2675

UCHWAŁA RADY POWIATU W OŁAWIE

z dnia 9 września 2003 r.

w sprawie zasad gospodarowania majątkiem trwałym przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Oławie pn. Zespół Opieki Zdrowotnej

Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) oraz art. 42 i art. 53 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408 z późn. zm.) Rada Powiatu w Oławie uchwala, co następuje:

R o z d z i a ł I

Przepisy ogólne

§ 1

Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:

1. Zakładzie – należy przez to rozumieć Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Oławie pn. Zespół Opieki Zdrowotnej w Oławie.

2. Dyrektorze Zakładu – należy przez to rozumieć dyrektora Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Oławie pn. Zespół Opieki Zdrowotnej w Oławie.

3. Mieniu ruchomym – należy przez to rozumieć aparaturę i sprzęt medyczny, urządzenia techniczne i inne przedmioty o przewidywanym okresie użytkowania, dłuższym niż jeden rok.

4. Nieruchomościach – należy przez to rozumieć grunty, budynki i budowle oraz lokale będące odrębną własnością.

5. Majątku trwałym – należy przez to rozumieć nieruchomości oraz mienie ruchome Zakładu.

6. Ustawie o ZOZ – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408 z późn. zm.).

7. Organie założycielskim – należy przez to rozumieć Powiat Oławski.

R o z d z i a ł II

Zasady gospodarowania majątkiem trwałym

§ 2

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Oławie gospodaruje samodzielnie przekazanymi w nieodpłatne użytkowanie nieruchomościami oraz majątkiem własnym otrzymanym i zakupionym, z zachowaniem następujących zasad:

1) zakup majątku trwałego następuje w trybie i na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 664 z późn. zm.) na warunkach przetargu,

2) dyrektor zakładu zawiadamia organ założycielski o planowanym zakupie aparatury i sprzętu medycznego z 14-dniowym wyprzedzeniem,

3) zakup sprzętu lub aparatury medycznej służących wyłącznie do udzielania statutowych świadczeń zdrowotnych, wymaga opinii Rady Społecznej Zakładu, a w przypadku gdy wartość przedmiotu zakupu lub darowizny przekracza 20 000 zł, może być dokonany po uzyskaniu opinii Zarządu Powiatu w Oławie, poprzedzonej opinią Rady Społecznej Zakładu,

4) zakupiony sprzęt i aparatura medyczna powinny posiadać świadectwo dopuszczenia do stosowania przy udzielaniu świadczeń medycznych, stosownie do obowiązujących w tym zakresie przepisów,

5) przyjęcie darowizny aparatury i sprzętu medycznego, służących wyłącznie do udzielania świadczeń zdrowotnych określonych w statucie, może być dokonane po uzyskaniu opinii Rady Społecznej Zakładu i powiadomieniu Zarządu Powiatu,

6) przyjęcie darowizny aparatury i sprzętu medycznego może nastąpić wyłącznie na podstawie pisemnego oświadczenia darczyńcy, że posiada on tytuł prawny do rozporządzania przedmiotem darowizny. Zakład nie może przyjąć darowizny aparatury ani sprzętu medycznego w przypadku, gdy przedmiot darowizny jest obciążony prawami osób trzecich,

7) przyjęcie darowizny może nastąpić pod warunkiem, że uprzednio została sporządzona opinia techniczno-ekonomiczna o przedmiocie darowizny, uwzględniająca stan techniczny aparatury i sprzętu medycznego,

8) zakupiony lub przyjęty w drodze darowizny sprzęt i aparatura medyczna powinny posiadać świadectwo dopuszczenia do stosowania przy udzielaniu świadczeń medycznych, stosownie do obowiązujących w tym zakresie przepisów; bieżąca eksploatacja sprzętu i aparatury medycznej wymaga sukcesywnego uaktualnienia orzeczeń technicznych o spełnieniu wymogów niezbędnych do udzielania świadczeń zdrowotnych,

9) zbycie, wydzierżawienie lub wynajęcie oraz likwidacja majątku trwałego Zakładu dokonuje się na zasadach określonych w niniejszej uchwale,

10) nieodpłatne rozporządzenie majątkiem trwałym przez Zakład, wymaga powiadomienia Zarządu Powiatu o zamiarze jego dokonania,

11) nieodpłatne przekazanie mienia, może być dokonane na rzecz placówek oświatowo-wychowawczych, publicznych zakładów opieki zdrowotnej, innych instytucji użyteczności publicznej,

12) wniesienie majątku Zakładu do spółek lub fundacji wymaga zgody Zarządu Powiatu.

