2175 UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W POLANICY ZDROJU z dnia 26 czerwca 2003 r. w sprawie Statutu Miasta Polanicy Zdroju Na podstawie art. 3 ust. 1, art. 22 ust. 1, art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z 2001 r. z późn. zm.) Rada Miejska uchwala, co następuje: |
R o z d z i a ł I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Uchwała określa:
1) ustrój gminy Polanicy Zdroju,
2) organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Gminy, komisji Rady,
3) zasady dostępu obywateli do dokumentów Rady, jej Komisji oraz korzystania z nich.
§ 2
Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:
1) Mieście – należy przez to rozumieć gminę Polanica Zdrój,
2) Radzie – należy przez to rozumieć Radę Miejską,
3) Komisji – należy przez to rozumieć Komisje Rady Miejskiej,
4) Komisji Rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Miejskiej,
5) Burmistrzu – należy przez to rozumieć Burmistrza Miasta Polanicy Zdroju,
6) Statucie – należy przez to rozumieć Statut Gminy Polanicy Zdroju.
R o z d z i a ł II
GMINA
§ 3
1. Miasto Polanica Zdrój jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.
2. Wszystkie osoby, które zamieszkują obszar Gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez swoje organy.
§ 4
1. Miasto położone jest w Powiecie Kłodzkim w Województwie Dolnośląskim.
2. Miasto jest gminą uzdrowiskową.
3. Granice terytorialne Miasta określa mapa stanowiąca załącznik nr 1 do Statutu.
§ 5
1. Herbem Miasta jest znak graficzny stanowiący załącznik nr 2 do Statutu.
2. Herb i nazwa miasta podlegają ochronie prawnej.
R o z d z i a ł III
ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA RADY
§ 6
1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym miasta.
2. Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.
§ 7
1. Rada działa na sesjach, poprzez swoje Komisje oraz przez Burmistrza, który wykonuje jej uchwały.
2. Burmistrz i Komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.
§ 8
Do wewnętrznych organów Rady należą:
1. Przewodniczący,
2. Wiceprzewodniczący,
3. Komisja Rewizyjna,
4. Komisje stałe, wymienione w Statucie,
5. Doraźne Komisje do określonych zadań.
§ 9
1. Rada powołuje następujące stałe Komisje i wybiera ich składy osobowe:
1) Komisję Rewizyjną,
2) Budżetu i Integracji Europejskiej,
3) Edukacji, Kultury i Turystyki,
4) Uzdrowiskową, Ekologii i Opieki Społecznej,
5) Bezpieczeństwa Publicznego,
6) Infrastruktury Miejskiej i Zagospodarowania Przestrzennego.
2. Radny może być członkiem najwyżej 3 Komisji stałych.
3. Zakres działania Komisji określa Rada w odrębnych uchwałach.
4. W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne Komisje do wykonywania określonych zadań, określając ich skład i zakres działania.
§ 10
1. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady.
2. Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji obejmują:
1) określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej rady,
2) przygotowanie projektu porządku obrad,
3) dokonanie otwarcia sesji,
4) powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród radnych obecnych na sesji.
3. Projekt porządku obrad, o jakim mowa w ust. 2 pkt 2, powinien obejmować sprawozdanie dotychczasowego Burmistrza o stanie Gminy.
§ 11
Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący, w szczególności:
– zwołuje sesję Rady,
– przewodniczy obradom,
– sprawuje policję sesyjną,
– kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,
– zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,
– podpisuje uchwały Rady,
– czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.
§ 12
W przypadku odwołania z funkcji, bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rada przed upływem kadencji, na swojej najbliższej sesji, dokona wyboru na wakujące stanowisko.
§ 13
Przewodniczący, a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący, oprócz uprawnień przewidzianych w § 11 Statutu, jest upoważniony do reprezentowania Rady na zewnątrz.
§ 14
Do obowiązków Wiceprzewodniczącego należy wykonywanie zadań zastrzeżonych przez ustawę lub Statut dla Przewodniczącego w razie wakatu na stanowisko Przewodniczącego.
§ 15
Pod nieobecność Przewodniczącego jego zadania wykonuje Wiceprzewodniczący.
