R o z d z i a ł IV

TRYB PRACY RADY

1. Sesje Rady

§ 15

Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określonych w ustawie oraz w innych przepisach prawa.

§ 16

1. Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonywania zadań Rady, nie rzadziej niż raz na kwartał. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-18/2/03 z dnia 16 lipca 2003 r. stwierdzono nieważność § 16 ust. 1).

2. Sesjami zwyczajnymi są sesje przewidziane w planie pracy Rady.

3. Sesjami zwyczajnymi są także sesje nieprzewidziane w planie, ale zwoływane w zwykłym trybie.

4. Sesje nadzwyczajne są zwoływane w przypadkach przewidzianych w ustawie.

§ 17

2. Przygotowanie sesji

1. Sesje przygotowuje Przewodniczący.

2. Przygotowanie sesji obejmuje:

1) ustalenie porządku obrad,

2) ustalenie czasu i miejsca obrad,

3) zapewnienie dostarczenia Radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad.

§ 18

1. Porządek obrad obejmuje w szczególności:

1) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Rady,

2) interpelacje, zapytania i odpowiedzi,

3) informacje Przewodniczącego,

4) informacje z prac Burmistrza między sesjami,

5) projekty uchwał.

2. W porządku obrad sesji co najmniej raz w kwartale powinno znajdować się sprawozdanie Burmistrza z realizacji uchwał Rady.

§ 19

1. Radnych powiadamia się o zwołaniu sesji co najmniej na 7 dni przed jej terminem.

2. Materiały do sesji dotyczącej:

1) uchwalania budżetu,

2) rozpatrzenia sprawozdań z wykonania budżetu i udzielenia absolutorium Burmistrzowi należy dostarczyć radnym co najmniej 14 dni przed sesją.

3. Przebieg sesji

§ 20

1. Obrady Rady są jawne. Przewodniczący podaje do publicznej wiadomości termin, miejsce i przedmiot obrad co najmniej na 3 dni przed sesją.

2. Wyłączenie jawności sesji może wynikać wyłącznie z ustaw. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-18/2/03 z dnia 16 lipca 2003 r. stwierdzono nieważność § 20 ust. 2).

§ 21

1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Na wniosek Przewodniczącego bądź Radnego, Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.

3. O przerwaniu sesji w trybie ust. 2 Rada może postanowić w szczególności, ze względu na niemożność wyczerpania porządku obrad, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nie przewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.

4. Ogłoszenie terminu następnego posiedzenia odbywa się z pominięciem wymogów wskazanych w § 19 ust. 1.

5. W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie sesji Rady, Przewodniczący zarządza przerwę w obradach.

§ 22

1. Przewodniczący otwiera sesję Rady formułą “Otwieram .... (numer) sesję Rady Miejskiej w Jaworze.

2. Po otwarciu sesji Przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad.

3. Przed przystąpieniem do realizacji porządku obrad z wnioskiem o uzupełnienie lub zmianę porządku obrad może wystąpić każdy Radny.

§ 23

1. Przewodniczący przestrzega ustalonego porządku obrad.

2. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, a w uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.

3. Przewodniczący może udzielić głosu osobie niebędącej Radnym.

§ 24

1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad.

2. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia Radnego lub osoby zaproszonej w rzeczywisty sposób zakłóca porządek obrad, bądź uchybia powadze Rady, prowadzący obrady przywołuje mówcę “do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku, może odebrać mu głos.

§ 25

1. Z każdego posiedzenia Rady sporządza się protokół, który powinien zawierać:

1) numer, datę i miejsce posiedzenia oraz numery uchwał,

2) stwierdzenie prawomocności obrad,

3) nazwiska nieobecnych członków Rady (usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych),

4) listę obecności Radnych, gości i osób delegowanych na posiedzenie z Urzędu,

5) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia,

6) ustalony porządek obrad,

7) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji,

8) teksty zgłoszonych i uchwalonych uchwał,

9) przebieg głosowania,

10) wskazanie wniesienia przez Radnego zdania odrębnego do treści uchwały,

11) czas trwania posiedzenia,

12) podpisy Przewodniczącego i protokolanta.

