CZĘŚĆ IV
Samorządowe jednostki pomocnicze
R o z d z i a ł 1
Postanowienia ogólne
§ 67
1. Samorządowymi jednostkami pomocniczymi gminy są sołectwa i osiedla, w przypadku ich wyodrębnienia. Rada gminy w drodze uchwały tworzy jednostki pomocnicze po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.
2. Projekt podziału gminy na jednostki pomocnicze przedstawia rada gminy do publicznej konsultacji. W konsultacji mogą uczestniczyć mieszkańcy projektowanych jednostek oraz organizacje prowadzące działalność na tym terenie. Okres konsultacji trwa 3 tygodnie od chwili ogłoszenia projektu we właściwym trybie.
3. Po upływie tego okresu, skorygowany projekt zostaje niezwło
cznie przedstawiony radzie gminy do zatwierdzenia.§ 68
1. Zniesienie lub podział jednostki pomocniczej oraz powiększenie jej obszaru może nastąpić z ważnych powodów z inicjatywy rady gminy lub na wniosek właściwych sołectw.
2. Szczegółowe zasady przeprowadzenia konsultacji określa odrębna uchwała rady gminy.
3. Granice jednostki pomocniczej, jej ustrój, a także zakres działania i zasady finansowania określa statut sołectwa (osiedla), nadany przez radę gminy.
§ 69
1. Sołectwo (osiedle) może prowadzić gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy.
2. Budżet gminy obejmuje ogół dochodów gminy realizowany przez sołectwo, jak i ogół wydatków poszczególnych sołectw.
3. W ramach dochodów sołectwa obowiązane są przestrzegać zasad gospodarki finansowej gminy, obowiązujących jednostki budżetowe gminy.
4. W ramach wydatków, sołectwa zobowiązane są do celowego wydatkowania środków zgodnie z przyjętym do realizacji planem zadań.
5. Kontrolę finansową sołectwa sprawuje komisja rewizyjna i skarbnik gminy oraz inne uprawnione podmioty, które przedkładają informacje w tym zakresie radzie gminy i wójtowi gminy.
6. Rada gminy może przekazać w użytkowanie sołectwu część mienia należącego do gminy na zasadach określonych w statucie sołectwa (osiedla).
§ 70
1. Nadzór nad działalnością sołectwa (osiedla) sprawuje rada gminy i wójt gminy.
2. Uchwały zebrań wiejskich przedkłada się w urzędzie gminy. Uchwały podjęte niezgodnie z przepisami prawa, statutem sołectwa i niniejszym statutem podlegają unieważnieniu w trybie ustalonym odrębną uchwałą rady gminy.