R o z d z i a ł III

Zasady zbywania mienia ruchomego

§ 3

Mienie ruchome Zakładu można uznać za zbędne, jeżeli spełnia ono następujące warunki:

1) nie jest i nie będzie wykorzystywane w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy lub jest wykorzystywane sporadycznie, w stosunku do jego możliwości technicznych,

2) w przypadku sprzętu i aparatury medycznej nie spełnia wymaganych standardów lub nie posiada stosowanych świadectw zapewniających bezpieczne użytkowanie, a uzyskanie ich nie jest możliwe,

3) nie jest sprawne technicznie, a jego naprawa nie jest możliwa lub jest nieopłacalna.

§ 4

Dyrektor Zakładu przygotowuje wykaz mienia ruchomego uznanego za zbędne wraz z uzasadnieniem i po uzyskaniu opinii Rady Społecznej przedkłada Zarządowi Powiatu informacje w tej sprawie.

§ 5

1. Wyceny mienia ruchomego dokonuje:

1) 3-osobowa komisja powołana zarządzeniem dyrektora Zakładu spośród pracowników, jeżeli wartość początkowa zbywanego mienia nie przekracza 3 500 zł,

2) rzeczoznawca wybrany w drodze pisemnego przetargu nieograniczonego lub zapytania o cenę skierowanego do minimum 4 osób, gdy wartość początkowa zbywanego mienia przekracza 3 500 zł.

2. Wycenę dokonaną przez komisję zakładową lub rzeczoznawcę zatwierdza dyrektor Zakładu.

§ 6

Zbycie mienia ruchomego następuje:

1) w trybie przetargu nieograniczonego,

2) w trybie bezprzetargowym, wyłącznie na rzecz podmiotów świadczących usługi medyczne, powstałych w wyniku restrukturyzacji Zakładu.

§ 7

1. W przypadku gdy nie dojdzie do zbycia mienia ruchomego zgodnie z procedurą określoną w § 6 pkt 1, ogłasza się kolejny przetarg nieograniczony, a cena wywoławcza może zostać obniżona do 25% w stosunku do ceny wywoławczej z pierwszego przetargu.

2. Drugi przetarg organizuje się po upływie dwóch tygodni, lecz nie później niż w terminie do sześciu miesięcy od dnia zamknięcia pierwszego przetargu.

§ 8

1. W przypadku niewyłonienia nabywcy w wyniku drugiego przetargu, ogłasza się kolejny przetarg nieograniczony, a cena wywoławcza może zostać ograniczona do 50% w stosunku do ceny wywoławczej z pierwszego przetargu.

2. Trzeci przetarg organizuje się po upływie dwóch tygodni, lecz nie później niż w terminie do sześciu miesięcy od dnia zamknięcia drugiego przetargu.

§ 9

W przypadku nierozstrzygnięcia trzech kolejnych przetargów, dyrektor Zakładu może dokonać zbycia mienia ruchomego z wolnej ręki, za cenę ustaloną w wyniku negocjacji miedzy stronami, przeprowadzonych z zachowaniem należytej staranności.

§ 10

1. Wynik procedur przetargowych powinien zostać każdorazowo zatwierdzony przez dyrektora Zakładu.

2. Po zatwierdzeniu procedur przetargowych dyrektor Zakładu niezwłocznie przekazuje informacje na temat wyników przetargu Zarządowi Powiatu.

R o z d z i a ł IV

Zasady dzierżawy i najmu mienia ruchomego i nieruchomości

§ 11

Dzierżawa lub najem nieruchomości i mienia ruchomego Zakładu nie może powodować ograniczenia w dostępności do statutowych rodzajów i zakresu świadczeń zdrowotnych oraz pogarszać warunków świadczonych usług medycznych.

§ 12

Decyzję o wydzierżawieniu lub wynajęciu nieruchomości i mienia ruchomego Zakładu podejmuje dyrektor Zakładu.

§ 13

Dyrektor Zakładu sporządza listę nieruchomości i mienia ruchomego przeznaczonych do wynajęcia lub dzierżawy i przedstawia ją do zatwierdzenia Zarządowi Powiatu.

§ 14

Dyrektor Zakładu zobowiązany jest do zachowania należytej staranności przy przygotowaniu procedury najmu lub dzierżawy, a także do zapewnienia odpowiednich zapisów w umowach, celem ochrony interesów właściciela oraz zapewnienia odpowiednich warunków eksploatacji, użytkowania oraz ewentualnego ubezpieczenia.

