R o z d z i a ł III

WŁADZE GMINY

§ 9

1. Wspólnota samorządowa podejmuje rozstrzygnięcia bezpośrednio w głosowaniu powszechnym poprzez wybory i w referendum, a także pośrednio poprzez organy gminy.

2. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do rady oraz referendum określają odrębne ustawy.

§ 10

1. W sprawach szczególnie ważnych dla gminy mieszkańcy mogą wypowiedzieć się w drodze referendum.

2. Wyłącznie w drodze referendum są rozstrzygane sprawy:

1) samoopodatkowania się na cele publiczne,

2) odwołania rady gminy przed upływem kadencji,

3) odwołanie wójta przed upływem kadencji.

§ 11

Organami gminy są:

1) Rada Gminy Osiecznica,

2) Wójt Gminy Osiecznica.

§ 12

1. Działalność organów gminy jest jawna, a jej ograniczenie może wynikać wyłącznie z ustawy.

2. Jawność działania organów, o której mowa w ust. 1 obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia komisji rady a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji rady gminy.

3. Zasady udostępniania dokumentów określa regulamin pracy rady.

§ 13

1. Rada z zastrzeżeniem § 10, jest organem stanowiącym i kontrolnym gminy.

2. Do właściwości rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy o ile ustawy nie stanowią inaczej.

Do wyłącznej właściwości rady należy:

1) uchwalanie statutu gminy i jednostek pomocniczych (sołectwa, osiedla),

2) ustalanie wynagrodzenia wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

3) powoływanie i odwoływanie na wniosek wójta, sekretarza i skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu gminy,

4) uchwalanie budżetu gminy oraz rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu gminy i udzielanie wójtowi absolutorium z tego tytułu,

5) uchwalanie programów gospodarczych i przyjmowania sprawozdań z ich realizacji,

6) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych (sołectwa, osiedli) oraz zasad przekazywania im składników mienia do korzystania i zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,

8) podejmowanie uchwał w sprawie podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu dotyczących:

a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady,

b) emitowanie obligacji oraz określenie zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez wójta,

c) zaciąganie długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalanie maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez wójta w roku budżetowym,

e) zaciąganie zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez radę gminy,

f) tworzenie i przystępowanie do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

g) określenie zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez wójta,

h) tworzenie likwidacja i reorganizacja przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażanie ich w majątek,

i) ustalenie maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez wójta w roku budżetowym,

10) określanie wysokości sumy, do której wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu właściwości powiatu, województwa lub z zakresu administracji rządowej,

12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

13) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

14) podejmowanie uchwał w sprawach herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,

15) podejmowanie uchwał w sprawie przeprowadzenia referendum,

16) nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,

17) kontrolowanie wójta i jednostek podporządkowanych za pośrednictwem komisji rewizyjnej,

18) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,

19) uchwalanie przepisów gminnych,

20) stanowienie w sprawach skarg i wniosków w przypadkach wniesienia odwołań od rozstrzygnięć komisji stałych i doraźnych rady,

21) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady.

3. Rada tworzy jednostki organizacyjne, przedsiębiorstwa i zakłady, o których mowa w § 5 statutu.

1) rada nadaje utworzonej jednostce statut. Statut jednostki określa granice i ustrój jednostki, źródła dochodu, sposób tworzenia budżetu i rozliczania się z budżetem gminy oraz sprawowanie kontroli prowadzonej gospodarki finansowej,.

2) rada przekazuje w trwały zarząd mienie gminne niezbędne do realizacji zadań tej jednostki.

4. Sołectwa tworzy się, znosi i łączy w drodze uchwały rady.

1) podjęcie przez radę uchwały w sprawie tworzenia, znoszenia i łączenia sołectw i osiedli poprzedzone jest przeprowadzeniem konsultacji na zebraniach wiejskich z mieszkańcami wsi wchodzących w skład tworzonych, znoszonych bądź łączonych sołectw.

2) sołectwa nie mogą być utworzone lub zniesione w przypadku sprzeciwu zebrania wiejskiego, a w przypadku łączenia sołectw – jeżeli sprzeciwia się temu chociaż jedno z sołectw objętych zamiarem łączenia.