R o z d z i a ł 4

Komisje Rady

§ 34

1. Do pomocy przy wykonywaniu swoich zadań Rada powołuje ze swego grona komisje stałe i doraźne.

2. Komisje podlegają Radzie.

§ 35

1. Do zadań i zakresu działania komisji Budżetu i Finansów w szczególności należą sprawy:

1) budżetu i planów finansowych,

2) podatków i opłat lokalnych,

3) wydawanie opinii planowanego dokonania zmian w planie dochodów i wydatków budżetu gminy polegających na:

a) zmianach planu dochodów i wydatków związanych z wprowadzanymi w trakcie roku budżetowego zmianami kwot dotacji celowych przekazywanych z budżetu państwa oraz budżetów innych jednostek samorządu terytorialnego,

b) przenoszeniu wydatków z rezerw budżetowych, zgodnie z planowanym przeznaczeniem wydatków,

c) zmianach w planie dochodów jednostki samorządu terytorialnego, wynikających ze zmian kwot subwencji w wyniku podziału rezerw.

2. Do zadań i zakresu działania komisji ds. Kultury, Oświaty, Zdrowia, Rodziny i Spraw Socjalnych należą w szczególności sprawy:

1) z zakresu funkcjonowania przedszkoli i szkół, dla których gmina jest organem prowadzącym,

2) inspirowanie instytucji społeczno-kulturalnych działających na terenie gminy do działalności twórczej,

3) wyrażanie opinii w sprawach działalności i realizacji zadań statutowych placówek kultury i oświaty,

4) wyrażanie opinii w sprawach umów i porozumień, dofinansowywania działalności organizacji, imprez, tworzenie i likwidacja placówek kulturalnych,

5) wyrażanie opinii w sprawach imprez kulturalnych na terenie gminy,

6) opiniowanie spraw z zakresu kultury i oświaty,

7) podejmowanie inicjatyw w celu poprawy warunków zdrowotnych społeczeństwa na terenie gminy,

8) współpraca z innymi gminami, instytucjami, związkami, stowarzyszeniami i fundacjami,

9) współpraca i utrzymanie bieżących kontaktów z jednostkami działającymi na rzecz zwalczania barier architektonicznych i pomocy inwalidom,

10) wspierania działań w zakresie opieki społecznej,

11) współpraca z organizacjami społecznymi, związkami wyznaniowymi, stowarzyszeniami o charakterze charytatywnym,

12) wyrażanie opinii w sprawach funkcjonowania pomocy społecznej, realizowanej przez administrację rządową i samorządową, w zakresie określonym ustawami,

13) wyrażanie opinii w sprawach prawidłowego realizowania pomocy społecznej,

14) wspierania działań Miejskiej Komisji do spraw Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

3. Do zadań i zakresu działania Komisji ds. Uzdrowiskowych Promocji Gminy, Sportu i Turystyki należą w szczególności sprawy:

1) inspirowanie działalności promocyjnej gminy,

2) współpraca z instytucjami profesjonalnie zajmującymi się promocją, turystyką, sportem i sprawami uzdrowiskowymi,

3) wyrażanie opinii w sprawach organizacji oraz osób zajmujących się promocją, sportem, turystyką i zagadnieniami uzdrowiskowymi,

4) opiniowanie spraw z zakresu sportu, turystyki, promocji gminy i zagadnień uzdrowiskowych,

5) wyrażanie opinii w sprawach organizacji imprez uzdrowiskowych, sportowych i turystycznych na terenie gminy,

6) opiniowanie umów i porozumień o dofinansowywania działalności organizacji sportowych, turystycznych i uzdrowiskowych,

7) inspirowanie podejmowania działań w kierunku upowszechniania spraw uzdrowiskowych i sportu masowego na terenie gminy.

4. Do zadań i zakresu działania Komisji ds. Porządku i Bezpieczeństwa Publicznego, Infrastruktury Komunalnej i Ochrony Środowiska należą w szczególności sprawy:

1) współpracy z Policją i Strażą Pożarną w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa publicznego,

2) wypracowania zasad funkcjonowania Straży Miejskiej i bieżąca kontrola nad funkcjonowaniem tej Straży,

3) opiniowania zmian w Regulaminie Organizacyjnym Straży Miejskiej,

4) współpracy z organizacjami pozarządowymi,

5) oceny stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego, opiniowanie nazewnictwa ulic i placów,

6) współdziałanie z instytucjami i jednostkami działającymi na rzecz ochrony środowiska,

7) inspirowanie opracowania perspektywicznego zagospodarowania odpadów, odprowadzania ścieków, właściwego zaopatrzenia w wodę i ciepło w gminie, poszukiwanie rozwiązań ekologicznych,

8) wspieranie działań mających na celu uzyskanie środków i funduszy na realizację projektów dotyczących ochrony środowiska naturalnego,

9) opiniowanie podejmowania środków zaradczych związanych z walką z chorobami roślin, szkodnikami i chwastami,

10) wnioskowanie do Rady o określenie lub zmianę kierunków polityki społecznej i gospodarczej przy wykorzystaniu środków budżetowych,

11) wyrażania opinii o projektach planu społeczno-gospodarczego i budżetu oraz półrocznych sprawozdaniach z jego wykonania,

12) przygotowanie opinii w sprawach miejscowych i perspektywicznych wieloletnich planów zagospodarowania przestrzennego i dokonywanie okresowych ocen zmian w zagospodarowaniu przestrzennym wynikających z realizacji planu miejscowego oraz ocen aktualności planów,

