R o z d z i a ł 3
Organizacja i tryb pracy Rady Miasta
§ 9
1. Rada składa się z 15 radnych wybieranych na okres 4 lat, licząc od dnia wyboru do Rad na obszarze całego kraju.
2. Rada działa na sesjach oraz za pośrednictwem Przewodniczącego Rady, komisji stałych i doraźnych.
3. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady Miasta zwołuje się w trybie określonym w ustawie gminnej.
§ 10
Kompetencje Rady określają ustawy.
§ 11
1. Pracę Rady organizuje jej Przewodniczący.
2. Do zadań Przewodniczącego, a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczącego należy:
1) prowadzenie obrad, a w szczególności:
a) zwoływanie sesji i czuwanie nad ich sprawnym przebiegiem,
b) przygotowani
e sesji zgodnie z przyjętym planem pracy Rady,c) przewodniczenie sesjom Rady,
d) zarządzanie i przeprowadzanie głosowania nad projektami uchwał,
e) sprawowanie policji sesyjnej.
2) podpisywanie uchwał Rady i protokołów z sesji Rady,
3) przekazywanie spraw
komisjom w zakresie ich właściwości celem opracowania lub zaopiniowania,4) przekazywanie w imieniu Rady Burmistrzowi spraw do opracowania lub załatwienia,
5) koordynowanie działalności komisji Rady, przekazywanie Burmistrzowi projektów uchwał, wniosków, opinii i stanowisk komisji oraz nadzór nad ich realizacją,
6) udzielanie radnym pomocy w sprawowaniu mandatu,
7) wydawanie radnym odpowiednich dokumentów potwierdzających ich udział w pracach Rady,
8) pełnienie dyżurów w celu przyjmowania mieszkańcó
w w sprawach skarg i wniosków,9) zapewnienie ochrony praw radnego,
10) dokonywanie czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do Burmistrza,
11) reprezentowanie Rady.
§ 12
1. Rada obraduje na sesjach zwyczajnych i nadzwyczajnych.
2. Rada może odbywać sesje uroczyste dla upamiętnienia wydarzeń ważnych dla kraju, regionu i miasta.
3. Porządek obrad sesji powinien zostać wyczerpany w zasadzie na jednym posiedzeniu.
4. Na wniosek Przewodniczącego lub w trybie wniosku formalnego zgłoszonego przez radnego Rada może postanowić o przerwaniu obrad i ich kontynuowaniu w innym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
5. Termin kolejnego posiedzenia w ramach jednej sesji ustala Przewodniczący i zawiadamia ustnie na posiedzeniu. Kolejne posiedzenie musi odbyć się w ciągu 7 dni.
6. Uchwały Rady zapadają w trybie określonym w ustawie gminnej.
§ 13
1. Dla rozpatrzenia spraw wspólnych dla różnych jednostek samorządu terytorialnego Rada może odbywać sesje wspólnie z inną Radą.
2. Połączone Rady ustalają zasady obrad
owania na wspólnym posiedzeniu.3. Uchwały na wspólnej sesji podejmuje się w odrębnym głosowaniu każdej Rady.
§ 14
1. Sesje zwyczajne zwołuje się zgodnie z uchwalonym na dany rok kalendarzowy planem, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
2. Plan pracy Ra
da uchwala najpóźniej na drugiej sesji w danym roku.3. Projekt planu pracy przygotowuje Przewodniczący przy współpracy z Wiceprzewodniczącym i Przewodniczącymi komisji stałych i przedstawia do zatwierdzenia na sesji po zasięgnięciu opinii wszystkich stał
ych komisji Rady.4. Rada może dokonywać zmian i uzupełnień planów stosownie do potrzeb społeczno-gospodarczych Gminy, w trybie ustalonym do ich uchwalenia.
