2675 UCHWAŁA RADY POWIATU W OŁAWIE z dnia 9 września 2003 r. w sprawie zasad gospodarowania majątkiem trwałym przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Oławie pn. Zespół Opieki Zdrowotnej Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) oraz art. 42 i art. 53 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408 z późn. zm.) Rada Powiatu w Oławie uchwala, co następuje: |
R o z d z i a ł I
Przepisy ogólne
§ 1
Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:
1.
Zakładzie – należy przez to rozumieć Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Oławie pn. Zespół Opieki Zdrowotnej w Oławie.2.
Dyrektorze Zakładu – należy przez to rozumieć dyrektora Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Oławie pn. Zespół Opieki Zdrowotnej w Oławie.3. Mieniu ruchomym
– należy przez to rozumieć aparaturę i sprzęt medyczny, urządzenia techniczne i inne przedmioty o przewidywanym okresie użytkowania, dłuższym niż jeden rok.4.
Nieruchomościach – należy przez to rozumieć grunty, budynki i budowle oraz lokale będące odrębną własnością.5.
Majątku trwałym – należy przez to rozumieć nieruchomości oraz mienie ruchome Zakładu.6. Ustawie o ZOZ
– należy przez to rozumieć ustawę z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408 z późn. zm.).7.
Organie założycielskim – należy przez to rozumieć Powiat Oławski.R o z d z i a ł II
Zasady gospodarowania majątkiem trwałym
§ 2
Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Oławie gospodaruje samodzielnie przekazanymi w nieodpłatne użytkowanie nieruchomościami oraz majątkiem własnym otrzymanym i zakupionym, z zachowaniem następujących zasad:
1) zakup majątku trwałego następuje w trybie i na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 664 z późn. zm.) na warunkach przetargu,
2) dyrektor zakładu zawiadamia organ założycielski o planowanym zakupie aparatury i sprzętu medycznego z 14-dniowym wyprzedzeniem,
3) zakup sprzętu lub aparatury medycznej służących wyłącznie do udzielania statutowych świadczeń zdrowotnych, wymaga opinii Rady Społecznej Zakładu, a w przypadku gdy wartość przedmiotu zakupu lub darowizny przekracza 20 000 zł, może być dokonany po uzyskaniu opinii Zarządu Powiatu w Oławie, poprzedzonej opinią Rady Społecznej Zakładu,
4) zaku
piony sprzęt i aparatura medyczna powinny posiadać świadectwo dopuszczenia do stosowania przy udzielaniu świadczeń medycznych, stosownie do obowiązujących w tym zakresie przepisów,5) przyjęcie darowizny aparatury i sprzętu medycznego, służących wyłącznie do udzielania świadczeń zdrowotnych określonych w statucie, może być dokonane po uzyskaniu opinii Rady Społecznej Zakładu i powiadomieniu Zarządu Powiatu,
6) przyjęcie darowizny aparatury i sprzętu medycznego może nastąpić wyłącznie na podstawie pisemnego oświadczenia darczyńcy, że posiada on tytuł prawny do rozporządzania przedmiotem darowizny. Zakład nie może przyjąć darowizny aparatury ani sprzętu medycznego w przypadku, gdy przedmiot darowizny jest obciążony prawami osób trzecich,
7) przyjęcie darowizny może nastąpić pod warunkiem, że uprzednio została sporządzona opinia techniczno-ekonomiczna o przedmiocie darowizny, uwzględniająca stan techniczny aparatury i sprzętu medycznego,
8) zakupiony lub przyjęty w drodze darowizny sprzęt i aparatura medyczna powinny posiadać świadectwo dopuszczenia do stosowania przy udzielaniu świadczeń medycznych, stosownie do obowiązujących w tym zakresie przepisów; bieżąca eksploatacja sprzętu i aparatury medycznej wymaga sukcesywnego uaktualnienia orzeczeń techniczny
ch o spełnieniu wymogów niezbędnych do udzielania świadczeń zdrowotnych,9) zbycie, wydzierżawienie lub wynajęcie oraz likwidacja majątku trwałego Zakładu dokonuje się na zasadach określonych w niniejszej uchwale,
10) nieodpłatne rozporządzenie majątkiem trwałym przez Zakład, wymaga powiadomienia Zarządu Powiatu o zamiarze jego dokonania,
11) nieodpłatne przekazanie mienia, może być dokonane na rzecz placówek oświatowo-wychowawczych, publicznych zakładów opieki zdrowotnej, innych instytucji użyteczności pu
blicznej,12) wniesienie majątku Zakładu do spółek lub fundacji wymaga zgody Zarządu Powiatu.
