R o z d z i a ł III

Zasady obsługi z zakresu komunikacji

§ 11

Place

1. Ustala się teren Rynku, oznaczony na rysunku planu symbolem KP1, otwartą przestrzenią publiczną przeznaczoną dla ruchu pieszego.

2. Na terenie, o którym mowa w ust. 1, ustala się następujące zasady zagospodarowania:

1) ochronie konserwatorskiej podlega pomnik Aleksandra Fredry wpisany do rejestru zabytków – nr rej. 618 decyzja z dnia 28 października 1992 r.,

2) ochronie podlegają istniejące wyznaczniki obszaru – pręgierz i rzeźba niedźwiedzia,

3) dopuszcza się lokalizację w północno-zachodniej części Rynku wyznacznika obszaru w formie i strukturze dostosowanego do charakteru placu,

4) do zachowania wyznaczone na rysunku planu drzewa,

5) dopuszcza się organizowanie letnich ogródków kawiarnianych wyłącznie jako przedłużenia sal konsumpcyjnych lokali gastronomicznych.

3. Ustala się teren Placu Solnego, oznaczony na rysunku planu symbolem KP2, otwartą przestrzenią publiczną przeznaczoną dla ruchu pieszego.

4. Dla terenu, o którym mowa w ust. 3, dopuszcza się:

1) wzdłuż południowej i zachodniej pierzei placu utrzymanie ruchu kołowego związanego z dojazdem do istniejącego zespołu miejsc postojowych dla samochodów osobowych,

2) wzdłuż pierzei wschodniej i północnej ruch taksówek oraz lokalizację postoju taksówek.

5. Na terenie, o którym mowa w ust. 3, ustala się następujące zasady zagospodarowania:

1) do zachowania targ kwiatowy w rozmiarach i formie niezakłócającej kompozycji szpalerów drzew i fontanny usytuowanej w centralnej części,

2) do zachowania i wyeksponowania wyznaczniki obszaru – obelisk i fontanna,

3) do zachowania budowla ochronna – schron w części podpiwniczonej placu; dopuszcza się wykorzystanie budowli podziemnej na funkcję usługową w szczególności z zakresu kultury oraz na inną związaną z obsługą techniczną,

4) do zachowania podziemny szalet publiczny oraz wyznaczone na rysunku planu drzewa.

6. Ustala się przestrzenie przy Kościołach Św. Elżbiety i Św. Marii Magdaleny, stanowiące część bloków urbanistycznych oznaczonych na rysunku planu odpowiednio symbolami 4UK•KP i 14UK•KP, placami przykościelnymi przeznaczonymi dla ruchu pieszego.

§ 12

Sieć uliczna

1. Ustala się istniejące ulice, oznaczone na rysunku planu odpowiednio symbolami: Świdnicką KP3 – na odcinku od ul. Oławskiej do ul. Kazimierza Wielkiego; łącznik Psie Budy – Szajnochy KP5, Kiełbaśniczą KP6 – na odcinku od Pl. Solnego do ul. Św. Mikołaja; Rzeźniczą KP7 – na odcinku od ul. Łaziennej do ul. Św. Mikołaja; Św. Mikołaja KP8 – na odcinku od ul. Kiełbaśniczej do ul. Odrzańskiej; Odrzańską KP9 – na odcinku od ul. Św. Elżbiety do ul. Św. Mikołaja; Igielną KP10; Kurzy Targ KP11; Św. Marii Magdaleny KP12; Oławską KP13 – na odcinku od ul. Świdnickiej do ul. Łaciarskiej ulicami o dominującym ruchu pieszym.

2. Na ulicach o których mowa w ust. 1:

1) dopuszcza się ruch samochodowy zapewniający dojazd do poszczególnych obiektów użytkownikom, w tym do garaży podziemnych, pojazdom specjalnym oraz dostawczym w określonych godzinach,

2) ulicę oznaczoną na rysunku planu symbolem KP5 kształtuje się w formie zaułka określonego historycznymi liniami zabudowy o nazwie Zaułek Solny,

3) wskazane przywrócenie w poziomie terenu przejścia pieszego w ul. Świdnickiej KP3; zaleca się wykorzystanie podziemnego przejścia na usługi lub szalet publiczny,

4) dopuszcza się wykorzystanie strefy podziemnej – piwnice pod ul. Świdnicką KP3 na usługi centrotwórcze lub inne związane z obsługą techniczną,

5) dopuszcza się organizowanie na ul. Świdnickiej KP3 letnich ogródków kawiarnianych wyłącznie jako przedłużenia sal konsumpcyjnych lokali gastronomicznych.

3. Ustala się, oznaczone na rysunku planu symbolem KP, istniejące ulice: Jatki, Więzienną, Psie Budy i Sukiennice oraz projektowane historyczne “Przejście Pokutnicze”, wyznaczone liniami wewnętrznego podziału, przejściami pieszymi wewnątrz bloków urbanistycznych, oznaczonych odpowiednio symbolami: 3UC, 5M•UC, 6UC•M•Zo, 12UA•UC, 17M•UC•Zo, oraz 20M•UC•Zo.

