R o z d z i a ł II

ORGANIZACJA I TRYB PRACY RADY

§ 4

1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym Gminy.

2. Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

3. Działalność Rady i jej organów wygasa z upływem kadencji, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej.

4. Szczegółowe zasady i tryb wykonywania przez Radę funkcji kontrolnej z zastrzeżeniem § 36 określa Rada odrębną uchwałą.

5. Kompetencje Rady określają ustawy oraz niniejszy statut.

§ 5

1. W skład Rady wchodzą radni w liczbie wynikającej z art. 17 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

2. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego oraz dwóch Wiceprzewodniczących i ich odwołuje.

§ 6

1. Radny jest obowiązany brać udział w pracach Rady i jej organów oraz innych instytucji samorządowych do których został wybrany lub desygnowany.

2. Radny ma obowiązek stałego i aktywnego reprezentowania wyborców, zwłaszcza przez udział w spotkaniach organizowanych z własnej inicjatywy lub mieszkańców Gminy przekazując interpelacje, wnioski i zapytania na posiedzenia organów Rady. Radny ma obowiązek uwzględniania interesów całej Gminy.

3. Radny stwierdza swoją obecność na sesji Rady Gminy lub komisji podpisem na liście obecności.

4. W razie niemożności wzięcia udziału w sesji lub na posiedzeniu komisji, której jest członkiem radny usprawiedliwia swoją nieobecność w formie pisemnej Przewodniczącemu Rady lub przewodniczącemu komisji.

§ 7

Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

§ 8

1. Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady. Zgoda nie będzie udzielona, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem mandatu.

2. Przewodniczący powiadamia zakład pracy radnego o wyrażeniu zgody lub odmowie wyrażenia zgody przez Radę na rozwiązanie stosunku pracy z radnym.

§ 9

Radnym przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych w wysokości i na zasadach ustalonych przez Radę w odrębnych przepisach.

§ 10

1. Radni mogą tworzyć kluby, które łączą radnych o wspólnych celach działania.

2. Klub powinien liczyć co najmniej 5 radnych. Można należeć tylko do jednego klubu.

3. Powstanie klubu następuje z chwilą doręczenia Przewodniczącemu Rady powiadomienia wraz z listą członków klubu i oświadczeniami o ich przystąpieniu do klubu.

4. Pracownik ds. obsługi Rady prowadzi rejestr klubów.

5. Przewodniczący klubu reprezentuje klub na zewnątrz.

§ 11

Działalność klubu nie może ograniczać uprawnień poszczególnych radnych zagwarantowanych w ustawach i niniejszym statucie.

§ 12

1. Przewodniczący przygotowuje i zwołuje sesje Rady (sesje zwyczajne).

2. Radni, Komisje oraz Wójt mogą wskazać Przewodniczącemu sprawy, które powinny znaleźć się w porządku obrad zwoływanej sesji.

3. Przewodniczący ustala: projekt porządku obrad, miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji. Przy podejmowaniu decyzji o zwołaniu sesji powinny być gotowe projekty uchwał, które będą przedmiotem obrad, a także materiały powiązane z przedmiotem sesji.

§ 13

1. Porządek obrad Rady winien być następujący:

a) informacje i komunikaty Przewodniczącego i Wójta

b) zatwierdzenie porządku obrad

c) uchwały

d) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji

e) interpelacje i zapytania

f) wolne wnioski i oświadczenia

2. Wnioski o uzupełnienie porządku obrad, o sprawy nieobjęte projektem należy zgłaszać wraz z uzasadnieniem przed zatwierdzeniem porządku obrad.

§ 14

1. Radni powinni być powiadomieni o zwołaniu sesji co najmniej na 7 dni przed jej terminem. Wraz z zawiadomieniem powinni otrzymać projekt porządku obrad, projekty uchwał i materiały związane z przedmiotem sesji.

