R o z d z i a ł 2

Gmina

§ 3

Gmina położona jest w powiecie zgorzeleckim w województwie dolnośląskim i obejmuje obszar w granicach określonych na mapie stanowiącej załącznik nr 1 do Statutu.

§ 4

Siedzibą organów Gminy jest miasto Zgorzelec.

§ 5

1. Insygniami samorządowymi Gminy są:

1) herb ustanowiony w 1960 r.;

2) sztandar ustanowiony uchwałą nr XIII/56/86 Miejskiej Rady Narodowej w Zgorzelcu z dnia 9 maja 1986 r. w sprawie ustanowienia sztandaru miasta Zgorzelec;

3) flaga ustanowiona uchwałą nr XXIII/95/87 Miejskiej Rady Narodowej w Zgorzelcu z dnia 22 września 1987 r. w sprawie ustanowienia barw miasta;

4) łańcuch Przewodniczącego ustanowiony uchwałą nr 210/96 Rady Miejskiej w Zgorzelcu z dnia 30 kwietnia 1996 r. w sprawie uchwalenia Statutu Miasta Zgorzelca.

2. Insygnia Gminy podlegają ochronie prawnej.

3. Wzory i opisy insygniów Gminy zawiera załącznik nr 2 do Statutu.

4. Zasady używania insygniów Gminy określa załącznik nr 3 do Statutu.

§ 6

1. Dla osób szczególnie zasłużonych dla Gminy nadaje się:

1) “Honorowe Obywatelstwo Miasta Zgorzelec”;

2) “Medal Miasta Zgorzelec”.

2. Zasady nadawania tytułu i medalu oraz prowadzenia niezbędnej dokumentacji w tym zakresie określają odrębne uchwały Rady.

§ 7

1. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej należy do zadań własnych Gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy określone w art. 7 ust. 1 ustawy gminnej.

2. Gmina wykonuje zadania własne i zlecone na mocy ustaw oraz porozumień zawartych z organami administracji rządowej i jednostkami samorządu terytorialnego.

§ 8

1. Zakres działania Gminy określają:

1) ustawy i akty wydawane na podstawie oraz w granicach upoważnień ustawowych;

2) porozumienia zawarte z innymi jednostkami samorządu terytorialnego i organami administracji rządowej;

3) uchwały Rady.

§ 9

Gmina wykonuje swoje zadania przez:

1) działalność swoich organów i jednostek pomocniczych;

2) działalność jednostek organizacyjnych gminy;

3) współdziałanie z jednostkami samorządu terytorialnego;

4) działalność innych osób fizycznych i prawnych, krajowych i zagranicznych, na podstawie zawartych umów i porozumień.

R o z d z i a ł 3

Zasady tworzenia jednostek pomocniczych Gminy

§ 10

1. Gmina tworzy dzielnice jako jednostki pomocnicze Gminy.

2. Przy tworzeniu dzielnic uwzględnia się przede wszystkim naturalne uwarunkowania przestrzenne oraz istniejące więzy między mieszkańcami.

3. Organizację i zakres działania jednostki pomocniczej określa Rada odrębnym Statutem.

§ 11

1. O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej, a także zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:

1) inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia dzielnic mogą być:

a) mieszkańcy, w imieniu, których występuje “grupa inicjatywna” składająca się z co najmniej 50 osób,

b) organy Gminy;

2) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie musi być poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą;

3) projekt granic dzielnic sporządza Burmistrz w uzgodnieniu z inicjatorami.

§ 12

Uchwały, o jakich mowa w § 11 ust. 1 powinny określać w szczególności:

1) obszar;

2) granice;

3) siedzibę władz;

4) nazwę dzielnicy.

§ 13

1. Przewodniczący zarządu dzielnicy, może uczestniczyć bez prawa głosowania w pracach Rady, a w szczególności brać udział w sesjach Rady i jej komisji.

2. Przewodniczącemu zarządu dzielnicy przysługuje dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowej na zasadach ustalonych odrębną uchwałą Rady.

§ 14

1. Dzielnice prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy.

2. Dzielnice gospodarują samodzielnie środkami wydzielonymi do ich dyspozycji, przeznaczając te środki na realizację zadań spoczywających na tych jednostkach.

3. Rada uchwala corocznie załącznik do uchwały budżetowej, określający wydatki dzielnic w układzie działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej.

§ 15

1. Nadzór nad działalnością dzielnic sprawuje wyłącznie Rada na zasadach określonych w Statutach tych dzielnic.

2. Kontrolę nad działalnością dzielnicy sprawuje Burmistrz i Komisja Rewizyjna w zakresie czuwania, by mienie dzielnicy nie było narażone na szkodę i uszczerbek.

3. Kontrolę nad działalnością finansową dzielnic sprawuje Skarbnik i przedkłada w tym zakresie informację Burmistrzowi.

§ 16

Burmistrz prowadzi rejestr jednostek pomocniczych gminy.

R o z d z i a ł 4

Rada

§ 17

1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym Gminy.

2. W skład Rady wchodzi 21 radnych wybieranych w wyborach bezpośrednich.

3. Działalność Rady ulega zakończeniu z końcem kadencji na jaką została wybrana.

§ 18

1. Kompetencje Rady określają ustawy oraz Statut.

2. Do wyłącznej właściwości Rady należą zadania określone w ustawie gminnej oraz zadania wynikające z innych ustaw zastrzeżonych do kompetencji Rady.

3. Rada nie może przekazywać swoich wyłącznych kompetencji żadnemu innemu organowi.

§ 19

1. Rada działa na sesjach oraz przez swoje komisje.

2. Rada rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie gminnej oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.

3. Treścią uchwały mogą być:

1) rozstrzygnięcia ,

2) opinie,

3) deklaracje,

4) oświadczenia,

5) apele.

4. Rada działa zgodnie z uchwalonym rocznym planem pracy.

§ 20

Wewnętrznymi organami Rady są:

1) komisje;

2) Przewodniczący.

R o z d z i a ł 5

Burmistrz

§ 21

1. Organem wykonawczym Gminy jest Burmistrz.

2. Burmistrz wybierany jest w wyborach powszechnych i bezpośrednich w trybie i na zasadach określonych w odrębnych ustawach.

3. Wygaśnięcie mandatu Burmistrza następuje w przypadkach określonych w przepisach ustawy z dnia 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta.

§ 22

1. Burmistrz współpracuje z Przewodniczącym w zakresie przygotowania sesji oraz posiedzeń komisji.

2. Burmistrz wykonuje uchwały Rady i realizuje zadania Gminy określone w ustawach, porozumieniach zawartych z organami administracji rządowej, porozumieniach gminnych i umowach zawartych z innymi podmiotami.

3. Burmistrz wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu, którego jest kierownikiem oraz przy pomocy kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

4. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu określa Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta nadany w drodze zarządzenia Burmistrza.

