oświadczenia woli w imieniu Gminy, w zakresie mienia przekazanego Sołectwu, składa Sołtys.
R o z d z i a ł VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 39
Sprawy między organami Sołectwa na tle interpretacji niniejszego Statutu oraz odwołań wobec decyzji organów Gminy naruszających istotne interesy Sołectwa rozpatruje Rada.