2. W przypadku niecierpiącym zwłoki, a także w sytuacjach określonych w odrębnych przepisach sesje zwołuje się bez zachowania wymogów ust.1 (sesje nadzwyczajne).

§ 15

1. Obrady Rady są jawne. Przewodniczący podaje do publicznej wiadomości przez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy w Wiszni Małej termin, miejsce i przedmiot obrad co najmniej na 3 dni przed sesją.

2. Wyłączenie jawności obrad w odniesieniu do całej sesji lub konkretnych punktów porządku obrad może wynikać wyłącznie z ustaw.

3. W przypadku ogłoszenia tajności obrad Przewodniczący zarządza opuszczenie sali obrad przez osoby niewchodzące w skład Rady. Nie dotyczy to pracowników Urzędu zaproszonych na sesje.

4. Radny oraz pracownicy Urzędu zaproszeni na sesję nie mogą ujawnić treści obrad objętych tajemnicą bez pisemnej zgody Przewodniczącego.

§ 16

1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na kwartał.

2. Sesja może odbywać się w ciągu jednego lub kilku posiedzeń. W tym ostatnim przypadku powodem przedłużenia sesji może być nie wyczerpanie porządku obrad. Ogłoszenie terminu następnego posiedzenia odbywa się z pominięciem wymogów wskazanych w § 14 ust. 1 statutu.

§ 17

Na wniosek Wójta lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady, Przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku. Do wniosku o zwołanie sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.

§ 18

1. Przewodniczący, Wójt, Komisja, radny może wystąpić do Rady z wnioskiem o podjęcie uchwały wskazując jednocześnie przedstawiciela upoważnionego do reprezentowania wnioskodawcy w pracach nad tym projektem.

2. Projekt uchwały, odpowiadający wymogom określonym w § 32 ust. 1, powinien być przekazany na piśmie do Urzędu Gminy z dołączonym uzasadnieniem określającym potrzebę podjęcia uchwały nie później niż na 28 dni przed rozpoczęciem sesji, na której projekt będzie rozpatrywany. Przewodniczący przekazuje projekt do właściwej komisji, a także Wójta w celu uzyskania opinii. W posiedzeniach komisji uczestniczą upoważnieni przedstawiciele wnioskodawców oraz Wójt.

3. Opinię, o której mowa w ust. 2 przedstawia się na sesji bezpośrednio po zapoznaniu Rady z projektem uchwały.

4. Do wniosku Wójta o podjęcie uchwały nie stosuje się ust. 2. Projekt uchwały wnioskowany przez Wójta wprowadzany jest do porządku obrad do najbliższej sesji Rady Gminy co najmniej 7 dni przed rozpoczęciem sesji

5. Każdy z wnioskodawców może wycofać projekt uchwały, której był inicjatorem, do momentu jej przegłosowania na posiedzeniu Rady.

§ 19

1. Sesję otwiera Przewodniczący lub w razie jego nieobecności jeden z zastępów wybrany przez Radę formułą: “Otwieram sesję Rady Gminy w Wiszni Małej”. W trakcie sesji Przewodniczący może przekazać przewodniczenie obradom Wiceprzewodniczącemu.

2. Po stwierdzeniu prawomocności obrad (kworum) Przewodniczący przedstawia projekt porządku obrad wraz z wnioskami, o których mowa w § 12 ust. 2. Wnioski nie podlegają debacie.

3. W uzasadnionych przypadkach Rada Gminy może wprowadzić zmiany w porządku obrad.

§ 20

W przypadku stwierdzenia braku kworum podczas posiedzenia Przewodniczący przerywa sesję i wyznacza nowy termin. Nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili salę obrad wpisuje się do protokołu.

§ 21

1. Przewodniczący udziela głosu wg kolejności zgłaszania się, a w uzasadnionych przypadkach poza kolejnością. Przewodniczący komisji właściwej do przeprowadzenia obrad i Wójt otrzymują prawo głosu poza kolejnością.

