STATUT
GMINY KUNICE
C z ę ś ć I
R o z d z i a ł 1
Postanowienia ogólne
§ 1
Statut określa:
1) ustrój gminy Kunice
2) zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych gminy,
3) organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Gminy w Kunicach,
4) zasady dostępu obywateli do dokumentów organów gminy oraz komisji Rady Gminy w Kunicach, a także korzystania z nich.
§ 2
Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:
1) gminie, radzie, komisji i wójcie należy przez to rozumieć gminę Kunice, Radę Gminy w Kunicach, komisje Rady Gminy w Kunicach i Wójta Gminy Kunice,
2) statucie – należy przez to rozumieć Statut Gminy Kunice,
3) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,
4) urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Gminy w Kunicach.
R o z d z i a ł 2
Ustrój Gminy
§ 3
1. Gmina Kunice stanowi wraz z utworzonymi jednostkami pomocniczymi wspólnotę samorządową osób zamieszkałych na jej terenie.
2. Gmina położona jest w powiecie legnickim w województwie dolnośląskim.
3. Obszar gminy wynosi 92,79 km kwadratowych, zaś granice przebiegają wg mapy stanowiącej załącznik nr 1 do niniejszego statutu.
§ 4
Siedzibą organów gminy jest wieś Kunice.
§ 5
1. Gmina posiada herb gminy ustalony uchwałą
2. Zasady używania herbu i barw określa rada gminy.
§ 6
1. Gmina posiada osobowość prawną.
2. Gmina wykonuje zadania publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
3. Gmina wykonuje swoje zadania poprzez organy gminy: radę gminy i wójta gminy.
4. Działalność organów gminy jest jawna. Zasady dostępu do informacji publicznej określa część VIII niniejszego statutu.
C z ę ś ć III
Organ wykonawczy gminy
§ 61
Wójt gminy wykonuje zadania wynikające z ustawy o samorządzie gminnym, innych ustaw oraz uchwał rady.
§ 62
1. Wójt gminy jednoosobowo składa oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem.
2. Skarbnik gminy informuje niezwłocznie radę, na ręce przewodniczącego rady, o odmowie kontrasygnaty. Przewodniczący rady zleca zbadanie sprawy właściwej komisji i przedstawia dokonane ustalenia na najbliższej sesji rady.
§ 63
Wójt gminy składa radzie informację z wykonanych przez siebie zadań za okres między sesjami (zwyczajnymi).
§ 64
Wynagrodzenie wójta określa uchwała rady gminy.
C z ę ś ć IV
Samorządowe jednostki pomocnicze
R o z d z i a ł 1
Postanowienia ogólne
§ 65
1. Samorządowymi jednostkami pomocniczymi gminy są sołectwa i osiedla, w przypadku ich wyodrębnienia. Rada gminy w drodze uchwały tworzy jednostki pomocnicze po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.
2. Projekt podziału gminy na jednostki pomocnicze przedstawia rada gminy do publicznej konsultacji. W konsultacji mogą uczestniczyć mieszkańcy projektowanych jednostek oraz organizacje prowadzące działalność na tym terenie. Okres konsultacji trwa 3 tygodnie od chwili ogłoszenia projektu we właściwym trybie.
3. Po upływie tego okresu, skorygowany projekt zostaje niezwłocznie przedstawiony radzie gminy do zatwierdzenia.
§ 66
1. Zniesienie lub podział jednostki pomocniczej oraz powiększenie jej obszaru może nastąpić z ważnych powodów z inicjatywy własnej rady gminy lub na wniosek właściwych sołectw.
2. Szczegółowe zasady przeprowadzenia konsultacji określa odrębna uchwała rady gminy.
3. Granice jednostki pomocniczej, jej ustrój, a także zakres działania i zasady finansowania określa statut sołectwa (osiedla), nadany przez radę gminy.
§ 67
1. Sołectwo (osiedle) może prowadzić swą gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy.
2. Budżet gminy obejmuje ogół dochodów gminy realizowany przez sołectwo, jak i ogół wydatków poszczególnych sołectw.
3. W ramach dochodów sołectwa obowiązane są przestrzegać zasad gospodarki finansowej gminy, obowiązujących jednostki budżetowe gminy.
4. W ramach wydatków, sołectwa zobowiązane są do celowego wydatkowania środków zgodnie z przyjętym do realizacji planem zadań.
5. Kontrolę finansową sprawuje skarbnik gminy oraz inne uprawnione podmioty, które przedkładają informacje w tym zakresie wójtowi gminy.
6. Rada gminy może przekazać w użytkowanie sołectwu część mienia należącego do gminy na zasadach określonych w statucie sołectwa (osiedla).
§ 68
1. Jednostkami pomocniczymi gminy jest 13 sołectw, których wykaz zawiera załącznik nr 2 do statutu
2. Nadzór nad działalnością sołectwa (osiedla) sprawuje rada gminy i wójt gminy.
3. Uchwały zebrań wiejskich przedkłada się w urzędzie gminy. Uchwały podjęte niezgodnie z przepisami prawa, statutu sołectwa i niniejszego statutu podlegają unieważnieniu w trybie ustalonym odrębną uchwałą rady gminy.
C z ę ś ć V
Mienie komunalne i gospodarka finansowa gminy
R o z d z i a ł 1
Mienie komunalne
§ 69
1. Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do gminy oraz mienia innych komunalnych osób prawnych.
