2267

UCHWAŁA RADY GMINY W PLATERÓWCE

z dnia 30 czerwca 2003 r.

w sprawie wprowadzenia zmian w Statucie Gminy Platerówka

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 oraz art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001 r. – Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Gminy w Platerówce uchwala, co następuje:

§ 1

W Statucie Gminy Platerówka uchwalonym uchwałą nr XX/120/01 z dnia 29 czerwca 2001 r., zmienionym uchwałą nr XXII/145/01 z dnia 22 listopada 2001 r. wprowadza się następujące zmiany:

1. W § 5 skreśla się zdanie:

“–zarządzie – należy przez to rozumieć Zarząd Gminy Platerówka”.

2. W § 10 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

“Wójt”.

3. W § 19 ust. 2:

– pkt 2 otrzymuje brzmienie:

2) ustalenie wynagrodzenia wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

– w p-kcie 3 – skreśla się – “na wniosek przewodniczącego zarządu” a wpisuje się “na wniosek wójta”,

– w p-kcie 4 – skreśla się określenia – “zarządowi, zarządu i przez zarząd” i jednocześnie w drugim zdaniu wpisuje się “wójta”, po wyrazach “Rada nie może bez zgody”

– w pozostałych punktach wszystkie określenia “zarząd” zastępuje się “wójt”.

4. W § 20 wprowadza się następujące zmiany:

– ust. 2 otrzymuje brzmienie:

“2. Do zadań przewodniczącego rady należy:

1) zwoływanie sesji,

2) ustalanie porządku obrad,

3) przewodniczenie obradom,

4) podpisywanie uchwał i protokołów z obrad sesji oraz innych dokumentów rady,

5) nadzorowanie obsługi kancelaryjnej posiedzeń rady,

6) koordynacja prac komisji rady,

7) występowanie do sądu, jeśli radny nie wywiązał się z obowiązku, o którym mowa w art. 21 niniejszego statutu,

8) przyjmowanie i analiza oświadczeń majątkowych radnych,

9) przyjmowanie skarg i wniosków mieszkańców,

10) wykonywanie w imieniu Rady czynności pracodawcy wynikających z kodeksu pracy w stosunku do wójta.”

– ust. 3 otrzymuje brzmienie:

“3. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego. W przypadku nieobecności przewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący.”

– dodaje się ust. 7 w brzmieniu:

“7. Głosowanie nad wnioskiem o odwołanie przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego rady przeprowadza się na sesji zwołanej w ciągu 1 miesiąca od dnia zgłoszenia wniosku.”.

5. W miejsce skreślonego § 21 wprowadza się zapis:

Ҥ 21:

1. Radny, którego mandat wygasł w trybie art. 190 ust. 1 pkt 4 ordynacji wyborczej do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U. Nr 95, poz. 602 z 1998 r. z p. zm.) zobowiązany jest do zawiadomienia o tym fakcie przewodniczącego rady w terminie 14 dni od otrzymania prawomocnego skazującego wyroku sądu.

2. Radny, którego mandat wygasł w związku z prawomocnym skazującym wyrokiem sądu i który nie zawiadomił o tym przewodniczącego rady zobowiązany jest do zwrotu do budżetu gminy nienależnie pobranych diet wraz z odsetkami.

6. W § 22 w ust. 2 – skreśla się – “zarządu gminy” a wpisuje “wójta”.

7. W § 23 – skreśla się – “zarząd gminy” a wpisuje “wójt” oraz na końcu zdania dopisuje się “i przewodniczący rady”.

8. W § 28 – skreśla się ust. 3.

9. W miejsce skreślonego § 31 wprowadza się zapis:

Ҥ 31

1. Radni mogą tworzyć kluby radnych.

2. Klub może utworzyć co najmniej 3 radnych.

3. Przynależność radnych do klubów jest dobrowolna”.

10. W miejsce skreślonego § 32 wprowadza się zapis:

Ҥ 32

1. Utworzenie klubu radnych należy zgłosić na piśmie przewodniczącemu rady w ciągu 7 dni od dnia zebrania założycielskiego.

2. Zgłoszenie utworzenia klubu radnych powinno zawierać:

1) imię i nazwisko przewodniczącego klubu,

2) listę członków z określeniem funkcji w klubie,

3) nazwę klubu, jeżeli klub ją posiada.