2. Czas wystąpienia przewodniczącego komisji (sprawozdawcy), Wójta oraz pracownika Urzędu upoważnionego przez Wójta jest nieograniczony. Jeżeli Rada nie postanowi inaczej wystąpienie każdego innego radnego nie może przekroczyć 5 minut.

3. Oprócz zabrania głosu, radny w tym samym punkcie obrad, ma prawo do jednej repliki oraz gdy okoliczności repliki będą tego wymagały do sprostowania własnej wypowiedzi. Czas repliki nie powinien przekraczać 3 minut, a sprostowania 1 minuty.

4. Po stwierdzeniu, że lista mówców została wyczerpana Przewodniczący udziela głosu tylko w sprawie wniosków formalnych dotyczących trybu głosowania.

5. Punkt porządku obrad już wyczerpany nie może być ponownie przedmiotem obrad podczas tej samej sesji.

§ 22

1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad.

2. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego w oczywisty sposób zakłóca porządek obrad, bądź uchybia powadze sesji, Przewodniczący przywołuje radnego “do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos. Fakt taki odnotowuje się w protokole sesji.

3. Prowadzący obrady może przywołać mówcę “do rzeczy” ilekroć odbiega on od tematu lub powraca do sprawy przedyskutowanej albo przegłosowanej. Po trzykrotnym upomnieniu prowadzący obrady może odebrać głos mówcy.

4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się także do wystąpień osób spoza Rady.

§ 23

Po wyczerpaniu porządku obrad, Przewodniczący kończy sesję wypowiadając formułę: “Zamykam sesję Rady Gminy w Wiszni Małej”.

§ 24

1. Z każdego posiedzenia Rady sporządza się protokół, który powinien zawierać:

1) numer, datę i miejsce posiedzenia oraz numery uchwał,

2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

3) nazwiska nieobecnych członków rady (usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych) oraz nazwiska osób delegowanych na posiedzenie z urzędu,

4) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia,

5) zatwierdzony porządek obrad,

6) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz teksty zgłoszonych lub uchwalonych wniosków,

7) czas trwania posiedzenia,

8) podpisy przewodniczącego i protokolanta.

2. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi, a uchwały arabskimi.

3. Nowa numeracja zaczyna się z początkiem kadencji Rady.

4. Protokół przyjmuje się na sesji zwyczajnej w ten sposób, że jeżeli nie wniesiono do niego zastrzeżeń lub poprawek protokół uważa się za przyjęty. O przyjęciu lub odrzuceniu poprawek decyduje Rada bez dyskusji. Radni powinni mieć możliwość zapoznania się z tekstem protokołu na dwa dni przed sesją, na której protokół będzie przyjęty.

§ 25

1. Protokoły obrad przechowuje się w Urzędzie Gminy.

2. Każdy mieszkaniec Gminy ma prawo do wglądu do protokołu, jego kopiowania, wydruku lub przesłania na powszechny nośnik informacji.

3. Wyciągi z protokołu Wójt przekazuje zainteresowanym jednostkom organizacyjnym.

§ 26

1. Radny ma prawo zgłaszać w trakcie sesji wnioski formalne.

Wnioskiem formalnym jest wniosek o:

1) sprawdzenie quorum,

2) ograniczenie czasu wystąpień dyskutantów,

3) zarządzenie przerwy,

4) zakończenie dyskusji,

5) ograniczenie liczby dyskutantów (taki wniosek nie może dotyczyć wypowiedzi Przewodniczących Komisji, Sprawozdawcy, Wójta),

6) zdjęcia określonego punktu z porządku obrad lub odesłania do komisji

7) głosowanie bez dyskusji

8) sprawdzenie listy obecności,

9) przeprowadzenie głosowania imiennego,

10) przerwanie, odroczenie lub zamknięcie posiedzenia,

11) ponowne przeliczenie głosów

2. W sprawach formalnych głosu udziela się poza listą mówców.

3. Rada rozstrzyga o wniosku formalnym po wysłuchaniu wnioskodawcy oraz ewentualnie jednego przeciwnika i jednego zwolennika wniosku.