5. Plan pracy Rady stanowi podstawę planów pracy stałych komisji Rady.
§ 15
1. Sesja nadzwyczajna z
woływana jest przez Przewodniczącego zgodnie z przepisami ustawy gminnej w ciągu 7 dni od dnia złożenia Przewodniczącemu wniosku w tej sprawie.2. Wniosek o zwołanie sesji nadzwyczajnej składa się na piśmie. Wniosek powinien zawierać porządek obrad wraz z projektami uchwał. Rada obraduje wyłącznie w tym zakresie.
§ 16
1. Obrady sesji są jawne. Przewodniczący podaje do publicznej wiadomości termin, miejsce i przedmiot obrad sesji, co najmniej na 3 dni przed sesją z zastrzeżeniem ust. 3.
2. Przewodniczący zapewnia na sali obrad miejsce dla zaproszonych gości oraz w miarę możliwości dla publiczności.
3. Rada może postanowić o wyłączeniu jawności części obrad w przypadkach wynikających z ustaw.
§ 17
1. Przewodniczący ustala projekt porządku obrad sesji.
2.
W sesji uczestniczą z prawem zabrania głosu:1) Burmistrz i jego zastępca,
2) Przewodniczący organów wykonawczych jednostek pomocniczych,
3) Sekretarz i Skarbnik oraz inni pracownicy Urzędu, jeżeli zostali wyznaczeni przez Burmistrza do referowania spraw, udzielenia wyjaśnień albo odpowiedzi na interpelacje i zapytania,
4) zaproszeni przez Przewodniczącego przedstawiciele organów jednostek pomocniczych oraz organizacji społecznych, których bezpośrednio dotyczą sprawy objęte porządkiem obrad sesji, lub których udział uzasadniony jest ze względu na przedmiot tych spraw.
3. Przewodniczący może udzielić głosu innym uczestnikom sesji.
4. Przewodniczący zapewnia terminowe dostarczenie materiałów sesyjnych, w tym projektów uchwał.
5. Ramowy porządek obrad sesji zwyczajnej powinien zawierać:
1) zatwierdzenie porządku obrad sesji,
2) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,
3) informacje Burmistrza lub wyznaczonej przez niego osoby o działaniach Burmistrza między sesjami oraz o wykonaniu uchwał Rady,
4) sprawy samorzą
5) uchwały,
6) informacje i komunikaty Przewodniczącego,
7) wolne wnioski,
8) interpelacje i zapytania.
6. W porządku obrad sesji zwyczajnych, odbywających się w czerwcu i grudniu, powinno znaleźć się sprawozdanie Burmistrza z wykonania uchwał Rady za półrocze oraz sprawozdania komisji stałych Rady z pracy w minionym półroczu.
7. Porządek obrad sesji, której przedmiotem jest uchwalenie budżetu lub absolutorium dla Burmistrza, a także sesji nadzwyczajnej i uroczystej, nie przewiduje wolnych wniosków oraz interpelacji i zapytań.
§ 18
1. Radni otrzymują zawiadomienie o zwołaniu sesji podpisane przez Przewodniczącego, co najmniej na 7 dni przed terminem, a o zwołaniu sesji nadzwyczajnej co najmniej 3 dni przed terminem.
2. W zawiad
omieniu należy podać termin, miejsce, godzinę rozpoczęcia oraz projekt porządku obrad sesji.3. Do zawiadomienia dołącza się porządek obrad, projekty uchwał i niezbędne materiały.
4. Materiały dotyczące uchwalenia budżetu Gminy radni powinni otrzymać 14 dn
i przed terminem sesji.§ 19
1. Przewodniczący, a w razie jego nieobecności Wiceprzewodniczący otwiera, prowadzi i zamyka sesję Rady.
2. Przed otwarciem obrad sesji Przewodniczący ustala liczbę radnych na podstawie listy obecności, a w razie wątpliwości po
przez przeliczenie radnych obecnych na sali obrad.3. W przypadku stwierdzenia nieobecności więcej niż połowy ustawowego składu Rady, Przewodniczący wyznacza nowy termin sesji.
4. Po stwierdzeniu prawomocności obrad Przewodniczący otwiera sesję wypowiadając formułę “Otwieram sesję Rady Miasta Świeradowa - Zdroju”.
