CZĘŚĆ IV

Samorządowe jednostki pomocnicze

R o z d z i a ł 1

Postanowienia ogólne

§ 67

1. Samorządowymi jednostkami pomocniczymi gminy są sołectwa i osiedla, w przypadku ich wyodrębnienia. Rada gminy w drodze uchwały tworzy jednostki pomocnicze po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.

2. Projekt podziału gminy na jednostki pomocnicze przedstawia rada gminy do publicznej konsultacji. W konsultacji mogą uczestniczyć mieszkańcy projektowanych jednostek oraz organizacje prowadzące działalność na tym terenie. Okres konsultacji trwa 3 tygodnie od chwili ogłoszenia projektu we właściwym trybie.

3. Po upływie tego okresu, skorygowany projekt zostaje niezwłocznie przedstawiony radzie gminy do zatwierdzenia.

§ 68

1. Zniesienie lub podział jednostki pomocniczej oraz powiększenie jej obszaru może nastąpić z ważnych powodów z inicjatywy rady gminy lub na wniosek właściwych sołectw.

2. Szczegółowe zasady przeprowadzenia konsultacji określa odrębna uchwała rady gminy.

3. Granice jednostki pomocniczej, jej ustrój, a także zakres działania i zasady finansowania określa statut sołectwa (osiedla), nadany przez radę gminy.

§ 69

1. Sołectwo (osiedle) może prowadzić gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy.

2. Budżet gminy obejmuje ogół dochodów gminy realizowany przez sołectwo, jak i ogół wydatków poszczególnych sołectw.

3. W ramach dochodów sołectwa obowiązane są przestrzegać zasad gospodarki finansowej gminy, obowiązujących jednostki budżetowe gminy.

4. W ramach wydatków, sołectwa zobowiązane są do celowego wydatkowania środków zgodnie z przyjętym do realizacji planem zadań.

5. Kontrolę finansową sołectwa sprawuje komisja rewizyjna i skarbnik gminy oraz inne uprawnione podmioty, które przedkładają informacje w tym zakresie radzie gminy i wójtowi gminy.

6. Rada gminy może przekazać w użytkowanie sołectwu część mienia należącego do gminy na zasadach określonych w statucie sołectwa (osiedla).

§ 70

1. Nadzór nad działalnością sołectwa (osiedla) sprawuje rada gminy i wójt gminy.

2. Uchwały zebrań wiejskich przedkłada się w urzędzie gminy. Uchwały podjęte niezgodnie z przepisami prawa, statutem sołectwa i niniejszym statutem podlegają unieważnieniu w trybie ustalonym odrębną uchwałą rady gminy.