R o z d z i a ł III
Zasady zbywania mienia ruchomego
§ 3
Mienie ruchome Zakładu można uznać za zbędne, jeżeli spełnia ono następujące warunki:
1) nie jest i nie b
ędzie wykorzystywane w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy lub jest wykorzystywane sporadycznie, w stosunku do jego możliwości technicznych,2) w przypadku sprzętu i aparatury medycznej nie spełnia wymaganych standardów lub nie posiada stosowanych świadectw zapewniających bezpieczne użytkowanie, a uzyskanie ich nie jest możliwe,
3) nie jest sprawne technicznie, a jego naprawa nie jest możliwa lub jest nieopłacalna.
§ 4
Dyrektor Zakładu przygotowuje wykaz mienia ruchomego uznanego za zbędne wraz z uzasadnieniem i po uzyskaniu opinii Rady Społecznej przedkłada Zarządowi Powiatu informacje w tej sprawie.
§ 5
1. Wyceny mienia ruchomego dokonuje:
1) 3-osobowa komisja powołana zarządzeniem dyrektora Zakładu spośród pracowników, jeżeli wartość początkowa zbywanego mienia nie przekracza 3 500 zł,
2) rzeczoznawca wybrany w drodze pisemnego przetargu nieograniczonego lub zapytania o cenę skierowanego do minimum 4 osób, gdy wartość początkowa zbywanego mienia przekracza 3 500 zł.
2. Wycenę dokonaną przez komisję zakładową lub rzeczoznawcę zatwierdza dyrektor Zakładu.
§ 6
Zbycie mienia ruchomego następuje:
1) w trybie przetargu nieograniczonego,
2) w trybie bezprzetargowym, wyłącznie na rzecz podmiotów świadczących usługi medyczne, powstałych w wyniku restrukturyzacji Zakładu.
§ 7
1. W przypadku gdy nie dojdzie do zbycia mienia ruchomego zgodnie z procedurą określoną w § 6 pkt 1, ogłasza się kolejny przetarg nieograniczony, a cena wywoławcza może zostać obniżona do 25% w stosunku do ceny wywoławc
zej z pierwszego przetargu.2. Drugi przetarg organizuje się po upływie dwóch tygodni, lecz nie później niż w terminie do sześciu miesięcy od dnia zamknięcia pierwszego przetargu.
§ 8
1. W przypadku niewyłonienia nabywcy w wyniku drugiego przetargu, ogłasza się kolejny przetarg nieograniczony, a cena wywoławcza może zostać ograniczona do 50% w stosunku do ceny wywoławczej z pierwszego przetargu.
2. Trzeci przetarg organizuje się po upływie dwóch tygodni, lecz nie później niż w terminie do sześciu miesięcy od dnia zamknięcia drugiego przetargu.
§ 9
W przypadku nierozstrzygnięcia trzech kolejnych przetargów, dyrektor Zakładu może dokonać zbycia mienia ruchomego z wolnej ręki, za cenę ustaloną w wyniku negocjacji miedzy stronami, przeprowadzonych z zachowaniem należytej staranności.
§ 10
1. Wynik procedur przetargowych powinien zostać każdorazowo zatwierdzony przez dyrektora Zakładu.
2. Po zatwierdzeniu procedur przetargowych dyrektor Zakładu niezwłocznie przekazuje informacje na temat wyników przetargu Zarządow
i Powiatu.R o z d z i a ł IV
Zasady dzierżawy i najmu mienia ruchomego
i nieruchomości§ 11
Dzierżawa lub najem nieruchomości i mienia ruchomego Zakładu nie może powodować ograniczenia w dostępności do statutowych rodzajów i zakresu świadczeń zdrowotnych oraz pogarszać warunków świadczonych usług medycznych.
§ 12
Decyzję o wydzierżawieniu lub wynajęciu nieruchomości i mienia ruchomego Zakładu podejmuje dyrektor Zakładu.
§ 13
Dyrektor Zakładu sporządza listę nieruchomości i mienia ruchomego przeznaczonych do wynajęcia lub dzierżawy i przedstawia ją do zatwierdzenia Zarządowi Powiatu.
§ 14
Dyrektor Zakładu zobowiązany jest do zachowania należytej staranności przy przygotowaniu procedury najmu lub dzierżawy, a także do zapewnienia odpowiednich zapisów w umowach, celem ochrony interesów właściciela oraz zapewnienia odpowiednich warunków eksploatacji, użytkowania oraz ewentualnego ubezpieczenia.
