R o z d z i a ł III
ANALIZA POTRZEB ORAZ PLAN REMONTÓW I MODERNIZACJI ZASOBU MIESZKANIOWEGO
§ 3
1. Stan techniczny zasobu mieszkaniowego uzależniony jest od wieku budynków, przeprowadzanych w przeszłości remontów oraz od stanu jego utrzymania. Zasób mieszkaniowy stanowią lokale znajdujące się w budynkach będących w całości własnością gminy, jak również w budynkach, w których wyodrębniono własność lokali. Generalnie należy stwierdzić, iż stan techniczny budynków jest zły z uwagi na ich wiek i brak w przeszł
ości przeprowadzania niezbędnych remontów. Aktualną strukturę budynków pod względem ich wieku przedstawia poniższa tabela.Tabela nr 3 . Struktura wieku budynków, stanowiących przedmiot własności lub współwłasności Gminy.
Lp. |
Wiek budynku |
Udział % |
Liczba budynków |
1. |
do 50 lat |
10% |
10 |
2. |
od 50–100 lat |
85% |
86 |
3. |
Powyżej 100 lat |
5% |
5 |
Razem: |
100% |
101 |
Analiza struktury wieku budynków, w których znajdują się lokale stanowiące zasób mieszkaniowy wskazuje, iż 90% budynków znajduje się w użytkowaniu powyżej 50 lat, a część z nich powyżej 100 lat. Tylko 10% takich budynków jest młodszych niż 50 lat, ale stosowane w okresie ich budowy technologie powodują, iż także w tych budynkach należy przewidzieć nakłady na ich modernizacje.
Dokonana została analiza potrzeb remontowych i modernizacyjnych wynikających ze stanu technicznego budynków i lokali na kolejne lata. W oparciu o wyniki oceny stanu technicznego budynków Zarząd Gospodarki Mieszkaniowej, określił potrzeby remontowe i oszacował koszty remontów i modernizacji
(tabele poniżej).Tabela nr 4. Potrzeby remontowe w budynkach stanowiących w 100% własność Gminy w latach 2003–2008 (w złotych).
Rodzaj remontów i modernizacji |
Gmina Oborniki |
W tym: Miasto Oborniki |
W tym: pozostała część Gminy |
1. Dachy |
1 217 000 |
884 500 |
332 500 |
2. Elewacje |
2 464 000 |
1 566 000 |
898 000 |
3. Klatki schodowe |
250 000 |
186 000 |
64 000 |
4. Przeglądy gazowe |
102 000 |
102 000 |
– |
5. Przeglądy elektryczne |
78 800 |
37 800 |
41 000 |
6. Przeglądu kominiarskie |
24 900 |
23 800 |
1 100 |
7. Remonty bieżące |
638 000 |
548 000 |
90 000 |
Razem |
4 774 700 |
3 348 100 |
1 426 600 |
Tabela nr 5. Potrzeby remontowe w budynkach, w których powstały wspólnoty mieszkaniowe z udziałem Gminy w latach 2003–2008 (w złotych).
Rodzaj remontów i modernizacji |
Gmina Oborniki |
W tym: Miasto Oborniki |
W tym: pozostała część Gminy |
1. Dachy |
472 000 |
354 000 |
118 000 |
2. Elewacje |
900 000 |
675 000 |
225 000 |
3. Klatki schodowe |
70 000 |
50 000 |
20 000 |
4. Przeglądy gazowe |
30 000 |
30 000 |
– |
5. Przeglądy elektryczne |
28 800 |
20 000 |
8 800 |
6. Przeglądu kominiarskie |
8 000 |
6 000 |
2 000 |
7. Remonty bieżące |
200 000 |
150 000 |
50 000 |
Razem |
1 708 800 |
1 285 000 |
423 800 |
W tym udział Gminy Oborniki |
970 000 |
620 000 |
350 000 |
3. Zakres przedmiotowy niezbędnych remontów przedstawia poniższa tabela.
Tabela nr 6. Udział poszczególnych
rodzajów robót w zadaniach remontowych w % w latach 2003–2008.