§ 23

Do zadań Burmistrza należą sprawy określone w ustawie gminnej i innych ustawach, a w szczególności:

1) kierowanie bieżącymi sprawami Gminy i reprezentowanie Gminy na zewnątrz; Burmistrz jest reprezentantem Gminy w organizacjach publiczno- -prawnych, spółkach, fundacjach, związkach, spółdzielniach i stowarzyszeniach gmin, o ile Rada nie postanowi inaczej;

2) kierowanie pracą Urzędu i wykonywanie uprawnień pracodawcy w rozumieniu Kodeksu pracy w stosunku do pracowników Urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych;

3) podejmowanie czynności w sprawach zwykłego zarządu mieniem Gminy;

4) ogłaszanie przepisów prawa miejscowego, budżetu miasta i sprawozdań z jego wykonania;

5) wydawanie przepisów porządkowych w sprawach niecierpiących zwłoki, przepisy te wymagają zatwierdzenia na najbliższej sesji Rady;

6) wydawanie decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej;

7) opracowywanie i przedstawianie Radzie wszystkich spraw, o których stanowi Rada oraz przygotowywanie projektów uchwał w tych sprawach;

8) wykonywanie uchwał Rady;

9) przedkładanie organom nadzoru uchwał Rady;

10) wykonywanie innych czynności przewidzianych w przepisach szczególnych.

§ 24

Zastępcy Burmistrza wykonują zadania powierzone przez Burmistrza w oparciu o podział kompetencji, zgodnie z udzielonym pełnomocnictwem. Podział zadań pomiędzy Burmistrzem i Zastępcami Burmistrza określa Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta Zgorzelec .

§ 25

Sekretarz Miasta:

1) kieruje Urzędem w zakresie powierzonym przez Burmistrza;

2) prowadzi sprawy Gminy w zakresie ustalonym przez Burmistrza, kierując się wskazówkami i poleceniami Burmistrza.

§ 26

Skarbnik Miasta:

1) zapewnia prawidłową realizację budżetu gminy;

2) nadzoruje i koordynuje wykonywanie zadań finansowych przez jednostki organizacyjne gminy.

§ 27

1. Burmistrz rozstrzyga w formie zarządzeń, decyzji i postanowień wszystkie sprawy należące do jego kompetencji, wynikających z przepisów prawnych wydanych na podstawie i w granicach upoważnień ustawowych, a także określonych w Statucie.

2. Podjęte przez Burmistrza rozstrzygnięcia są jawne z wyłączeniem tych rozstrzygnięć, których ujawnieniu sprzeciwiają się obowiązujące przepisy prawa, a w szczególności przepisy o ochronie informacji niejawnych i o ochronie danych osobowych, o ochronie dóbr osobistych i o udostępnianiu akt dotyczących postępowań prowadzonych w trybie określonym w k.p.a.

§ 28

1. O sposobie wykonania uchwał Rady rozstrzyga Burmistrz, o ile Rada sama nie określiła zasad wykonywania swej uchwały.

2. Określenie przez Burmistrza sposobu wykonania uchwały Rady obejmuje w szczególności:

1) ustalenie terminu wykonania uchwały;

2) określenie środków niezbędnych do wykonania uchwały;

3) wskazanie odpowiedzialnych za realizację uchwał.

R o z d z i a ł 6

Komisje

§ 29

1. Rada powołuje stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy tych komisji.

2. W skład każdej komisji Rady wchodzi co najmniej 3 radnych, a w skład Komisji Rewizyjnej 5 radnych.

3. Rozwiązanie komisji może nastąpić na uzasadniony pisemny wniosek co najmniej 5 radnych.

4. Wniosek może być złożony na sesji lub w okresie między sesjami.

5. W przypadku złożenia wniosku między sesjami Przewodniczący na najbliższej sesji informuje o tym Radę.

6. Rada rozpoznaje sprawę rozwiązania komisji na następnej sesji zwołanej po zapoznaniu Rady z wnioskiem.

7. Przed głosowaniem wniosku o rozwiązanie komisji, Rada wysłuchuje wyjaśnień komisji.

8. Wniosek o rozwiązanie komisji głosowany jest w trybie art. 14 ustawy gminnej z uwzględnieniem ust. 3–7 niniejszego paragrafu.

9. Jeżeli wniosek o odwołanie komisji nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od poprzedniego głosowania z zachowaniem trybu przewidzianego w niniejszym paragrafie.

§ 30

1. Pierwsze posiedzenie komisji zwołuje Przewodniczący.

2. Na pierwszym posiedzeniu komisje wybierają ze swego grona przewodniczącego i wiceprzewodniczącego.

3. Wybranie członków komisji, o których mowa w ust. 2 następuje uchwałą Rady podejmowaną na wniosek właściwej komisji.

§ 31

1. Posiedzenia komisji zwołuje, zgodnie z planem pracy lub na wniosek Przewodniczącego i ustala porządek dzienny, przewodniczący komisji, a w razie jego nieobecności wiceprzewodniczący. W przypadku nieobecności przewodniczącego komisji i wiceprzewodniczącego komisji, Przewodniczący może upoważnić do powyższych czynności członka danej komisji.

2. Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji.

§ 32

1. Komisje podlegają Radzie, przedkładając jej plan pracy oraz sprawozdanie z działalności.

2. Rada może nakazać komisjom dokonanie w planie pracy stosownych zmian.

3. Sprawozdanie z działalności komisje przedstawiają raz w roku.

4. Ocena pracy komisji należy do Rady.

§ 33

Rada Miejska powołuje następujące stałe komisje:

1) Rewizyjną ;

2) ds. Budżetu i Finansów;

3) ds. Komunalnych, Mieszkaniowych i Gospodarki Przestrzennej;

4) ds. Edukacji, Kultury, Młodzieży i Sportu;

5) ds. Rodziny, Zdrowia, Pomocy Społecznej i Ochrony Środowiska;

6) ds. Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego.

§ 34

Do zadań komisji stałych należy:

1) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Przewodniczącego;

2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowywanie projektów uchwał Rady;

3) opiniowanie projektów uchwał w zakresie kompetencji komisji.

