R o z d z i a ł V
Tryb pracy Rady
1. Sesje Rady
§ 19
Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.
2. Przygotowanie sesji
§ 20
1. Sesje przygotowuje Przewodniczący.
2. Przygotowanie sesji obejmuje:
1) ustalenie porządku obrad,
2) ustalenie czasu i miejsca obrad,
3) zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad.
3. Sesje zwołuje Przewodniczący Rady lub z jego upoważnienia jeden z Wiceprzewodniczących.
4. O termi
nie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesyjnych powiadamia się radnych najpóźniej na 5 dni przed terminem obrad, za pomocą listów lub w inny skuteczny sposób.5. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinno być podane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.
§ 21
1. Przed każdą sesją Przewodniczący Rady, po zasięgnięciu opinii Wójta ustala listę osób zaproszonych na sesję.
2. W sesjach Rady winien uczestniczyć Wójt.
3. Przebieg sesji
§ 22
Wójt obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.
§ 23
Publiczność obserwująca przebieg sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsce.
§ 24
1. Sesja odbywa sie na jednym posiedzeniu.
2. Na wniosek Przewodniczącego obrad bądź radnego, Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
3. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 Rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody.
4. Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem odnotowuje się w protokole.
§ 25
1. Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu.
2. Przewodniczący Rady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych w miejscu odbywania posiedzenia Rady spadnie poniżej połowy składu; jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.
§ 26
1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady formuły: “Otwieram ......... (nr sesji) sesję Rady Gminy Mietków“.
2. Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad.
§ 27
Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad.
§ 28
Porządek obrad obejmuje w szczególności:
1) przyjęcie protokoł
2) informacje Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym,
3) rozpatrzenie projektów uchwał,
4) interpelacje i zapytania radnych,
5) odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzednich sesjach,
6) wolne wnioski i informacje.
§ 29
1. Wnioski, interpelacje i zapytania radnych składa się w istotnych sprawach dotyczących wspólnoty samorządowej.
2. Interpelacje, wnioski i zapytania powinny zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania, skierowane zgodnie z właściwością adresata.
3. W celu uniknięcia różnic interpretacyjnych, interpelacje, wnioski i zapytania winny być składane na piśmie.
4. W miarę możliwości adresat interpelacji, wniosku i zapytania lub upoważniona przez niego osoba udziela odpowiedzi na tym samym posiedzeniu. W razie nieudzielenia odpowiedzi na sesji, należy udzielić radnemu odpowiedzi na piśmie w terminie 14 dni od złożenia pisemnej interpelacji, wniosku lub zapytania.
5. W przypadku i
nterpelacji, wniosku lub zapytania złożonego ustnie na sesji bieg terminu udzielenia odpowiedzi rozpoczyna się od chwili otrzymania przez adresata wyciągu z protokołu sesji zawierającego interpelacje, wnioski i zapytania.6. W okresie między sesjami interpelacje i zapytania radni mogą składać na piśmie w sekretariacie Urzędu Gminy, skąd będą kierowane do przedmiotowo właściwych adresatów. Adresat interpelacji lub zapytania udziela odpowiedzi na piśmie, a jej kopię przesyła Przewodniczącemu Rady. Termin zał
atwienia jak w ust. 3.§ 30
1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.
2. Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń, w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.
3. Radny może zabierać głos tylko za zgodą Przewodniczącego Rady.
4. Przewodniczący Rady może zabierać głos w każdym momencie obrad.
5. Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie niebędącej radnym.
§ 31
1. Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
2. Przewodniczący Rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególności w uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę “do rzeczy“.
3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia lub zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący Rady przywołuje radnego “do porządku“, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.
4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i do publiczności.
5. Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący Rady może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
§ 32
1. Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej w szczególności dotyczących:
1) stwierdzenia quorum,
2) zmiany porządku obrad,
3) ograniczenia czasu wystąpienia dyskutantów,
4) zamknięcia listy mówców lub kandydatów,
5) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,
6) zarządzenia przerwy,
7) odesłania projektu uchwały do komisji,
8) przeliczenia głosów,
9) przestrzegania regulaminu obrad.
2. Wnioski formalne Przewodniczący Rady poddaje pod dyskusję po dopuszczeniu jednego głosu “za“ i jednego głosu “przeciwko“ wnioskowi, po czym poddaje sprawę pod głosowanie.
