REGULAMIN RADY GMINY OSIECZNICA

R o z d z i a ł I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

Regulamin określa tryb działania Rady Gminy Osiecznica oraz sposób obradowania na sesjach i podejmowania uchwał przez radę.

§ 2

1. Rada działa na sesjach, a także za pośrednictwem komisji i radnych oraz Wójta, jako organu wykonawczego.

2. Wójt i komisje rady działają pod kontrolą rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.

R o z d z i a ł II

SESJE RADY

§ 3

1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2. Pierwszą sesje nowo wybranej rady zwołuje przewodniczący rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w wypadkach wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady gminy.

3. Prowadzenie pierwszej sesji nowo wybranej rady, do czasu wyboru nowego przewodniczącego rady, przewodniczący rady poprzedniej kadencji powierza obecnemu na sesji najstarszemu wiekiem radnemu (radnej).

4. Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji obejmują:

1) określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej rady,

2) przygotowanie projektu porządku obrad,

3) dokonanie otwarcia sesji,

4) powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród radnych obecnych na sesji.

5. Projekt porządku obrad, o jakim mowa w ust. 4 obejmuje również sprawozdanie wójta poprzedniej kadencji o stanie gminy.

§ 4

1. Rada w drodze uchwał rozstrzyga sprawy na sesjach należące do kompetencji określonych w ustawie o samorządzie gminnym oraz innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydanych na podstawie ustaw.

2. Uchwały są odrębnymi dokumentami z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym, które mogą być odnotowane w protokole z sesji.

§ 5

1. Rada odbywa sesje zwyczajne w ilości potrzebnej do wykonywania swych zadań.

2. Sesjami zwyczajnymi są sesje umieszczone w planie pracy rady oraz nieprzewidziane w planie pracy, a zwołane przez przewodniczącego z zachowaniem zasad określonych w § 7.

3. Plan pracy przygotowuje przewodniczący rady i przedstawia go radzie do zaakceptowania na ostatniej sesji w roku.

4. Rada może w ciągu roku dokonać zmian i uzupełnień w rocznym planie pracy.

§ 6

1. Rada może odbywać sesje z innymi radami gmin w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia wspólnych spraw.

2. Wspólną sesję organizują przewodniczący zainteresowanych rad.

3. Zawiadomienia o wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący wszystkich zainteresowanych rad.

R o z d z i a ł III

PRZYGOTOWANIE SESJI

§ 7

1. Projekt porządku obrad, miejsce termin, szczegółową listę zaproszonych gości oraz godzinę rozpoczęcia sesji ustala przewodniczący rady w porozumieniu z wójtem gminy.

2. O sesji zwyczajnej powiadamia się radnych najpóźniej na 3 dni przed ustalonym terminem obrad-wysyłając zawiadomienia zawierające dane o miejscu i czasie rozpoczęcia obrad, projekt porządku sesji oraz projekty uchwał i niezbędne materiały związane z przedmiotem sesji.

3. Przygotowanie materiałów na sesję rady jak również obsługę organizacyjno-techniczną, zapewnia wójt.

4. W razie niedotrzymania terminu zawiadomienia o sesji, bądź niedoręczenia radnym kompletu dokumentów wymienionych w porządku obrad, rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy jej termin. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad przed przyjęciem porządku obrad.

R o z d z i a ł IV

ZASADY OBRADOWANIA

§ 8

Posiedzenie sesji otwiera, przewodzi i zamyka przewodniczący rady, a w razie jego nieobecności wiceprzewodniczący rady.

§ 9

1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego formuły “otwieram sesję Rady Gminy Osiecznica”.

2. Po otwarciu sesji przewodniczący stwierdza quorum na podstawie listy obecności, a w razie jego braku wyznacza nowy termin posiedzenia i zamyka obrady.

§10

1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad przewodniczący przedstawia do uchwalenia projekt porządku obrad.

2. Porządek sesji może być rozszerzony w wyjątkowych sytuacjach na wniosek radnego lub wójta zgłoszony przed przyjęciem porządku obrad.

3. Rada w głosowaniu jawnym przyjmuje porządek obrad sesji.

§ 11

1. Interpelacje i wnioski składa się na początku sesji.

2. Odpowiedzi na interpelacje udzielają: przewodniczący rady, przewodniczący merytorycznych komisji, wójt lub jego zastępca bądź wyznaczony przez wójta pracownik urzędu.