5. Przewodniczący może przekazać w trakcie sesji prowadzenie obrad Wiceprzewodniczącemu.
6. W przypadku stwierdzenia w czasie trwania sesji nieobecności więcej niż połowy ustawowego składu Rady, Przewodniczący nie przerywa posiedzenia. Nie możliwe jest jednak wówczas podejmowanie uchwał.
§ 20
1. Po przedstawieniu projektu obrad przez Przewodniczącego, Rada ustala porządek obrad.
2. Z wnioskiem o zmianę porządku może wystąpić radny, Burmistrz.
3. S
esja prowadzona jest według ustalonego porządku obrad. W uzasadnionych przypadkach, w szczególności dla usprawnienia przebiegu sesji, Przewodniczący może zmienić kolejność realizacji poszczególnych punktów porządku obrad, poddając stosowny wniosek pod głosowanie.4. Poszczególne punkty porządku obrad realizuje się w następujący sposób:
1) wystąpienie wnioskodawcy,
2) pytania do wnioskodawcy,
3) dyskusja radnych,
4) podjęcie uchwały albo zajęcie stanowiska.
§ 21
1. Podczas obrad Przewodniczący udziela głosu w kolejności zgłoszeń. Pierwszeństwo zabrania głosu przysługuje radnym – przewodniczącym komisji właściwych ze względu na przedmiot obrad. Burmistrz oraz jego Zastępca mają prawo do głosu poza kolejnością.
2. W każdym punkcie porządku obrad przysługuje radnemu prawo do dwukrotnego zabrania głosu i jednej repliki.
3. Czas wystąpienia Burmistrza, wnioskodawcy, przewodniczącego komisji nie powinien przekraczać 30 minut. Czas wystąpienia pozostałych mówców nie powinien przekroczyć pięciu minut.
§ 22
1. Dla zape
wnienia zgodnego z porządkiem obrad przebiegu sesji, Przewodniczący obrad sprawuje policję sesyjną. Przewodniczący obrad może w szczególności:a) zwrócić uwagę radnemu na niezgodną z przedmiotem obrad treść wystąpienia pod rygorem odebrania mu głosu,
b) od
ebrać radnemu głos, gdy zabiera go po raz trzeci w tej samej sprawie, zakłóca porządek obrad lub powagę sesji.2. Uprawnienia Przewodniczącego obrad, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie do osób uczestniczących w sesji, również niebędących radnymi. W przypadku prób zakłócania porządku obrad Przewodniczący ma prawo zarządzić wydalenie osób zakłócających spokój.
3. Zastosowanie wobec radnego środków porządkowych musi być odnotowane w protokole posiedzenia.
§ 23
1. Każdy radny ma prawo zgłaszać w trakcie sesji wnioski formalne, a w szczególności o:
1) sprawdzenie quorum,
2) sprawdzenie listy obecności,
3) ograniczenie czasu wystąpienia,
4) zakończenie dyskusji,
5) zdjęcie określonego punktu z porządku obrad,
6) przejście do porządku obrad,
7) zarzą
dzenie przerwy,8) przeprowadzenie tajnego głosowania w przypadkach przewidzianych ustawami,
9) przeliczenie głosów.
2. Głosowanie wniosku formalnego może być poprzedzone nie więcej niż dwiema wypowiedziami radnych w sprawie wniosku.
3. Przewodniczący poddaje wniosek pod głosowanie.
§ 24
1. Wnioski merytoryczne radny może składać tylko w odniesieniu do problematyki będącej aktualnie przedmiotem obrad lub w punkcie “wolne wnioski". Wniosek winien być przedłożony Przewodniczącemu na piśmie (w trakcie lub przed rozpoczęciem sesji) i krótko uzasadniony.
2. Wnioski merytoryczne powinny zawierać jasno określony postulat, sposób realizacji i ewentualnego wykonawcę.
3. Wnioski podlegają głosowaniu.
§ 25
1. W porządku sesji zwyczajnej winny znajdować się punkty poświęcone wolnym wnioskom, interpelacjom i zapytaniom radnych.