§ 27

1. Wnioski merytoryczne radny może składać tylko w odniesieniu do problematyki będącej aktualnie przedmiotem obrad lub w punkcie “wolne wnioski”.

2. Wniosek merytoryczny przedstawiony w punkcie “wolne wnioski” winien być przedłożony Przewodniczącemu na piśmie i krótko uzasadniony.

3. W wolnych wnioskach nie wolno podejmować uchwał, stanowisk i rezolucji.

4. Wnioski merytoryczne powinny zawierać jasno określony postulat, sposób realizacji i ewentualnego wykonawcę.

5. Wnioski podlegają głosowaniu.

§ 28

1. Interpelacje składa się w sprawach o zasadniczym znaczeniu. Adresatem interpelacji jest Wójt.

2. Interpelacja składa się na piśmie Przewodniczącemu. Powinna ona zawierać przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające z niej pytanie skierowane do Wójta.

3. Adresat interpelacji udziela odpowiedzi w ciągu 14 dni od daty jej otrzymania. Odpowiedź przekazuje się radnemu zgłaszającemu interpelację i Przewodniczącemu, który w punkcie “interpelacje i zapytania” informuje Radę o zgłoszonych między sesjami interpelacjach i otrzymanych odpowiedziach.

4. Radny ma prawo poinformowania Rady czy uznaje odpowiedź za wystarczającą i wnieść o jej odczytanie. Interpelowany zobowiązany jest do wyjaśnienia swojej odpowiedzi. W przypadku stwierdzenia przez składającego interpelację, że nie zadawala go odpowiedź pisemna i dodatkowe wyjaśnienia ustne na sesji Rada na jego wniosek może żądać dodatkowych wyjaśnień na piśmie.

§ 29

1. Zapytanie składa się w sprawach mniej złożonych, gdy pytającemu chodzi przede wszystkim o uzyskanie informacji o faktach. Zapytanie składa się na piśmie w Urzędzie Gminy, lub ustnie podczas posiedzenia w punkcie “interpelacje i zapytania”. Adresatem jest Wójt.

2. Do odpowiedzi Wójt może upoważnić obecnego na sali pracownika samorządowego. Tryb ten można stosować do interpelacji.

3. W razie braku możliwości udzielenia odpowiedzi na zapytanie w trakcie sesji odpowiedzi udziela się zgłaszającemu na piśmie, w ciągu 7 dni.

§ 30

Pracownik Urzędu prowadzi wykaz zgłoszonych interpelacji i zapytań, w którym powinny być zawarte dokładne informacje o sposobie załatwienia i terminach oraz zawiadamia radnych o wpływających odpowiedziach na interpelacje i zapytania.

§ 31

1. Rada na sesji podejmuje :

1) uchwały,

2) rezolucje i apele,

3) stanowiska,

4) postanowienia porządkowe.

2. W uchwałach Rada ustala sposoby rozwiązywania zagadnień lub odnosi się do spraw będących przedmiotem obrad.

3. W sprawach porządkowych Rada podejmuje postanowienia.

4. W sprawach ogólnospołecznych Rada podejmuje apele lub rezolucje oraz zajmuje stanowiska.

§ 32

1. Uchwały są odrębnymi aktami zawierającymi :

1) datę, numer i tytuł,

2) podstawę prawną,

3) ścisłe określenie przedmiotu uchwały, środków na jej realizację, organów odpowiedzialnych za ich realizację,

4) przepisy przejściowe i uchylające,

5) termin wejścia w życie.