3. W przypadku niemożności udzielenia natychmiastowej odpowiedzi wyjaśnienie winno być udzielone pisemnie w terminie 2 tygodni, od daty zgłoszenia interpelacji lub wniosku.

4. Interpelacje mogą być składane na piśmie na ręce przewodniczącego rady za pośrednictwem inspektora ds. rady, który prowadzi ewidencję i doręcza złożoną interpelację niezwłocznie przewodniczącemu rady.

5. Odpowiedź na pisemną interpelację radnego winna być udzielona również w ciągu dwóch tygodni od daty jej złożenia.

§ 12

Sprawozdanie z wykonania uchwał składa wójt.

§ 13

1. Przewodniczący komisji lub wyznaczony przez niego członek składa raz na pół roku na sesji sprawozdanie z działalności komisji.

2. Wójt składa sprawozdanie ze swojej pracy na każdej sesji rady.

§ 14

1. Przewodniczący rady prowadzi obrady wg uchwalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.

2. W uzasadnionych wypadkach przewodniczący może dokonać za zgodą rady zmian w kolejności poszczególnych punktów porządku obrad.

§ 15

1. Przewodniczący rady czuwa nad sprawnym przebiegiem i zachowaniem porządku obrad.

2. W przypadku stwierdzenia, że radny w swoim wystąpieniu wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad przewodniczący może przywołać go do “rzeczy”, a po dwukrotnym przywołaniu odebrać mu głos.

3. Jeżeli sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, przewodniczący przywołuje radnego “do porządku” a gdy przywołanie nie odniosło skutku, może odebrać mu głos, nakazując jednocześnie odnotowanie tego faktu w protokole.

4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza rady zaproszonych na sesję i do publiczności.

§ 16

1. Przewodniczący rady udziela głosu na sesji wg kolejności zgłoszeń.

2. Przewodniczący rady może udzielić głosu poza kolejnością w sprawie wniesienia wniosku o charakterze formalnym, którego przedmiotem mogą być sprawy :

1) stwierdzenia quorum,

2) wycofanie określonego tematu z porządku obrad,

3) zakończenie dyskusji i podjęcie uchwały,

4) zamknięcie listy mówców,

5) zarządzenie przerwy w obradach,

6) ustalenie czasu wystąpienia dyskutantów,

7) tajnego głosowania,

8) przeliczenia głosów,

9) zamknięcia listy kandydatów przy wyborach,

10) zgłoszenie autopoprawki do projektu uchwały lub wycofania projektu,

11) przestrzeganie regulaminu obrad,

12) przerwanie, odroczenie lub zamknięcie posiedzenia.

3. Wnioski o charakterze formalnym przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie.

§ 17

1. Przewodniczący rady może udzielić głosu osobie spośród publiczności – po uprzednim uzyskaniu zgody rady.

2. Po uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

§ 18

1. W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie posiedzenia przewodniczący rady przerywa obrady i jeżeli nie może zwołać quorum, wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji, z tym że uchwały podjęte do tego momentu zachowują swoją moc.

2. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska i imiona radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady sesji, odnotowuje się w protokole.

§ 19

1. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący rady kończy sesję słowami “zamykam sesję Rady Gminy Osiecznica”.

2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uznaje się za czas trwania sesji.

3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która obejmuje więcej niż jedno posiedzenie.

4. Po ogłoszeniu zamknięcia sesji przez przewodniczącego rada jest związana uchwałami podjętymi na tej sesji.

§ 20

1. Z każdej sesji sporządza się protokół stanowiący urzędowy zapis przebiegu obrad i podjętych rozstrzygnięć.

2. Protokół z sesji powinien zawierać:

1) numer, datę i miejsce posiedzenia,

2) nazwisko przewodniczącego obrad oraz protokolanta,

3) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

4) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

5) zatwierdzony porządek obrad,

6) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz tekst zgłoszonych i przyjętych wniosków,

7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów “za”, “przeciw”, “wstrzymujących się”,

8) czas trwania sesji,

9) podpis przewodniczącego oraz osoby sporządzającej protokół.

3. Do protokołu dołącza się:

1) listę obecności radnych wójta oraz osób delegowanych na posiedzenie z urzędu,

2) listę gości zaproszonych,

3) podjęte przez radę uchwały,

4) dokumenty złożone na ręce przewodniczącego w trakcie obrad.

4. Protokół wykłada się do wglądu radnym w siedzibie pracy inspektora ds. rady oraz na każdej następnej sesji.

5. Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu między sesjami, jednak nie później niż na najbliższej sesji.

