R o z d z i a ł II

Sesje Rady

§ 2

Rada obraduje na sesjach:

1) zwyczajnych,

2) nadzwyczajnych.

§ 3

1. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w terminie przypadającym w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad powiatów, na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych, w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady Powiatu.

2. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady, do czasu wyboru przewodniczącego Rady, prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.

3. Rada obraduje na sesjach zwyczajnych (zwanych dalej sesjami) zamierzonych w planach Rady, zwoływanych przez przewodniczącego Rady w miarę potrzeby, co najmniej jednak raz na kwartał.

4. Sesje nadzwyczajne zwołuje się na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady lub Zarządu. Przewodniczący zobowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku wyznaczając posiedzenie Rady w tym terminie.

5. skreślony

§ 4

1. Rada Powiatu działa zgodnie z uchwalonym planem pracy.

2. W razie potrzeby, Rada może dokonać zmian i uzupełnień w planie pracy.

§ 5

1. Przewodniczący Rady przygotowuje sesje Rady.

2. O sesji zawiadamia się wszystkich radnych co najmniej 7 dni przed terminem rozpoczęcia obrad. Dla sesji zwoływanej w trybie nadzwyczajnym na co najmniej 5 dni przed terminem rozpoczęcia obrad.

3. Zawiadomienie powinno być wysłane na adres wskazany przez radnego i powinno zawierać: miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia obrad. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.

4. Inne materiały związane z przedmiotem sesji oraz sprawozdanie zarządu z działalności za okres między sesjami radny odbiera w Biurze Rady.

5. Materiały na sesję, której przedmiotem są zmiany w statucie powiatu, uchwalanie budżetu powiatu, rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu, radni odbierają w biurze rady co najmniej na 14 dni przed rozpoczęciem obrad.

6. Materiały dotyczące sesji nadzwyczajnej mogą być dostarczone bezpośrednio przed sesją.

§ 6

1. Wnioski o uzupełnienie porządku obrad o sprawy nieobjęte projektem, należy zgłaszać wraz z pisemnym uzasadnieniem do godziny 1200 dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia sesji. Wnioski te rozpatruje Rada przy zatwierdzaniu porządku obrad. Zmiany w porządku obrad wprowadzane są bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady. Do zmiany porządku obrad sesji nadzwyczajnej wymagana jest dodatkowo zgoda wnioskodawcy.

2. Przewodniczący Rady na wniosek Starosty jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji Rady Powiatu projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest Zarząd Powiatu, a projekt wpłynął do Rady Powiatu co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji Rady.

§ 7

1. Przed każdą sesją przewodniczący Rady ustala listę gości zaproszonych na sesję.

2. Do udziału w sesjach Rady mogą zostać zobowiązani Sekretarz, Skarbnik powiatu oraz kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży, a także kierownicy innych jednostek organizacyjnych powiatu.

3. Zarząd Powiatu jest obowiązany udzielić wszelkiej pomocy w przygotowaniu i obsłudze sesji Rady.

§ 8

1. Sesje Rady Powiatu są jawne.

2. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie sesji Rady powinno zostać poddane do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń urzędu Starostwa Powiatowego oraz ogłoszenie w lokalnych środkach masowego przekazu, na co najmniej 7 dni przed terminem rozpoczęcia obrad, a sesji nadzwyczajnej na co najmniej dwa dni przed terminem obrad.

§ 9

skreślony

§ 10

1. Sesja może odbywać się w ciągu jednego lub kilku posiedzeń.

2. Na wniosek przewodniczącego Rady lub radnego, Rada może postanowić o przerwaniu sesji i jej kontynuacji w innym terminie.

3. O przerwaniu obrad zgodnie z ust. 2 rada może postanowić ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad, uzasadnione rozszerzenie porządku obrad, potrzebę dostarczenia i przedstawienia Radzie dodatkowych materiałów, a także z uwagi na inne nieprzewidziane przeszkody uniemożliwiające Radzie podejmowanie uchwał.

4. W przypadku gdy liczba radnych obecnych na sali zmniejszy się poniżej połowy ustawowego składu Rady, sesja Rady traci zdolność uchwałodawczą.

5. W przypadku utraty zdolności uchwałodawczej sesji, o której mowa w ust. 4, przewodniczący może podjąć decyzję o przerwaniu sesji. W protokole obrad sesji odnotowuje się powód przerwania sesji, nazwiska nieobecnych radnych oraz radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem.