2. Mieniem komunalnym zarządzają organy gminy bądź inne powołane przez nie podmioty, którym zostało ono przekazane do realizacji celów komunalnych.
3. Podmioty posiadające osobowość prawną samodzielnie decydują o zakresie określonym w aktach prawnych o ich utworzeniu oraz w obowiązujących przepisach.
4. Mieniem pozostającym w zarządzie komunalnym jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej dysponują kierownicy tych jednostek na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez wójta gminy.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-18/4/03 z dnia 4 sierpnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 69 ust. 1 i ust. 4).
R o z d z i a ł 2
Gospodarka finansowa
§ 70
1. Gmina prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie swojego budżetu.
2. Budżet jest uchwalany na rok kalendarzowy.
§ 71
1. Projekt budżetu przygotowuje wójt gminy.
2. Projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami wójta gminy przedkłada radzie najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
§ 72
Rada gminy określa procedurę uchwalenia budżetu oraz rodzaj i szczegółowość niezbędnych materiałów finansowych odrębną uchwałą.
§ 73
Wójt gminy ma prawo do dokonywania zmian w budżecie gminy w zakresie i granicach określonych przepisami prawa, z wyjątkiem przeniesienia wydatków między działami.
C z ę ś ć VI
Jednostki organizacyjne gminy
§ 74
1. W celu zaspokajania potrzeb wspólnoty w ramach wykonywanych zadań publicznych gmina prowadzi działalność gospodarczą przez wyspecjalizowane jednostki o dowolnej formie organizacyjnej, a także w wyniku porozumień między gminami lub związkami komunalnymi.
2. Jednostki organizacyjne gminy działają na podstawie statutu nadanego przez radę.
3. Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych zawiera załącznik nr 3 do statutu
C z ę ś ć VII
Pracownicy samorządowi
§ 75
1. Wójt gminy wykonuje obowiązki kierownika zakładu pracy wobec osób powołanych na stanowisko sekretarza gminy i skarbnika gminy (głównego księgowego budżetu) oraz innych pracowników urzędu.
2. Organizację pracy urzędu, związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników określa regulamin organizacyjny urzędu.
C z ę ś ć VIII
Zasady dostępu do informacji
§ 76
1. Obywatele mają prawo do dokumentów wynikających z wykonywania przez gminę zadań publicznych, w szczególności do:
1) protokołów z posiedzeń rady gminy i komisji,
2) uchwał, postanowień i innych załączników do protokołów organów gminy, w tym miejscowych planów zagospodarowani przestrzennego, budżetu gminy,
3) zarządzeń wójta,
4) protokołów z odbytych przetargów,
5) innych dokumentów, które niezastrzeżone ustawami szczególnymi, w tym ustawą o ochro-nie danych osobowych.
2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1, podlegają udostępnianiu po ich formalnym przyjęciu – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
§ 77
1. Dokumenty objęte informacją publiczną udostępniane są w formie:
1) teleinformatycznej w Biuletynie Informacji Publicznej,
2) wywieszenia na tablicy ogłoszeń urzędu gminy,
3) wyłożenia do wglądu, w przypadku projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego lub innych projektów będących przedmiotem konsultacji społecznej.
2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 udostępniane są również na pisemny lub ustny wniosek zainteresowanego.
§ 78
1. W przypadku informacji udzielonej na pisemny wniosek, sprawa winna być załatwiona nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Termin, o którym mowa w ust. 3 może ulec wydłużeniu do dwóch miesięcy, ze względu na stopień skomplikowania sprawy w tym przypadku przepisy art. 36 kodeksu postępowania administracyjnego stosuje się odpowiednio.
3. W przypadku odmowy udostępnienia informacji lub dostępu do dokumentu ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-18/4/03 z dnia 4 sierpnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 78).
§ 79
1. Zasady korzystania z dokumentów i dostępu do informacji określa się w sposób następujący:
1) dokumenty i informacje udostępniane będą do wglądu w każdy wtorek w godzinach od 13.00 do 15.00,
2) zainteresowani mogą korzystać z dokumentów w obecności pracownika urzędu gminy na stanowiskach pracy odpowiedzialnych za sporządzanie i przechowywanie dokumentów,
3) zainteresowani mają prawo sporządzać notatki,
4) dopuszcza się możliwość kserowania i przetwarzania danych oraz przegrywania na dyskietki na pisemny wniosek za odpłatnością wynikającą z kosztów przygotowania informacji, ustalonych w zarządzeniu wójta.
2. Dokumenty i informacje udostępnione w formie teleinformatycznej tj. w Biuletynie Informacji Publicznej nie podlegają kopiowaniu i przetwarzaniu przez urząd.
§ 80
Akty prawa miejscowego, w tym budżet gminy i sprawozdanie z wykonania budżetu gminy podlegają wywieszeniu na tablicy ogłoszeń w budynku Urzędu gminy przez okres 1 miesiąca po dniu ich uchwalenia, z wyjątkiem uchwał podatkowych, których okres wywieszenia przedłuża się na cały rok podatkowy.
C z ę ś ć IX
Postanowienia końcowe
§ 81
Do zmiany statutu gminy stosuje się przepisy dotyczące jego uchwalenia.