2. Uchwały podpisuje Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący, który przewodniczył obradom.

3. Uchwały Rady podlegają ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy. Akty prawa miejscowego podlegają ponadto publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

§ 33

1. W głosowaniu biorą udział jedynie członkowie Rady.

2. Głosowanie tajne odbywa się w wypadkach wskazanych przez przepisy prawa. Głosowanie imienne odbywa się na wniosek co najmniej 3 radnych.

3. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki. Za głosy oddane uznaje się te, które oddano: “za”, “przeciw” i “wstrzymujące się”.

4. Głosowanie imienne można wprowadzić w sytuacjach, w których dopuszczalne jest głosowanie jawne i odbywa się ono przez użycie kart do głosowania podpisanych imieniem i nazwiskiem. Przewodniczący odczytuje sposób głosowania poszczególnych radnych. Lista osób głosujących “za”, “przeciw” i “wstrzymujących się” jest załącznikiem do protokołu sesji z zaznaczeniem, do którego punktu porządku obrad się odnosi.

5. W głosowaniu tajnym radni głosują na kartkach, ostęplowanych pieczęcią Rady.

6. Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący.

7. Głosowanie imienne i tajne przeprowadza komisja skrutacyjna, powołana na sesji spośród radnych. Komisja skrutacyjna składa się z przewodniczącego i dwóch członków.

§ 34

1. Zwykła większość głosów jest to taka liczba głosów “za”, która przewyższa co najmniej o jeden głos liczbę głosów “przeciw”.

2. Bezwzględna liczba głosów oznacza co najmniej o jeden głos więcej “za” od sumy pozostałych oddanych głosów, tj. głosów “przeciw”, “wstrzymał się”, “nieważnych”.

§ 35

1. Rada w drodze uchwały powołuje stałe i doraźne komisje problemowe, a także ustala liczbę członków komisji i ich skład osobowy.

2. Rada powołując Komisję określa przedmiotowy zakres jej działania.

3. W skład komisji wchodzą radni.

4. Rada zatwierdza i odwołuje na wniosek Komisji jej Przewodniczącego.

5. Posiedzenia komisji są jawne.

§ 36

1. W celu kontroli działalności Wójta oraz gminnych jednostek organizacyjnych Rada powołuje Komisję Rewizyjną.

2. Do zadań Komisji Rewizyjnej należy w szczególności:

1) opiniowanie wykonania budżetu i wystąpienie w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Wójtowi,

2) przygotowanie corocznej oceny pracy Wójta,

3) sporządzenie opinii w sprawie odwołania Wójta,

4) rozpatrywanie przy współpracy z odpowiednimi komisjami skarg na działalność Wójta składanych do Rady,

5) przeprowadzanie kontroli Wójta i podporządkowanych mu jednostek organizacyjnych.

3. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole na podstawie rocznego planu kontroli, zatwierdzonego przez Radę, a ponadto na zlecenie Rady.

4. Coroczną ocenę pracy Wójta i gminnych jednostek organizacyjnych Komisja przygotowuje w szczególności na podstawie:

1) rocznych sprawozdań Wójta z wykonania zadań własnych gminy i zadań zleconych, z wykonania uchwał Rady, a także z oceny pracy Urzędu Gminy i gminnych jednostek organizacyjnych i ich kierowników,

2) opinii komisji o wykonaniu przez Wójta zaleceń Rady w sprawach wynikających ze skarg i wniosków obywateli oraz interpelacji i wniosków radnych,

3) wyników kontroli zewnętrznej.

5. Komisja wyraża swoje stanowiska, opinie, wnioski itp. w formie uchwał.

§ 37

1. Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku. Plan musi zawierać co najmniej terminy odbywania posiedzeń oraz terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.

2. Rada w formie uchwały może nakazać Komisji:

1) rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli,

2) niepodejmownie kontroli,

3) przerwanie kontroli,

4) przeprowadzenie kontroli nieobjętej zatwierdzonym planem pracy komisji lub innej kontroli.

