REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY ZGORZELEC

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

1. Postanowienia Regulaminu są interpretowane i stosowane w zgodzie z przepisami ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628 z późn. zm.).

2. Regulamin ustala szczegółowe wymagania i warunki utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości znajdujących się w Gminie.

§ 2

1. Ilekroć w niniejszych zasadach jest mowa o:

1) ustawie u.c.p.– rozumie się przez to ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 z późn. zm.),

2) ustawie o odpadach – rozumie się przez to ustawę z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628 z późn. zm.),

3) rozporządzeniu – rozumie się przez to rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.),

4) właścicielach nieruchomości – należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomość w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami,

5) odpadach komunalnych – rozumie się przez to odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych,

6) odpadach komunalnych drobnych – rozumie się odpady komunalne, które ze względu na swoje rozmiary i masę mogą być zbierane w pojemniki stanowiące wyposażenie nieruchomości,

7) odpadach komunalnych wielkogabarytowych – rozumie się odpady komunalne, które nie mogą być umieszczone, ze względu na swoje rozmiary lub masę, w typowych pojemnikach, stanowiących wyposażenie nieruchomości,

8) nieczystościach ciekłych – rozumie się przez to ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych,

9) stacjach zlewnych – rozumie się przez to instalacje i urządzenia zlokalizowane przy kolektorach sieci kanalizacyjnej lub przy oczyszczalniach ścieków, służące do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc gromadzenia,

10) zbiornikach bezodpływowych – rozumie się przez to instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania,

11) podmiotach uprawnionych – gminną jednostkę organizacyjną – Gminny Zakład Komunalny w Zgorzelcu z siedzibą w Jerzmankach oraz przedsiębiorców, którzy uzyskali zezwolenie na prowadzenie działalności na podstawie art. 7 cytowanej ustawy.

2. Pojęcia inne od zdefiniowanych w ust. 1 pkt 4–11 są zgodne z przepisami ustaw, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2.

§ 3

Regulamin obowiązuje właścicieli nieruchomości, kierowników budów, jednostki użytkujące tereny służące komunikacji publicznej, wszystkich korzystających z terenów, do których tytuł prawny ma Gmina.

R o z d z i a ł II

Wymagania w zakresie utrzymania porządku i czystości na nieruchomościach oraz terenach użytku publicznego

§ 4

1. Właściciele nieruchomości są obowiązani do utrzymania na niej porządku, czystości oraz należytego stanu sanitarno-higienicznego, w tym także wykaszanie w obrębie posesji chwastów i roślinności niezagospodarowanej rolniczo.

2. Właściciele nieruchomości są obowiązani do przeprowadzania akcji deratyzacji według potrzeb, lecz nie rzadziej niż raz w roku, w okresie jesiennym.

3. Właściciele nieruchomości albo inne podmioty wskazane ustawą u.c.p. mają obowiązek niezwłocznego oczyszczania ze śniegu, lodu, błota oraz innych zanieczyszczeń z chodnika bezpośrednio przyległego do nieruchomości.

4. Obowiązek określony w ust. 3 dotyczy także innych części nieruchomości służących do użytku publicznego.

5. Na terenie budowy wykonywanie obowiązków właściciela nieruchomości należy do kierownika budowy.

§ 5

1. Obowiązek oczyszczania ze śniegu i lodu winien być realizowany przez:

1) odgarnięcie w miejsce niepowodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów;

2) podjęcie działań usuwających lub co najmniej ograniczających śliskość chodnika np. przez posypanie piaskiem; piasek lub inny materiał użyty do tych celów należy uprzątnąć z chodnika niezwłocznie po ustaniu przyczyn jego zastosowania.

2. Zanieczyszczenia usuwane z chodników winny być gromadzone w pojemnikach na odpady, z zachowaniem postanowień § 9 oraz § 11 ust. 1 niniejszego regulaminu.

3. Zakazuje się zgarniania śniegu, lodu, błota lub innych zanieczyszczeń z chodnika na jezdnię.

4. Uprzątnięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników należy do obowiązków zarządu drogi publicznej, jeżeli zarząd drogi pobiera opłaty z tytułu postoju lub parkowania pojazdów samochodowych na takim chodniku.

5. Przedsiębiorca użytkujący tereny służące komunikacji publicznej obowiązany jest do uprzątnięcia i pozbycia się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z przystanków komunikacyjnych.

§ 6

Zarządy dróg publicznych obowiązane są do utrzymania czystości i porządku na drogach publicznych.

§ 7

1. Właściciele nieruchomości, na których znajdują się tereny lub obiekty służące do użytku publicznego, mają obowiązek ustawienia na tych terenach lub obiektach koszy na śmieci i systematycznego ich opróżniania, z częstotliwością zapobiegającą przepełnieniu.