§ 35

Poza zakresem działań, o którym mowa w § 34, do właściwości działania komisji stałych Rady należą w szczególności sprawy:

1) Komisja Rewizyjna:

a) opiniowanie wykonania budżetu gminy,

b) wnioskowanie do Rady w sprawie udzielenia bądź nieudzielenia absolutorium Burmistrzowi,

c) badanie i ocena na zlecenie Rady materiałów z kontroli Burmistrza lub jednostek organizacyjnych gminy dokonywanych przez inne podmioty kontroli,

d) wnioskowanie do Rady o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, NIK lub inne organy kontroli,

e) badanie skarg na działalność Burmistrza oraz kierowników jednostek organizacyjnych gminy poprzez prowadzenie czynności sprawdzających ograniczających się do zbadania zasadności zarzutów przedstawionych w skardze i przygotowanie stanowiska Radzie,

f) inne zadania zlecone przez Radę w zakresie kontroli;

2) Komisja ds. Budżetu i Finansów, której przedmiotem działania objęte są m.in. sprawy:

a) budżetu miasta,

b) strategii rozwoju miasta i programów gospodarczych,

c) podatków i opłat;

3) Komisja ds. Komunalnych, Mieszkaniowych i Gospodarki Przestrzennej, której przedmiotem działania objęte są m.in. sprawy:

a) miejscowego planu zagospodarowania i ładu przestrzennego,

b) gminnego budownictwa mieszkaniowego, sprawy gospodarki mieszkaniowej w mieście,

c) gospodarki komunalnej, w tym: zieleni miejskiej, placów zabaw dla dzieci, zagospodarowanie podwórek itp.,

d) gospodarki rolnej i leśnej,

e) gospodarki wodnej,

f) nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników, obelisków, tablic pamiątkowych;

4) Komisja ds. Edukacji, Kultury, Młodzieży i Sportu, której przedmiotem działania objęte są m.in. sprawy:

a) edukacji i wychowania,

b) kultury i bibliotek,

c) kultury fizycznej i urządzeń sportowych,

d) terenów rekreacyjnych, wypoczynku dzieci,

e) współpracy z miastami partnerskimi w zakresie działania Komisji;

5) Komisja ds. Rodziny, Zdrowia, Pomocy Społecznej i Ochrony Środowiska, której przedmiotem działania objęte są m.in. sprawy:

a) ochrony zdrowia, pomocy społecznej, uzależnień i zjawisk patologicznych,

b) prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży,

c) ochrony środowiska, działania proekologiczne;

6) Komisja ds. Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego, której przedmiotem działania objęte są m.in. sprawy:

a) porządku i bezpieczeństwa publicznego,

b) organizacji ruchu drogowego,

c) utrzymania czystości i estetyki w mieście.

§ 36

1. Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.

2. Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami rad gmin i powiatów zwłaszcza sąsiadujących, a ponadto z innymi podmiotami, jeśli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności.

3. Komisja może ze swego składu powołać podkomisję w celu rozpatrzenia określonej sprawy należącej do kompetencji komisji, a z okoliczności wynika, że komisja opóźni się z wykonaniem swoich czynności.

§ 37

1. Przewodniczący komisji kieruje jej pracami, a w szczególności:

1) ustala terminy i porządek posiedzeń;

2) zapewnia przygotowanie i dostarczenie członkom komisji niezbędnych materiałów;

3) zwołuje posiedzenia komisji;

4) kieruje obradami komisji.

2. Przewodniczący komisji może zaprosić na posiedzenie osoby, których obecność jest uzasadniona ze względu na przedmiot rozpatrywanej sprawy.

§ 38

Komisja obraduje w obecności co najmniej połowy swego składu.

§ 39

Komisja podejmuje rozstrzygnięcia w formie opinii i wniosków w obecności co najmniej połowy jej składu, w głosowaniu jawnym.

§ 40

1. Z posiedzenia komisji sporządza się protokół.

2. Protokół obejmuje zapis przebiegu posiedzenia, teksty przyjętych wniosków, sprawozdań, teksty zgłoszonych poprawek do wniosków, teksty przedłożonych odpowiedzi, informacji i innych materiałów. Członek komisji może zgłosić poprawki do protokołu. O ich przyjęciu lub odrzuceniu decyduje komisja. Protokół podpisuje przewodniczący prowadzący posiedzenie i protokolant.

R o z d z i a ł 7

Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej

§ 41

1. Komisja Rewizyjna jest stałą komisją powoływaną w celu kontrolowania działalności Burmistrza oraz jednostek organizacyjnych i pomocniczych Gminy.

2. Celem działań kontrolnych jest dostarczanie Radzie informacji niezbędnych dla oceny działalności Burmistrza i jednostek organizacyjnych Gminy, zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności kontrolowanych jednostek oraz pomoc w usuwaniu tych zjawisk.

3. Komisja bada i ocenia na polecenie Rady materiały z kontroli działalności Burmistrza i jednostek organizacyjnych Gminy dokonywanych przez inne podmioty. Powyższe dotyczy także materiałów z kontroli zewnętrznych.

4. Komisja wydaje opinie w przypadkach i na zasadach określonych w ustawach i niniejszym Statucie.

§ 42

1. Komisja składa się z przewodniczącego, wiceprzewodniczącego oraz pozostałych członków komisji w liczbie łącznie 5 osób, w tym przedstawicieli wszystkich klubów, wybieranych spośród radnych, uchwałą Rady podejmowaną w trybie art. 14 ustawy gminnej.

2. Przy rozwiązaniu komisji mają zastosowanie przepisy § 29 ust. 3–9 Statutu.

§ 43

Przewodniczący komisji organizuje prace komisji i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności przewodniczącego komisji lub niemożności działania, jego zadania wykonuje wiceprzewodniczący komisji.

§ 44

1. Członkowie komisji podlegają wyłączeniu od udziału w pracach komisji w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.

2. W sprawie wyłączenia poszczególnych członków decyduje pisemnie przewodniczący komisji.

3. O wyłączeniu przewodniczącego komisji decyduje Rada.

4. Wyłączony członek komisji może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady w terminie 7 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.

§ 45

1. Komisja kontroluje działalność Burmistrza i jednostek organizacyjnych Gminy pod względem:

1) gospodarności;

2) rzetelności;

3) celowości;

4) zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym i terminowością.

2. Komisja bada w szczególności gospodarkę finansową, w tym wykonanie budżetu.

§ 46

Komisja wykonuje inne zadania kontrolne wyłącznie i tylko na zlecenie Rady w zakresie i formach wskazanych w uchwałach Rady.

§ 47

Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

1) kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu;

2) problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienia z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki jego fragment;

3) sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku działalności jednostki.

§ 48

1. Komisja przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w planie pracy komisji, zatwierdzonym przez Radę.

2. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej, nieobjętej zatwierdzonym planem pracy komisji.

3. Komisja może przeprowadzić kontrole problemowe i sprawdzające zlecone przez Radę.

§ 49

1. Kontrola kompleksowa winna być wykonana w czasie pozwalającym na rzetelne i pełne jej przeprowadzenie nie dłużej niż 2 miesiące.

2. Kontrola problemowa i sprawdzająca powinna trwać nie dłużej niż 20 dni.

3. W przypadku zaistnienia okoliczności uniemożliwiających dotrzymanie terminów wykonania kontroli, przewodniczący komisji występuje pisemnie do Przewodniczącego o przedłużenie terminu jej wykonania. W wystąpieniu pisemnym winna znajdować się przewidywana data zakończenia kontroli.

