R o z d z i a ł 3

Przebieg sesji

§ 24

Wójt obowiązany jest udzielić radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w pracach rady, radnych, komisji rady oraz w przygotowaniu i odbyciu sesji.

§ 25

Publiczność obserwująca przebieg sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsca.

§ 26

Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w przepisach powszechnie obowiązującego prawa.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego nr PN.II.0911-19/01/03 z dnia 23 września 2003 r. stwierdzono nieważność § 26 w części obejmującej zwrot “ w przepisach powszechnie obowiązującego prawa”).

§ 27

1. Sesja może składać się z jednego lub kilku posiedzeń.

2. Sesja trwa od otwarcia do zamknięcia obrad przez przewodniczącego obrad.

3. Na wniosek przewodniczącego obrad, bądź radnego, rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie, na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.

4. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 3 rada może postanowić, w szczególności, ze względu na niemożność wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.

5. Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole.

6. Termin kolejnego posiedzenia w ramach jednej sesji ogłasza ustnie przewodniczący obrad przed zakończeniem pierwszego posiedzenia.

§ 28

Kolejne sesje rady zwoływane są w terminach ustalonych w planie pracy lub w terminach określonych przez przewodniczącego rady.

§ 29

1. Rada może obradować i podejmować uchwały w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu (kworum).

2. W przypadku stwierdzenia braku kworum w trakcie posiedzenia, przewodniczący przerywa obrady i jeśli nie może zwołać kworum, wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji, z tym że uchwały podjęte do tego momentu zachowują swą moc.

§ 30

1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący rady.

2. W razie nieobecności przewodniczącego czynności określone w ust. 1 wykonuje wiceprzewodniczący rady najstarszy wiekiem.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego nr PN.II.0911-19/01/03 z dnia 23 września 2003 r. stwierdzono nieważność § 30 ust. 2).

§ 31

1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego rady formuły: “Otwieram ... sesję Rady Gminy Pielgrzymka”.

2. Po otwarciu sesji przewodniczący rady, na podstawie listy obecności, stwierdza prawomocność obrad, a w przypadku braku kworum, stosuje się odpowiednio przepis § 28 ust. 2.

§ 32

Po otwarciu sesji przewodniczący rady stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad.

§ 33

Porządek obrad obejmuje w szczególności:

1) sprawozdanie przewodniczącego rady z pracy rady w okresie międzysesyjnym,

2) sprawozdanie z działalności wójta w okresie międzysesyjnym, w tym z wykonania uchwał;

3) interpelacje i zapytania radnych;

4) rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska;

5) odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych;

6) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji;

7) sprawy różne.

§ 34

Interpelacje i zapytania są kierowane do wójta.

§ 35

1. Interpelacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym charakterze.

2. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytanie.

3. W miarę możliwości wójt lub upoważniona przez niego osoba udziela odpowiedzi na interpelacje. W razie nieudzielenia odpowiedzi na sesji należy udzielić radnemu odpowiedzi na piśmie w terminie 14-dniowym. Z treścią udzielonej odpowiedzi wójt zapoznaje radę na następnej sesji.

4. Interpelacje mogą być składane w formie pisemnej na ręce przewodniczącego rady, w czasie trwania sesji lub w okresie międzysesyjnym. Przewodniczący niezwłocznie przekazuje interpelację wójtowi.

5. W przypadku, o którym mowa w ust. 4, odpowiedź na interpelację jest udzielana w formie pisemnej, w terminie 21 dni, na ręce przewodniczącego rady i radnego składającego interpelację.

§ 36

1. Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów gminy, także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.

2. Zapytania formułowane są pisemnie, na ręce przewodniczącego rady lub ustnie w trakcie sesji rady. Jeśli bezpośrednia odpowiedź nie jest możliwa, pytany udziela odpowiedzi pisemnej w terminie 14 dni.

§ 37

1. Sprawozdanie, o którym mowa w § 33 pkt 2, składa wójt, a w razie jego nieobecności, upoważniona przez niego osoba.

2. Sprawozdanie komisji rady składają przewodniczący komisji lub sprawozdawcy wyznaczeni przez komisję.

§ 38

Protokół z poprzedniej sesji winien być udostępniony radnym do osobistego zapoznania się przed terminem sesji i nie musi być odczytywany w toku sesji.

§ 39

1. Przewodniczący rady prowadzi obrady według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusje nad każdym z punktów.

2. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.

3. Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia przewodniczącego.

4. Przewodniczący rady może zabierać głos w każdym momencie obrad.

5. Przewodniczący rady może udzielić głosu osobie nie będącej radnym, w tym także osobie spośród publiczności.

§ 40

1. Przewodniczący rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.

2. Przewodniczący rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę “do rzeczy”.

3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad, bądź uchybiają powadze sesji, przewodniczący rady przywołuje radnego “do porządku”, a gdy przywołanie nie odniesie skutku, może odebrać mu glos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.