3. Kluby działają zgodnie z uchwalonymi przez siebie regulaminami.

4. Regulamin klubu nie może pozostawać w sprzeczności ze statutem.

5. Przewodniczący klubów radnych są obowiązani przedłożyć przewodniczącemu rady regulaminy klubów w terminie 14 dni od ich uchwalenia.

6. Przedstawiciele klubów mogą przedstawiać stanowiska klubów we wszystkich sprawach będących przedmiotem obrad rady.

7. Fakt utworzenia klubu radnych nie nakłada na przewodniczącego rady innych obowiązków niż te określone w niniejszym statucie.

8. Działalność klubów nie może być finansowana z budżetu gminy.”.

11. W § 35 wprowadza się następujące zmiany:

– w ust. 3 i 4 określenie “zarząd gminy” zastępuje się określeniem “wójt”;

– w ust. 3 termin “na 7 dni” zmienia się “na 14 dni”.

12. Skreśla się § 38.

13. W § 40 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

“2. Ustępujący wójt przedstawia radzie informację o stanie budżetu gminy.”

– skreśla się ust. 3.

14. W § 45 – określenia “zarząd” zastępuje się określeniem “wójt”.

15. W § 46 ust. 1 – skreśla się – punkt d.

16. W § 49 – skreśla się ust. 3.

17. W § 50 ust. 2 – skreśla się słowa “a przewodniczący rady oddał swój głos jako “wstrzymujący się”.

18. W § 57:

– w ust. 2 – skreśla się – drugie zdanie zaczynające się od słów “Opinie zarządu...”,

– w ust. 1 i 2 określenie “zarząd” lub “zarząd gminy” zastępuje się określeniem “wójt”,

– ponadto w § 57 dodaje się w ust. 3 i 4 w brzmieniu:

“3. Projekt uchwały, który ma być wniesiony pod obrady rady powinien zawierać:

1) przedmiot uchwały,

2) podstawę prawną,

3) regulację sprawy będącej przedmiotem uchwały,

4) źródła pokrycia kosztów realizacji uchwały,

5) określenie wykonawcy uchwały,

6) określenie terminu wejścia w życie uchwały.

4. Projekt uchwały powinien być zaopiniowany przez radcę prawnego. Do projektu powinno być dołączone uzasadnienie, wyjaśniające potrzebę podjęcia uchwały oraz informację o ewentualnych skutkach finansowych realizacji.”.

19. W § 58 określenie “zarząd” zastępuje się określeniem “wójt”.

20. W § 60 w ust. 3 dodaje się pkt 3 w brzmieniu:

“3) odwołania wójta przed upływem kadencji, na którą został wybrany”.

21. § 65 otrzymuje brzmienie:

“1. Organem wykonawczym gminy jest wójt wybierany w wyborach powszechnych przez mieszkańców gminy, zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Wygaśnięcie mandatu wójta następuje wskutek przyczyn określonych w ustawie o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta.”.

22. Skreśla się zapisy § 66, 67, 68, 69, 70.

23. W § 71 “zarząd” zastępuje się określeniem “wójt”.

24. W § 72 określenie “zarząd” zastępuje się określeniem “wójt”.

25. § 73 otrzymuje brzmienie:

“1. Wykonanie budżetu podlega kontroli rady gminy.

2. Kontrolę wykonania budżetu sprawuje w imieniu rady komisja rewizyjna, która wydaje swoją opinię w tym zakresie i występuje z wnioskiem w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium wójtowi.

3. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez regionalną izbę obrachunkową.

4. Uchwałę w sprawie absolutorium rada gminy podejmuje bezwzględną większością głosów.”.

26. § 74 otrzymuje brzmienie:

“1. Podjęcie uchwały w sprawie nieudzielenia wójtowi absolutorium jest równoznaczne z podjęciem inicjatywy przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania wójta.

2. Rada gminy może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania wójta w związku z nieudzieleniem absolutorium po upływie 14 dni od dnia podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia absolutorium wójtowi.

3. Przed podjęciem uchwały o przeprowadzeniu referendum, o którym mowa w ust. 2, rada gminy zobowiązana jest do zapoznania się z opinią regionalnej izby obrachunkowej w sprawie nieudzielenia wójtowi absolutorium oraz do wysłuchania wyjaśnień wójta.

4. Uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania wójta w związku z nieudzieleniem absolutorium, rada gminy podejmuje w głosowaniu imiennym bezwzględną większością głosów.”.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/33/03 z dnia 31 lipca 2003 r. stwierdzono nieważność § 1 pkt 26).