2. Obowiązek określony w ust. 1 dotyczy także zarządzającego drogą publiczną, znajdującą się na obszarze zabudowanym w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz. 602 z późn. zm.) oraz w odniesieniu do przystanków komunikacji publicznej, przedsiębiorców komunikacji publicznej, przedsiębiorców korzystających z takich przystanków.

§ 8

Na nieruchomości lub ich częściach, takich jak chodniki, podwórka itp.:

1) mycie samochodów może się odbywać jedynie pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji gminnej lub gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z wymaganiami niniejszego Regulaminu, w szczególności ścieki takie nie mogą być bezpośrednio odprowadzane do zbiorników wody lub do ziemi;

2) doraźne naprawy i regulacje samochodów, z wyłączeniem napraw blacharskich i lakierniczych, mogą odbywać się wyłącznie w miejscach do tego celu wyznaczonych i pod warunkiem, że powstające odpady będą gromadzone w pojemnikach do tego przeznaczonych.

R o z d z i a ł III

Zasady usuwania odpadów komunalnych z nieruchomości

§ 9

1. Właściciele nieruchomości położonych na terenie Gminy obowiązani są:

1) wyposażyć nieruchomość poprzez zakup, wydzierżawienie lub w inny sposób ustalony z podmiotem uprawnionym, w odpowiednie urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych powstających na tej nieruchomości oraz utrzymywania tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym umożliwiającym korzystanie z nich bez przeszkód i powstawania zagrożeń dla zdrowia użytkowników, a w szczególności:

a) dbać o dobry stan techniczny niepogarszający warunków właściwego korzystania z tych urządzeń przez zbierających odpady,

b) dbać o zamykanie i nieprzepełnianie tych urządzeń,

c) oczyszczać i dezynfekować urządzenia służące do zbierania odpadów w miarę potrzeb, przy czym dezynfekcja w okresie letnim powinna się odbywać nie rzadziej niż co 2 tygodnie,

2) utrzymywać ład, czystość i porządek na terenie nieruchomości, a w szczególności nie dopuszczać do gromadzenia odpadów poza urządzeniami do tego przeznaczonymi.

2. Właściciel lub zarządca nieruchomości gromadzący odpady komunalne ma obowiązek zawrzeć umowę na odbiór tych odpadów z Gminnym Zakładem Komunalnym w Zgorzelcu z siedzibą w Jerzmankach lub z innym upoważnionym podmiotem.

3. Właściciel nieruchomości jest obowiązany do udzielania podmiotowi uprawnionemu informacji niezbędnych dla ustalenia treści umowy na odbieranie odpadów w sposób zgodny z wymaganiami określonymi w niniejszym Regulaminie.

4. Lokalizacja miejsca z pojemnikami na odpady komunalne nie może być:

a) w zabudowie wielorodzinnej mniejsza niż 10 m od okien i drzwi do budynków z pomieszczeniami przeznaczonymi na pobyt ludzi oraz co najmniej 3 m od granicy z sąsiednią działką,

b) w zabudowie 1-rodzinnej odległości wymienione w punkcie a) nie mogą być mniejsze niż odpowiednio: 3 m i 2 m.

5. Wskazane w ust. 4 odległości od granicy działki nie obowiązują w razie stykania się lokalizacji miejsc na pojemniki sąsiadujących ze sobą działek lub miejsce to przylega do linii rozgraniczającej od strony ulicy.

6. Miejsca na pojemniki na odpady komunalne powinny być utwardzone i tak zlokalizowane aby zapewniały łatwy dostęp zarówno dla użytkowników nieruchomości jak i dla pracowników podmiotu uprawnionego. Miejsca te właściciel nieruchomości jest obowiązany utrzymywać w czystości.

7. Rodzaj pojemników, o których mowa w ust. 1, właściciel nieruchomości uzgadnia z podmiotem uprawnionym, któremu zlecił odbiór odpadów komunalnych albo powierza temu podmiotowi wyposażenie nieruchomości w odpowiednie pojemniki.

8. Liczbę niezbędnych pojemników określa się w oparciu o:

1) średni roczny wskaźnik objętościowy nagromadzenia odpadów z roku poprzedniego,

2) liczbę stałych mieszkańców nieruchomości,

3) wymaganą w § 10 Regulaminu częstotliwością opróżniania.

9. W sytuacjach wyjątkowego krótkotrwałego zwiększenia ilości odpadów komunalnych dozwolone jest gromadzenie ich w szczelnych workach z tworzywa.

10. Właściciel nieruchomości jest obowiązany zapewnić pracownikom podmiotu uprawnionego dostęp do pojemników w czasie ustalonym w umowie o odbiór odpadów w sposób umożliwiający opróżnienie pojemników bez narażania na szkodę ludzi, budynków bądź pojazdów.