2. Interpelacje składa radny w sprawach zasadniczych dla Gminy na piśmie między sesjami lub na sesji. Adresatem interpelacji jest Burmistrz. Interpelacja winna zawierać krótkie przedstawienie stan
u faktycznego, z którego wynika pytanie do adresata.3. Adresat interpelacji winien udzielić odpowiedzi na sesji. Na żądanie radnego oraz wtedy, gdy przedmiot interpelacji wymaga szerszego wyjaśnienia, odpowiedź udzielana jest na piśmie w terminie 30 dni.
4. Zapytania składa się w sprawach dotyczących bieżących problemów Gminy, gdy pytającemu zależy na uzyskaniu informacji o stanie faktycznym. Zapytanie składa się na piśmie między sesjami lub w trakcie sesji w punkcie “interpelacje i zapytania".
5. Wobec ni
emożności udzielenia odpowiedzi na zapytanie w trakcie sesji powinna być ona dostarczona zgłaszającemu na piśmie w ciągu 14 dni.6. Przewodniczący informuje o zgłoszonych między sesjami interpelacjach i zapytaniach oraz udzielonych odpowiedziach.
§ 26
1. Z
inicjatywą podjęcia uchwały może wystąpić Przewodniczący, przewodniczący komisji w jej imieniu, każdy radny oraz Burmistrz.2. Projekt uchwały przygotowany przez wnioskodawcę powinien być przedłożony Przewodniczącemu zgodnie z obowiązującymi przepisami w terminie umożliwiającym jej rozpatrzenie na najbliższej sesji Rady.
3. Przedkładany projekt uchwały powinien zawierać oprócz wymagań stawianych przez przepisy odrębne:
1) uzasadnienie podpisane przez wnioskodawcę,
2) opinię Radcy Prawnego, a w przypadku gdy podjęcie uchwały wywołuje skutki finansowe, także opinię Skarbnika Gminy.
4. Przewodniczący przedstawia projekty uchwał do zaopiniowania Komisjom.
§ 27
1. Rada rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesjach podejmując uchwały. Uchwała może być uchylona lub
znowelizowana.2. Uchwały podpisuje Przewodniczący.
3. Podanie treści uchwały do publicznej wiadomości przez obwieszczenie lub w inny zwyczajowo przyjęty sposób należy do Burmistrza.
4. Biuro Rady prowadzi zbiory i rejestry uchwał z wyodrębnieniem aktó
w prawa miejscowego.§ 28
1. Ważność podejmowanych rozstrzygnięć może być uzależniona od zwykłej lub bezwzględnej większości głosów.
2. Większość zwykła oznacza każdą arytmetyczną różnicę między głosami “za" i “przeciw" oddanymi przy niezbędnym na sali quorum, bez uwzględnienia głosów wstrzymujących się.
3. Bezwzględna większość głosów oznacza co najmniej o jeden głos więcej “za" od pozostałych ważnie oddanych głosów, tzn. przeciwnych i wstrzymujących się.
4. Bezwzględna większość ustawowego składu Rady wynosi 8, większość 2/3 ustawowego składu Rady wynosi 10, natomiast 1/4 ustawowego składu Rady wynosi 4 radnych.
5. Przewodniczący odpowiada za prawidłowe policzenie wszystkich głosów oddanych podczas głosowania.
§ 29
1. Głosowanie imienne lub tajne przeprowadza Komisja Skrutacyjna powołana przez Radę w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów spośród radnych, w składzie przewodniczący i co najmniej dwóch członków.
2. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki w kolejności: “za", “przeciw", “wstrzymujący się".
3. W głosowaniu tajnym radni głosują kartami do głosowania opatrzonymi pieczęcią Rady, przy czym za głosy ważne uznaje się te, które oddano zgodnie z ustalonym przez prowadzącego sesję zasadami głosowania i na właściwych kartach.
4.
