REGULAMIN
przyznawania dodatku motywacyjnego dla nauczycieli
1. Środki finansowe na dodatki motywacyjne dla nauczycieli gwarantowane są corocznie w uchwale budżetowej jako procentowy wskaźnik wynagrodzenia zasadniczego.
2. Dodatek motywacyjny jest ruchomą częścią wynagrodzenia nauczycieli i przyznawany w zależności od osiąganych wyników pracy uwzględniających:
2.1. szczególne osiągnięcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze,
2.2. jakość świadczonej pracy,
2.3. ocenę pracy,
2.4. zaangażowanie w przygotowaniu i realizacji zajęć i czynności wynikających z zadań statutowych szkoły (przedszkola) oraz związanych z samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.
3. Dyrektorowi szkoły (przedszkola) i nauczycielowi może być przyznany dodatek motywacyjny w wysokości nieprzekraczającej 25% jego wynagrodzenia zasadniczego.
4. Dodatek motywacyjny przyznaje się na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy.
5. Dyrektorowi szkoły (przedszkola) – dodatek motywacyjny przyznaje Prezydent Miasta na podstawie kryteriów określonych w załąc
zonej tabeli nr 1.6. Nauczycielowi – dodatek motywacyjny przyznaje dyrektor szkoły (przedszkola) na podstawie kryteriów określonych w załączonej tabeli nr 2.
7. Dodatki motywacyjne dla dyrektorów i nauczycieli przyznawane są w ramach środków finansowych
zatwierdzonych w planach finansowych placówek.8. Dodatek motywacyjny może otrzymać dyrektor (nauczyciel), któremu przyznano minimum 51% maksymalnej liczby punktów.
9. Informacja o liczbie przyznanych punktów jest udostępniana zainteresowanym nie później niż na 2 tygodnie przed określeniem wysokości dodatku motywacyjnego.
10. Prawo do dodatku motywacyjnego powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło jego przyznanie.
11. Dodatek motywacyjny wypłacany jest miesięcznie z
góry.Tabela nr 1
Kryteria przyznawania dodatku motywacyjnego dyrektorom (kierownikom) jednostek oświatowych
Blok |
Lp. |
Kryterium |
Liczba punktów |
1 |
2 |
3 |
4 |
I. |
|
Szczegółowe osiągnięcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze – 20 pkt |
|
|
1a. |
Skuteczność oddziaływań dydaktycznych: · wyniki klasyfikacji i promocji; · udział, sukcesy w konkursach (olimpiadach) przedmiotowych i innych na różnym szczeblu, np.: powiatowym, wojewódzkim (okręgowym) i centralnym;· wyniki zewnętrznych badań poziomu nauczania· wspo maganie uczniów, wychowanków w ich rozwoju (w tym: mających trudności w nauce),· zapewnienie pomocy uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych (w tym: nauczanie uczniów niepełnosprawnych). |
0–2 0–1 0–1 0–2 0–2 |
|
1b. |
Skuteczność oddziaływań wychowawczo-opiekuńczych: · diagnozowanie i ew. eliminowanie zachowań nagannych (agresja, uzależnienia, absecja);· zapewnienie w szkole poczucia bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom;· tworzenie przyjaznej atmosfery sprzyjającej rozwojowi uczniów/wychowanków (w tym: właściwe relacje między uczniami, uczniami i nauczycielami);· organizowanie efektywnej pomocy psychologiczno-wychowawczej (w tym: współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz innymi instytucjami wspomagającymi pracę wychowawczą szkoły);· tworzenie warunków do rozwijania zdolności i zainteresowań uczniów (naukowych, sportowych, artystycznych). |
0–2 0–1 0–1
0–1
0–2 |
|
1c. |
Preferowanie działań organizacyjnych i pedagogicznych (w tym: innowacyjnych) tworzących indywidualny charakter szkoły: · opracowanie i realizowanie planu rozwoju szkoły;· wdrażanie autorskich programów nauczania;· promowanie osiągnięć edukacyjnych szkoły (placówki). |
0–2 0–1 0–2 |
II. |
|
Jakość świadczonej pracy – 25 pkt |
|
|
2a. |
Wykazywanie dbałości o mienie komunalne będące w zarządzie dyrektora i gospodarne nim zarządzanie, w tym: · konserwacja i naprawy w wyniku przeglądów doraźnych i okresowych;· realizacja planu remontów; · modernizowanie bazy szkolnej (w tym: racjonalność zakupów). |