Nazwa zadania |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
|
1. |
Roboty dekarskie |
26 |
23 |
21 |
21 |
22 |
22 |
2. |
Elewacje |
38 |
46 |
51 |
56 |
56 |
56 |
3. |
Klatki schodowe |
5 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
4. |
Roboty wentylacji, kominy |
5 |
5 |
4 |
4 |
4 |
4 |
5. |
Instalacje elektryczne |
7 |
6 |
5 |
4 |
4 |
4 |
6. |
Instalacje gazowe |
8 |
6 |
6 |
4 |
3 |
3 |
7. |
Instalacje wodno-kanalizacyjne |
8 |
8 |
7 |
6 |
6 |
6 |
8. |
Roboty zduńskie |
3 |
3 |
3 |
2 |
2 |
2 |
4. Szacowane potrzeby remontowe w latach 2003–2008 przedstawia tabela nr 7.
Tabela nr 7. Szacunkowa wysok
ość potrzeb na remonty budynków w zasobie mieszkaniowym Gminy w latach 2003–2008, wynikających ze stanu technicznego na dzień 30 maja 2003 r., w części przypadającej na Gminę Oborniki (w tys. złotych).
|
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
Razem |
Budynki stanowi ące 100% własność Gminy |
580 |
850 |
1000 |
850 |
750 |
700 |
4730 |
Wspólnoty mieszkaniowe z udziałem Gminy – udział Gminy |
60 |
150 |
150 |
180 |
215 |
215 |
970 |
Razem |
640 |
1000 |
1150 |
1030 |
965 |
915 |
5700 |
Zbilansowanie potrzeb remontowo-modernizacyjnych wymaga ustanowienia standar
dów technicznych, które powinny docelowo posiadać budynki i lokale mieszkalne. Przyjmuje się za standard następujący stan budynku:Przyjmuje s
ię za standard następujący stan lokalu mieszkalnego:5. Jako priorytetowe uznaje się remonty wynikające z wymogów bezpieczeństwa dla życia i zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia lub środowiska a w szczególności w zakresie instalacji gazowej, elektrycznej, drożności i szczelności przewodów wentylacyjnych, dymowych i spalinowych (remonty o charakterze zachowawczym). Jako standard docelowy uznaje się przeprowadzenie remontów zmierzających do poprawy warunków technicznych i funkcjonalności zasobu zgodnie z przepisami w sprawie
warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.6. W celu utrzymania należytego stanu technicznego budynków ustala się priorytety działań remontowych wynikające z analizy potrzeb, które obejmują w szczególności:
1) remont instalacji gazowych, wodno-kanalizacyjnych, elektrycznych,
2) modernizacje wentylacji,
3) termomodernizację budynków ze szczególnym uwzględnieniem dociepleń ścian i dachów,
4) rewitalizacja zabytkowych elewacji.
7. Gmina będzie wspierała remonty budynków, w których powstały wspólnoty mieszkaniowe. Zasady udzielenia pomocy finansowej właścicielom mieszkań wykupionych od Gminy na cele remontowe nieruchomości wspólnych określi odrębna uchwała.
8. Plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków z podziałem na poszczególne lata zawiera załącznik nr 2.
9. Zakład Gospodarki Mieszkaniowej:
a)
przedłoży corocznie Burmistrzowi projekt szczegółowego planu rzeczowo-finansowego koniecznych remontów z uwzględnieniem priorytetów remontowych, określonych w ust. 6, z podziałem na budynki stanowiące w 100% własność gminy oraz te, w których powstały wspólnoty mieszkaniowe z udziałem Gminy,b)
na podstawie uchwały budżetowej Gminy, przedstawi Burmistrzowi do zatwierdzenia ostateczne projekty planów remontów.10. Wyk
az budynków przeznaczonych do wyburzeń zawiera załącznik nr 3.