R o z d z i a ł V

Dodatki za uciążliwe warunki pracy

§ 16

1. Za pracę w warunkach uciążliwych uznaje się prowadzenie zajęć:

1) z dziećmi i młodzieżą, których rodzaj i stopień niepełnosprawności został określony w § 2 rozporządzenia MZiOS z dnia 26 stycznia 1998 r. w sprawie stanów zdrowia oraz szczegółowych zasad, warunków i trybu wydawania zaświadczeń będących podstawą uzyskania zasiłku pielęgnacyjnego dla dziecka (Dz. U. z 1998 r. Nr 15, poz. 70),

2) w szkołach specjalnych, w klasie lub grupie wychowawczej z upośledzonymi umysłowo w stopniu lekkim, w których znajduje się co najmniej jedno dziecko z niepełnosprawnością określoną w pkt 1, a w przypadku gdy w takiej klasie lub grupie wychowawczej znajduje się dziecko upośledzone umysłowo w stopniu umiarkowanym lub znacznym, pod warunkiem, że zajęcia dydaktyczne prowadzone są według odrębnego programu nauczania obowiązującego w tego typu szkole specjalnej, a zajęcia wychowawcze – według odrębnego programu wychowawczego opracowanego przez wychowawcę.

2. Nauczyciel otrzymuje dodatek za pracę w warunkach uciążliwych, za faktycznie przepracowane godziny w tych warunkach.

3. Z tytułu pracy w warunkach uciążliwych od dnia 1 września 2000 r. przysługuje dodatek w wysokości ustalonej dla odpowiedniej kategorii dodatku za trudne warunki pracy, określonego w § 15 ust. 2, zwiększony o 6% wynagrodzenia zasadniczego.

4. Za pracę wychowawczą i opiekuńczą w “zielonych szkołach” lub na turnusach rehabilitacyjnych dodatek za uciążliwe warunki pracy zwiększa się o 5% wynagrodzenia zasadniczego stosownie do czasu sprawowania opieki.

5. Dodatek za trudne i uciążliwe warunki pracy przysługuje nauczycielowi bez względu na stopień awansu zawodowego.