§ 50

1. Komisja nie prowadzi kontroli wstępnej.

2. Rada może nakazać komisji nie rozpoczynać kontroli, a także przerwać kontrolę prowadzoną przez komisję. Powyższe dotyczy także wykonywania poszczególnych czynności kontrolnych.

3. Rada może nakazać rozszerzenie lub ograniczenie zakresu i przedmiotu kontroli.

4. Uchwały Rady, o których mowa w ust. 3, wykonywane są niezwłocznie.

5. Komisja jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych, jak i kontroli problemowych oraz sprawdzających.

§ 51

1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów określonych w § 45 ust. 1.

2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.

3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.

§ 52

1. Kontroli kompleksowych dokonują w imieniu komisji zespoły kontrolne składające się co najmniej z dwóch członków komisji.

2. Przewodniczący komisji wyznacza na piśmie kierownika zespołu kontrolnego, który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.

3. Kontrole przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby (osobę) wydelegowane do przeprowadzenia kontroli.

4. Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o których mowa w ust. 3.

§ 53

1. W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym pisemnie Burmistrza, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.

2. Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Burmistrza, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym pisemnie Przewodniczącego.

§ 54

1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia kontroli.

2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwienia kontrolującym wstępu do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.

3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.

4. Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu, obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych niż określone w ust. 3.

5. Zasady udostępniania wiadomości stanowiących tajemnicę państwową lub służbową regulują powszechnie obowiązujące przepisy prawa.

6. Obowiązki przypisane niniejszym Statutem kierownikowi kontrolowanego podmiotu, mogą być wykonywane za pośrednictwem podległych mu pracowników.

7. Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości, w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.

§ 55

Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli w terminie 7 dni od daty jej zakończenia – protokół pokontrolny obejmujący:

1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu;

2) imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących);

3) datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych;

4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą;

5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego pod- miotu;

6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzone nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole;

7) datę i miejsce podpisania protokołu;

8) podpisy kontrolującego (kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyny odmowy;

9) protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

§ 56

1. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu lub poszczególnych członków zespołu kontrolującego, osoby te są obowiązane do złożenia – w terminie 3 dni od daty odmowy – pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.

2. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1, składa się na ręce przewodniczącego komisji. Jeżeli podpisania protokołu odmówił przewodniczący komisji, składa on – na zasadach wyżej podanych – wyjaśnienia na ręce Przewodniczącego.

§ 57

1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.

2. Uwagi, o których mowa w ust. 1, składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu, protokołu pokontrolnego do podpisania.

§ 58

Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach, które – w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu – otrzymują: Przewodniczący, przewodniczący komisji i kierownik kontrolowanego podmiotu.

§ 59

Komisja wydaje także opinie w sprawach określonych w uchwałach Rady.

§ 60

1. Komisja przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku.

2. Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej:

1) terminy odbywania posiedzeń,

2) terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.

§ 61

1. Komisja składa Radzie w – termie do dnia 31 stycznia każdego roku – roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.

2. Sprawozdanie powinno zawierać:

1) liczbę, przedmiot, miejsce, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli;

2) wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli;

3) wykaz wniosków podjętych przez komisję;

4) wykaz wyłączeń, o których mowa w § 44 Statutu;

5) wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi wnioskami wynikającymi z tych kontroli.

3. Poza przypadkiem określonym w ust. 1, komisja składa sprawozdanie ze swojej działalności po podjęciu stosownej uchwały Rady, określającej przedmiot i termin złożenia sprawozdania.

§ 62

1. Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego komisji zgodnie z planem pracy komisji oraz w miarę potrzeb.

2. Przewodniczący komisji może zwołać posiedzenia komisji, które nie są objęte planem tematycznym pracy komisji.

3. Posiedzenia, o jakich mowa w ust. 2, mogą być zwoływane z własnej inicjatywy przewodniczącego komisji, a także na pisemny wniosek Przewodniczącego.

4. Przewodniczący oraz osoby składające wniosek w sprawie zwołania posiedzenia komisji obowią- zane są wskazać we wniosku przyczynę jego złożenia.

5. Przewodniczący komisji może zaprosić na posiedzenie komisji:

1) radnych niebędących członkami komisji;

2) osoby powołane na wniosek komisji w charakterze biegłych, ekspertów, Burmistrza, jego zastępców, pracowników Urzędu oraz inne osoby niezbędne dla wyjaśnienia sprawy.

6. Z posiedzeń komisji należy sporządzić protokół, który winien być podpisany przez przewodniczącego komisji oraz protokolanta.

§ 63

Opinie i wnioski zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji w głosowaniu jawnym.

§ 64

1. Komisja może korzystać z porad i opinii, i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem działania komisji.

2. W przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków komunalnych, przewodniczący komisji przedstawia sprawę Przewodniczącemu.

§ 65

1. Komisja może na zlecenie Rady lub też po powzięciu stosownych wniosków przez wszystkie zainteresowane komisje współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej.

2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej.

3. Przewodniczący zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz uniknięcia zbędnych kontroli.

§ 66

1. Komisja może występować do organów Gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub przez inne organy kontroli.

2. Wystąpienia o których mowa mają formę pisemną.

3. Komisja, w przypadku stwierdzenia istotnych i ważnych dla gminy rażących uchybień noszących znamiona przestępstwa, niezwłocznie przekazuje sprawę Przewodniczącemu, który powiadamia właściwe organy.

R o z d z i a ł 8

Przewodniczący

§ 67

1. Przewodniczącego i trzech Wiceprzewodniczących wybiera się spośród radnych na pierwszej sesji nowej kadencji w trybie określonym w ustawie gminnej.

2. Przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio w przypadku zwołania pierwszej sesji po wyborach przedterminowych.

3. Prawo zgłaszania kandydatów na funkcję Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących przysługuje każdemu radnemu. Przeprowadza się odrębne głosowanie na każdą funkcję.

4. Odwołanie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących następuje w trybie określonym w ustawie gminnej z uwzględnieniem ust. 4, 5, 6 i 7 niniejszego paragrafu.

5. Wniosek o odwołanie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących może być złożony bezpośrednio na sesji lub w okresie między sesjami.

6. W przypadku złożenia wniosku między sesjami Przewodniczący informuje o tym Radę na najbliższej sesji.

7. Głosowanie w sprawie odwołania Rada przeprowadza na następnej sesji zwołanej po zapoznaniu Rady z wnioskiem.

8. Jeżeli wniosek o odwołanie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek o odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od poprzedniego głosowania na zasadach określonych w niniejszym paragrafie.

