III. RADA GMINY

§ 10

Rada Gminy jest organem stanowiącym i kontrolnym.

§ 11

Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

§ 12

Do wyłącznej właściwości Rady należy:

1) uchwalanie statutu gminy,

2) ustalenie wynagrodzenia Wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

3) powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu, oraz sekretarza gminy – na wniosek Wójta,

4) uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu,

5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

6) uchwalanie programów gospodarczych,

7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,

8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Wójt może dokonać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady Gminy,

b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Wójta,

c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych, zaciąganych przez Wójta w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Radę Gminy,

f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Wójta,

h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażanie ich w majątek,

i) ustalanie maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Wójta w roku budżetowym,

10) określanie wysokości sumy, do której Wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a,

12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

12a) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

13) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placówek publicznych oraz wznoszenia pomników,

14) nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,

14a) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,

15) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady Gminy.

§ 13

1. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady Gminy zwołuje Przewodniczący.

2. Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników do Rad na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady Gminy.

3. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie: “Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców”.

4. Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty przez najstarszego wiekiem radnego, wywołani kolejno radni powstają i wypowiadają słowo “ślubuję”. Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: “Tak mi dopomóż Bóg”.

5. Radni nieobecni na pierwszej sesji Rady Gminy oraz radni, którzy uzyskali mandat w czasie trwania kadencji, składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której będą obecni.

§ 14

Rada Gminy wybiera ze swego grona Przewodniczącego i dwóch Wiceprzewodniczących na pierwszej sesji.

§ 15

1. Rada Gminy obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2. Na wniosek Wójta lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady Gminy, Przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku. Wniosek o zwołanie sesji powinien spełniać wymogi określone w § 25 ust. 1 w zdaniu drugim.

RADNI

§ 16

1. Radny jest obowiązany brać udział w pracach Rady i jej komisji oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.

2. Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej gminy. Radny utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmuje zgłaszane przez mieszkańców gminy postulaty i przedstawia je organom gminy do rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców.

§ 17

1. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

2. Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady:

a) dla szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy, Rada może powołać komisję lub zespół,

b) komisja lub zespół przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie przewodniczącemu Rady Gminy,

c) przed podjęciem decyzji w przedmiocie wskazanym wyżej Rada winna wysłuchać radnego,

d) uchwały w powyższej sprawie zapadają bezwzględną większością głosów w głosowaniu tajnym.

3. Rada odmówi zgody, o której mowa w ust. 2, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.

§ 18

1. Radny stwierdza swoją obecność na posiedzeniu Rady lub komisji podpisując się na liście obecności.

2. Swoją nieobecność na sesji lub posiedzeniu komisji, radni obowiązani są usprawiedliwić przewodniczącemu Rady lub komisji.

§ 19

Radnym przysługują diety w wysokości i na zasadach ustalonych przez Radę Gminy odrębną uchwałą.

§ 20

Zadaniem Przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy Rady oraz prowadzenie obrad Rady. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego. W przypadku nieobecności Przewodniczącego i niewyznaczenia Wiceprzewodniczącego, zadnia Przewodniczącego wykonuje Wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.

§ 21

1. Rada Gminy ze swojego grona powołuje następujące komisje stałe:

1) Komisja Rolnictwa,

2) Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia, Sportu i Wypoczynku,

3) Komisja Prawa, Porządku Publicznego i Ochrony Środowiska,

4) Komisja Budżetu, Finansów i Rozwoju Gospodarczego.

2. Rada Gminy w drodze uchwały ustala liczbę członków komisji i ich skład osobowy.

§ 22

1. W celu kontroli działalności Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych gminy oraz jednostek pomocniczych gminy, Rada powołuje Komisję Rewizyjną.

2. Tryb powoływania oraz pracy Komisji Rewizyjnej określa Regulamin Komisji Rewizyjnej, stanowiący załącznik nr 3 do Statutu.

§ 23

Radny jest zobowiązany do członkostwa przynajmniej w jednej komisji.

§ 24

1. (skreślony).

2. Radni, komisje oraz Wójt mogą wskazać Przewodniczącemu sprawy, które powinny znaleźć się w porządku sesji.

3. Przewodniczący ustala:

projekt porządku obrad

miejsce

dzień

godzinę rozpoczęcia sesji.