4. Na przejściach, o których mowa w ust. 3 dopuszcza się ruch samochodowy zapewniający dojazd do poszczególnych obiektów wyłącznie ich użytkownikom, pojazdom specjalnym oraz dostawczym w określonych godzinach.

5. Ustala się ulicę Szewską, oznaczoną na rysunku planu symbolem KP KT14, ulicą o dominującym ruchu pieszym z dopuszczeniem ruchu tramwajowego.

6. Dla ulicy, o której mowa w ust. 5 wyznacza się zmienną szerokość w liniach rozgraniczających od 10 do 20 m oraz podaje się następujące zasady kształtowania:

1) ulica jednoprzestrzenna z możliwością wbudowania torowiska tramwajowego w zależności od potrzeb obsługi obszaru komunikacją zbiorową,

2) lokalizacja przystanków tramwajowych w miejscach ściśle powiązanych z głównymi ciągami pieszymi prowadzącymi do Rynku, z wyłączeniem odcinka fasady kościoła p.w. Św. Marii Magdaleny,

3) dopuszcza się ruch samochodowy ogólnodostępny na odcinkach ul. Szewskiej wynikający z przyjętej organizacji ruchu w obszarze Starego Miasta.

7. Ustala się docelowo istniejące ulice, oznaczone na rysunku planu odpowiednio symbolami: Św. Mikołaja KP/D15 – na odcinku od ul. Rzeźniczej do ul. Kiełbaśniczej; Kiełbaśniczą KP/D16 – na odcinku od ul. Św. Mikołaja do ul. Św. Elżbiety; Kuźniczą KP/D17 – na odcinku od ul. Wita Stwosza do ul. Kotlarskiej; Wita Stwosza KP/D18 – na odcinku od ul. Kuźniczej do ul. Łaciarskiej; Ofiar Oświęcimskich KP/D19 – na odcinku od ul. Gepperta do ul. Świdnickiej ulicami o dominującym ruchu pieszym.

8. Na ulicach, o których mowa w ust. 7 dopuszcza się ruch samochodowy ogólnodostępny do czasu spełnienia określonych warunków:

1) dla ul. Kuźniczej KP/D17 na odcinku od ul. Wita Stwosza do ul. Kotlarskiej i ul. Wita Stwosza KP/D18 na odcinku od ul. Kuźniczej do ul. Łaciarskiej – odtworzenie historycznego przebiegu ul. Łaciarskiej na odcinku od ul. Wita Stwosza do ul. Kotlarskiej,

2) dla ul. Ofiar Oświęcimskich KP/D19 na odcinku od ul. Gepperta do ul. Świdnickiej – realizacja parkingów podziemnych jednokondygnacyjnych w bloku urbanistycznym oznaczonym na rysunku planu symbolem 20M•UC•Zo,

3) dla ul. Św. Mikołaja KP/D 15 na odcinku od ul. Rzeźniczej do ul. Kiełbaśniczej oraz ul. Kiełbaśniczej KP/D16 na odcinku od ul. Św. Mikołaja do ul. Św. Elżbiety – zapewnienie dojazdu do hoteli oraz garaży i parkingów podziemnych bez konieczności stosowania znaków zakazu wjazdu.

9. Na ulicach, o których mowa w ust. 7 dopuszcza się ruch samochodowy zapewniający dojazd do poszczególnych obiektów użytkownikom, w tym do hoteli, garaży i parkingów podziemnych, pojazdom specjalnym oraz dostawczym w określonych godzinach.

10. Ustala się klasę dojazdową dla ulic oznaczonych na rysunku planu odpowiednio symbolami: Gepperta KD20; Szajnochy KD21; Ruskiej KD22 – na odcinku od ul. Kiełbaśniczej do ul. Kazimierza Wielkiego; Rzeźniczej KD23 – na odcinku od ul. Ruskiej do ul. Św. Mikołaja; Św. Mikołaja KD24 – na odcinku od ul. Kazimierza Wielkiego do ul. Rzeźniczej oraz ciągu ulic KD25: Kiełbaśniczej – na odcinku od ul. Łaziennej do ul. Św. Elżbiety, Św. Elżbiety i Odrzańskiej – na odcinku od ul. Św. Elżbiety do ul. Kotlarskiej.

11. Dla ulic, o których mowa w ust. 10:

1) ustala się ruch samochodowy ogólnodostępny,

2) ustala się likwidację zatoki postojowej wzdłuż ul. Św. Elżbiety oznaczonej na rysunku planu symbolem KD25.

12. Ustala się klasę dojazdową dla ul. Ofiar Oświęcimskich – na odcinku od ul. Szewskiej do ul. Łaciarskiej i dla części ul. Szewskiej – na odcinku od ul. Kazimierza Wielkiego do ul. Ofiar Oświęcimskich oznaczonych na rysunku planu symbolem KD26.

