R o z d z i a ł III
Zasady usuwania odpadów komunalnych
z nieruchomości§ 16
Miejsca przeznaczone do gromadzenia odpadów m
uszą być wykonane w sposób zapewniający bezpieczeństwo ludzi i środowiska, a urządzenia przeznaczone do gromadzenia odpadów myte i dezynfekowane.§ 17
Jeżeli na terenie nieruchomości powstają także odpady inne niż komunalne, to muszą być gromadzone w sposób wyodrębniony od odpadów komunalnych. Zasady postępowania z takimi odpadami określają przepisy.
§ 18
Odpady medyczne lub weterynaryjne, powstające
w związku z prowadzoną na terenie danej nieruchomości działalnością w zakresie usług medycznych lub weterynaryjnych, nie mogą być gromadzone w pojemnikach służących gromadzeniu odpadów komunalnych. Szczegółowe zasady postępowania z tymi odpadami określają odrębne przepisy.§ 19
Pojemniki na odpady komunalne drobne należy ustawiać w miejscach łatwo dostępnych zarówno dla ich użytkowników, jak i dla pracowników firmy wywozowej, w sposób niepowodujący nadmiernych uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców lub osób trzecich.
§ 20
Pojemniki powinny być ustawione w granicach nieruchomości w miejscu trwale oznaczonym, na równej nawierzchni, w miarę istniejących możliwości utwardzonej, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody
i błota. Miejsce ustawienia pojemników właściciel nieruchomości jest zobowiązany utrzymać w czystości.§ 21
Koszty przygotowania i utrzymania miejsc
a ustawienia pojemników ponosi właściciel nieruchomości.§ 22
Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymać pojemniki na odpady w takim stanie sanitarnym
i technicznym, aby korzystanie z nich mogło odbywać się bez przeszkód i powodowania zagrożeń dla zdrowia użytkowników.§ 23
Właściciel nieruchomości jest obowiązany zapewnić pracownikom firmy wywozowej dostęp do pojemników w czasie ustalonym w umowie o odbiór odpadów, w sposób umożliwiający opróżnianie pojemników bez narażania na szkodę ludzi, budynkó
w lub pojazdów.§ 24
Obowiązki ustalone w § 22 dotyczą także dostępu do urządzeń służących do gromadzenia nieczystości ciekłych.
§ 25
Powstające na terenie nieruchomości odpady roślinne powinny być gromadzone oddzielnie bądź przekazywane do kompostowania odpadów. Z obowiązku zwolnieni są właściciele nieruchomości dokonujący kompostowania we własnym zakresie.
§ 26
Stałe odpady komunalne drobne muszą być usuwane
z terenu nieruchomości systematycznie, w terminach uzgodnionych z firmą wywozową, z częstotliwością co najmniej:1) dwa razy w miesiącu z zabudowy wielorodzinnej na terenie gminy,
2) dwa razy w miesiącu z zabudowy jednorodzinnej na terenie gminy,
3) z obiektów użyteczności publicznej, sklepów, zakładów produkcyjno-usługowych po zgłoszeniu przez właścicieli nieruchomości jednak nie rzadziej niż dwa razy.
§ 27
Nieczystości ciekłe muszą być usuwane z nieruchomości z częstotliwością i w sposób gwarantujący, że nie nastąpi wypływ ze zbiornika, zwłaszcza wynikający
z jego przepełnienia, a także zanieczyszczenie powierzchni ziemi i wód podziemnych.§ 28
Odpady komunalne wielkogabarytowe powinny być gromadzone w wydzielonym miejscu na terenie nieruchomości, w sposób nieutrudniający korzystanie
z nieruchomości i usuwane, w terminie uzgodnionym z firmą wywozową lub podmiotem prowadzącym ich unieszkodliwianie.