§ 25

1. Radni powinni być powiadomieni o sesji co najmniej na 7 dni przed jej terminem. Wraz z zawiadomieniem powinni otrzymać projekt porządku obrad, projekty uchwał, materiały związane z przedmiotem sesji.

2. W przypadku niecierpiącym zwłoki, a także w sytuacjach określonych w odrębnych przepisach, sesje zwołuje się bez zachowania wymogów ust. 1 (sesje nadzwyczajne).

§ 25a

1. W sesjach Rady Gminy uczestniczą – z głosem doradczym – Wójt, Sekretarz i Skarbnik Gminy.

2. Do udziału w sesjach mogą zostać zobowiązani kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych.

§ 26

1. Radny ma prawo zgłaszać w trakcie sesji wnioski formalne.

Wnioskiem formalnym jest wniosek o:

1) sprawdzenie quorum

2) ograniczenie czasu wystąpienia dyskutantów

3) zarządzenia przerwy

4) zakończenia dyskusji

5) zarządzenia głosowania tajnego

6) zdjęcia określonego punktu z porządku obrad lub odesłanie do komisji

7) głosowanie bez dyskusji

8) wyłączenie jawności punktu porządku obrad.

2. W sprawie formalnej głosu udziela się poza listą mówców.

§ 27

1. Wnioski merytoryczne radny może składać tylko w odniesieniu do problematyki będącej aktualnie przedmiotem obrad lub w punkcie “wolne wnioski”.

2. Wnioski merytoryczne powinny zawierać jasno określony postulat, sposób realizacji i ewentualnego wykonawcę.

3. Wnioski podlegają głosowaniu.

§ 28

1. Obrady Rady są jawne. Przewodniczący podaje do publicznej wiadomości termin, miejsce i przedmiot obrad poprzez zamieszczenie na sołeckiej tablicy informacyjnej oraz Urzędzie Gminy.

2. Publiczność ma prawo przebywać tylko w miejscu do tego wyznaczonym.

3. Mieszkańcom gminy na ich pisemny wniosek udostępnia się oraz wydaje kopie dokumentów dotyczących wykonywania zadań publicznych gminy w zakresie jawności nieograniczonej przepisami ustaw.

4. Odmowa udostępnienia dokumentu lub wydania jego kopii wymaga pisemnego uzasadnienia.

§ 29

1. Sesja odbywa się w zasadzie na jednym posiedzeniu. Jednakże na wniosek przewodniczącego obrad bądź radnych można postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na drugim posiedzeniu tej samej sesji. O terminie powiadamia się ustnie na posiedzeniu.

2. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 można postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody uniemożliwiające Radzie Gminy właściwe obradowanie lub rozstrzygnięcie sprawy.

§ 30

1. W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie posiedzenia Przewodniczący przerywa obrady i jeżeli nie można zwołać quorum, wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji, z tym że uchwały podjęte do tego momentu zachowują swoją moc.

2. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska i imiona radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady, odnotowuje się w protokole.

3. Radnym, którzy doprowadzili do przerwania sesji lub nie stawili się bez usprawiedliwienia, w wyniku czego nastąpił brak quorum – nie wypłaca się diet i nie zwraca się kosztów podróży.

§ 31

1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady Gminy.

2. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego formuły “otwieram sesję Rady Gminy w Kostomłotach”.

3. Po otwarciu sesji Przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad, a w przypadku braku quorum stosuje się odpowiednio przepis § 30.

4. Po stwierdzeniu prawomocności obrad Przewodniczący przedstawia pod dyskusję projekt obrad Rady Gminy.

5. Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę w projekcie porządku obrad może wystąpić radny lub Wójt.

6. Porządek obrad winien przewidywać przyjęcie przez Radę Gminy protokołu z poprzedniej sesji, który winien być udostępniony radnym do osobistego zapoznania się przed terminem obrad i nie musi być odczytywany na sesji.

§ 32

1. Porządek obrad zwyczajnej sesji Rady Gminy winien obejmować sprawozdanie z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady Gminy.