13) opiniowanie organizacji ruchu drogowego,

14) opiniowanie analiz rozwoju miasta, stanu potrzeb społecznych i możliwości ich zaspokajania,

15) współpraca z Burmistrzem w zakresie kształtowania polityki inwestycyjnej i lokalizacyjnej,

16) ocena efektywności funkcjonowania spółek z udziałem gminy,

17) opiniowanie oraz podejmowanie inicjatyw w zakresie inwestycji, drogownictwa, budownictwa mieszkaniowego, infrastruktury technicznej, gazyfikacji, przemysłu i innych,

18) opiniowanie spraw związanych z gospodarką ściekami, utrzymaniem czystości, urządzeń sanitarnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych,

19) rozpatrywanie zagadnień związanych z utrzymaniem i funkcjonowaniem cmentarzy komunalnych,

20) opiniowanie zagadnień związanych z gospodarką zasobami lokali użytkowych i mieszkalnych na terenie gminy,

21) opiniowanie działań z zakresu porządku publicznego,

22) współdziałanie z instytucjami i jednostkami działającymi na rzecz rolnictwa,

23) rozpatrywanie spraw z zakresu właściwego zarządzania gospodarką wodną,

24) wydawanie opinii w sprawie zagospodarowania terenów przejmowanych od Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa,

25) opiniowanie spraw dotyczących obrotu nieruchomościami rolnymi, wyłączenia gruntów z produkcji rolnej i rekultywacji gruntów,

26) opiniowanie projektów uchwał.

§ 36

1. Do zadań stałych komisji wymienionych w § 35 należy:

1) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę, w tym projektów uchwał oraz spraw przedkładanych przez członków komisji. Burmistrz może przekazywać sprawy komisjom za pośrednictwem Przewodniczącego Rady.

2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowanie projektów uchwał,

3) monitorowanie wykonania uchwał Rady w zakresie przedmiotowym działania komisji,

4) współdziałanie z jednostkami i organizacjami zajmującymi się sprawami należącymi do zakresu działania komisji,

5) współdziałanie z jednostkami pomocniczymi,

6) rozpatrywanie wniosków zgłoszonych na spotkaniach z wyborcami,

7) przedstawianie spraw do rozstrzygnięcia przez Radę na sesji, wyrażanie opinii na podstawie odrębnych przepisów.

2. Komisje działają w oparciu o plany pracy opracowane na podstawie planu pracy Rady oraz własnej koncepcji działania, gwarantujące wykonanie zadań Rady w zakresie przedmiotowym działania komisji. Plan pracy komisji podlega zatwierdzeniu przez Radę w drodze uchwały.

§ 37

1. Postanowienia o komisjach stałych Rady, zawarte w Statucie, stosuje się również do komisji doraźnych.

2. Zakres działania komisji doraźnych określa Rada każdorazowo w uchwale o ich powołaniu.

§ 38

1. Rada powołuje oraz likwiduje komisje, a także ustala ich skład. Rada może zawiesić lub odwołać członka komisji. Rada powołuje członków komisji spośród zgłoszonych kandydatów.

2. Rada dokonuje wyboru członków komisji, którzy wyrazili chęć pracy w danej komisji, spośród wszystkich zgłoszonych kandydatów.

§ 39

1. Przewodniczącego komisji wybiera Rada na wniosek komisji, spośród członków wchodzących w jej skład.

2. Zastępcę przewodniczącego wybiera komisja, spośród członków danej komisji.

3. Przewodniczący komisji organizuje pracę komisji, zwołuje posiedzenia i ustala ich porządek oraz listę osób zaproszonych do udziału w posiedzeniu komisji.

4. Komisje mogą tworzyć zespoły robocze oraz odbywać wspólne posiedzenia.

5. Do udziału w posiedzeniach komisji mogą być zapraszane osoby niebędące członkami komisji w charakterze doradców, ekspertów oraz reprezentantów podmiotów zainteresowanych przedmiotem obrad.

§ 40

1. Wynikiem działania komisji są projekty uchwał, wnioski, opinie lub stanowiska, które kieruje się do Przewodniczącego.

2. Komisje nie mają prawa do rozstrzygnięć w imieniu Rady, a tym samym nie mają prawa składać oświadczeń, pism i stanowisk w imieniu Rady.

3. Komisja podejmuje rozstrzygnięcia zwykłą większością głosów.

4. Burmistrz powinien ustosunkować się do wniosku lub opinii komisji najpóźniej w ciągu 14 dni od ich otrzymania, a w razie zajęcia odmiennego stanowiska przedstawić je wraz z uzasadnieniem.

5. W przypadku przekazania przez Radę lub Burmistrza za pośrednictwem Przewodniczącego zagadnienia do opracowania przez właściwą komisję powinna ona zająć stanowisko w terminie wskazanym przez Przewodniczącego.

6. W razie powtarzającego się niedotrzymania terminów lub, uchylania się komisji od opracowania, opiniowania zagadnienia lub zajęcia stanowiska Przewodniczący może wystąpić do Rady o zmianę dotychczasowego składu komisji.

7. Z posiedzenia Komisji sporządza się w ciągu 7 dni protokół, który podlega przyjęciu na następnym posiedzeniu komisji. Protokół powinien zawierać:

1) numer i datę oraz numery wniosków komisji,

2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia przy obecności co najmniej 50% składu komisji,

3) zatwierdzony porządek obrad,

4) przebieg posiedzenia,

5) treść wniosku lub opinii,

6) czas trwania posiedzenia,

7) podpis przewodniczącego komisji i protokolanta.