0–2 0–2 0–2 |
|
2b. |
Prowadzenie racjonalnej polityki kadrowej: · systematyczne ( terminowe ) dokonywanie oceny pracy nauczycieli; · inicjowanie i wspieranie rozwoju zawodowego nauczycieli (w tym: prowadzącego do uzyskiwania kolejnych szczebli awansu zawodowego); · przeciwdziałanie i rozwiązywanie problemów i konfliktów zakładowych i środowiskowych. |
0–2 0–2
0–2 |
|
2c. |
Zapewnienie wysokiego stopnia organizacji pracy szkoły: · respektowanie statutu placówki; · zapewnienie sprawnego systemu obiegu informacji (dyrektor – nauczyciele – uczniowie – rodzice); · wykazywanie dbałości o właściwy poziom bezpieczeństwa i higieny pracy (pracowników i uczniów);· zorganizowanie właściwej opieki nad uczniami (np.: żywienie, świetlica, opieka medyczna, wycieczki, zapomogi, różne formy pomocy uczniom);· kontrolowanie przestrzegania dyscypliny pracy; · opracowanie i stosowanie systemu ewaluacji pracy szkoły (placówki). |
0–1 0–2
0–2 0–3
0–2 0–3 |
III. |
|
Ocenę pracy – 15 pkt |
|
|
3a. |
Ustalając liczbę punktów przyznawanych nauczycielowi w tym bloku, bierze się pod uwagę ocenę pracy ustaloną nie rzadziej niż raz na 5 lat; · wyróżniająca: 15 pkt,· dobra: 10 pkt, · negatywna: 0 pkt. |
0–15 |
IV. |
|
Zaangażowanie w przygotowaniu i realizacji zajęć i czynności wynikających z zadań statutowych szkoły oraz związanych z samokształceniem i doskonaleniem zawodowym – 40 pkt |
|
|
4a. |
Rzetelne zaplanowanie budżetu (planu rzeczowo-finansowego) szkoły. |
0–3 |
|
4b. |
Racjonalne dysponowanie przyznanymi szkole środkami określonymi w planie finan sowo- -rzeczowym. |
0–3 |
|
4c. |
Pozyskiwanie dodatkowych środków finansowych i świadczeń na rzecz szkoły (w ramach obowiązujących przepisów). |
0–3 |
|
4d. |
Organizowanie współpracy między szkołami. |
0–2 |
|
4e. |
Współpraca z instytucjami oświatowymi (stowarzyszenia, fundacje) w celu podnoszenia jakości oferty dydaktyczno-wychowawczej. Współpraca transgraniczna. |
0–2 |
|
4f. |
Realizowanie założeń polityki oświatowej organu prowadzącego, a w szczególności: · respektowanie postanowień, decyzji, uchwał organu;· wypełnianie dodatkowych zadań zlecanych przez organ prowadzący;· przestrzeganie ustalonych procedur i terminów; (np.: – tworzenie arkusza organizacji pracy szkoły, – wprowadzanie aneksów, – sporządzanie sprawozdań budżetowych i statystycznych); · terminowość i rzetelność w realizacji wytycznych Wydziału. |
0–3 0–3
0–2 0–2 0–2 0–3 |
|
4g. |
Prawidłowe wywiązywanie się z obowiązków związanych ze sprawowaniem nadzoru pedagogicznego |
0–2 |
|
4h. |
Przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania, promowania i przeprowadzania egzaminów. Di agnozowanie poziomu nauczania i postępu (przyrostu wiedzy i umiejętności).Ewaluacja systemu kształcenia. |
0–2 0–2 0–2 |
|
4i. |
Organizowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli, w tym własnego; Inicjowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli zgodnego z zapotrzebowaniem placówki |
0–2 0–2 |
Tabela nr 2
KRYTERIA USTALANIA WYSOKOŚCI DODATKU MOTYWACYJNEGO DLA NAUCZYCIELI
(SYSTEM PUNKTOWY)
Blok |
Lp. |
Kryterium |
Liczba punktów |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
||||||
I. |
Szczegółowe osiągnięcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcz e – 15 pkt |
||||||||
1. |
Praca z wychowankiem, uczniem zdolnym: ukierunkowanie służące pogłębieniu zagadnień przedmiotowych (dodatkowe prace, zadania, zróżnicowane formy sprawdzania osiągnięć tych uczniów). |
0–3 |
|||||||
2. |
Praca z wychowankiem, uczniem mającym trudności: formy pomocy i rodzaj udzielanych porad (w czasie pozalekcyjnym) |
0–3 |
|||||||
3. |
Osiągane postępy nauczania ustalone na podstawie badań narzędziami pomiaru dydaktycznego lub sprawdzianami opracowanymi w zespole przedmiotowym. |