13. Dla ulicy, o której mowa w ust. 12, wyznacza się zmienną szerokość w liniach rozgraniczających od 8 do 11 m oraz funkcję głównego dojazdu do istniejącego obiektu wielofunkcyjnego oznaczonego na rysunku planu symbolem 24KS•UC.

14. Ustala się klasę lokalną dla ul. Łaciarskiej oznaczonej na rysunku planu symbolem KL27.

15. Dla ulicy, o której mowa w ust. 14, wyznacza się zmienną szerokość w liniach rozgraniczających od 10 do 12 m oraz podaje się następujące ustalenia:

1) funkcja ulicy – jedna z głównych osi obsługującego układu komunikacyjnego w obszarze “Zespołu Historycznego Centrum”,

2) wymóg odtworzenia historycznego przebiegu ulicy na odcinku od ul. Wita Stwosza do ul. Kotlarskiej; odtworzenie ulicy wymaga wycięcia segmentów zabudowy wzdłuż ul. Wita Stwosza i Kotlarskiej,

3) ustala się lokalizację postoju taksówek wzdłuż ulicy w rejonie skrzyżowania z ul. Wita Stwosza.

16. W obszarze objętym planem, na ulicach dojazdowych i lokalnej, o których mowa w ust. 7, 10, 12 i 14 oraz na ul. Szewskiej, o której mowa w ust. 5, ustala się obowiązek stosowania zasad ruchu uspokojonego.

§ 13

Ruch Rowerowy

Ustala się zakaz ruchu rowerowego dla placów, o których mowa w § 11 ust. 1 i 6 oraz dla ulicy, o której mowa w § 12 ust. 5 w przypadku wprowadzenia torowiska tramwajowego jako elementu zagospodarowania ulicy.

§ 14

Parkowanie

1. W obszarze objętym planem dopuszcza się lokalizację parkingów wydzielonych z sieci ulicznej wyłącznie jako podziemnych jednokondygnacyjnych lub wbudowanych; zakaz lokalizowania parkingów terenowych w tym również we wnętrzach bloków urbanistycznych.

2. Dla placów i ulic pieszych, o których mowa w § 11 ust. 1 i 3 oraz w § 12 ust. 1 i 3 z zastrzeżeniem ust. 8 wprowadza się zakaz parkowania przyulicznego.

3. W obrębie Placu Solnego oznaczonego na rysunku planu symbolem KP2, o którym mowa w §11 ust. 3, dopuszcza się utrzymanie istniejących miejsc postojowych i postoju taksówek oraz urządzenie parkingu dla rowerów.

4. W blokach zabudowy oznaczonych na rysunku planu symbolami: 1UC, 5MUC, 6UC, 8M•UC•Zo, 9UC, 13UC, 17M•UC•Zo, 20M•UC•Zo, 22M•UC•Zo oraz 23UC ustala się lokalizację parkingów lub garaży podziemnych jednokondygnacyjnych dla mieszkańców i użytkowników poszczególnych bloków urbanistycznych.

5. Dla parkingów i garaży podziemnych, o których mowa w ust. 4, ustala się dojazd od odpowiednich ulic dojazdowych i lokalnych, przyległych do bloków urbanistycznych, względnie od ulic pieszych w miejscach orientacyjnie wyznaczonych na rysunku planu.

6. Ustala się w bloku urbanistycznym ograniczonym ulicami: Szewską, Ofiar Oświęcimskich i Łaciarską, oznaczonym na rysunku planu symbolem 24UC•KS lokalizację obiektu wielofunkcyjnego.

7. Dla obiektu, o którym mowa w ust. 6, ustala się następujące uwarunkowania:

1) funkcja obiektu – istniejący parking wielopoziomowy z towarzyszącymi usługami,

2) obsługa parkingu od ul. Łaciarskiej KL 27.

§ 15

Ustalenia ogólne dla ulic, placów i zaułków

1. Ustala się następujący nakaz:

1) wyznaczone na rysunku planu linie rozgraniczające ulic, placów i zaułków są jednocześnie liniami rozgraniczającymi poszczególnych bloków urbanistycznych,

2) wyznaczone linie rozgraniczające ulic, placów i zaułków, o których mowa w pkt 1) pokrywają się z obowiązującymi historycznymi liniami zabudowy.

2. Ustala się na wszystkich ulicach, placach, zaułkach, pasażach, dziedzińcach i przejściach bramowych stosowanie nawierzchni z kostki i płyt kamiennych:

1) sposób ułożenia posadzki placów, zaułków, pasaży, dziedzińców i przejść bramowych w nawiązaniu do istniejącego graficznego układu,

2) wskazane zaakcentowanie w posadzce ulic historycznych bram i wejść do zabytkowego zespołu kompozycyjnego oznaczonych na rysunku planu,

3) wskazane zaakcentowanie w posadzce chodników wejść do usługowych pasaży i dziedzińców.