R o z d z i a ł IV
ZASADY OCHRONY ŚRODOWISKA
§ 12
Szczególne warunki zagospodarowania terenu wynikające z potrzeb ochrony środowiska przyrodniczego oraz
zdrowia ludzi1. Tereny zieleni, oznaczone na rysunku planu symbolami: ZL, ZP, ZI i ZN nie mogą być przeznaczone na żadne inne cele niż zapisane w planie.
2. Każde działanie właściciela na własnej działce zmierzające do zwiększenia ilości zieleni i terenów rekreacji winno być traktowane jako zgodne z planem.
3. W terenach inwestycyjnych zaleca się wprowadzanie maksymalnej ilości zieleni wysokiej.
4. Związane z oznaczonymi na rysunku planu symbolem – W – ciekami otwartymi ciągi ekologiczne, winny być obsadzone zielenią wysoką. Konieczne jest pozostawienie dostępu do rowów dla ich konserwacji, wyklucza się zanieczyszczanie rowów.
5. W granicach strefy zasięgu ponadnormatywnego oddziaływania autostrady (150 m od osi projektowanej autostrady) ustala się zakaz lokalizacji budynków z pomieszczeniami przeznaczonymi na stały pobyt ludzi.
6. W granicach strefy uciążliwości od kolei (50 m od linii rozgraniczającej terenów kolejowych), zaleca się nielokalizowanie budynków mieszkalnych oraz budynków z pomieszczeniami przeznaczonymi na stały pobyt ludzi.
7. W granicach strefy uciążliwości od kolei (35 m od linii rozgraniczającej terenów kolejowych), wyklucza się lokalizację budynków mieszkalnych oraz budynków z pomieszczeniami przeznaczonymi na stały pobyt ludzi.
8. Na
całej długości przebiegu napowietrznej linii energetycznej wysokiego napięcia 110 kV ustala się strefę – 14,5 m od skrajnego przewodu linii, w której obowiązuje zakaz lokalizacji wszelkiego rodzaju zainwestowania.9. Ustala się strefy bezpieczeństwa od istniejących gazociągów wysokiego ciśnienia:
1) strefę bezpieczeństwa od gazociągów wysokiego ciśnienia dla zabudowy usługowej – w odległości 26,25 m od osi zewnętrznego gazociągu w terenach 8 MB oraz 35 m od osi zewnętrznego gazociągu dla pozostałych terenów, jako strefę wolną od granicy działek z budynkami lub pomieszczeniami usługowymi,
2) strefę bezpieczeństwa od gazociągów wysokiego ciśnienia dla zwartej zabudowy mieszkaniowej – w odległości 25 m od osi zewnętrznego gazociągu, jako strefę wolną od budynków z pomieszczeniami mieszkalnymi w zwartej zabudowie mieszkaniowej (dotyczy wszystkich terenów mieszkaniowych z wyjątkiem terenów 8 MB).
10. Obowiązuje zakaz przechodzenia gazociągami wysokiego ciśnienia pod torami kolejowymi (skrzyżowanie z linią kolejową) bez uprzedniego zredukowania ciśnienia zgodnie z obowiązującymi przepisami.
11. W celu ograniczenia uciążliwości kolei dla środowiska życia człowieka wprowadza się w gran icach oznaczonych na rysunku planu strefę zieleni izolacyjnej, w której obowiązują zasady zagospodarowania określone w § 6 niniejszej uchwały.
§ 13
Szczególne warunki zagospodarowania terenu wynikające z potrzeb ochrony gruntów rolnych i leśnych
1. W obszarze objętym planem występuje przewaga gruntów rolnych wysokich klas bonitacyjnych od I do III, w związku z powyższym w terenach gruntów rolnych oznaczonych na rysunku planu symbolem RP wprowadza się zakaz lokalizacji zabudowy siedliskowej.
2. W terenach wskazanych pod zabudowę zaleca się minimalizowanie powierzchni utwardzonej.
3. Nie dopuszcza się zmiany sposobu użytkowania lasów i gruntów leśnych, oznaczonych na rysunku planu symbolem ZL.
§ 14
Szczególne zasady zagospodarowania terenu wynikające z potrzeb ochrony środowiska kulturowego oraz zasady zagospodarowania terenów objętych ochroną konserwatorską
1. Z uwagi na występowanie w rejonie obszaru objętego planem stanowisk archeologicznych oraz związanej z tym ewentualnej możliwości dokonania w czasie robót ziemnych odkrycia obiektów nieruchomych lub ruchomych zabytków archeologicznych należy przestrzegać następujących zasad:
1) Prace ziemne muszą być prowadzone pod nadzorem archeologiczno–konserwatorskim Wydziału Zabytków Archeologicznych Wojewódzkiego Oddziału Służby Ochrony Zabytków;
2) W przypad
ku wystąpienia zabytków i obiektów archeologicznych należy podjąć ratownicze badania wykopaliskowe;3) Wszelkie odkryte w trakcie prac ziemnych przedmioty zabytkowe oraz obiekty nieruchome, nawarstwienia kulturowe podlegają ochronie prawnej w myśl przepisó
w ustawy o ochronie dóbr kultury;4) Inwestor zobowiązany jest do powiadomienia WO SOZ – Wydział Zabytków Archeologicznych we Wrocławiu o terminie rozpoczęcia i zakończenia prac ziemnych z 7-dniowym wyprzedzeniem, celem zorganizowania nadzoru archeologiczn
o-konserwatorskiego.2. W miejscowości Zybiszów, w granicach wskazanych na rysunku planu na obszarze obejmujących zabudowania pałacowo-folwarczne, wprowadza się strefę ochrony konserwatorskiej, w której obowiązują następujące ustalenia:
1) Obiekty o wartościach zabytkowych znajdujące się w strefie należy poddać restauracji i modernizacji technicznej – należy zachować ich bryłę; kształt i geometrię dachu oraz zastosowane tradycyjne materiały budowlane. Należy utrzymać, a w zniszczonych fragmentach odtworzyć
2) Nowa zabudowa winna być dostosowana do historycznej kompozycji przestrzennej w zakresie rozplanowania, skali i bryły przy założeniu harmonijnego współistnienia elementów kompozycji historycznej i współczesnej oraz nawiązywać formą do lokalnej tradycji architektonicznej. Nie może ona dominować nad zabudową historyczną;
3) Należy przyznać pierwszeństwo wszelkim działaniom odtworzeniowym i rewaloryzacyjnym, zarówno w przypadku parku, jak i historycznej zabudowy pałacowo-f
olwarcznej;4) Należy preferować te inwestycje, które stanowią rozszerzenie lub uzupełnienie już istniejących form zainwestowania terenu,
5) Wyklucza się umieszczenia reklam lub innych tablic, niezwiązanych bezpośrednio z danym obiektem i stanowiących ele
ment obcy na tym obszarze;6) Wszelkie działania inwestycyjne należy konsultować ze Służbą Ochrony Zabytków.
3. Wprowadza się ochronę zabytkowej alei drzew wzdłuż ciągu pieszo-rowerowego z Zybiszowa do wsi Jaszkotle polegającą na odpowiedniej pielęgnacji, zakazie usuwania drzew w nieuzasadnionych przypadkach oraz uzupełnianiu układu nasadzeniami właściwych gatunków.
4. Wprowadza się obowiązek utrzymania brukowej nawierzchni na ww. ciągu pieszo-jezdnym.