4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza rady zaproszonych na sesję i do publiczności.

5. Po uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący rady może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

§ 41

Na wniosek radnego, przewodniczący rady przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz niewygłoszone w toku obrad, informując o tym radę.

§ 42

1. Przewodniczący rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, w szczególności dotyczących:

1) stwierdzenia kworum;

2) zmiany porządku obrad;

3) ograniczenia czasu wystąpienia dyskutantów;

4) zamknięcia listy mówców lub kandydatów;

5) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały;

6) zarządzenia przerwy;

7) odesłanie projektu uchwały do komisji;

8) przeliczenia głosów;

9) przestrzegania porządku obrad;

10) przerwania, odroczenia lub zamknięcia posiedzenia;

11) głosowania bez dyskusji.

2. Wnioski formalne przewodniczący poddaje pod dyskusję po dopuszczeniu jednego głosu “za” i jednego głosu “przeciwko” wnioskowi, po czym poddaje sprawę pod głosowanie.

§ 43

Sprawy osobowe rada rozpatruje w obecności zainteresowanego, chyba że jest to jego nieusprawiedliwiona nieobecność. Rada może jednak postanowić inaczej.

§ 44

1. Po wyczerpaniu listy mówców, przewodniczący rady zamyka dyskusję, w razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub wójtowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.

2. Po zamknięciu dyskusji przewodniczący rady rozpoczyna procedurę głosowania.

3. Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania, przewodniczący rady może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.

§ 45

1. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący rady kończy sesję, wypowiadając formułę “Zamykam ... sesję Rady Gminy Pielgrzymka”.

2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.

3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

§ 46

1. Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.

2. Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej nie wcześniej niż na następnej sesji.

§ 47

1. W razie gdy wynik głosowania budzi uzasadnione wątpliwości, rada może dokonać reasumpcji głosowania.

2. Wniosek w tej sprawie może być zgłoszony wyłącznie na posiedzeniu, na którym odbyło się głosowanie.

3. Reasumpcji nie podlegają wyniki głosowania imiennego.

§ 48

Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca, w którym odbywa się sesja.

§ 49

Pracownik urzędu, wyznaczony przez wójta, sporządza z każdej sesji protokół. Dla ułatwienia swej pracy, pracownik może wykorzystać dyktafon, z zastrzeżeniem § 51 ust. 6.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego nr PN.II.0911-19/01/03 z dnia 23 września 2003 r. stwierdzono nieważność § 49 zdanie pierwsze).

§ 50

1. Protokół z sesji musi wiernie odzwierciedlać jej przebieg.

2. Protokół z sesji powinien, w szczególności, zawierać:

1) numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery uchwał, imię i nazwisko przewodniczącego obrad i protokolanta;

2) stwierdzenie prawomocności obrad;

3) imiona i nazwiska nieobecnych radnych z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności;

4) ustalony porządek obrad;

5) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji;

6) przebieg obrad, a w szczególności stwierdzenie podjęcia uchwał rady, treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień;

7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów “za” i “przeciw“ i “wstrzymujących się” oraz głosów nieważnych;

8) podpis przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.

3. Protokoły numeruje się kolejnymi cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji, łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku kalendarzowego.

§ 51

1. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez radę uchwał, złożone na piśmie usprawiedliwienia radnych nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego.

2. Protokół z sesji wraz z niezbędną liczbą uchwał przewodniczący rady doręcza wójtowi najpóźniej w ciągu 5 dni od dnia zakończenia sesji. W miarę potrzeb wójt przekazuje wyciągi z protokołu tym jednostkom organizacyjnym, które są nimi zainteresowane lub zobowiązane do określonego działania.

3. Protokół z poprzedniej sesji wykłada się do wglądu radnych na następnej sesji. Radny ma możliwość wcześniejszego zapoznania się z jego treścią w urzędzie, u właściwego pracownika.

4. Radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga przewodniczący rady po wysłuchaniu protokolanta i ewentualnym przesłuchaniu taśmy z nagraniem obrad.

5. Jeżeli wniosek dotyczący protokołu nie będzie uwzględniony, wnioskodawca może odwołać się do rady, która decyduje o przyjęciu lub odrzuceniu wniosku.

6. Taśma z nagraniem obrad sesji może być skasowana dopiero po przyjęciu przez radę protokołu z sesji, której obrady były nagrywane.

§ 52

1. Obrady sesji mogą być rejestrowane przy pomocy środków audiowizualnych.

2. Osoby zainteresowane rejestrowaniem obrad sesji mają obowiązek poinformowania przewodniczącego obrad o swym zamiarze przed rozpoczęciem sesji. Rejestrowanie nie może zakłócać porządku obrad sesji.