§ 68

1. Zadaniem Przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy Rady oraz prowadzenie jej obrad, w tym w szczególności:

1) zwoływanie sesji Rady i przewodniczenie obradom oraz czuwanie nad sprawnym jej przebiegiem;

2) przygotowaniem sesji zgodnie z przyjętym planem pracy Rady:

a) przygotowaniem porządku sesji ,

b) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przedstawianie Radzie wniosków w sprawie inicjatywy uchwałodawczej, zgłoszonych przez inne uprawnione podmioty,

c) zarządzania przeprowadzania głosowań nad projektami uchwał,

d) podpisywanie uchwał Rady;

3) reprezentowanie Rady na zewnątrz w zakresie:

a) składania oświadczeń, które były przedmiotem obrad Rady,

b) przyjmowania i wysyłania delegacji Rady wraz z określeniem ich składu osobowego;

4) przekazywanie spraw komisjom i innym zespołom w zakresie ich właściwości celem opracowania lub zaopiniowania oraz:

a) udzielania pomocy komisjom w wykonywaniu ich zadań,

b) zapewnienie powiązania planów pracy komisji z planami pracy Rady;

5) przesyłanie do Regionalnej Izby Obrachunkowej wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium;

6) przekazywanie w imieniu Rady, Burmistrzowi spraw do opracowania lub załatwienia;

7) dokonywania czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec Burmistrza, w zakresie określonym odrębną uchwałą Rady;

8) czuwania nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich man- datu;

9) wydawanie radnym odpowiednich dokumentów, potwierdzających ich udział w pracach Rady.

R o z d z i a ł 9

Kluby radnych

§ 69

1. W celu usprawnienia swojej pracy radni mogą tworzyć kluby.

2. Przynależność radnych do klubów jest dobrowolna.

3. Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej 3 radnych.

4. Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu.

5. W zgłoszeniu podaje się:

1) nazwę klubu;

2) listę członków;

3) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.

§ 70

Przewodniczący prowadzi rejestr klubów.

§ 71

1. Kluby działają przez okres kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubu.

2. Przewodniczący klubów są zobowiązani niezwłocznie informować Przewodniczącego o każdej zmianie w składzie klubu.

3. Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwały ich członków.

4. W przypadku wystąpienia członków z klubu lub zmiany przynależności klubowej powodujących zmniejszenie liczby członków klubu poniżej wymaganej, klub ulega wykreśleniu z rejestru.

5. Przewodniczący informuje Radę o rozwiązaniu klubu na najbliższej sesji po dokonaniu wykreślenia klubu z rejestru.

§ 72

1. Kluby działają tylko w ramach Rady.

2. Prace klubów organizują przewodniczący klubów wybierani przez członków klubów.

§ 73

Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.

§ 74

1. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie kompetencji Rady.

2. Kluby mogą przedstawiać swoje stawisko na sesji wyłącznie przez swoich przedstawicieli.

R o z d z i a ł 10

Radny

§ 75

1. Radny wykonuje swoje obowiązki przez czynny udział w sesjach Rady i pracach jej organów wewnętrznych, a także udział w innych instytucjach samorządowych do których został wybrany lub desygnowany.

2. Aktywność radnych może polegać również na zasięganiu opinii w sprawach rozstrzyganych przez organy samorządu, na udziale w przygotowywaniu materiałów i projektów uchwał, formułowaniu własnych opinii i wniosków, występowaniu z interwencjami w sprawach mieszkańców.

3. Radni pełnią dyżury w siedzibie Rady, w czasie których przyjmują zainteresowanych mieszkańców Gminy w sprawach dotyczących Gminy i jej mieszkańców.

4. Harmonogram dyżurów, o których mowa w ust. 3 ustala Przewodniczący.

§ 76

1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności

2. W przypadkach spóźnienia się radnego na sesję lub posiedzenie komisji bądź jej wcześniejszego opuszczenia, radny obowiązany jest złożyć Przewodniczącemu obrad usprawiedliwienie. Fakt ten należy odnotować w protokole obrad.

3. Radny zobowiązany jest powiadomić Przewodniczącego o planowanej nieobecności na posiedzeniu.

§ 77

1. W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy, Rada może powołać komisję doraźną do szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.

2. Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie Przewodniczącemu.

3. Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada powinna umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.

§ 78

Podstawą do udzielenia radnemu przez pracodawcę czasowego zwolnienia od pracy zawodowej w trybie art. 25 ust. 3 ustawy gminnej jest zawiadomienie, zaproszenie lub upoważnienie do wykonywania danych prac, zawierające określenie terminu i charakteru zajęć, podpisane przez Przewodniczącego.

§ 79

Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Rady we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich mandatu.

R o z d z i a ł 11

Sesje Rady

§ 80

Rada obraduje na sesjach zwoływanych:

1) zgodnie z planem pracy Rady;

2) poza planem pracy Rady;

3) w trybie art. 20 ust. 3 ustawy gminnej.

§ 81

1. Sesję przygotowuje i zwołuje Przewodniczący.

2. Przygotowanie sesji obejmuje:

1) ustalenie porządku obrad;

2) ustalenie czasu i miejsca obrad;

3) zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów projektowanego porządku obrad.

3. O terminie, miejscu porządku obrad sesyjnych zwołanych zgodnie z planem pracy powiadamia się radnych pisemnie najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad.

4. W zawiadomieniu o sesji należy:

1) podać miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji;

2) przedstawić porządek obrad;

3) podać podstawę prawną zwolnienia radnego od pracy zawodowej;

4) bezwzględnie dołączyć projekty uchwał i inne niezbędne materiały związane z porządkiem obrad.

5. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady podaje się do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

§ 82

Przed każdą sesją Przewodniczący ustala listę osób zaproszonych na sesję.

§ 83

1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu jednakże na wniosek przewodniczącego obrad bądź radnego, Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.

2. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 Rada może postanowić w szczególności: ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.

3. Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole.

4. Rada może rozpocząć i prowadzić obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu Rady.

§ 84

Sesję otwiera, prowadzi, przerywa i zamyka przewodniczący obrad, którym jest Przewodniczący, albo wskazany przez niego Wiceprzewodniczący.

§ 85

1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego obrad formuły “Otwieram .......... sesję Rady Miasta Zgorzelec”.

2. Po otwarciu sesji przewodniczący obrad stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad, w przypadku braku kworum zamyka obrady, wyznaczając nowy termin sesji.

§ 86

1. Po stwierdzeniu prawomocności przewodniczący obrad zwraca się z pytaniem o wnioski w sprawie zmiany porządku obrad.

2. Z wnioskiem o zmianę porządku obrad może wystąpić każdy radny, Burmistrz a w razie jego nieobecności upoważniony przez niego zastępca.

3. Przewodniczący poddaje pod głosowanie wnioski w sprawie zmiany porządku obrad w trybie art. 20 ust. 1a ustawy gminnej.

4. W przypadku zwołania sesji w trybie art. 20 ust. 3 ustawy gminnej przewodniczący obrad poddaje wniosek o zmianę porządku obrad wówczas gdy wnioskodawca o zwołanie sesji wyraził na to zgodę.

