2764

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W OBORNIKACH ŚLĄSKICH

z dnia 11 września 2003 r.

w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania wierzytelności jednostek organizacyjnych gminy z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa, udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności oraz wskazania organów do tego uprawnionych

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591) i art. 34a ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 ze zmianami) Rada Miejska w Obornikach Śląskich uchwala, co następuje:

§ 1

Uchwała określa szczegółowe zasady umarzania, odraczania terminów zapłaty lub rozkładania na raty wierzytelności jednostek organizacyjnych Gminy Oborniki Śląskie, do których nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami), zwanych dalej wierzytelnościami, wobec osób fizycznych, osób prawnych a także jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, zwanych dalej “dłużnikami”.

§ 2

Ilekroć w uchwale jest mowa o:

1) jednostce organizacyjnej gminy – należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej;

2) wierzytelności – należy przez to rozumieć należność główną, odsetki za opóźnienie i inne należności uboczne;

3) przeciętnym miesięcznym wynagrodzeniu – należy przez to rozumieć przeciętne miesięczne wynagrodzenie w roku poprzedzającym podjęcie decyzji o umorzeniu, ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej “Monitor Polski” przez Prezesa GUS dla celów naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych;

4) osobie bliskiej dłużnika – należy przez to rozumieć zstępnych, wstępnych, rodzeństwo, dzieci rodzeństwa, osoby przysposabiające i przysposobione, małżonka, który pozostaje we wspólnym gospodarstwie domowym z dłużnikiem.

§ 3

1. Wierzytelności mogą być umarzane w całości lub w części w przypadku ich całkowitej nieściągalności, która następuje jeżeli wystąpi jedna z niżej wymienionych przesłanek:

1) dłużnik – osoba fizyczna zmarł nie pozostawiając żadnego majątku lub pozostawił nieruchomości niepodlegające egzekucji na podstawie odrębnych przepisów albo pozostawiony majątek spadkowy nie przekracza trzykrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia,

2) dłużnik – osoba prawna został wykreślony z właściwego rejestru osób prawnych przy jednoczesnym braku majątku, z którego można by egzekwować należności, a odpowiedzialność z tytułu wierzytelności nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie,

3) sąd oddalił wniosek o ogłoszenie upadłości dłużnika lub umorzył postępowanie upadłościowe z przyczyn, o których mowa w art. 13, art. 218 § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 października 1934 r. – Prawo upadłościowe (tekst jednolity z 1991 r. Nr 118, poz. 512 ze zmianami),

4) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne,

5) ściągnięcie wierzytelności zagraża egzystencji dłużnika.

2. Umorzenie wierzytelności o charakterze cywilno--prawnym w przypadku, gdy oprócz dłużnika głównego są zobowiązane inne osoby, może nastąpić tylko wtedy, gdy warunki umarzania zachodzą wobec wszystkich zobowiązanych.

§ 4

1. Umorzenie wierzytelności może nastąpić z urzędu lub na pisemny wniosek dłużnika albo osoby bliskiej dłużnika, a z przyczyn określonych w § 3 ust. 1 pkt 5 wyłącznie na wniosek.

2. Wniosek osoby bliskiej winien wskazywać przyczynę braku możliwości wystąpienia z wnioskiem przez dłużnika.

3. Ciężar dowodu, że istnieją przesłanki umorzenia spoczywa na wnioskodawcy, a w przypadku wszczęcia postępowania w sprawie umorzenia wierzytelności z urzędu na organie uprawnionym do umorzenia.

§ 5

Do umorzenia należności uprawniony jest:

1) kierownik jednostki organizacyjnej gminy – jeżeli wartość wierzytelności podlegającej umorzeniu nie przekracza wysokości jednego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia i wierzytelność ujęta jest w ewidencji księgowej jednostki,

2) Burmistrz – jeżeli wartość wierzytelności podlegającej umorzeniu jest wyższa niż wysokość jednego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia.