2. Radny ma prawo dołączyć do protokołu swoje wystąpienie na piśmie.

3. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku.

4. Uchwały numeruje się cyframi rzymskimi łamanymi przez cyfry arabskie i łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku.

5. Nowa numeracja zaczyna się z początkiem każdej kadencji Rady.

6. Protokół przyjmuje się na następnej sesji. Uwagi do protokołu zgłoszone przez Radnych uwzględnia się przez sporządzenie załączników do protokołu, zawierających sprostowanie bądź uzupełnienie.

7. Przebieg sesji nagrywa się na nośniki informacji, które przechowuje się w Biurze Rady przez okres co najmniej trzech miesięcy.

§ 26

Protokoły z sesji przechowuje się w Biurze.

§ 27

Po wyczerpaniu porządku obrad, prowadzący kończy sesję wypowiadając formułę “Zamykam .... (numer) sesję Rady Miejskiej w Jaworze”.

§ 28

1. Rada powołuje następujące komisje stałe:

1) Rewizyjna,

2) Budżetu i Finansów,

3) Gospodarki i Rozwoju Miasta,

4) Edukacji, Kultury i Sportu,

5) Zdrowia i Polityki Społecznej,

6) Porządku Publicznego i Statutu.

2. Komisje liczą od 3 do 8 członków.

3. Komisje stałe działają zgodnie z półrocznym planem pracy, przedłożonym i zatwierdzonym przez Radę.

4. W czasie trwania kadencji Rada może powoływać doraźne komisje do wykonywania określonych zadań, określając ich skład i zakres działania.

§ 29

1. Do zadań komisji stałych, w zakresie spraw dla których zostały powołane, należą w szczególności:

1) stała praca merytoryczna,

2) rozpatrywanie i opiniowanie spraw przekazanych komisji przez Radę, Burmistrza oraz spraw przedkładanych przez członków komisji,

3) składanie rocznych sprawozdań z pracy komisji.

2. Zadania komisji doraźnych określa Rada w odrębnej uchwale.

3. Zasady i tryb pracy Komisji Rewizyjnej stanowi zał. 4 do Statutu.

§ 30

1. Komisje są zobowiązane do wzajemnego informowania się o sprawach będących przedmiotem zainteresowania więcej niż jednej komisji.

2. Realizacja postanowienia zawartego w ust. 1 następuje poprzez:

1) wspólne posiedzenia komisji,

2) udostępnianie własnych opracowań i analiz.

3. Komisje działają na posiedzeniach oraz przez swych członków badających na miejscu poszczególne sprawy.

4. Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących komisji powołuje rada odrębną uchwałą.

§ 31

1. Komisja, za pośrednictwem Przewodniczącego jest władna do:

1) przedkładania Burmistrzowi wniosków we wszystkich sprawach, które należą do kompetencji komisji i żądania odpowiedzi na wnioski w terminie 30 dni od dnia ich przekazania,

2) przedstawiania opinii do materiałów sesyjnych oraz innych dokumentów skierowanych do komisji przez Przewodniczącego lub Burmistrza,

3) przedstawiania Radzie propozycji desygnowania Radnych do pracy w zespołach, komisjach, organach i organizacjach powoływanych poza Radą. O wyborze kandydata decyduje Rada na sesji.

2. Komisja podejmuje rozstrzygnięcia zwykłą większością głosów, jeżeli w posiedzeniu bierze udział co najmniej połowa członków komisji.

3. Przewodniczący komisji zwołuje i prowadzi posiedzenie komisji oraz ją reprezentuje.

4. Członków komisji powiadamia się pisemnie o zwołaniu komisji, co najmniej 5 dni przed jej terminem.

5. Prawo zwoływania posiedzenia komisji przysługuje również Przewodniczącemu, który może polecić Przewodniczącemu Komisji złożenie Radzie sprawozdania w ciągu 7 dni.