6. O uwzględnieniu poprawek i uzupełnień decyduje przewodniczący rady po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.

7. Radny, którego wnioski nie zostały uwzględnione, może przedłożyć je na sesji. O przyjęciu lub odrzuceniu wniosku decyduje rada w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.

8. Protokoły numeruje się cyframi arabskimi odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji i oznaczeniem roku kalendarzowego.

§ 21

1. Udostępnianie dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów z posiedzeń organów gminy i komisji rady gminy obejmuje:

1) umożliwianie przeglądania dokumentów, sporządzanie z nich odpisów i notatek w Urzędzie Gminy,

2) uwierzytelnianie sporządzonych odpisów lub wydawanie uwierzytelnionych odpisów dokumentów – z wyłączeniem objętych ochroną tajemnicy państwowej, służbowej i ochroną danych osobowych w Urzędzie Gminy.

2. Wójt Gminy Osiecznica udostępnia w Urzędzie Gminy dokumenty, o których mowa w pkt 1; w tym celu:

1) przyjmuje wnioski obywateli o udostępnienie dokumentów,

2) udostępnia dokumenty do przeglądania i sporządzania odpisów oraz notatek,

3) zapewnia sporządzanie i wydawanie uwierzytelnionych odpisów dokumentów, które nie mogą być udostępnione do przeglądania ze względu na treści będące przedmiotem wyłączenia,

4) odmawia udostępnienia dokumentów objętych ochroną tajemnicy państwowej, służbowej i ochroną danych osobowych.

R o z d z i a ł V

TRYB GŁOSOWANIA

§ 22

1. Głosowanie jest prawomocne tylko w przypadku istnienia kworum.

2. W głosowaniu biorą udział wyłącznie członkowie rady.

§ 23

1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.

2. W przypadku równej liczby głosów “za” i “przeciw” w głosowaniu jawnym przewodniczący zarządza przerwę w obradach dla konsultacji radnych, a następnie po przerwie zarządza ponowne głosowanie. W przypadku ponownej równej liczby głosów “za” i “przeciw” wniosek lub projekt uchwały zwraca się wnioskodawcy.

3. Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący obrad przy pomocy inspektora ds. rady, a w razie potrzeby również przy pomocy innych radnych, kolejno zapytując radnych: kto jest za, kto przeciw, kto się wstrzymał od głosu.

4. Wynik głosowania jawnego ogłasza przewodniczący obrad.

§ 24

1. Głosowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana na sesji spośród radnych, która wybiera spośród siebie przewodniczącego.

2. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią rady. Głosowanie odbywa się przez zaznaczenie znakiem x przy wniosku lub nazwisku wybranego kandydata. Brak postawienia znaku x oznacza, że głos został oddany bez dokonania wyboru i jest nieważny.

3. Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je odczytując kolejno radnych z listy obecności, którzy podchodzą do urny ustawionej na oddzielnym stoliku i przed urną dokonują skreśleń (aktu wyboru).

4. Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wyniki głosowania.

5. Karty z oddanymi głosami i protokół z głosowania stanowią załączniki do protokołu z sesji rady.

§ 25

1. Przewodniczący rady przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza zebranym proponowaną treść w taki sposób, aby jej redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2. W pierwszej kolejności przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, który może wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.

3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób przewodniczący rady przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich, czy zgadza się kandydować i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy i zarządza wybory.

§ 26

1. W przypadku podejmowania uchwały zwykłą większością głosów uznaje się, że uchwała została podjęta, jeżeli liczba oddanych głosów “za” jest większa od liczby głosów “przeciw” bez brania do obliczeń głosów “wstrzymujących się”.

2. “Ustawowy skład rady” oznacza w warunkach gminy Osiecznica 15 radnych, połowa ustawowego składu rady 8 radnych.

3. Stwierdza się, że “bezwzględna większość” oznacza co najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy “przeciw” i “wstrzymujących się”.

4. “Bezwzględna większość ustawowego składu rady” oznacza liczbę całkowitą głosów oddanych za wnioskiem przewyższającą połowę ustawowego składu rady, a zarazem tej połowie najbliższą. Uznaje się, że uchwała została podjęta “bezwzględną większością ustawowego składu rady” jeżeli za jej podjęciem głosowało co najmniej 8 radnych.