§ 15

Nieruchomości oraz mienie ruchome Zakładu można wydzierżawić lub wynająć w następującym trybie:

1) przetargu nieograniczonego,

2) bezprzetargowym dla podmiotów świadczących usługi medyczne, powstałych w wyniku restrukturyzacji Zakładu.

§ 16

1. W przypadku gdy nie dojdzie do wydzierżawienia lub wynajęcia nieruchomości lub mienia ruchomego zgodnie z procedurą określoną w § 15 pkt 1, ogłasza się kolejny przetarg nieograniczony, a stawka wywoławcza może zostać obniżona do 25% w stosunku do stawki wywoławczej z pierwszego przetargu.

2. Drugi przetarg organizuje się po upływie dwóch tygodni, lecz nie później niż w terminie do sześciu miesięcy od dnia zamknięcia pierwszego przetargu.

§ 17

1. W przypadku niewyłonienia dzierżawcy lub najemcy w wyniku drugiego przetargu, ogłasza się kolejny przetarg nieograniczony, a stawka wywoławcza może zostać ograniczona do 50% w stosunku do stawki wywoławczej z pierwszego przetargu.

2. Trzeci przetarg organizuje się po upływie dwóch tygodni, lecz nie później niż w terminie do sześciu miesięcy od dnia zamknięcia drugiego przetargu.

§ 18

W przypadku nierozstrzygnięcia trzech kolejnych przetargów, dyrektor Zakładu może dokonać wydzierżawienia lub wynajęcia nieruchomości lub mienia ruchomego z wolnej ręki, za stawkę ustaloną w wyniku negocjacji miedzy stronami, przeprowadzonych z zachowaniem należytej staranności.

§ 19

1. Wynik procedur przetargowych powinien zostać każdorazowo zatwierdzony przez dyrektora Zakładu.

2. Po zatwierdzeniu procedur przetargowych dyrektor Zakładu niezwłocznie przekazuje informacje na temat wyników przetargu Zarządowi Powiatu.

§ 20

Stawka wywoławcza czynszu w przypadku nieruchomości nie może być niższa od stawek określonych w załączniku nr 1 do uchwały nr VII/42/2003 Rady Powiatu w Oławie z dnia 29 kwietnia 2003 r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Powiatu Oławskiego (Dziennik Urzędowy Województwa Dolnośląskiego Nr 74, poz. 1601).

R o z d z i a ł V

Likwidacja mienia ruchomego

§ 21

Mienie ruchome nienadające się do dalszej eksploatacji lub którego koszty naprawy nie są uzasadnione ekonomicznie, należy poddać likwidacji, uwzględniając następujący sposób postępowania:

1) dyrektor Zakładu powołuje spośród pracowników minimum 3 osobową komisję likwidacyjną, która kwalifikuje mienie do likwidacji,

2) w przypadku specjalistycznej aparatury medycznej i urządzeń technicznych komisja likwidacyjna kwalifikuje mienie do likwidacji na podstawie orzeczenia technicznego wydanego przez rzeczoznawcę, zakłady techniki medycznej lub osoby fizyczne i podmioty posiadające uprawnienia serwisowe nadane przez producenta,

3) w pozostałych przypadkach komisja dokonuje likwidacji na podstawie własnej oceny stanu technicznego mienia, w uzasadnionych sytuacjach powinna korzystać z orzeczeń technicznych wydawanych na piśmie przez pracowników działu technicznego w składzie minimum 2-osobowym,

4) decyzję o zlikwidowaniu mienia podejmuje dyrektor Zakładu,

5) w toku czynności likwidacyjnych komisja sprawdza kompletność aparatury medycznej, urządzeń technicznych i przedmiotów zakwalifikowanych do likwidacji,

6) części użyteczne należy zbyć zgodnie z zasadami wymienionymi w rozdziale § 6 pkt 1 i 2 niniejszej uchwały,

7) z przeprowadzonej likwidacji komisja sporządza protokół, w którym ustosunkowuje się do kompletności mienia objętego likwidacją, stwierdza komisyjnie pozbawienie cech użytecznych oraz informuje o zagospodarowaniu części użytecznych,

8) protokół podpisują wszyscy członkowie komisji, a zatwierdza dyrektor Zakładu.

§ 22

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Oławie.

§ 23

Traci moc uchwała nr XXX/178/2001 Rady Powiatu w Oławie z dnia 4 października 2001 r. w sprawie zasad gospodarowania majątkiem trwałym przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Oławie pn. Zespół Opieki Zdrowotnej (Dziennik Urzędowy Województwa Dolnośląskiego Nr 150, poz. 1980).

§ 24

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dnia od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY

RADY POWIATU

JÓZEF HOŁYŃSKI