2. Sprawozdanie składa Wójt, a w przypadku sprawozdania komisji Rady Gminy przewodniczący komisji lub wyznaczony przez komisję sprawozdawca.

§ 33

1. Przewodniczący obrad prowadzi je według uchwalonego porządku otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.

2. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, może także w uzasadnionych przypadkach udzielić głosu poza kolejnością.

3. Przewodniczący komisji właściwych dla przedmiotu obrad oraz Wójt Gminy otrzymują prawo głosu poza kolejnością.

§ 34

1. Przewodniczący obrad czuwa nad sprawnym ich przebiegiem, zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.

2. Przewodniczący może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę “do rzeczy”.

3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad, bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący “przywołuje radnego do porządku”, a gdy to nie odnosi skutków może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.

4. Postanowienie ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i publiczności.

§ 35

1. Przewodniczący obrad może udzielić głosu osobie spośród publiczności.

2. Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniem zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

§ 36

Obsługę sesji sprawuje wyznaczony prze Wójta pracownik Urzędu Gminy.

§ 37

1. Z każdego posiedzenia Rady sporządza się protokół, który powinien zawierać:

a) numer, datę i miejsce odbywania sesji, numery uchwał, nazwisko i imię przewodniczącego i protokolanta

b) stwierdzenie prawomocności obrad

c) (skreślony).

d) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji

e) uchwalony porządek obrad

f) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych jak również uchwalonych wniosków a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wniosków

g) czas trwania posiedzenia

h) podpisy przewodniczącego i protokolanta.

2. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi.

3. Nowa numeracja zaczyna się z początkiem każdej kadencji.

4. Przebieg sesji nagrywa się na taśmę magnetofonową.

§ 38

Po wyczerpaniu obrad, Przewodniczący kończy sesję wypowiadając formułę “zamykam sesję Rady Gminy w Kostomłotach”.

UCHWAŁY

§ 39

1. Uchwały są odrębnymi aktami zawierającymi:

1) tytuł, datę i numer

2) podstawę prawną

3) dokładna merytoryczna treść

4) określenie organu, któremu powierza się wykonanie uchwały

5) termin wejścia w życie uchwały i ewentualnie czas jej obowiązywania.

2. Uchwałę podpisuje Przewodniczący obrad.

3. Uchwały numeruje się uwzględniając numer sesji (cyframi rzymskimi), kolejny numer uchwały (cyfry arabskie), rok podjęcia.

4. Zmiana uchwały następuje w takim samym trybie jak jej uchwalenie.

§ 40

1. Uchwały Rady Gminy ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji.

2. Uchwały przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji i do wiadomości zależnie od ich treści.

§ 41

Inicjatywę uchwałodawczą posiadają radni.

ZAPYTANIA I INTERPELACJE

§ 42

1. Zapytania składa się w sprawach złożonych, gdy pytającemu chodzi przede wszystkim o uzyskanie informacji o faktach.

Zapytania składa się na piśmie w Biurze Rady przed rozpoczęciem sesji lub w trakcie sesji w punkcie – wnioski i zapytania.

Adresatem zapytań jest Wójt.

2. Do udzielenia odpowiedzi na zapytanie Wójt może upoważnić obecnego na sali pracownika samorządowego.

3. W razie braku możliwości udzielenia odpowiedzi na zapytanie w trakcie sesji, odpowiedzi udziela się zgłaszającemu na piśmie w ciągu 7 dni.

§ 43

1. Interpelacje składa się w istotnych sprawach wspólnoty samorządowej przy czym winny być one sformułowane jasno i zwięźle.

2. W miarę możliwości Wójt lub upoważniona przez niego osoba udziela odpowiedzi na interpelację najpóźniej na następnej sesji.

3. Interpelacje mogą być złożone na piśmie na ręce Przewodniczącego obrad w czasie sesji lub jeszcze przed jej rozpoczęciem.

4. Na wniosek radnego Rada Gminy może włączyć sprawę rozpatrzenia odpowiedzi na jego interpelację po wyczerpaniu porządku obrad.

GŁOSOWANIE

§ 44

W głosowaniu mogą brać udział wyłącznie radni.

