R o z d z i a ł II

Dodatek motywacyjny

§ 2

Warunkiem przyznania nauczycielowi dodatku motywacyjnego jest jakość świadczonej pracy, w tym związanej z powierzonym stanowiskiem kierowniczym, dodatkowym zadaniem lub zajęciem, a w szczególności:

1) systematyczne i efektywne przygotowywanie się do przydzielonych obowiązków,

2) podnoszenie umiejętności zawodowych,

3) wzbogacanie własnego warsztatu pracy,

4) dbałość o estetykę powierzonych pomieszczeń i sprawność pomocy dydaktycznych lub innych urządzeń szkolnych,

5) prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkolnej, w tym pedagogicznej,

6) rzetelne i terminowe wywiązywanie się z poleceń służbowych,

7) przestrzeganie dyscypliny pracy.

§ 3

1. O wysokości dodatku motywacyjnego nauczyciela decyduje:

1) uzyskiwanie szczególnych osiągnięć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, a w szczególności:

a) uzyskiwanie przez uczniów, z uwzględnieniem ich możliwości oraz warunków pracy nauczyciela, dobrych osiągnięć dydaktyczno- -wychowawczych potwierdzanych wynikami klasyfikacji lub promocji, efektami egzaminów i sprawdzianów albo sukcesami w konkursach, zawodach, olimpiadach itp.,

b) umiejętne rozwiązywanie problemów wychowawczych uczniów we współpracy z ich rodzicami,

c) pełne rozpoznanie środowiska wychowawczego uczniów, aktywne i efektywne działanie na rzecz uczniów potrzebujących szczególnej opieki;

2) zaangażowanie w realizację czynności i zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 i 3 Karty Nauczyciela, a w szczególności:

a) udział w organizowaniu imprez i uroczystości szkolnych,

b) udział w komisjach przedmiotowych i innych,

c) opiekowanie się samorządem uczniowskim lub innymi organizacjami uczniowskimi działającymi na terenie szkoły,

d) prowadzenie lekcji koleżeńskich, przejawianie innych form aktywności w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli,

e) aktywny udział w realizowaniu innych zadań na rzecz edukacji i pomocy społecznej,

f) praca w państwowej komisji egzaminacyjnej powołanej w szkole ponadgimnazjalnej w celu przeprowadzenia egzaminu dojrzałości lub w komisji egzaminacyjnej powołanej w szkole zasadniczej i szkole średniej zawodowej do przeprowadzenia egzaminu z nauki zawodu lub egzaminu z przygotowania zawodowego.

§ 4

O wysokości dodatku motywacyjnego dyrektora decyduje:

1) terminowość wykonywania zadań własnych i zleconych przez organ prowadzący,

2) znajomość prawa oświatowego i przestrzeganie jego zasad w działalności kierowniczej oraz sposób prowadzenia dokumentacji szkolnej,

3) prawidłowość opracowania planu finansowego jednostki i właściwa jego realizacja,

4) operatywność w pozyskiwaniu środków pozabudżetowych i gospodarowanie nimi,

5) racjonalizacja kosztów działalności szkoły,

6) prowadzenie polityki kadrowej zgodnie z potrzebami jednostki,

7) współpraca ze społecznymi organami szkoły i środowiskiem lokalnym oraz efekty w tym zakresie,

8) dbałość o warunki pracy,

9) projektowanie i realizowanie pożądanych zmian w zakresie dydaktyki, wychowania, opieki, organizacji i wyposażenia szkoły,

10) tworzenie systemu monitorowania i motywowania nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły,

11) dbałość o doskonalenie kwalifikacji,

12) organizacja i kierowanie pracami państwowej komisji egzaminacyjnej powołanej w szkole ponadgimnazjalnej w celu przeprowadzenia egzaminu dojrzałości lub komisji egzaminacyjnej powołanej w szkole zasadniczej i szkole średniej zawodowej do przeprowadzenia egzaminu z nauki zawodu lub egzaminu z przygotowania zawodowego.