§ 15
Nieruchomości oraz mienie ruchome Zakładu można wydzierżawić lub wynająć w następującym trybie:
1) przetargu nieograniczonego,
2) bezprzetargowym dla podmiotów świadczących usługi medyczne, powstałych w wyniku restrukturyzacji Zakładu.
§ 16
1. W przypadku gdy nie dojdzie do wydzierżawienia lub wynajęcia nieruchomości lub mienia ruchomego zgodnie z procedurą określoną w § 15 pkt 1, ogłasza się kolejny przetarg nieograniczony, a stawka wywoławcza może zostać obniżona do 25% w stosunku do stawki wywoławczej z pierwszego przetargu.
2. Drugi przetarg organizuje się po upływie dwóch tygodni, lecz nie później niż w terminie do sześciu miesięcy od dnia zamknięcia pierwszego przetargu.
§ 17
1. W przypadku niewyłonienia dzierżawcy lub najemcy w wyniku drugiego przetargu, ogłasza się kolejny przetarg nieograniczony, a stawka wywoławcza może zostać ograniczona do 50% w stosunku do stawki wywoławczej z pierwszego przetargu.
2. Trzeci przetarg organizuje się po upływie dwóch tygodni, lecz nie później niż w terminie do sześciu miesięcy od dnia zamknięcia drugiego przetargu.
§ 18
W przypadku nierozstrzy
gnięcia trzech kolejnych przetargów, dyrektor Zakładu może dokonać wydzierżawienia lub wynajęcia nieruchomości lub mienia ruchomego z wolnej ręki, za stawkę ustaloną w wyniku negocjacji miedzy stronami, przeprowadzonych z zachowaniem należytej staranności.§ 19
1. Wynik procedur przetargowych powinien zostać każdorazowo zatwierdzony przez dyrektora Zakładu.
2. Po zatwierdzeniu procedur przetargowych dyrektor Zakładu niezwłocznie przekazuje informacje na temat wyników przetargu Zarządowi Powiatu.
§ 20
Stawk
a wywoławcza czynszu w przypadku nieruchomości nie może być niższa od stawek określonych w załączniku nr 1 do uchwały nr VII/42/2003 Rady Powiatu w Oławie z dnia 29 kwietnia 2003 r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Powiatu Oławskiego (Dziennik Urzędowy Województwa Dolnośląskiego Nr 74, poz. 1601).R o z d z i a ł V
Likwidacja mienia ruchomego
§ 21
Mienie ruchome nienadające się do dalszej eksploatacji lub którego koszty naprawy nie są uzasadnione ekonomicznie, należy poddać likwidacji, uwzględniając następujący sposób postępowania:
1) dyrektor Zakładu powołuje spośród pracowników minimum 3 osobową komisję likwidacyjną, która kwalifikuje mienie do likwidacji,
2) w przypadku specjalistycznej aparatury medycznej i urządzeń technicznych komisja likwidacyjna kwalifikuje mienie do likwidacji na podstawie orzeczenia technicznego wydanego przez rzeczoznawcę, zakłady techniki medycznej lub osoby fizyczne i podmioty posiadające uprawnienia serwisowe nadane przez producenta,
3) w poz
ostałych przypadkach komisja dokonuje likwidacji na podstawie własnej oceny stanu technicznego mienia, w uzasadnionych sytuacjach powinna korzystać z orzeczeń technicznych wydawanych na piśmie przez pracowników działu technicznego w składzie minimum 2-osobowym,4) decyzję o zlikwidowaniu mienia podejmuje dyrektor Zakładu,
5) w toku czynności likwidacyjnych komisja sprawdza kompletność aparatury medycznej, urządzeń technicznych i przedmiotów zakwalifikowanych do likwidacji,
6) części użyteczne należy zbyć zgodnie z zasadami wymienionymi w rozdziale § 6 pkt 1 i 2 niniejszej uchwały,
7) z przeprowadzonej likwidacji komisja sporządza protokół, w którym ustosunkowuje się do kompletności mienia objętego likwidacją, stwierdza komisyjnie pozbawienie cech użytecznych oraz informuje o zagospodarowaniu części użytecznych,
8) protokół podpisują wszyscy członkowie komisji, a zatwierdza dyrektor Zakładu.
§ 22
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Oławie.
§ 23
Traci moc uchwała nr XXX/178/2001 Rady Powiatu w Oławie z dnia 4 października 2001 r. w sprawie zasad gospodarowania majątkiem trwałym przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Oławie pn. Zespół Opieki Zdrowotnej (Dziennik Urzędowy Województwa Dolnośląskiego Nr 150, poz. 1980).
§ 24
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dnia od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
PRZEWODNICZĄCY |
RADY POWIATU |
JÓZEF HOŁYŃSKI |