§ 33
1. Po wyczerpaniu listy mówców, Przewodniczący Rady zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej Komisji lub Wójtowi ustosunkowanie się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeżeli zaistnieje taka konieczność – przygotowanie poprawek w rozpatrywanym dokumencie.
2. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę głosowania.
3. Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania, Przewodniczący Rady może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.
§ 34
1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję, wypowiadając formułę “Zamykam .... (nr sesji) sesję Rady Gminy Mietków“
.2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.
3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.
§ 35
1. Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.
2. Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej nie wcześniej, niż na następnej sesji.
3. Postanowienia ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych omyłek.
§ 36
Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca, w którym sesja się odbywa.
§ 37
1. Protokół z sesji musi wiernie odzwierciedlać jej przebieg.
2. Protokół z sesji powinien w szczególności zawierać:
1) numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery uchwał, imię i nazwisko przewodniczącego obrad i protokolanta,
2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
3) imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,
4) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
5) ustalony porządek obrad,
6) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,
7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów “za“, “przeciw“ i “wstrzymujących się“ oraz głosów nieważnych,
8) wskazanie wniesienia przez radnego zdania odrębnego do treści uchwały,
9) podpis Przew
odniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.§ 38
1. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego Rady.
2. Protokół z sesji wraz z egzemplarzami uchwał Przewodniczący Rady doręcza Wójtowi.
4. Uchwały
§ 39
Uchwały, o jakich mowa w § 19 są sporządzane w formie odrębnych dokumentów.
§ 40
1. Inicjatywę uchwałodawczą posiadają: gr
upa co najmniej 3 radnych, Wójt oraz komisje i kluby radnych.2. Projekt uchwały powinien zawierać w szczególności:
1) datę i tytuł uchwały,
2) podstawę prawną,
3) dokładną merytoryczną treść,
4) w miarę potrzeby określenie źródła finansowania realizacji uchwały,
5) określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,
5) ustalenie terminu obowiązywania lub wejścia w życie uchwały.
6) sposób publikacji.
3. Projekt uchwały powinien zostać przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem, w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informację o skutkach finansowych jej realizacji.
4. Projekty są opiniowane co do zgodności z prawem przez radcę prawnego,
5. Uchwały Rady podpisuje przewodniczący obrad.
§ 41
Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich powszechnym znaczeniu. W projektach uchwał należy unikać posługiwania się wyrażeniami specjalistycznymi i zapożyczonymi z języków obcych.
§ 42
1. Ilekroć przepisy prawa ustanawiają wymóg działania Rady po zaopiniowaniu projektu uchwały, w uzgodnieniu lub w porozumieniu z organami administracji rządowej lub innymi organami, do zaopiniowania lub uzgodnienia przedkładany jest projekt uchwały przyjęty przez Radę.
2. Postanowienie ust. 1 nie ma zastosowania, gdy z przep
isów prawa wynika, że przedłożeniu podlega projekt uchwały Rady, sporządzony przez Wójta.§ 43
1. Orginały uchwał ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i przechowuje się wraz z protokołami w biurze Rady.
2. Odpisy uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji i do wiadomości zależnie od ich treści.
5. Procedura głosowania
§ 44
W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.
§ 45
1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.
2. Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący obrad, przelicza oddane głosy “za“, “przeciw“ i “wstrzymujące się“, sumuje je i porównując z listą radnych obecnych na sesji względnie ze składem lub ustawowym składem Rady, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole sesji.
3. Do przeliczenia głosów Przewodniczący obrad może wyznaczyć radnych.
4. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący obrad.
§ 46
1. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą ponumerowanych kart ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady, Komisja Skrutacyjna z wyłonionym spośród siebie przewodniczącym.
2. Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je, wyczytując kolejno radnych z listy obecności.
3. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
4. Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.
5. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.
§ 47
1. Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
2. W pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeżeli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący rozstrzyga Przewodnicząc
y obrad.3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, Przewodniczący obrad przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.
4. Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.
§ 48
1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów “za“ niż “przeciw“. Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących “za“ czy “przeciw“.
2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości, przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano liczbę głosów większą od liczby głosów oddanych na pozostałe.
§ 49
1. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.
2. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.
3. Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50% + 1 ważnie oddanych głosów.
4. Bezwzględna większość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów o 1 większa od liczby pozostałych ważnie oddanych głosów.