§ 5

1. Wysokość funduszu na dodatek motywacyjny w szkole stanowi suma:

1) iloczynu 5% wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela stażysty oraz ilości przeliczeniowych etatów nauczycielskich,

2) przyznanego przez Zarząd Powiatu dodatku motywacyjnego dyrektora,

3) kwoty przewidzianej dla szkoły z tytułu przeprowadzania egzaminu dojrzałości, egzaminu z nauki zawodu lub egzaminu z przygotowania zawodowego.

2. Dodatek motywacyjny:

1) dla nauczyciela nie może być wyższy niż 20% jego wynagrodzenia zasadniczego,

2) dla dyrektora nie może być wyższy niż 50% sumy pozostałych składników jego wynagrodzenia.

3. Dodatek motywacyjny przyznaje się na czas określony:

1) nie krótszy niż 6 miesięcy i nie dłuższy niż jeden rok szkolny z tytułu zapisów w ust.1 pkt 1 i 2,

2) z tytułu zapisów w ust. 1 pkt 3 na czerwiec i lipiec, a w roku 2003 na wrzesień.

4. Wysokość dodatku motywacyjnego dla nauczyciela oraz okres jego przyznania, ustala dyrektor a w stosunku do dyrektora Przewodniczący Zarządu Powiatu w Świdnicy uwzględniając poziom spełniania warunków, o których mowa w § 3 i § 4.

5. Dodatek motywacyjny wypłaca się z góry, w terminie wypłaty wynagrodzenia.

6. Prawo do dodatku motywacyjnego nie przysługuje nauczycielowi stażyście w pierwszym roku pracy pedagogicznej z wyłączeniem dodatku z tytułu zapisu § 5 ust 1 pkt 3.

§ 6

1. Całkowity fundusz na dodatek motywacyjny dla publicznych szkół ponadgimnazjalnych w Powiecie Świdnickim, z tytułu zapisu w § 5 ust. 1 pkt 3, stanowi 1% iloczynu wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela stażysty oraz ilości przeliczeniowych etatów nauczycielskich w tych szkołach.

2. Dla ustalenia wysokości funduszu na dodatek motywacyjny na szkołę, z tytułu zapisów § 5 ust. 1 pkt 3, określa się stawkę za nadzorowanie i przeprowadzanie jednego egzaminu jednego ucznia jako kwotę wynikającą z ilorazu całkowitego funduszu na dodatek motywacyjny z tytułu zapisów w § 5 ust. 1 pkt 3 oraz iloczynu ilości egzaminów i liczby uczniów przystępujących do egzaminu dojrzałości, egzaminów z nauki zawodu lub egzaminów z przygotowania zawodowego w szkołach.

3. Wysokość kwoty zwiększającej fundusz na dodatek motywacyjny w szkole z tytułu wymienionego w § 5 ust. 1 pkt 3 wynika z iloczynu liczby uczniów, ilości egzaminów oraz kwoty ustalonej w ust. 2.

4. Wynagrodzenie nauczycieli z tytułu określonego w § 5 ust. 1 pkt 3 ustala się wg następujących zasad:

1) prawo do określonego wyżej wynagrodzenia przysługuje nauczycielowi za czas pracy poza obowiązkowym wymiarem zajęć,

2) wysokość wynagrodzenia ustala się wg liczby godzin przeliczeniowych wynikających z pracy nauczyciela przy nadzorowaniu i przeprowadzaniu egzaminów,

3) za godzinę przeliczeniową przyjmuje się 60 minut nadzorowania egzaminu lub 60 minut przeprowadzania egzaminu, przy czym uznaje się, że w ciągu 60 minut egzaminuje się 3 uczniów,

4) kwotę wynagrodzenia za godzinę przeliczeniową w szkole ustala się dzieląc fundusz na dodatek motywacyjny z tytułu wymienionego w § 5 ust. 1 pkt 3 przez liczbę godzin przeliczeniowych.