Głosowanie imienne odbywa się po przegłosowaniu wniosku formalnego w tej sprawie oraz w przypadkach określonych w ustawach.5. Głosowanie imienne odbywa się przy użyciu kart do głosowania opatrzonych pieczęcią Rady oraz imieniem i nazwiskiem radnego z listy radnych obecnych na sesji. Lista radnych głosujących w głosowaniu imiennym wraz ze sposobem głosowania załączona jest do protokołu sesji.
6. Wyniki głosowania jawnego Przewodniczący ogłasza niezwłocznie po zakończeniu aktu głosowania. Wyniki głosowania tajnego i imiennego ogłasza przewodniczący Komisji Skrutacyjnej niezwłocznie po obliczeniu głosów, ustaleniu wyników głosowania i sporządzeniu protokołu z tych czynności.
7. Wyniki głosowania zapisywane są w protokole z sesji.
§ 30
1. Głosowanie nad projektem uchwały odbywa się w następującej kolejności:
1) głosowanie wniosku za odrzuceniem projektu w całości, jeżeli wniosek taki został zgłoszony,
2) głosowanie poprawek wynikających z opinii komisji oraz zaproponowanych na sesji,
3) głosowanie projektów w całości, ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.
2. Przy głosowaniu wniosków poddaje się pod głosowanie w pierwszej kolejności wniosek najdalej idący, którego przyjęcie wyklucza głosowanie nad innymi wnioskami.
3. W przypadku wniosków przeciwnych p
oddaje się każdy z nich pod głosowanie wyłącznie “za”, według kolejności zgłaszania wniosków.§ 31
1. W trakcie obrad Przewodniczący zarządza przerwę:
1) z własnej inicjatywy nie częściej, niż co dwie godziny,
2) na przegłosowany wniosek radnego.
2.
Po wyczerpaniu porządku obrad sesji Przewodniczący kończy obrady wypowiadając formułę “Zamykam sesję Rady Miasta Świeradowa-Zdroju".§ 32
1. Z każdej sesji Rady sporządza się w ciągu 14 dni roboczych protokół, który stanowi urzędowe odzwierciedlenie rzeczy
wistego przebiegu obrad.2. Protokół z sesji winien zawierać:
1) numer, datę i miejsce sesji oraz numery uchwał,
2) stwierdzenie quorum, listy obecności: radnych, osób zaproszonych oraz oddelegowanych na sesję, a także wykaz osób nieobecnych (w tym usprawi
3) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
4) ustalenie porządku obrad,
5) przebieg obrad, streszczenie wystąpień i głosów w dyskusji oraz tekst zgłoszonych i ustalonych wniosków,
6) czas trwania posiedzenia,
7) podpisy prowadzącego sesję i protokolanta.
3. Do protokołu załącza się teksty podjętych uchwał oraz inne materiały związane z przedmiotem obrad, a także listę obecności.
4. Radni mają prawo wglądu do protokołu, w każdym czasie. Mieszkańcy Gminy mają prawo wglądu do protokołów z wyłączeniem części obrad objętych tajnością.
§ 33
1. Protokół wymaga zatwierdzenia na najbliższej sesji zwyczajnej.
2. Przebieg sesji nagrywa się na taśmę magnetofonową, którą przechowuje się do czasu zatwierdzenia protokołu
.3. Projekt protokołu z sesji zwyczajnej wysyła się Radnym wraz z materiałami na siedem dni przed terminem kolejnej sesji.
4. Przed przyjęciem protokołu radny może wnioskować o sprostowanie, poprawienie lub uzupełnienie treści protokołu. O ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący po wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniu taśmy magnetofonowej z nagraniem przebiegu sesji.
5. Jeżeli wniosek wskazany w ust.4 nie będzie uwzględniony, wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady. Sprzeciw ten, bez przeprowadzenia dyskusji, poddawany jest głosowaniu.
6. Odpis protokołu przekazywany jest Burmistrzowi, natomiast wyciągi z protokołu Burmistrz przekazuje wskazanym jednostkom organizacyjnym Gminy oraz zainteresowanym jednostkom pomocniczym.