§ 38

1. Komisja Rewizyjna składa Radzie, w terminie do dnia 31 marca każdego roku, roczne sprawozdanie ze swej działalności w roku poprzednim.

2. Sprawozdanie powinno zawierać:

1) liczbę, przedmiot, miejsce, rodzaj i czas przeprowadzanych kontroli,

2) wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,

3) wykaz uchwał podjętych przez Komisję,

4) wykaz analiz kontroli dokonywanych przez inne podmioty,

5) ocenę wykonywania budżetu Gminy za rok ubiegły.

3. Poza przypadkiem określonym w ust. 1 Komisja składa sprawozdanie ze swej działalności także na wniosek Rady określający przedmiot i termin złożenia sprawozdania.

§ 39

1. Komisja Rewizyjna dokonując kontroli bada w szczególności gospodarkę finansową, stosując kryterium legalności, gospodarności, rzetelności i celowości.

2. Kierownik kontrolowanego podmiotu zobowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia kontroli.

3. Czynności kontrolne przeprowadza się w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.

4. Kontrole przeprowadza się na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Komisji, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osobę (osoby) upoważnione do jej przeprowadzenia.

5. Kontrolujący zobowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienie oraz dowód osobisty.

6. Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli w terminie 7 dni od daty jej zakończenia protokół pokontrolny, który podpisuje kierownik jednostki organizacyjnej oraz zespół kontrolujący.

7. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu lub części kontrolujących osoby te są zobowiązane do złożenia w terminie 5 dni od daty odmowy, pisemnego wyjaśnienia.

8. Wyjaśnienia o których mowa w ust. 7 składa się na ręce Przewodniczącego Komisji. Jeżeli podpisania protokołu odmówił Przewodniczący Komisji, składa on wyjaśnienie na ręce Przewodniczącego Rady.

§ 40

Szczegółowy przedmiot oraz sposób działania Komisji Rewizyjnej określa Rada w formie uchwał.

§ 41

1. W przypadku naruszenia przez radnego podstawowych obowiązków wynikających z ustaw albo konfliktów między radnymi w zakresie spraw działania Rady, właściwą do rozpatrzenia jest Komisja zwana Komisją Regulaminową.

2. Działania Komisji Regulaminowej nie mogą ograniczać wynikających z ustaw uprawnień radnych.

3. Tryb pracy Komisji Regulaminowej określa odrębna Uchwała.

§ 42

1. Przewodniczący Komisji lub jego zastępca zwołuje posiedzenia komisji oraz ustala porządek obrad. Posiedzenia odbywają się w miarę potrzeb.

2. Z posiedzenia komisji sporządza się protokół oraz listę obecności.

§ 43

1. Pracownik Urzędu Gminy ds. obsługi Rady gromadzi projekty uchwał nadesłane lub przedłożone między sesjami oraz prowadzi zbiór uchwał podjętych i ich ewidencję.

2. Pracownik wymieniony w ust. 1 gromadzi dzienniki promulgacyjne i periodyki z zakresu samorządu gminnego, udostępniając je radnym.

3. Pracownik o którym mowa w ust.1 zobowiązany jest do powielania, przepisywania i przekładania radnym materiałów związanych z przygotowaną sesją oraz do zapewnienia pomocy technicznej komisjom Rady.

4. Pracownik wymieniony w ust. 1 udostępnia dokumenty Rady i komisji Rady w terminie 3 dni od daty złożenia wniosku przez osobę zainteresowaną.

§ 44

Pracownik ds. obsługi Rady “od otwarcia sesji” do jej “zamknięcia” na sali obrad odpowiada za:

– protokołowania obrad,

– listę obecności,

– prowadzenie listy mówców,

– wyłożenie do wglądu protokołu poprzedniej sesji.

§ 45

Pracownik ds. obsługi Rady dba o zapewnienie miejsca na sali posiedzeń Rady dla osób postronnych zainteresowanych przedmiotem obrad.