§ 87

Porządek obrad sesji zwołanej w trybie art. 20 ust. 1 ustawy gminnej obejmuje w szczególności:

1) przyjęcie protokołu obrad poprzedniej sesji;

2) sprawozdanie Burmistrza z działalności w okresie między sesjami oraz informację z wykonania uchwał Rady;

3) rozpatrzenie projektów uchwał i podjęcie uchwał lub zajęcie stanowiska;

4) interpelacje, zapytania i wnioski radnych;

5) sprawy różne.

§ 88

Informację, o której mowa w § 87 pkt 2, składa Burmistrz lub wyznaczony przez niego zastępca.

§ 89

1. Przewodniczący obrad prowadzi sesję według porządku otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.

2. Przewodniczący obrad udziela głosu według kolejności zgłoszeń radnych, w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.

3. Przewodniczący obrad może udzielić głosu osobie zaproszonej.

4. Radny może swoje prawo do zabrania głosu w przedmiotowej sprawie przekazać jednej osobie spoza Rady z uwzględnieniem ograniczeń zawartych w ust. 6 pod warunkiem, że uzyska na to zgodę Rady .

5. Przedmiotem wystąpień radnego na sesji mogą być tylko sprawy objęte porządkiem obrad, w trakcie dyskusji w danym temacie radny może zabrać głos tylko raz. Wystąpienie radnego nie może przekroczyć 5 minut.

6. Radny zabierając głos powinien koncentrować się na istocie sprawy, unikać dygresji i zbędnych komentarzy.

7. Po zabraniu głosu, radny w tym samym punkcie obrad, ma prawo do jednej repliki oraz gdy okoliczności repliki będą tego wymagały, do sprostowania własnej wypowiedzi. Czas repliki nie powinien przekraczać 3 minut, a sprostowania 1 minuty.

8. Radnemu oraz osobom wymienionym w ust. 3 i 4 nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia przewodniczącego obrad.

§ 90

Na wniosek radnego przewodniczący obrad przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz niewygłoszone w toku obrad, informując o tym niezwłocznie Radę.

§ 91

1. Przewodniczący obrad może udzielić głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej w szczególności:

1) stwierdzenia kworum;

2) zmiany porządku obrad;

3) zamknięcia listy mówców lub kandydatów;

4) ograniczenia czasu ilości wystąpień dyskutantów;

5) zarządzenia przerwy;

6) w sprawie przestrzegania regulaminu obrad;

7) odesłania projektu uchwały do Komisji;

8) sprawdzenia listy obecności.

2. Wnioski formalne przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie, o ile pojawią się dwa przeciwstawne z wyłączeniem ust. 1 pkt 1.

§ 92

Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego, chyba że ten będąc zawiadomiony nie przybędzie na sesję.

§ 93

1. Przewodniczący obrad udziela głosu poza kolejnością Burmistrzowi ilekroć tego zażąda.

2. Po wyczerpaniu listy mówców, przewodniczący obrad zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej Komisji lub Burmistrzowi ustosunkowanie się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.

3. Po zamknięciu dyskusji przewodniczący obrad rozpoczyna procedurę głosowania.

§ 94

1. Przewodniczący obrad czuwa nad sprawnym ich przebiegiem, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.

2. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego zakłóca porządek obrad, lub powagę sesji przewodniczący obrad przywołuje radnego do właściwego zachowania się, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos. Fakt ten odnotowuje się w protokole sesji.

3. Postanowienia ust. 2 stosuje się odpowiednio do osób zaproszonych na sesję i do publiczności.

4. Po uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący obrad może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji. Jeżeli po ponownym wezwaniu przez przewodniczącego obrad osoby te nie opuszczają obrad, na jego wniosek reagują siły porządkowe.

§ 95

1. W przypadku niewyczerpania porządku obrad przewodniczący obrad ogłasza przerwę w obradach i ich wznowienie następuje na następnym posiedzeniu w ramach tej samej sesji od tego punktu porządku obrad, który nie mógł być zrealizowany na posiedzeniu poprzednim.

2. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący obrad kończy sesję wypowiadając formułę: “Zamykam sesję Rady Miasta Zgorzelec”.

3. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.

4. Postanowienia ust. 3 dotyczą także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

5. Po ogłoszeniu zamknięcia sesji przez przewodniczącego obrad radni są związani uchwałami podjętymi na tej sesji.

6. Uchylenie lub zmiana podjętych uchwał może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały.

§ 96

W trakcie sesji przewodniczący obrad zarządza przerwę:

1) z własnej inicjatywy;

2) na przegłosowany wniosek radnego.

§ 97

1. Z każdej sesji Rady sporządzany jest protokół obrad który powinien wiernie odzwierciedlać przebieg sesji.

2. Protokół sesji Rady powinien w szczególności zawierać:

1) numer, datę i miejsce odbywania sesji;

2) imiona i nazwiska osób zaproszonych na sesję;

3) imię i nazwisko przewodniczącego obrad;

4) stwierdzenie prawomocności posiedzenia;

5) odnotowanie przyjęcia protokołu poprzedniej sesji;

6) uchwalony porządek obrad;

7) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji, teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, uchwał, a ponadto odnotowanie zgłoszenia pisemnych wystąpień;

8) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów “za”, “przeciw”, “wstrzymujących się”;

9) wskazanie wniesienia przez radnego zdania odrębnego do treści uchwały;

10) odnotowanie godziny rozpoczęcia i zakończenia obrad;

11) podpis przewodniczącego obrad – na każdej kartce protokołu;

12) podpis osoby sporządzającej protokół.

§ 98

1. Protokoły sesji numerowane są cyframi rzymskimi, łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku. Nowa numeracja zaczyna się z początkiem kadencji Rady.

2. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych, teksty przyjętych przez Radę uchwał, złożone na piśmie wnioski niewygłoszone przez radnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego obrad.

§ 99

1. W okresie między sesjami radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga przewodniczący obrad po wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniu taśmy magnetofonowej z nagraniem przebiegu sesji.

2. Jeżeli wniosek wskazany w ust. 1 nie będzie uwzględniony wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady.

3. Rada może podjąć decyzję o przyjęciu protokołu poprzedniej sesji po rozpatrzeniu sprzeciwu, o jakim mowa w ust. 2.

§ 100

Przebieg sesji nagrywa się na taśmę magnetofonową, którą przechowuje się przez okres 4 lat od dnia nagrania. Kasety opatrzone są numerem sesji i datą jej odbycia.

§ 101

1. Odpis protokołu doręcza się najpóźniej w ciągu 10 dni od dnia zakończenia sesji Burmistrzowi, a wyciągi z protokołu tym jednostkom organizacyjnym i Komisjom, które są nimi zainteresowane lub zobowiązane do podjęcia określonych działań.

2. Protokół sesji wykłada się do publicznego wglądu w siedzibie Urzędu Miejskiego oraz na następnej sesji po przyjęciu go przez Radę.