6. Ogłoszenie terminu następnego posiedzenia tej samej sesji odbywa się z pominięciem wymogów wskazanych w § 5 ust. 3 regulaminu.

§ 11

1. Radni potwierdzają swoją obecność na liście obecności z chwilą przybycia na salę obrad.

2. Rada rozpoczyna obrady w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.

3. Przewodniczący Rady otwiera, prowadzi i zamyka sesję Rady. W toku obrad przewodniczący może powierzyć każdemu z zastępców prowadzenie poszczególnych punktów porządku obrad, którzy korzystają wówczas z uprawnień przewodniczącego.

4. Po stwierdzeniu prawomocności obrad przewodniczący Rady otwiera obrady wypowiadając formułę: “Otwieram obrady sesji Rady Powiatu Dzierżoniowskiego”.

5. Po otwarciu sesji przewodniczący Rady:

1) stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad,

2) przedstawia projekt porządku obrad,

3) podaje pod głosowanie porządek obrad wraz z wnioskami, o których mowa w § 6.

6. Porządek obrad sesji powinien obejmować w szczególności:

1) przyjęcie protokołu poprzedniej sesji,

2) sprawozdanie przewodniczącego Zarządu z wykonania uchwał Rady i działalności Zarządu w okresie od ostatniej sesji,

3) sprawozdanie przewodniczących komisji lub wyznaczonych radnych sprawozdawców,

4) rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał,

5) interpelacje i zapytania radnych,

6) wnioski i oświadczenia radnych.

§ 12

1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady zgodnie z uchwalonym porządkiem obrad, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów. W uzasadnionych przypadkach może dokonywać zmian w kolejności realizowania porządku obrad.

2. Radny nie może zabierać głosu bez zezwolenia przewodniczącego Rady.

3. Przewodniczący Rady może zabierać głos w każdej chwili obrad.

4. Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobom zaproszonym na sesję Rady.

§ 13

1. Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza w odniesieniu do wystąpień radnych i innych osób uczestniczących w sesji.

2. Przewodniczący udziela głosu w debacie przewodniczącym klubów lub wyznaczonym przez klub radnym w kolejności od najliczniejszego, a następnie radnym wg kolejności zgłoszeń.

3. skreślony

4. Przewodniczący komisji (sprawozdawcy) właściwych dla przedmiotu obrad i Starosta, otrzymują prawo głosu poza kolejnością.

5. Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków o charakterze formalnym, w szczególności dotyczących:

1) sprawdzenia qworum,

2) ograniczenia czasu wystąpień dyskutantów,

3) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,

4) zarządzenia przerwy,

5) ograniczenia liczby dyskutantów (taki wniosek nie dotyczy przewodniczących klubów, przewodniczących komisji lub radnych sprawozdawców oraz Starosty),

6) zdjęcia określonego punktu z porządku obrad i odesłania projektu uchwały do komisji,

7) głosowania bez dyskusji,

8) ogłoszenia tajności punktu porządku obrad.

6. Rada rozstrzyga o wniosku formalnym po wysłuchaniu wnioskodawcy oraz ewentualnie jednego przeciwnika i jednego zwolennika wniosku.

7. Czas wystąpienia przewodniczących klubów, przewodniczącego komisji (sprawozdawcy), Starosty nie jest ograniczony.

8. Radny, który pragnie zabrać głos przy omawianiu konkretnego punktu porządku obrad, oraz osoba spoza składu Rady chcąca zabrać głos w omawianym temacie, zgłasza ten fakt wpisując się na listę mówców. Jeżeli Rada nie postanowi inaczej, wystąpienie mówcy nie może przekroczyć 3 minut.

9. Oprócz zabrania głosu, radny w tym samym punkcie obrad ma prawo do jednej repliki oraz, gdy okoliczności repliki będą tego wymagały do sprostowania własnej wypowiedzi. Czas repliki nie może przekroczyć 2 minut, a sprostowania 1 minuty.

10. Radny może domagać się wyjaśnień w sprawach, które wynikły w czasie prowadzonej dyskusji lub sam składać wyjaśnienia.

11. Po stwierdzeniu, że liczba mówców przy omawianiu konkretnego punktu porządku obrad, została wyczerpana, przewodniczący udziela głosu tylko w sprawach wniosków formalnych dotyczących sposobu lub porządku głosowania.