§ 45

1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.

2. Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący obrad, przeliczając głosy oddane “za”, “przeciw” i “wstrzymujące się”, sumując je, porównując z listą radnych obecnych na sesji.

§ 46

1. Głosowanie tajne odbywa się po przegłosowaniu wniosku formalnego w tej sprawie, a także w wypadkach wskazanych przez przepisy prawa.

W głosowaniu tajnym podejmuje się uchwały w sprawach osobowych.

2. W głosowaniu tajnym radni głosują przez użycie kart do głosowania, przy czym za głosy ważne uznaje się te, które oddano zgodnie z ustalonymi zasadami i na właściwych kartach do głosowania.

§ 47

1. Wniosek o głosowanie imienne może zgłosić 1/5 ustawowego składu Rady.

2. Głosowanie imienne odbywa się przez użycie kart do głosowania podpisanych imieniem i nazwiskiem.

Lista osób głosujących “za”, “przeciw” i “wstrzymujących się” jest załącznikiem do protokołu sesji.

§ 48

1. Zwykła większość głosów jest to taka liczba głosów “za”, która przewyższa co najmniej o jeden głos liczbę głosów “przeciw”.

2. Bezwzględna większość głosów oznacza, iż wymagana jest liczba głosów “za” przewyższająca co najmniej o jeden głos sumę pozostałych ważnie oddanych głosów (“przeciw”, “wstrzymujących się”).

§ 49

Głosowanie imienne i tajne przeprowadza komisja skrutacyjna powołana na sesji spośród radnych.

KOMISJE

§ 50

Ustala się zakres działania stałych komisji Rady Gminy:

1) Komisja Rolnictwa:

a) rolnictwo i leśnictwo

b) gospodarka ziemią i ochrona użytków rolnych.

2) Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia, Sportu i Wypoczynku:

a) oświata i wychowanie

b) kultura, sztuka i sport

c) turystyka i wypoczynek

d) ochrona zdrowia, pomoc i opieka społeczna, patologia społeczna.

3) Komisja Prawa, Porządku Publicznego i Ochrony Środowiska:

a) ochrona środowiska

b) gospodarka komunalna

c) wysypiska

d) zaopatrzenie wsi w wodę, kanalizacja, oczyszczanie ścieków sanitarnych

e) utrzymanie gminnych obiektów użyteczności publicznej

f) ład i porządek publiczny.

4) Komisja Budżetu, Finansów i Rozwoju Gospodarczego:

a) budżet gminy

b) inwestycje, budownictwo i remonty kapitalne.

§ 51

Komisje Rady podejmują i realizują wszystkie przedsięwzięcia objęte właściwością Rady, które służą wykonywaniu jej zadań.

§ 52

1. Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.

2. Komisje podejmują rozstrzygnięcia w formie opinii i wniosków przedkładanych Radzie Gminy do uchwalenia.

3. Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady Gminy, w każdym czasie mogą polecić zwołanie posiedzenia komisji i złożenia Radzie sprawozdania z działalności.

§ 53

Komisje pracują na posiedzeniach, w których dla ich prawomocności, winna uczestniczyć co najmniej połowa składu komisji.

§ 54

1. Przewodniczący stałych komisji przedstawiają na sesji plan pracy oraz co najmniej raz w roku sprawozdanie z działalności komisji.

2. Postanowienia ust. 1 stosuje się odpowiednio do niestałych komisji i zespołów powoływanych przez Radę Gminy.

KLUBY

§ 55

1. W celu usprawnienia swojej pracy radni mogą tworzyć kluby, które łączą radnych o wspólnych celach działania.

2. Kluby powinny liczyć co najmniej 5 radnych. Można należeć tylko do jednego klubu.

3. Powstanie klubu następuje z chwilą doręczenia Przewodniczącemu powiadomienia wraz z listą członków klubu i oświadczeniami o ich przystąpieniu do klubu. Przewodniczący prowadzi rejestr klubów.

4. Przewodniczący Rady Gminy zapewni klubom warunki do właściwej pracy.

5. Przewodniczący klubu zobowiązany jest do pisemnego informowania Przewodniczącego Rady Gminy o wszelkich zmianach w składzie osobowym klubu.