R o z d z i a ł 12

Wspólne sesje z Radami innych gmin i powiatów

§ 102

1. Rada może odbywać wspólne sesje z innymi Radami gmin i powiatów, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.

2. Wspólną sesję organizują przewodniczący Rad zainteresowanych gmin i powiatów.

3. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie Przewodniczący zainteresowanych Rad.

R o z d z i a ł 13

Uchwały

§ 103

Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje Burmistrzowi, komisjom Rady, klubom radnych oraz każdemu radnemu.

§ 104

1. Projekt uchwały powinien określać w szczególności:

1) przedmiot uchwały;

2) podstawę prawną;

3) regulację sprawy będącej przedmiotem uchwały;

4) w miarę potrzeby określenie źródła finansowania realizacji uchwały;

5) określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały i zobowiązanego do złożenia sprawozdania o jej wykonaniu;

6) ustalenie terminu wejścia w życie uchwały.

2. Do projektu uchwały dołącza się:

1) uzasadnienie, w którym powinna być wyjaśniona potrzeba podjęcia uchwały oraz informacja o skutkach finansowych z jej realizacji;

2) wymagane prawem opinie.

§ 105

1. Projekt uchwały wnoszony na sesji Rady wymaga opinii radcy prawnego co do zgodności uchwały z prawem, a w przypadku uchwał, które mogą wywołać skutki finansowe, podanie opinii opracowanej przez Skarbnika Miasta dotyczącej wielkości tych środków.

2. Projekt uchwały wnoszony przez Burmistrza wymaga opinii właściwej komisji Rady.

3. Burmistrz wyraża swoje stanowisko wobec projektów uchwał wnoszonych przez Komisje Rady.

4. Projekt uchwały wnoszony przez radnych i kluby radnych wymaga opinii właściwej komisji Rady oraz Burmistrza, z wyłączeniem uchwał odnoszących się do wewnętrznej organizacji Rady.

5. Projekt uchwały powinien być dostarczony do Przewodniczącego na co najmniej 14 dni przed terminem sesji, na której ma być rozpatrywany za wyjątkiem projektów uchwał wnoszonych przez Burmistrza jako pilnych w trybie art. 20 ust. 5 ustawy gminnej .

6. Opinie, o których mowa w ust. 2, 3 i 4, do projektów uchwał powinny być przekazane Przewodniczącemu w terminie 7 dni od dnia doręczenia.

7. Niedostarczenie opinii, o których mowa w ust. 2, 3 i 4, w ustalonym terminie oznacza formalny brak zastrzeżeń do projektu uchwały i pozwala na wniesienie projektu uchwały na sesję Rady.

8. Przewodniczący może przedłużyć termin, o którym mowa w ust. 6, jeśli zostanie w tym terminie zgłoszony wniosek z uzasadnieniem o przesunięcie terminu opinii.

9. Organy i osoby wymienione w § 103 mogą zgłaszać potrzebę pilnego podjęcia uchwały bez konieczności zachowania trybu określonego w ust. 2–6, co wymaga zmiany porządku obrad w trybie art. 20 ust. 1a ustawy gminnej.

§ 106

1. Uchwały podejmowane są w trybie art. 14 ustawy gminnej.

2. Głosowanie tajne, imienne, z wymogiem bezwzględnej większości oraz kwalifikowanej większości głosów odbywa się w przypadkach wskazanych przez ustawy.

§ 107

1. Porządek głosowania uchwał jest następujący:

1) głosowanie wniosku o odrzucenie projektu w całości, jeżeli wniosek taki został zgłoszony;

2) głosowanie poprawek do poszczególnych paragrafów i punktów, przy czym w pierwszej kolejności głosuje się poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach;

3) w przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie;

4) głosowanie projektu w całości z przyjętymi poprawkami.

2. Przewodniczący obrad ustala porządek głosowania projektów uchwał i poprawek do nich.

3. Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie nad całością projektu uchwały na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzą sprzeczności pomiędzy poszczególnymi przepisami.

4. Rada może postanowić poddanie projektu uchwały pod głosowanie w całości, łącznie z poprawkami, jeżeli nie zgłoszono w tym zakresie sprzeciwu.

§ 108

1. Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący.

2. Przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio do Wiceprzewodniczącego prowadzącego obrady.

§ 109

1. Podjęte uchwały numeruje się cyframi arabskimi, łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku.

2. Uchwały w ciągu kadencji otrzymują kolejne numery począwszy od numeru 1.

§ 110

1. Ewidencję uchwał prowadzi Biuro Rady zgodnie z ustaleniami instrukcji kancelaryjnej.

2. Oryginały uchwał Biuro Rady ewidencjonuje w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji.

3. Odpisy uchwał Biuro Rady przekazuje właściwym organom i jednostkom organizacyjnym do realizacji i do wiadomości zależnie od ich treści.

§ 111

1. Przewodniczący w drodze obwieszczenia prostuje, z zastrzeżeniem ust. 2, oczywiste błędy językowe i rachunkowe w tekstach uchwał Rady.

2. Sprostowanie błędów, o którym mowa w ust. 1, w tekstach aktów Rady ogłoszonych w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego następuje na wniosek Przewodniczącego skierowany do organu wydającego Dziennik Urzędowy Województwa Dolnośląskiego.

3. Rada może zobowiązać Przewodniczącego do opracowania i ogłoszenia jednolitego tekstu uchwały w drodze obwieszczenia.

R o z d z i a ł 14

Tryb głosowania

§ 112

W czasie obrad sesji w głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.

§ 113

1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.

2. Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza przewodniczący obrad. Przelicza oddane głosy “za”, “przeciw” i “wstrzymujące się”, sumuje je, porównuje z listą radnych obecnych na sesji, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole sesji.

3. Do przeliczania głosów przewodniczący obrad może wyznaczyć protokolanta bądź radnych.

4. Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący obrad.

§ 114

1. W głosowaniu imiennym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady, z zapisanym na niej imieniem i nazwiskiem radnego.

2. Głosowanie przeprowadza wybrana spośród radnych komisja skrutacyjna.

3. Głosowanie odbywa się w ten sposób, że radni otrzymują karty wpisują swój głos, a następnie po wyczytaniu ich nazwiska przez przewodniczącego komisji skrutacyjnej podchodzą do urny, informują o sposobie głosowania i wrzucają swój głos do urny.

4. Komisja skrutacyjna dokonuje protokolarnego przeliczenia głosów, sporządza protokół, w którego treści podaje wyniki głosowania “za”, “przeciw”, “wstrzymujące”.

5. Przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wyniki głosowania.

6. Protokół głosowania wraz z kartami oddanych głosów stanowi załącznik do protokołu sesji.

§ 115

1. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady. Głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady komisja skrutacyjna wybierająca swego przewodniczącego.

2. Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania ustala i objaśnia sposób głosowania oraz przeprowadza je, wyczytując kolejno nazwiska radnych z listy obecności.

3. Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół podając wynik głosowania.

4. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sali.

5. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu obrad sesji.

§ 116

1. Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza zebranym proponowaną treść w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2. W pierwszej kolejności przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, który może wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący, rozstrzyga przewodniczący obrad.

3. W przypadku zgłoszeń w sprawie wyborów, przewodniczący obrad przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów i zarządza wybory.

4. Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.

§ 117

1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że za wnioskiem lub kandydaturą opowie się większa liczba głosujących “za” niż przeciwko.

2. Bezwzględna większość głosów występuje wtedy, gdy liczba ważnie oddanych głosów “za” jest większa niż suma oddanych głosów “przeciw” i “wstrzymujących się”.

3. Bezwzględna większość głosów ustawowego składu Rady oznacza liczbę całkowitą ważnie oddanych głosów “za” równą lub większą od wartości liczbowej 11”.

4. Większość 3/5 ustawowego składu Rady ma miejsce wówczas gdy liczba ważnie oddanych głosów “za” będzie równa lub większa od wartości liczbowej 13.

R o z d z i a ł 15

Interpelacje i zapytania

§ 118

1. Radni wykonując swój mandat w ramach funkcji kontrolnych Rady mogą składać interpelacje i zapytania. Interpelacje mogą być składane na sesji lub w okresie między sesjami.

2. Interpelacje i zapytania kierowane są do Burmistrza za pośrednictwem Przewodniczącego.

3. Interpelacje składa się w sprawach o zasadniczym charakterze. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.

4. Interpelacja powinna mieć formę pisemną oraz zawierać imię i nazwisko oraz podpis składającego interpelację.

5. Przewodniczący przesyła interpelację niezwłocznie interpelowanemu.

6. Odpowiedź na interpelację, z zastrzeżeniem ust. 7, składa się w dwóch egzemplarzach, nie później niż w ciągu 14 dni od daty jej otrzymania, na ręce Przewodniczącego, który niezwłocznie przesyła interpelantowi odpowiedź.

7. Jeżeli radny uzyskał ustną odpowiedź na sesji i nie zgłosił do niej zastrzeżeń odpowiedzi pisemnej nie udziela się.

8. W przypadku stwierdzenia przez składającego interpelację, że nie zadawala go odpowiedź pisemna, Rada na jego wniosek może zażądać dodatkowych wyjaśnień złożonych ustnie na sesji lub na piśmie.

§ 119

1. Zapytania składa się w sprawach mniej złożonych, w szczególności w celu uzyskania informacji o faktach.

2. Zapytania formułowane są pisemnie na ręce Przewodniczącego lub ustnie, w trakcie obrad.

3. Odpowiedzi na zapytania udziela Burmistrz lub wskazana przez niego osoba ustnie na sesji lub w razie konieczności przeprowadzenia dodatkowych analiz, pisemnie w ciągu 14 dni.

R o z d z i a ł 16

Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych

§ 120

Urząd zapewnia dostęp do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów sesji Rady i komisji Rady.

§ 121

1. Urząd obowiązany jest umożliwić każdemu zainteresowanemu przeglądanie dokumentów, sporządzenia z nich notatek, odpisów lub uzyskanie wyciągu, odpisu, bądź kopii. Osoba zainteresowana może zwrócić się o uwierzytelnienie sporządzonych przez siebie odpisów lub wydania jej uwierzytelnionych odpisów z dokumentów, o których mowa w § 120, o ile jest to uzasadnione ważnym interesem zainteresowanego.

2. Sporządzanie kopii dokumentów, o których mowa w § 120, na nośniku papierowym lub elektronicznym dokonywane jest odpłatnie.

3. Zasady odpłatności określa Burmistrz.

§ 122

Dokumenty, o których mowa w § 120, udostępniane będą w wyznaczonych przez Burmistrza komórkach w godzinach pracy Urzędu w obecności wyznaczonego pracownika.

§ 123

1. Dokumenty, o których mowa w § 120, udostępniane są na ustny lub pisemny wniosek osoby zainteresowanej, który zostaje zarejestrowany w rejestrze prowadzonym przez komórki organizacyjne Urzędu wskazane przez Burmistrza.

2. Udostępnianie dokumentów na wniosek następuje bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.

§ 124

1. Powyższych zasad nie stosuje się do dokumentów objętych ochroną przewidzianą przepisami ustawy o ochronie danych osobowych, ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz ordynacji podatkowej.

2. Odmowa udostępnienia dokumentów, o których mowa w ust. 1, następuje w formie pisemnej i wymaga uzasadnienia.

R o z d z i a ł 17

Jednostki organizacyjne Gminy

§ 125

1. W celu wykonywania swoich zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne Gminy. Wykaz tych jednostek stanowi załącznik nr 4 do Statutu .

2. Tworzenie, likwidacja, łączenie i reorganizacja jednostek, o których mowa w ust. 1, oraz nadawanie lub zatwierdzanie ich statutów i wyposażanie ich w majątek następuje w drodze uchwały Rady, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

3. Regulaminy organizacyjne jednostek, o których mowa w ust. 1, zatwierdza Burmistrz, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.

4. Majątek Gminy służący zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty może być zarządzany przez jednostki organizacyjne Gminy i podmioty, którym majątek został przekazany dla realizacji celów gminnych.

5. Podmioty mienia gminnego samodzielnie decydują o przeznaczeniu i sposobie wykorzystania składników majątkowych w zakresie określonym w aktach prawnych o ich utworzeniu oraz w obowiązujących przepisach.

6. Mieniem pozostającym w zarządzie jednostek organizacyjnych gminy nieposiadających osobowości prawnej dysponują kierownicy tych jednostek na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Burmistrza. Do czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa wymagana jest zgoda Burmistrza.

7. Burmistrz prowadzi rejestr jednostek organizacyjnych Gminy.

R o z d z i a ł 18

Mienie i komunalna gospodarka finansowa

§ 126

1. Zakres pojęcia mienia komunalnego określa art. 43 ustawy gminnej.

2. Nabycie mienia komunalnego następuje w sposób określony w art. 44 ustawy gminnej.

§ 127

Dochodami Gminy są wpływy ze źródeł określonych w art. 54 ustawy gminnej oraz w odrębnych przepisach.

§ 128

1. Gospodarkę finansową prowadzi Gmina samodzielnie na podstawie budżetu.

2. Projekt budżetu przygotowuje Burmistrz w trybie art. 52 ustawy gminnej.

3. Budżet uchwalany jest zgodnie z procedurą określoną w uchwale Rady.

R o z d z i a ł 19

Pracownicy samorządowi mianowani

§ 129

Pracownikami samorządowymi mianowanymi są pracownicy Urzędu, z którymi został nawiązany stosunek pracy na podstawie mianowania przed wejściem w życie niniejszej uchwały.