12. W razie potrzeby przewodniczący może zarządzać przerwy w celu umożliwienia właściwej komisji lub Zarządowi Powiatu, zajęcia stanowiska wobec zgłoszonych wniosków albo przygotowania poprawek w rozpatrzonym projekcie uchwał lub innym dokumencie.

13. Punkt porządku obrad już wyczerpany nie może być ponownie przedmiotem obrad tej samej sesji.

§ 14

1. W przypadku stwierdzenia, że w wystąpieniu radny wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad lub znacznie przekracza czas, przewodniczący Rady może przywołać go “do rzeczy”, a po dwukrotnym przypomnieniu odebrać mu głos.

2. Jeżeli forma lub treść wystąpienia zakłóca porządek obrad lub uchybia powadze posiedzenia przewodniczący Rady przywołuje radnego “do porządku”, a gdy nie odniesie to skutku, może odebrać mu głos. Fakt ten odnotowuje się w protokole posiedzenia.

3. Przewodniczący Rady może czynić radnemu uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania wystąpienia na posiedzeniu.

4. Postanowienia § 14 ust. 1, 2, 3 stosuje się również do osób spoza składu Rady, występujących na sesji.

5. Przewodniczący Rady po uprzednim zwróceniu uwagi, może nakazać opuszczenie sali obrad osobom będącym spoza układu rady, które swoim zachowaniem zakłócają porządek obrad lub naruszają powagę sesji.

§ 15

W trakcie obrad przewodniczący zarządza przerwy:

1) z własnej inicjatywy, minimum co dwie godziny,

2) z inicjatywy klubu radnych nie częściej niż dwa razy w danym dniu z inicjatywy tego samego klubu,

3) z inicjatywy przewodniczącego Komisji Rady.

§ 16

Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący Rady kończy posiedzenie wypowiadając formułę: “Zamykam posiedzenie Rady Powiatu Dzierżoniowskiego”.

Czas od otwarcia do zakończenia uznaje się za czas trwania posiedzenia.

§ 17

1. Z każdego posiedzenia Rady sporządza się protokół, który powinien zawierać:

1) numer, datę i miejsce posiedzenia oraz numery uchwał,

2) stwierdzenie prawomocności obrad,

3) nazwiska nieobecnych członków Rady i Zarządu (usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych) oraz nazwiska i stanowiska osób delegowanych na posiedzenie ze Starostwa Powiatowego,

4) stwierdzenie o stanowisku radnych co do protokołu z poprzedniego posiedzenia,

5) zatwierdzony porządek obrad,

6) przebieg obrad, streszczenie przemówień, dyskusji oraz teksty zgłoszonych i uchwalonych wniosków,

7) czas trwania posiedzenia,

8) podpis przewodniczącego Rady i protokolanta.

2. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi.

3. Nowa numeracja zaczyna się z początkiem każdej kadencji Rady.

4. Protokół przyjmuje się na sesji w ten sposób, że jeżeli nie wniesiono do niego zastrzeżeń lub poprawek, protokół uważa się za przyjęty. Radni powinni mieć możliwość zapoznania się z tekstem protokołu na trzy dni przed sesją na której protokół będzie przyjęty. Poprawki i uzupełnienia protokołu powinny być wnoszone przez radnych nie później niż jeden dzień przed rozpoczęciem sesji Rady, na której następuje przyjęcie protokołu. O przyjęciu lub odrzuceniu poprawek decyduje Rada bez dyskusji.

Do protokołu dołącza się listę obecności radnych, listę zaproszonych gości, teksty uchwał przyjętych przez Radę, protokoły głosowań tajnych i imiennych, zgłoszone na piśmie wnioski niewygłoszone przez radnych, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego Rady.

§ 18

1. Kopie protokołu powinny być przesłane do wiadomości Zarządu.

2. Wyciągi z protokołu Zarząd przekazuje zainteresowanym jednostkom organizacyjnym.

3. Protokół obrad przechowuje się w Biurze Rady.

4. Każdy mieszkaniec powiatu ma prawo wglądu do protokołu sesji, robienia notatek i odpisów, z wyjątkiem części protokołu, która dotyczy tajności obrad Rady.

§ 19

O przebiegu i wynikach sesji przewodniczący Rady informuje mieszkańców w sposób przyjęty zwyczajowo.