R o z d z i a ł IV

Uchwały Rady

§ 23

1. Rada rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie powiatowym oraz w innych ustawach, a także w przepisach wydanych na podstawie tych ustaw.

2. Rada, w formie uchwał, wyraża opinie i zajmuje stanowisko w sprawach związanych z realizacją kompetencji stanowiących i kontrolnych, a w sprawach ogólnospołecznych podejmuje rezolucje i apele.

§ 24

1. Uchwały Rady są odrębnymi dokumentami z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym odnotowanym w protokole posiedzenia.

2. Uchwała powinna zawierać:

1) tytuł,

2) datę, która jest datą posiedzenia Rady, na którym została podjęta,

3) numer, podając cyframi rzymskimi numer sesji, cyframi arabskimi numer uchwały oraz rok podjęcia uchwały,

4) podstawę prawną,

5) przepisy regulujące sprawy będące przedmiotem uchwały,

6) ścisłe określenie przedmiotu uchwały i w miarę możliwości środków na jej realizację,

7) uchwały Rady dotyczące zobowiązań finansowych winny wykazywać źródła dochodów, z których zobowiązania te zostaną pokryte,

8) określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały,

9) przepisy przejściowe i uchylające,

10) termin wejścia w życie uchwały i ewentualny czas jej obowiązywania,

11) opinię prawną.

3. Uchwały podpisuje przewodniczący lub wiceprzewodniczący, który prowadził obrady.

4. Uchwały ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji Rady.

Rejestr prowadzi Biuro Rady.

§ 25

1. Starosta zobowiązany jest do przedłożenia wojewodzie dolnośląskiemu uchwał Rady w ciągu 7 dni od ich podjęcia. Uchwała Rady Powiatu w sprawie wydawania przepisów porządkowych podlega przekazaniu w ciągu dwóch dni od jej podjęcia. Starosta przesyła przepisy porządkowe do wiadomości zarządom gmin położonym na obszarze powiatu i starostom sąsiednich powiatów następnego dnia po ich ustanowieniu.

2. Starosta przedkłada Regionalnej Izbie Obrachunkowej na zasadach określonych w ust. 1:

1) uchwałę budżetową,

2) uchwałę w sprawie absolutorium dla Zarządu,

3) inne uchwały objęte zakresem działania Izby.

§ 26

1. Z inicjatywą podjęcia określonej uchwały może wystąpić:

1) co najmniej 5 radnych,

2) klub radnych,

3) komisja rady,

4) Zarząd,

5) Przewodniczący Rady.

2. Projekt uchwały odpowiadający wymogom zawartym w § 24 ust. 2 pkt 1, 4–11 regulaminu, wraz z uzasadnieniem, powinien być przekazany w formie pisemnej do Biura Rady:

1) na 14 dni przed planowanym terminem sesji,

2) na 21 dni przed planowanym terminem sesji o tematyce określonej w § 5 ust. 5 regulaminu.

3. Uzasadnienie projektu uchwały winno zawierać w szczególności: wskazanie potrzeby podjęcia uchwały, skutki proponowanych zmian w stosunku do wcześniej podjętych i obowiązujących uchwał, skutki finansowe uchwały i źródła ich pokrycia.

4. Przewodniczący Rady przekazuje niezwłocznie projekty uchwał zgłaszanych przez Zarząd przewodniczącym komisji, właściwym co do przedmiotu uchwały.

5. Projekty uchwał zgłaszanych przez podmioty wymienione w ust. 1 pkt 1, 2, 3, 5 przewodniczący Rady przekazuje niezwłocznie Zarządowi i przewodniczącym właściwych komisji, w celu wydania opinii.

6. Zaopiniowane projekty uchwał przez Zarząd lub komisje przedkłada się przewodniczącemu Rady najpóźniej na 10 dni przed terminem sesji.

7. W przygotowaniu projektów uchwał pomoc merytoryczną, prawną i organizacyjną zobowiązany jest zapewnić Zarząd.

§ 27

1. Ustne uzasadnienie projektu uchwały przedstawiane jest na początku debaty poświęconej temu projektowi.

2. W debacie nad uchwałą w pierwszej kolejności głos zabierają komisje opiniujące projekt uchwały i Zarząd, o ile nie był wnioskodawcą projektu uchwały. Stanowiska pozostałych komisji, klubów i radnych mogą być przedstawione w dalszym toku debaty.

3. Wnioskodawca projektu uchwały ma prawo do zabrania głosu na zakończenie debaty.

4. Wnioskodawca może wycofać projekt uchwały do momentu, o którym mowa w § 28 ust. 2 Statutu.