§ 6

Umorzeniu nie podlegają niżej wymienione wierzytelności:

1) z tytułu odpowiedzialności materialnej pracowników,

2) z tytułu odpowiedzialności kontraktowej, orzeczone w postępowaniu sądowym przed upływem 5 lat od daty nadania wyrokowi klauzuli wykonalności,

3) z tytułu odpowiedzialności deliktowej, orzeczone w postępowaniu sądowym przed upływem 5 lat od daty nadania wyrokowi klauzuli wykonalności,

4) z tytułu odpowiedzialności odszkodowawczej ustalone w wyniku zawartej ugody,

5) z tytułu nabycia mienia komunalnego w trybie przetargu,

6) z tytułu nabycia mienia komunalnego z zastosowaniem bonifikat i ulg określonych w odrębnych przepisach lub na preferencyjnych zasadach określonych uchwałą Rady Miejskiej w Obornikach Śl.

§ 7

1. W przypadkach uzasadnionych względami społecznymi lub gospodarczymi organ właściwy do umorzenia wierzytelności może odroczyć termin spłaty całości lub części wierzytelności albo rozłożyć płatność całości lub części wierzytelności na raty, biorąc pod uwagę możliwości płatnicze dłużnika oraz uzasadniony interes gminy.

2. Zastosowanie ulg, o których mowa w ust. 1, następuje na pisemny wniosek dłużnika lub osoby bliskiej. W przypadku wniosku osoby bliskiej § 5 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

3. Zastosowanie ulg, o których mowa w ust. 1, stanowi podstawę zwolnienia dłużnika z obowiązku zapłaty odsetek za okres od dnia złożenia wniosku do dnia ustalonego jako termin płatności wierzytelności.

4. Postanowienie ust. 3 nie ma zastosowania, gdy dłużnik w ustalonym terminie nie dokonał zapłaty odroczonej wierzytelności lub nie zapłacił którejkolwiek z rat, na które została rozłożona wierzytelność.

§ 8

Umorzenie należności oraz odroczenie terminu spłaty całości lub części należności albo rozłożenie płatności całości lub części należności na raty następuje:

1) w odniesieniu do należności o charakterze administracyjno-prawnym – na podstawie decyzji,

2) w odniesieniu do należności o charakterze cywilno-prawnym – w drodze umowy.

§ 9

1. Uprawnione organy, o których mowa w § 5, składają Radzie sprawozdania dotyczące zakresu umorzonych wierzytelności oraz udzielonych ulg.

2. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, sporządzane są według stanu na dzień 31 grudnia każdego roku i przedkładane Radzie w terminie do dnia 30 kwietnia następnego roku.

3. Wzór sprawozdania określa załącznik nr 1 do uchwały.

§ 10

W przypadku, gdy korzystający z umorzeń lub innych ulg dłużnik jest przedsiębiorcą stosuje się przepisy ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o warunkach dopuszczalności pomocy publicznej (Dz. U. Nr 141, poz. 1177).

§ 11

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Obornik Śląskich.

§ 12

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY

RADY MIEJSKIEJ

SZCZEPAN ANTOSZCZYSZYN

Załącznik nr 1 do uchwały Rady Miejskiej w Obornikach Śląskich z dnia 11 września 2003 r. (poz. 2764)

Lp.

Treść

Nazwa symbol dłużnika*

Liczba dłużników

Kwota należności

Kwota umorzenia, odroczenia, rozłożenia na raty

Liczba rat

Termin odroczenia rozłożenia na raty (ostatnia rata)

Podstawa prawna powstałej należności

Należność główna

Odsetki i należności uboczne

Należność główna

Odsetki i należności uboczne

1

Umorzenie

Podstawa prawna umorzenia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Odroczenie

Bez rozłożenia na raty

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

Odroczenie

z rozłożeniem na raty

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

Rozłożenie na raty**

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stan na dzień .................. .................................... ........................................

Główny księgowy

Kierownik jednostki

* Wstawić odpowiednio:

A – osoba fizyczna,

B – osoba prawna,

C – jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej,

** wypełnia się w sytuacji, kiedy nie następuje odroczenie, o którym mowa w Lp. 2 i 3