6. Posiedzenie komisji jest zwoływane także na wniosek co najmniej 1/3 jej członków.

§ 32

Radny ma obowiązek być członkiem co najmniej jednej komisji stałej, do której został wybrany.

§ 33

1. Radny ma prawo zgłaszać w trakcie sesji wnioski formalne, których przedmiotem mogą być w szczególności:

1) sprawdzenie quorum,

2) dokonanie zmiany w porządku obrad, w tym zmiany kolejności jego punktów,

3) powtórzenie głosowania,

4) ponowne przeliczenie głosów,

5) przerwy lub odroczenie obrad,

6) przekazanie sprawy do komisji,

7) ograniczenie czasu wypowiedzi,

8) głosowanie bez dyskusji,

9) przeprowadzenie głosowania imiennego,

10) zakończenie dyskusji i podjęcie uchwały.

2. W przypadkach wątpliwych o tym, czy wniosek jest formalny, czy nieformalny rozstrzyga Przewodniczący.

3. Wniosek formalny rozpatruje się bezpośrednio po jego zgłoszeniu, jeżeli Rada nie postanowi inaczej.

§ 34

1. Wnioski merytoryczne Radny może składać tylko w odniesieniu do problematyki będącej aktualnie przedmiotem obrad. Wniosek powinien być przedłożony Przewodniczącemu na piśmie (w trakcie obrad lub przed rozpoczęciem sesji).

2. Wnioski merytoryczne powinny zawierać jasno określony postulat, sposób realizacji i ewentualnego wykonawcę.

3. Wnioski merytoryczne podlegają głosowaniu.

4. INTERPELACJE I ZAPYTANIA

§ 35

1. Interpelacje składa się w sprawach o zasadniczym znaczeniu. Adresatem interpelacji jest Burmistrz.

2. Interpelacje składa się w formie pisemnej w Biurze lub na sesji w punkcie “Interpelacje i zapytania”.

§ 36

1. Burmistrz lub osoba upoważniona do tego przez Burmistrza zobowiązana jest do udzielenia odpowiedzi ustnie na interpelacje bezpośrednio na sesji.

2. Na wniosek Radnego odpowiedź powinna być udzielona na piśmie w ciągu 14 dni od jej otrzymania. Odpowiedź przekazuje się Radnemu zgłaszającemu i Przewodniczącemu.

3. Na sesji w punkcie “Interpelacje i zapytania" Radny ma prawo poinformowania Rady, czy uznaje odpowiedź za wystarczająca, i wnieść o jej odczytanie.

§ 37

1. Zapytania składa się w sprawach mniej złożonych, gdy pytającemu chodzi przede wszystkim o uzyskanie informacji o faktach. Zapytania składa się na piśmie w Biurze lub ustnie w punkcie “Interpelacje i zapytania”.

2. Odpowiedzi na zapytanie udziela Burmistrz lub pracownik samorządowy upoważniony do tego przez Burmistrza.

3. Jeżeli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa na sesji Burmistrz udziela odpowiedzi pisemnej w terminie do 21 dni.

§ 38

Biuro prowadzi rejestr zgłoszonych interpelacji i zapytań, w którym powinny być zawarte dokładne informacje o sposobie ich załatwienia i terminach.

5. UCHWAŁY

§ 39

1. Uchwały są odrębnymi dokumentami zawierającymi:

1) numer, datę i tytuł,

2) podstawę prawną,

3) postanowienia merytoryczne,

4) określenie organu odpowiedzialnego za realizację uchwały,

5) określenie terminu wejścia w życie uchwały lub ustalenie terminu obowiązywania.

2. Uchwały podpisuje Przewodniczący obrad.

3. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do wiceprzewodniczącego prowadzącego obrady.

4. Uchwały przekazuje się Burmistrzowi w celu realizacji.

§ 40

Biuro ewidencjonuje oryginały uchwał w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji Rady.

§ 41

1. Inicjatywę uchwałodawczą posiada każdy radny, Burmistrz, komisje Rady i kluby Radnych.

2. Projekt uchwały odpowiadający wymogom zawartym w § 39 ust. 1 powinien zostać przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały.

