R o z d z i a ł 4
Uchwały
§ 53
1. Uchwały, o których mowa w § 20 ust. 1, a także deklaracje, oświadczenia i apele, o których mowa w § 20 ust. 2, są sporządzane w formie odrębnych dokumentów.
2. Postanowienia proceduralne odnotowuje się w protokole sesji.
§ 54
1. Inicjatywę uchwałodawczą posiada każdy z radnych, komisje rady oraz wójt, chyba że przepisy stanowią inaczej.
2. Projekt uchwały powinien określać, w szczególności:
1) tytuł;
2) podstawę prawną;
3) postanowienia merytoryczne;
4) ustalenie terminu jej obowiązywania i wejścia w życie.
3. Projekt uchwały spełniający wymogi określone w ust. 2 wnioskodawca przekazuje przewodniczącemu rady w celu umieszczenia go w porządku obrad sesji.
4. Do projektów uchwał problemowych, szczególnie zmieniających dotychczasowe uregulowania, należy dołączyć uzasadnienie, które wyjaśnia cel podjęcia uchwały, a w razie konieczności określa skutki finansowe wynikające z ewentualnego przyjęcia uchwały.
5. Do projektów uchwał wnoszonych z inicjatywy komisji i radnych wymagana jest opinia wójta.
6. Projekty uchwał problemowych wnoszonych przez wójta wymagają opinii właściwej komisji.
7. Opinia, o której mowa w ust. 5 i 6, powinna z
awierać wniosek o:1) przyjęcie projektu bez poprawek;
2) przyjęcie projektu z poprawki (treść poprawki wymaga formy pisemnej);
3) odrzucenie projektu.
8. Projekty wszystkich uchwał wymagają opinii radcy prawnego urzędu, a w przypadkach gdy podjecie uchwały wywołuje skutki finansowe także opinię skarbnika gminy.
§ 55
1. W ważnych, niecierpiących zwłoki sprawach, projekt uchwały może być zgłoszony do porządku obrad bezpośrednio na sesji. Rada w tym przypadku może:
1) przystąpić do jego uchwalania bez odsył
2) odesłać projekt do komisji bądź opracowania przez wójta na następną sesję;
3) skierować projekt do komisji lub wójta w celu zaopiniowania na tej samej sesji – prowadzący obrady w tym przypadku ogłasza przerwę w obradach.
2. Pro
jekt uchwały powinien spełniać wymogi określone w § 54 ust. 2.§ 56
Uchwały rady powinny być zredagowane w sposób czytelny, zwięzły, przy użyciu wyrażeń w ich podstawowym znaczeniu. Należy unikać posługiwania się wyrażeniami specjalistycznymi, zapożyczeniami z języków obcych i neologizmów.
§ 57
1. Uchwały podpisuje przewodniczący rady.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do wiceprzewodniczącego prowadzącego obrady.
§ 58
Uchwały numeruje się uwzględniając numer sesji (cyframi rzymskimi), kolejny numer uchwały (cyframi arabskimi) i rok podjęcia uchwały (ostatnie dwie cyfry).
§ 59
1. Wójt ewidencjonuje oryginały uchwał w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji rady.
2. Egzemplarze uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji i do wiadomości, zależnie od ich treści.
3. Treść uchwał problemowych podaje się do publicznej wiadomości przez rozwieszenie na tablicach ogłoszeń w urzędzie i
w sołectwach.