6. Komisje Rady
§ 50
1. Rada powołuje w drodze uchwały następujące stałe komisje Rady:
1)
Komisję Rewizyjną,2) Komisję Gospodarki i Mienia,
3) Komisję Budżetową,
4) Komisję Oświaty, Kultury, Sportu i Opieki Zdrowotnej.
2. W czasie trwania kadencji, Rada może powoływać doraźne komisje do wykonywania określonych zadań, określając ich skład oraz zakres działania.
3. Pełny skład komisji powinien mieć co najmniej 3 członków, maksymalnie 7 członków.
4. Radny winien być członkiem co najmniej jednej komisji.
§ 51
Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej zostały określone w Rozdziale VI niniejszego S
tatutu.§ 52
1. Działalność Komisji Gospodarki i Mienia obejmuje sprawy z zakresu: rolnictwa i ochrony środowiska, gospodarki przestrzennej, gospodarki komunalnej, inwestycji i bezpieczeństwa publicznego.
2. Działalność Komisji Budżetowej obejmuje sprawy z zakresu budżetu i finansów.
3. Działalność Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Opieki Zdrowotnej obejmuje sprawy z zakresu: oświaty, zdrowia, pomocy społecznej, kultury i sportu.
4. Komisje wymienione w ust.1, 2 i 3 opiniują projekt budżetu w zakresie swoich zadań.
§ 53
1. Komisje powoływane są w trybie:
1) wybór przez Radę Przewodniczącego komisji,
2) zgłaszanie akcesu radnych do komisji,
3) głosowanie Rady nad składem osobowym.
2. Zastępców Przewodniczących komisji wybierają komisje spośród radnych będących członkami danej komisji.
3. Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji lub zastępca przewodniczącego komisji.
4. Posiedzenia komisji są prawomocne jeżeli uczestniczy w nich co najmniej połowa składu komisji.
5. Posiedzenie komisji zwołuje, ustala porządek dzienny i prowadzi Przewodniczący komisji.
6. Posiedzenia komisji odbywają się w miarę potrzeb.
7. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni niebędący członkami danej komisji. Przewodniczący może zaprosić na posiedzenie komisji również inne osoby, niebędące radnymi. Radni niebędący członkami komisji i osoby zaproszone przez przewodniczącego mogą uczestniczyć w dyskusji, nie mogą jednak głosować.
8. Komisje mogą wyłaniać podkomisje i odbywać wspólne posiedzenia.
9. Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych gmin, zwłaszcza sąsiadujących, a nadto z innymi podmiotami jeśli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności.
10. Komisje uchwalają opinie oraz wnioski i przekazują Radzie.
§ 54
1. Komisje pracują na posiedzeniach, na których rozpatrują sprawy w zakresie swej właściwości.
2. Do posiedzeń komisji stosuje się odpowiednio przepisy o posiedzeniach Komisji Rewizyjnej.
§ 55
Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji.
7. Radni
§ 56
1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.
2. Radny w ciągu 7 dni od daty odbycia sesji lub posiedzenia komisji, winien usprawiedliwić swoją nieobecność, składając stosowne pisemne wyjaśnienie na ręce Przewodniczącego Rady lub Przewodniczącego komisji.
§ 57
Radni utrzymują stałą więź z wyborcami w szczególności poprzez:
1) informowanie wyborców o stanie Gminy,
2) konsultowanie spraw wnoszonych pod obrady Rady,
3) propagowanie zamierzeń i dokonań Rady,
4) informowanie wyborców o swojej działalności w Radzie,
5) przyjmowanie postulatów, wniosków i skarg mieszkańców.
§ 58
1. W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy, Rada może powołać komisję doraźną do szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.
2. Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie Przewodniczącemu Rady.
3. Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada powinna umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.
§ 59
1. Radny uprawniony jest do korzystania z pomocy Wójta w realizowaniu swoich uprawnień i w wykonywaniu obowiązków.
2. Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Rady we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich funkcji radnego.
8. Wspólne sesje Rady Gminy
§ 60
1. Rada może odbywać wspólne sesje z radami gmin, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia wspólnych spraw.
2. Wspólne sesje organizują Przewodniczący rad gmin.
3. Zawi
adomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie Przewodniczący lub upoważnieni wiceprzewodniczący zainteresowanych rad gmin.§ 61
1. Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie rady gmin biorące udział we wspólnej sesji, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.
2. Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad, a jeżeli jego uchwalenie nie nastąpi, to stosuje się odpowiednie przepisy regulaminu Rady, na terenie której sesja się odbywa.