27. § 75 otrzymuje brzmienie:

“1. Podjęcie inicjatywy odwołania wójta z przyczyny innej niż nieudzielenie absolutorium może nastąpić po podjęciu przez radę gminy uchwały o przeprowadzeniu referendum w tej sprawie na wniosek 1/4 ustawowego składu rady.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien być złożony na piśmie z uzasadnieniem przyczyny odwołania. Podlega on również zaopiniowaniu przez komisję rewizyjną.

3. Rada gminy może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania wójta, po upływie 14 dni od dnia złożenia wniosku, w głosowaniu imiennym, większością co najmniej 3/5 ustawowego składu rady.

4. Jeżeli wniosek o podjęcie uchwały w sprawie referendum o odwołanie wójta z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium nie uzyskał wymaganej większości głosów następny może być zgłoszony po upływie 12 miesięcy od przeprowadzenia głosowania w trybie ustalonym w art. 66 niniejszego statutu.”.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/33/03 z dnia 31 lipca 2003 r. stwierdzono nieważność § 1 pkt 27).

28. W § 76:

– w ust. 2 skreśla się “zarząd w formie uchwały” a wprowadza się “wójt w formie zarządzenia”;

– w ust. 3 skreśla się “uchwała” a wprowadza się “zarządzenie”;

– w ust. 4 wyraz “uchwały” zastępuje się “zarządzenia”.

29. W § 77:

– w ust. 1 wyraz “zarząd” zastępuje się wyrazem “wójt”;

– w ust. 2 skreśla się część zdania o treści:

“uchwalony na wniosek zarządu gminy przez radę gminy” a wpisuje się: “ustalony przez wójta odpowiednim zarządzeniem w tej sprawie”.

30. W § 78 ust. 1 skreśla się punkty: 1 i 5 oraz w pkt 9 zdanie drugie o treści: “O udzieleniu pełnomocnictwa wójt powiadamia zarząd na najbliższym posiedzeniu”, ponadto skreśla się ust. 2.

31. W § 79 wprowadza się następujące zmiany:

– w ust. 1 skreśla się wyrazy “i z-ca wójta są pracownikami” a wpisuje “jest pracownikiem”;

– ust. 2 otrzymuje brzmienie:

“2. W imieniu rady stosunek pracy z wójtem nawiązuje przewodniczący rady.”.

32. § 83 otrzymuje brzmienie:

Ҥ 83

1. Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składa wójt.

2. Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy nieposiadających osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie udzielonego przez wójta pełnomocnictwa.”. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/33/03 z dnia 31 lipca 2003 r. stwierdzono nieważność § 1 pkt 32 – tylko w zakresie dotyczącym zmiany ust. 2 § 83).

33. W § 88 wprowadza się następujące zmiany:

– ust. 1 otrzymuje brzmienie:

“za prawidłową gospodarkę finansową gminy odpowiada wójt”.

34. W § 93 dodaje się na końcu:

– z dnia 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta (Dz. U. Nr 119, poz. 984);

– z dnia 16 lipca 1998 r. ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U. Nr 95, poz. 602 z 1998 r. z p.zm.).

§ 2

1. W załączniku nr 3 do Statutu pt. “Wykaz komisji stałych Rady Gminy w Platerówce” w punkcie III. Komisja Rewizyjna wprowadza się następujące zmiany:

1. W punkcie 1 skreśla się wyrażenie “zarządu gminy” a wpisuje “wójta”.

2. Skreśla się pkt 6 i 8 a pozostałym nadaje się kolejne numery porządkowe.

3. W pkt 12 skreśla się wyraz “zarządu” a wpisuje “wójta”.

§ 3

1. W załączniku nr 4 do Statutu pt. “Regulamin Komisji Rewizyjnej” zmienia się używane wyrażenia “zarząd” i “przewodniczący zarządu” na “wójt”.

2. W § 4 ust. 6 Regulaminu skreśla się słowa “oraz radni będący członkami zarządu gminy”.

3. § 24 Regulaminu otrzymuje nowe brzmienie:

Ҥ 24

Komisja opiniuje również wniosek o przeprowadzenie referendum w sprawie odwołania wójta z innej przyczyny niż nieudzielenie wójtowi absolutorium.”.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego i podlega rozplakatowaniu na tablicach ogłoszeń na terenie gminy.

PRZEWODNICZĄCY

RADY GMINY

JÓZEF BRUKOWSKI