§ 16
1. Przewodniczący oraz Wiceprzewodniczący Rady koordynują z ramienia Rady prace Komisji Rady.
2. Podziału zadań w zakresie, o jakim mowa w ust. 1, dokonuje Przewodniczący Rady.
R o z d z i a ł VI
BURMISTRZ
§ 98
1. Organem wykonawczym gminy jest Burmistrz.
2. Burmistrz wykonuje uchwały Rady i zadania określone przepisami prawa.
3. Zasady oraz tryb wyboru i odwołania Burmistrza określają ustawy.
4. Wynagrodzenie Burmistrza ustala Rada w formie uchwały.
R o z d z i a ł VII
PRACOWNICY URZĘDU
§ 99
1. Pracownicy Urzędu Miejskiego zatrudnieni są na podstawie:
1) Wyboru – Burmistrz.
2) Powołania – Zastępca Burmistrza, Sekretarz Gminy, Skarbnik Gminy.
3) Mianowania – osoby zajmujące samodzielne stanowiska zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym Urzędu.
4) Umowy o pracę – pozostali pracownicy Urzędu.
R o z d z i a ł VIII
GMINNE JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE
§ 100
1. W celu wykonania zadań społecznych lub gospodarczych Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne.
2. Jednostki organizacyjne mogą być tworzone w formie jednostek posiadających osobowość prawną oraz w formie jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej.
3. Wykaz jednostek organizacyjnych, o których mowa w ust. 2, stanowi załącznik nr 3 do Statutu.
R o z d z i a ł IX
ZASADY DOSTĘPU I KORZYSTANIA PRZEZ OBYWATELI Z DOKUMENTÓW RADY I KOMISJI
§ 101
1. Obywatelom udostępnia się w szczególności następujące rodzaje dokumentów:
1) protokoły z sesji,
2) protokoły z posiedzeń Komisji Rady, w tym Komisji Rewizyjnej,
3) rejestr uchwał Rady i zarządzeń Burmistrza,
4) rejestr wniosków i opinii Komisji Rady,
5) rejestr interpelacji i wniosków radnych.
2. Dokumenty wymienione w ust. 1 podlegają udostępnianiu po ich formalnym przyjęciu – zgodnie z obwiązującymi przepisami prawa oraz Statutem.
§ 102
2. Dokumenty wymienione w § 102 ust. 1 są również dostępne w powszechnie dostępnych zbiorach danych.
§ 103
1. Z dokumentów wymienionych § 102 ust. 1 obywatele mogą sporządzać notatki, odpisy, wyciągi, fotografować je oraz wypożyczać potwierdzone za zgodność z oryginałem kopie ww. dokumentów celem wykonania ich kserokopii.
2. Realizacja uprawnień określonych w ust. 1 może się odbywać wyłącznie w Urzędzie Miasta i asyście pracownika Urzędu Miasta.
§ 104
Uprawnienia określone w § 101 – 103 nie znajdują zastosowania do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi inaczej, niż art. 73 Kodeksu postępowania administracyjnego.
R o z d z i a ł VIII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 105
Tracą moc uchwały Rady Miejskiej w Polanicy Zdroju:
1. Nr XVI/80/99 Rady Miejskiej z dnia 30 sierpnia 1999 roku w sprawie uchwalenia Statutu Miasta Polanica Zdrój z późniejszymi zmianami.
§ 106
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
PRZEWODNICZĄCY |
RADY MIEJSKIEJ |
ZBIGNIEW PUCHNIAK |
Załącznik nr 1 do Statutu Miasta Polanica Zdrój (poz. 2175)
Załącznik nr 2 do Statutu Miasta Polanica Zdrój (poz. 2175)
Załącznik nr 3 do Statutu Miasta Polanica Zdrój (poz. 2175)
WYKAZ JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH GMINY
I. Jednostki budżetowe:
1. Ośrodek Pomocy Społecznej
2. Gimnazjum
3. Szkoła Podstawowa nr 2
4. Przedszkole Publiczne nr 1
5. Przedszkole Publiczne nr 2
z Grupą Żłobkową
II. Zakład budżetowy:
1. Miejski Zakład Komunalny
III. Gminne instytucje kultury posiadające osobowość
prawną:
1. Miejskie Centrum Kultury
2. Miejska Biblioteka Publiczna