§ 10

1. Częstotliwość odbierania odpadów komunalnych z nieruchomości ustala się co najmniej raz w tygodniu.

2. Harmonogram odbioru ustala uprawniony podmiot.

3. Odpady komunalne z nieruchomości odbiera działający na podstawie umowy-zlecenia podmiot uprawniony.

4. Miejscem składowania odpadów komunalnych jest Miejskie Wysypisko Śmieci w Jędrzychowicach lub inne legalne wysypisko śmieci.

5. Miejscem składowania gruzu budowlanego pochodzącego z rozbiórek obiektów budowlanych jest wydzielona część legalnych wysypisk śmieci.

6. Dopuszcza się zagospodarowanie wyselekcjonowanego gruzu budowlanego do utwardzania podwórek lub naprawy zniszczonych dróg o nawierzchni gruntowej.

§ 11

1. Zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne śniegu, lodu, gorącego popiołu i żużla, gruzu budowlanego, szlamów, substancji toksycznych, żrących i wybuchowych, a także odpadów z działalności gospodarczej.

2. Zabrania się spalania w pojemnikach jakichkolwiek odpadów komunalnych (także odpadów roślinnych).

3. Zabrania się spalania w piecach odpadów powodujących emisję zanieczyszczeń toksycznych do powietrza.

4. Jeżeli na terenie nieruchomości powstają także odpady inne niż komunalne, to muszą być one gromadzone w sposób wyodrębniony od odpadów komunalnych. Zasady gospodarowania takimi odpadami określają odrębne przepisy.

5. Odpady medyczne lub weterynaryjne, powstające w związku z prowadzoną na terenie danej nieruchomości działalnością w zakresie usług medycznych lub weterynaryjnych, nie mogą być gromadzone w pojemnikach służących gromadzeniu odpadów komunalnych. Szczegółowe zasady postępowania z tymi odpadami określają odrębne przepisy.

6. Odpady remontowe, poza granicami placu budowy należy gromadzić w osobnych pojemnikach.

7. Odpady komunalne wielkogabarytowe powinny być gromadzone w wydzielonym miejscu na terenie nieruchomości, w sposób nieutrudniający korzystanie z nieruchomości przez osoby do tego uprawnione i usuwane jak najszybciej w terminach uzgodnionych z podmiotem uprawnionym.

8. Usunięcie wraków samochodowych, odpadów wielkogabarytowych oraz gruzu budowlanego odbywa się na koszt właściciela tych odpadów.

R o z d z i a ł IV

Zasady postępowania z nieczystościami ciekłymi

§ 12

1. Właściciele nieruchomości mają obowiązek przyłączyć swoją nieruchomość do zewnętrznych sieci kanalizacyjnych lub wyposażyć nieruchomość w zbiornik bezodpływowy lub przydomowe oczyszczalnie ścieków bytowych spełniające wymagania określone w rozporządzeniu.

2. Do sieci kanalizacyjnej nie można przyłączyć wód deszczowych i gnojowicy.

3. W przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, nieruchomość powinna być wyposażona w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub przydomową oczyszczalnię ścieków.

4. Nieczystości ciekłe usuwa się z nieruchomości z częstotliwością stosowną do potrzeb, z tym że zawartość zbiorników nie może przelewać się na powierzchnię gruntu.

5. Usuwanie nieczystości ciekłych z nieruchomości przeprowadza podmiot uprawniony wyłącznie przy użyciu sprzętu asenizacyjnego.

6. Właściciel nieruchomości jest obowiązany zapewnić pracownikom podmiotu uprawnionego dostęp do urządzeń służących do gromadzenia nieczystości ciekłych w czasie ustalonym do ich odbioru w sposób umożliwiający opróżnienie zbiorników bez narażania na szkodę ludzi bądź pojazdów.

7. Miejscem zrzutu nieczystości ciekłych jest oczyszczalnia ścieków w Jędrzychowicach wchodząca w skład Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji “Nysa” Spółki z o.o. i punkt zlewny w Jerzmankach wyłącznie dla potrzeb Gminnego Zakładu Komunalnego w Zgorzelcu z siedzibą w Jerzmankach.

§ 13

1. Właściciel nieruchomości korzystający z usług uprawnionego podmiotu w zakresie odbierania odpadów komunalnych lub w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych, zobowiązany jest do zawarcia z tym podmiotem umowy, a świadczenie usług w ramach umowy powinno być potwierdzone rachunkami, fakturami bądź dowodami wpłaty, które będą dokumentować wykonaną usługę.

2. Dokumenty wymienione w ust. 1 właściciel nieruchomości zobowiązany jest przechowywać przez jeden rok i okazywać na żądanie pracowników Urzędu Gminy Zgorzelec lub innych osób upoważnionych przez Wójta Gminy Zgorzelec do ich kontroli.

