4. Uchwały

§ 50

1. Uchwały, o jakich mowa w § 21 ust. 1, a także deklaracje, oświadczenia, apele i opinie, o jakich mowa w § 21 ust. 2 są sporządzane w formie odrębnych dokumentów.

2. Przepis ust. 1 nie dotyczy postanowień proceduralnych.

§ 51

1. Inicjatywę uchwałodawczą posiada każdy z radnych, Komisja Rady, klub radnych oraz Wójt, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.

2. Projekt uchwały powinien określać w szczególności:

1) tytuł uchwały,

2) podstawę prawną,

3) postanowienia merytoryczne,

4) określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,

5) sposób ogłoszenia,

6) ustalenie terminu wejścia w życie uchwały.

3. Projekt uchwały powinien zostać przedłożony Radzie na piśmie wraz z uzasadnieniem, w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały, oczekiwane skutki społeczne oraz skutki finansowe wraz ze wskazaniem źródeł ich pokrycia.

4. Projekty uchwał wraz z uzasadnieniem są opiniowane co do ich zgodności z prawem przez radcę prawnego.

5. Projekt uchwały przedłożony przez wójta wraz z uzasadnieniem podpisuje wójt lub upoważniony pracownik.

6. W przypadku gdy projekt nie spełnia wymagań ust. 2, 3, 4 i 5 Przewodniczący Rady wzywa pisemnie wnioskodawcę o sprostowanie lub uzupełnienie projektu w terminie 7 dni.

7. Brak sprostowania lub uzupełnienia projektu w terminie określonym w ust. 6 stanowi podstawę do pozostawienia inicjatywy bez rozpoznania przez Radę.

8. Każdy z inicjatorów może wycofać projekt uchwały przed momentem jej przegłosowania na posiedzeniu Rady.

§ 52

Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich powszechnym znaczeniu.

§ 53

Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady, a w przypadku niemożliwości Wiceprzewodniczący, który prowadził sesję Rady.

§ 54

1. Wójt ewidencjonuje oryginały uchwał w rejestrze uchwał i przechowuje wraz protokołami sesji Rady.

2. Uchwały ogłaszane są na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy, w sposób zwyczajowo przyjęty, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.

3. Podjętym uchwałom nadaje się kolejne numery, cyframi rzymskimi oznaczając numer sesji w kadencji, cyframi arabskimi numer uchwały w kadencji oraz rok podjęcia uchwały. Uchwałę opatruje się datą posiedzenia, na którym została podjęta.

5. Tryb głosowania

§ 55

W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.

§ 56

1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.

2. Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza przewodniczący obrad, przelicza oddane głosy “za”, “przeciw’ i “wstrzymujące się”, sumuje je i porównując z listą radnych obecnych na sesji, względnie ustawowym składem rady, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole sesji.

3. Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący obrad.

§ 57

1. Zwykła większość głosów jest to taka liczba głosów “za”, która przewyższa co najmniej o jeden głos liczbę głosów “przeciw”. Głosów “wstrzymujących się” i nieważnych nie bierze się pod uwagę, czyli nie dolicza się do żadnej z grup “za” czy “przeciw”.

2. Bezwzględna większość głosów oznacza co najmniej jeden głos więcej “za” od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów “przeciw” i “wstrzymujących się”.

3. Bezwzględna większość głosów ustawowego składu Rady jest to taka liczba głosów “za” która przewyższa połowę ustawowego składu Rady, a zatem tej połowie najbliższa.

§ 58

1. Głosowanie tajne przeprowadza się za pomocą kart do głosowania.

2. Karta do głosowania winna zawierać oznaczenie odpowiednio spisu osób lub spraw, spośród których ma nastąpić wybór, i być ostemplowana pieczęcią Rady. Kart do głosowania nie może być więcej niż Radnych obecnych na sesji.

3. Głosowanie tajne przeprowadza Komisja Skrutacyjna wybrana przez Radę. Komisja Skrutacyjna wybiera spośród siebie Przewodniczącego Komisji. Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej przed głosowaniem wyjaśnia zasady i tryb głosowania tajnego.

4. Głosowanie tajne odbywa się w ten sposób, iż Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej wyczytuje nazwiska radnych uczestniczących w głosowaniu. Radni otrzymują karty do głosowania. We wskazanym miejscu przez Komisję Skrutacyjną radni dokonują wyboru. Po dokonaniu wyboru, radni wrzucają karty do urny wyborczej. Po zakończeniu głosowania, Komisja zabiera urnę wyborczą do ustalonego przez nią pomieszczenia lub miejsca, celem przeliczenia głosów, ustalenia wyników głosowania i sporządzenia protokołu głosowania. W trakcie liczenia i sporządzania protokołu żadna osoba oprócz członków Komisji Skrutacyjnej nie może przebywać w miejscu lub pomieszczeniu przebywania Komisji, o ile Komisja z ważnych względów nie zadecyduje inaczej. Jednak postronna osoba nie może mieć dostępu do kart do głosowania, oraz protokołu przed ogłoszeniem wyników głosowania.

5. Komisja Skrutacyjna sporządza protokół z głosowania, który wraz z kartami stanowi załącznik do protokołu z sesji.

6. Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej ogłasza wyniki głosowania niezwłocznie po ich ustaleniu.

§ 59

1. Przewodniczący obrad, przez poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku, w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2. W pierwszej kolejności przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący rozstrzyga przewodniczący obrad.

3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, przewodniczący obrad przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.

4. Przepis ust. 3 nie ma zastosowania gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.

§ 60

1. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym, że w pierwszej kolejności przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.

2. W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.

3. W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę określoną w § 59 ust. 2.

4. Przewodniczący obrad może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do projektu uchwały.

5. Przewodniczący obrad zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.

6. Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust. 5 na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.

6. Komisje Rady

§ 61

1. Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym Radzie.

2. Rada może nakazać Komisjom dokonanie w planie pracy stosownych zmian.

§ 62

1. Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.

2. Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych gmin, zwłaszcza sąsiadujących, a nadto z innymi podmiotami, jeśli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności.

3. Komisje uchwalają opinie oraz wnioski i przekazują Radzie.

4. W uzasadnionych przypadkach, Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady mogą zwołać posiedzenie komisji i nakazać złożenie Radzie sprawozdania.

§ 63

Pracami Komisji kieruje jej Przewodniczący, wybrany przez Radę.

§ 64

1. Komisje pracują na posiedzeniach.

2. Do posiedzeń Komisji stałych stosuje się odpowiednio przepisy o posiedzeniach Komisji Rewizyjnej.

§ 65

1. Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu komisji.

2. W przypadku równej ilości głosów należy powtórzyć głosowanie.

7. Wspólne sesje z radami innych jednostek

samorządu terytorialnego

§ 66

1. Rada może odbywać wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.

2. Wspólne sesje organizują Przewodniczący Rad zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.

3. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący zainteresowanych Rad.

4. Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie zainteresowane jednostki samorządu terytorialnego.

R o z d z i a ł VI