3. Projekty uchwały są opiniowane co do ich zgodności z prawem przez radcę prawnego.

4. Ilekroć przepisy prawa ustanawiają wymóg działania Rady po zaopiniowaniu jej uchwały, w uzgodnieniu lub w porozumieniu z organami administracji rządowej lub innymi organami, do zaopiniowania lub uzgodnienia przedkładany jest projekt uchwały przyjęty przez Radę.

5. Postanowienie ust. 4 nie ma zastosowania, gdy z przepisów prawa wynika, że przedłożeniu podlega projekt uchwały, sporządzony przez Burmistrza.

§ 42

Odpisy uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji i wiadomości zależnie od ich treści.

6. TRYB GŁOSOWANIA

§ 43

1. Wniosek formalny przy braku sprzeciwu nie jest poddawany głosowaniu.

2. W głosowaniu biorą udział wyłącznie Radni.

§ 44

1. W głosowaniu jawnym Radni głosują przez podniesienie ręki. Za głosy oddane uznaje się te, które oddano “za”, “przeciw” i “wstrzymujące się”.

2. Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący i przelicza oddane głosy “za”, “przeciw” i “wstrzymuję się”.

3. Wyniki głosowania należy odnotować w protokole sesji ostemplowanym pieczęcią Rady.

4. Na wniosek radnego Rada może postanowić o przeprowadzeniu głosowania imiennego. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-18/2/03 z dnia 16 lipca 2003 r. stwierdzono nieważność § 44 ust. 4).

5. W głosowaniu imiennym Radny wyczytany z nazwiska i imienia głosuje poprzez wypowiedzenie słów “za” “przeciw” lub “wstrzymuje się”.

§ 45

1. Głosowanie tajne przeprowadza się w przypadkach przewidzianych w ustawach.

2. W głosowaniu tajnym Radni głosują za pomocą kart, ostemplowanych pieczęcią Rady przy czym za głosy ważne uznaje się te, które oddano zgodnie z ustalonymi zasadami i na właściwych kartach.

3. Po przeliczeniu głosów Przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.

4. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.

§ 46

1. Głosowanie tajne przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja skrutacyjna w składzie 3 osób, która wybiera spośród siebie przewodniczącego Komisji.

2. Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania.

§ 47

1. Przewodniczący przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną, treść wniosku w taki sposób, aby był on przejrzysty oraz nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2. W pierwszej kolejności Przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący rozstrzyga Przewodniczący.

3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, Przewodniczący obrad przed zamknięciem listy kandydatów zadaje pytanie każdemu z nich czy zgadza się kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamkniecie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.

§ 48

1. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych przepisów projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym że w pierwszej kolejności Przewodniczący poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.

2. W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę określoną w ust. 1.

3. Przewodniczący zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.

4. W przypadku, gdy do projektu uchwały zostały wniesione poprawki należy odczytać proponowany projekt uchwały w całości.

§ 49

1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesji i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.

2. Radny w ciągu 7 dni od daty odbycia sesji lub posiedzenia komisji winien usprawiedliwić swoją nieobecność, składając stosowne wyjaśnienia Przewodniczącemu lub przewodniczącemu komisji.

§ 50

1. Aktywny udział w pracach Rady jest prawem i obowiązkiem Radnego.

2. Radny powinien stale i aktywnie reprezentować wyborców, zwłaszcza przez udział w spotkaniach organizowanych z własnej inicjatywy lub mieszkańców Jawora przekazując interpelacje i zapytania.

3. Rada i komisje, których członkiem jest Radny mogą zlecić mu podjęcie szczegółowego postępowania dla zbadania, zebrania i przedstawienia Radzie szczegółowych opinii w konkretnej sprawie.

4. Radny może zwrócić się z interwencją do właściwego organu, niezależnie od działań Rady czy Burmistrza.

§ 51

1. W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego Radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy, Rada może powołać komisję doraźną do szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.

2. Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie Przewodniczącemu.

3. Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada powinna umożliwić Radnemu złożenie wyjaśnień.