5. Podejmowanie uchwały bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej 2/3 ustawowego składu rady oznacza, że w głosowaniu musi uczestniczyć co najmniej 10 radnych i przy obecności tej liczby radnych za podjęciem uchwały oddanych musi zostać nie mniej niż 6 ważnych głosów. Jeżeli w głosowaniu uczestniczy nieparzysta liczba radnych, uchwała zostanie podjęta, jeżeli za jej podjęciem oddano całkowitą liczbę głosów przewyższających połowę ważnie oddanych głosów (np. przy obecności 13 radnych za podjęciem uchwały winno być oddanych 7 ważnych głosów).

§ 27

1. Uchwały rady powinny być zredagowane w sposób czytelny i zawierać przede wszystkim:

1) datę i tytuł oraz kolejny numer,

2) podstawę prawną,

3) postanowienia merytoryczne,

4) określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały oraz organów sprawujących nadzór nad ich realizacją,

5) termin wejścia w życie uchwały, ewentualny czas jej obowiązywania.

2. W uchwałach podaje się numer sesji (cyframi rzymskimi) kolejny numer uchwały (cyframi arabskimi), rok podjęcia uchwały.

3. Projekty uchwał rady przygotowane przez Wójta opiniują właściwe komisje rady. Opinie komisji są odczytywane na sesji przez przewodniczącego danej komisji.

4. W przypadku zgłoszenia projektu uchwały przez komisję, grupę radnych wójt wyraża swoje stanowisko, co do projektu uchwały. Swoją opinię do projektu uchwały wójt przedstawia na sesji osobiście.

§ 28

Oryginały uchwał ewidencjonowane są w rejestrze uchwał i przechowywane wraz z protokołami z sesji w biurze rady.

§ 29

1. Wójt przedkłada wojewodzie uchwały rady w ciągu 7 dni od ich podjęcia.

2. Uchwałę budżetową oraz uchwałę o udzieleniu bądź nieudzieleniu absolutorium wójtowi, wójt jest zobowiązany przedłożyć Regionalnej Izbie Obrachunkowej w ciągu 7 dni od jej podjęcia.

R o z d z i a ł VI

RADNI

§ 30

1. Radni mają obowiązek utrzymywania stałej więzi z mieszkańcami gminy przez :

– informowanie mieszkańców o stanie gminy,

– konsultowanie spraw wnoszonych pod obrady sesji,

– propagowanie zamierzeń i dokonań rady,

– informowanie mieszkańców o swojej działalności w radzie,

– przyjmowanie postulatów, wniosków oraz skarg mieszkańców gminy.

2. Radni i delegaci będący delegatami do związków gmin zobowiązani są co najmniej dwa razy w roku składać radzie sprawozdanie z działalności związku.

3. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach rady, posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.

4. Radny powinien w razie niemożności uczestnictwa w sesji, posiedzenie komisji powiadomić (o ile to możliwe) z wyprzedzeniem o swojej nieobecności, odpowiednio przewodniczącego rady lub przewodniczącego komisji.

5. W przypadku uchylania się radnego od uczestnictwa w pracach rady, rada może podjąć uchwałę o zawiadomieniu wyborców o uchylaniu się wybranego przez nich radnego od pracy w radzie lub też zdecydować o innej formie oddziaływania na radnego.

§ 31

1. W przypadku wniosku zakładu pracy o rozwiązanie stosunku pracy z radnym wniosek ten bada przewodniczący rady i przedkłada go radzie z projektem uchwały w tej sprawie.

2. Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 rada wysłuchuje radnego, jeżeli bierze udział w sesji.

§ 32

Podstawą do udzielenia radnemu przez pracodawcę czasowego zwolnienia od pracy zawodowej w trybie art. 25 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym jest zawiadomienie, zaproszenie lub upoważnienie do wykonywania danych prac, zawierające określenie terminu i charakteru zajęć, podpisane przez przewodniczącego rady.

R o z d z i a ł VII

OBSŁUGA RADY

§ 33

1. Obsługę rady, komisji i radnych zapewnia urząd, a bezpośrednio obsługę organizacyjno-techniczną – inspektor ds. obsługi rady.

2. Wójt razem z przewodniczącym rady ustalają zakres zasady i sposób obsługi pracy rady, komisji oraz radnych.

3. Korespondencja kierowana do rady powinna być z sekretariatu urzędu doręczona bezpośrednio inspektorowi rady, który w terminie niezwłocznym kieruje ją do przewodniczącego rady. Inspektor prowadzi ewidencję przyjętej przez siebie korespondencji.