0–3 |
|||||||
4. |
Doprowadzenie ucznia (wychowanka) do sukcesów naukowych, sportowych, artystycznych w skali szkolnej (dotyczy wyłącznie przedszkoli i nauczania zintegrowanego), międzyszkolnej (olimpiady, konkursy, rozgrywki, zawody, koncerty). |
0–3 |
|||||||
5. |
Udokumentowane osiągnięcia w pracy z wychowankiem, uczniem: osiągnięcie sukcesów przez ucznia w skali powiatu, województwa (okręgu) i kraju (etap centralny). |
0–3 |
|||||||
II. |
Jakość świadczonej pracy – 25 pkt |
||||||||
6. |
Planowanie pracy: · · plan wychowawczy klasy uwzględniający program wychowawczy szkoły (placówki) |
0–3 0–3 |
|||||||
7. |
Organizacja procesu lekcyjnego, dobór metod i środków dydaktycznych (np. na podstawie hospitacji, ankietowania itd.). |
0–3 |
|||||||
|
8. |
Ocenianie osiągnięć uczniów zgodne z WSO; analiza wyników uczenia się uczniów (wspólnie z rodzicami i uczniami) w celu właściwego zaplanowania dalszych działań edukacyjnych ucznia; stosowanie pomiaru dydaktycznego. |
0–3 |
||||||
9. |
Przeprowadzenie ewaluacji procesu nauczania i uczenia się(zbieranie i nformacji zwrotnej od uczniów). |
0–2 |
|||||||
10. |
Troska o klasy i pracownie, wkład pracy w jej urządzenie, wzbogacenie w pomoce dydaktyczne. |
0–3 |
|||||||
11. |
Przestrzeganie dyscypliny pracy (punktualność, rzetelne pełnienie dyżurów). |
0–2 |
|||||||
12. |
Realizacja zarządzeń dyrektora szkoły (m.in. właściwy przepływ informacji między nauczycielem – uczniem – rodzicem). |
0–2 |
|||||||
13. |
Innowacyjność w działaniu pedagogicznym |
0–3 |
|||||||
14. |
Upowszechnianie osiągnięć nauczyciela, a tym samym prezentowanie dorobku szkoły w środowisku. |
0–3 |
|||||||
III. |
O cenę pracy – 15 pkt |
||||||||
15. |
Ustalając liczbę punktów przyznawanych nauczycielowi w tym bloku, bierze się pod uwagę ocenę pracy ustaloną nie rzadziej niż raz na 5 lat; · wyróżniająca: 10 pkt,· dobra: 5 pkt, · negatywna: 0 pkt |
0–15 |
|||||||
IV. |
Zaangażowanie w przygotowaniu i realizacji zajęć i czynności wynikających z zadań statutowych szkoły oraz związanych z samokształceniem i doskonaleniem zawodowym – 45 pkt |
||||||||
|
16. |
Realizacja programu wychowawczego szkoły, a także zamierzeń ujętych w planie wychowawczym klasy – imprezy klasowe, wycieczki, zielone szkoły, wyjścia do kina, teatru, muzeum, udział klasy w życiu szkoły (czas poświęcony wychowankom poza lekcjami). |
0–3 |
||||||
|
17. |
Współpraca z rodzicami: · rozpoznawanie warunków rodzinnych uczniów, rozwiązywanie konfliktów,· pozyskiwanie rodziców do współpracy ze szkołą (placówką), włączanie rodziców w tworzenie autonomii i “charakteru” szkoły otwartej. |
0–2 0–1 |
||||||
|
18. |
Opieka nad organizacjami i klubami w placówkach oświatowych. |
0–3 |
||||||
|
19. |
Systematyczne uczestnict wo w różnych formach doskonalenia zawodowego:· aktualizacja swojej wiedzy z przedmiotu (warsztaty, kursy, studia podyplomowe); · szkolne i wyjazdowe warsztaty, kursy, studia podyplomowe – inne. |
0–2 0–2 |
||||||
|
20. |
Praca w stałych zespołach lub komisjach rady pedagogicznej (zgodnie z regulaminem) |
0–3 |
||||||
|
21. |
Dodatkowe funkcje pełnione przez nauczycieli: · przewodniczący zespołu przedmiotowego;· opiekun samorządu;· lider WDN; · inne. |
0–4 0–4 0–4 0–4 |
||||||
|
22. |
Organizacja imprez szkolnych i miejskich: konkursów, spotkań, itp. (wychodzenie ze swoją działalnością poza środowisko szkolne). |
0–3 |
||||||
|
23. |
Dzielenie się doświadczeniem zawodowym z innymi: · opieka nad praktykantem (studentem); · prowadzenie lekcji koleżeńskich. |
0–2 0–2 |
||||||
|
24. |
Dodatkowe czynności zlecane doraźnie przez dyrektora szkoły, np. inwentaryzacja, praca podczas wakacji, itp. |
0–3 |
||||||
|
25. |
Aktywny udział w pracach rady pedagogicznej: obecności, przygotowanie materiałów, prowadzenie warsztatów szkoleniowych itp. |
0–3 |