R o z d z i a ł III

Zasady usuwania odpadów komunalnych z nieruchomości

§ 16

Miejsca przeznaczone do gromadzenia odpadów muszą być wykonane w sposób zapewniający bezpieczeństwo ludzi i środowiska, a urządzenia przeznaczone do gromadzenia odpadów myte i dezynfekowane.

§ 17

Jeżeli na terenie nieruchomości powstają także odpady inne niż komunalne, to muszą być gromadzone w sposób wyodrębniony od odpadów komunalnych. Zasady postępowania z takimi odpadami określają przepisy.

§ 18

Odpady medyczne lub weterynaryjne, powstające w związku z prowadzoną na terenie danej nieruchomości działalnością w zakresie usług medycznych lub weterynaryjnych, nie mogą być gromadzone w pojemnikach służących gromadzeniu odpadów komunalnych. Szczegółowe zasady postępowania z tymi odpadami określają odrębne przepisy.

§ 19

Pojemniki na odpady komunalne drobne należy ustawiać w miejscach łatwo dostępnych zarówno dla ich użytkowników, jak i dla pracowników firmy wywozowej, w sposób niepowodujący nadmiernych uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców lub osób trzecich.

§ 20

Pojemniki powinny być ustawione w granicach nieruchomości w miejscu trwale oznaczonym, na równej nawierzchni, w miarę istniejących możliwości utwardzonej, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody i błota. Miejsce ustawienia pojemników właściciel nieruchomości jest zobowiązany utrzymać w czystości.

§ 21

Koszty przygotowania i utrzymania miejsca ustawienia pojemników ponosi właściciel nieruchomości.

§ 22

Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymać pojemniki na odpady w takim stanie sanitarnym i technicznym, aby korzystanie z nich mogło odbywać się bez przeszkód i powodowania zagrożeń dla zdrowia użytkowników.

§ 23

Właściciel nieruchomości jest obowiązany zapewnić pracownikom firmy wywozowej dostęp do pojemników w czasie ustalonym w umowie o odbiór odpadów, w sposób umożliwiający opróżnianie pojemników bez narażania na szkodę ludzi, budynków lub pojazdów.

§ 24

Obowiązki ustalone w § 22 dotyczą także dostępu do urządzeń służących do gromadzenia nieczystości ciekłych.

§ 25

Powstające na terenie nieruchomości odpady roślinne powinny być gromadzone oddzielnie bądź przekazywane do kompostowania odpadów. Z obowiązku zwolnieni są właściciele nieruchomości dokonujący kompostowania we własnym zakresie.

§ 26

Stałe odpady komunalne drobne muszą być usuwane z terenu nieruchomości systematycznie, w terminach uzgodnionych z firmą wywozową, z częstotliwością co najmniej:

1) dwa razy w miesiącu z zabudowy wielorodzinnej na terenie gminy,

2) dwa razy w miesiącu z zabudowy jednorodzinnej na terenie gminy,

3) z obiektów użyteczności publicznej, sklepów, zakładów produkcyjno-usługowych po zgłoszeniu przez właścicieli nieruchomości jednak nie rzadziej niż dwa razy.

§ 27

Nieczystości ciekłe muszą być usuwane z nieruchomości z częstotliwością i w sposób gwarantujący, że nie nastąpi wypływ ze zbiornika, zwłaszcza wynikający z jego przepełnienia, a także zanieczyszczenie powierzchni ziemi i wód podziemnych.

§ 28

Odpady komunalne wielkogabarytowe powinny być gromadzone w wydzielonym miejscu na terenie nieruchomości, w sposób nieutrudniający korzystanie z nieruchomości i usuwane, w terminie uzgodnionym z firmą wywozową lub podmiotem prowadzącym ich unieszkodliwianie.