R o z d z i a ł V

Obowiązki właścicieli zwierząt domowych

§ 14

1. Osoby będące właścicielami lub opiekunami psów i innych zwierząt domowych są zobowiązane do sprawowania właściwej opieki nad tymi zwierzętami, w tym w szczególności niepozostawiania ich bez dozoru jeżeli zwierzę nie jest należycie uwiązane lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym bądź na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiającym samodzielne wydostanie się z niego.

2. Zakazuje się szczucia psów lub doprowadzanie ich do stanu, w którym pies może stać się niebezpieczny dla człowieka lub zwierzęcia.

3. Zwierzęta domowe, które mogą stanowić zagrożenie dla ludzi winny być trzymane na terenie swojej nieruchomości na uwięzi lub jeżeli biegają luzem ogrodzenie winno uniemożliwiać wydostanie się na zewnątrz, a w miejscu widocznym należy umieścić tabliczkę ostrzegawczą z odpowiednim napisem np. “UWAGA PIES”.

§ 15

1. Na terenach użyteczności publicznej psy muszą być wyprowadzane tylko na smyczy. Zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone tylko w miejscach mało uczęszczanych i pod warunkiem, że pies ma kaganiec, a właściciel (opiekun) ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.

2. Zakazuje się wprowadzania psów lub innych zwierząt do obiektów użytku publicznego, placówek handlowych lub gastronomicznych, jeżeli zakaz taki wynika z wyraźnego oznakowania dokonanego przez właściciela nieruchomości (placówki czy obiektu).

§ 16

1. Właściciele zwierząt domowych są zobowiązani do usunięcia spowodowanych przez nie zanieczyszczeń na klatkach schodowych lub w innych pomieszczeniach budynku służącego do użytku publicznego, a także na terenach użytku publicznego, takich jak ulice, chodniki, skwery, zieleńce itp.

2. Zakazuje się wprowadzania psów i kotów do piaskownic i innych urządzeń służących do zabawy dla dzieci.

§ 17

1. Wprowadza się obowiązek rejestrowania psów na terenie Gminy. Obowiązek ten ciąży na właścicielach zwierząt.

2. Rejestracji dokonuje się w Urzędzie Gminy Zgorzelec, w Wydziale Gospodarki Nieruchomościami i Rolnictwa.

R o z d z i a ł VI

Zasady utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

§ 19

Zakazuje się chowu zwierząt gospodarskich w nieruchomościach komunalnych, to jest w pomieszczeniach użytkowanych jako przynależne z tytuły umowy najmu lokalu mieszkalnego lub użytkowego.

§ 20

1. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej dopuszcza się utrzymywanie pni pszczelich, drobiu, zwierząt gospodarskich hodowanych (lub chowanych) na potrzeby własne pod warunkiem przestrzegania niniejszego Regulaminu.

2. Prowadzący hodowlę (lub chów) zwierząt gospodarskich jest obowiązany zapewnić:

1) gromadzenie i usuwanie powstałych w związku z hodowlą odpadów i nieczystości w sposób zgodny z prawem i niepowodowanie zanieczyszczeń terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych,

2) niepowodowanie przez prowadzoną hodowlę, wobec innych osób zamieszkujących na nieruchomości lub nieruchomości sąsiednich, uciążliwości takich jak hałas, odory czy podobne,

3) przestrzeganie obowiązujących przepisów sanitarno-epidemiologicznych.

R o z d z i a ł VII

Obowiązki organów kontroli

§ 21

1. Pracownicy Urzędu Gminy lub Gminnego Zakładu Komunalnego przeprowadzają kontrolę na mocy upoważnienia Wójta.

2. Osoby określone w ust.1 mają prawo wejścia na teren nieruchomości tylko w obecności właściciela.

3. Po stwierdzeniu, przez osoby kontrolujące, faktu że właściciel nie realizuje obowiązków określonych w niniejszym Regulaminie i w art. 5 ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie, Rada Gminy podejmuje decyzję o przejęciu przez gminę obowiązku wynikającego z wyżej powołanego przepisu ustawowego, pobierając od właściciela nieruchomości opłatę w wysokości 200% obowiązującej opłaty za wywóz śmieci ustalonej odrębną uchwałą.

R o z d z i a ł VIII

Sankcje z tytułu naruszenia Regulaminu

§ 22

Naruszenie obowiązków zawartych w Regulaminie podlega postępowaniu w sprawach o wykroczenia i zgodnie z art. 10 ust. 2a ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminie, czyny tego rodzaju są zagrożone karą grzywny.

§ 23

Regulamin wchodzi w życie z dniem wskazanym w uchwale Rady Gminy Zgorzelec.