REGULAMIN

przyznawania dodatku motywacyjnego dla nauczycieli

1. Środki finansowe na dodatki motywacyjne dla nauczycieli gwarantowane są corocznie w uchwale budżetowej jako procentowy wskaźnik wynagrodzenia zasadniczego.

2. Dodatek motywacyjny jest ruchomą częścią wynagrodzenia nauczycieli i przyznawany w zależności od osiąganych wyników pracy uwzględniających:

2.1. szczególne osiągnięcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze,

2.2. jakość świadczonej pracy,

2.3. ocenę pracy,

2.4. zaangażowanie w przygotowaniu i realizacji zajęć i czynności wynikających z zadań statutowych szkoły (przedszkola) oraz związanych z samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.

3. Dyrektorowi szkoły (przedszkola) i nauczycielowi może być przyznany dodatek motywacyjny w wysokości nieprzekraczającej 25% jego wynagrodzenia zasadniczego.

4. Dodatek motywacyjny przyznaje się na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy.

5. Dyrektorowi szkoły (przedszkola) – dodatek motywacyjny przyznaje Prezydent Miasta na podstawie kryteriów określonych w załączonej tabeli nr 1.

6. Nauczycielowi – dodatek motywacyjny przyznaje dyrektor szkoły (przedszkola) na podstawie kryteriów określonych w załączonej tabeli nr 2.

7. Dodatki motywacyjne dla dyrektorów i nauczycieli przyznawane są w ramach środków finansowych zatwierdzonych w planach finansowych placówek.

8. Dodatek motywacyjny może otrzymać dyrektor (nauczyciel), któremu przyznano minimum 51% maksymalnej liczby punktów.

9. Informacja o liczbie przyznanych punktów jest udostępniana zainteresowanym nie później niż na 2 tygodnie przed określeniem wysokości dodatku motywacyjnego.

10. Prawo do dodatku motywacyjnego powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło jego przyznanie.

11. Dodatek motywacyjny wypłacany jest miesięcznie z góry.

Tabela nr 1

Kryteria przyznawania dodatku motywacyjnego dyrektorom (kierownikom) jednostek oświatowych

Blok

Lp.

Kryterium

Liczba

punktów

1

2

3

4

I.

 

Szczegółowe osiągnięcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze – 20 pkt

 

 

1a.

Skuteczność oddziaływań dydaktycznych:

· wyniki klasyfikacji i promocji;

· udział, sukcesy w konkursach (olimpiadach) przedmiotowych i innych na różnym szczeblu, np.: powiatowym, wojewódzkim (okręgowym) i centralnym;

· wyniki zewnętrznych badań poziomu nauczania

· wspomaganie uczniów, wychowanków w ich rozwoju (w tym: mających trudności w nauce),

· zapewnienie pomocy uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych (w tym: nauczanie uczniów niepełnosprawnych).

 

0–2

0–1

0–1

0–2

0–2

 

1b.

Skuteczność oddziaływań wychowawczo-opiekuńczych:

· diagnozowanie i ew. eliminowanie zachowań nagannych (agresja, uzależnienia, absecja);

· zapewnienie w szkole poczucia bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom;

· tworzenie przyjaznej atmosfery sprzyjającej rozwojowi uczniów/wychowanków (w tym: właściwe relacje między uczniami, uczniami i nauczycielami);

· organizowanie efektywnej pomocy psychologiczno-wychowawczej (w tym: współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz innymi instytucjami wspomagającymi pracę wychowawczą szkoły);

· tworzenie warunków do rozwijania zdolności i zainteresowań uczniów (naukowych, sportowych, artystycznych).

 

0–2

0–1

0–1

 

0–1

 

0–2

 

1c.

Preferowanie działań organizacyjnych i pedagogicznych (w tym: innowacyjnych) tworzących indywidualny charakter szkoły:

· opracowanie i realizowanie planu rozwoju szkoły;

· wdrażanie autorskich programów nauczania;

· promowanie osiągnięć edukacyjnych szkoły (placówki).

 

0–2

0–1

0–2

II.

 

Jakość świadczonej pracy – 25 pkt

 

 

2a.

Wykazywanie dbałości o mienie komunalne będące w zarządzie dyrektora i gospodarne nim zarządzanie, w tym:

· konserwacja i naprawy w wyniku przeglądów doraźnych i okresowych;

· realizacja planu remontów;

· modernizowanie bazy szkolnej (w tym: racjonalność zakupów).

 

0–2

0–2

0–2

 

2b.

Prowadzenie racjonalnej polityki kadrowej:

· systematyczne ( terminowe ) dokonywanie oceny pracy nauczycieli;

· inicjowanie i wspieranie rozwoju zawodowego nauczycieli

(w tym: prowadzącego do uzyskiwania kolejnych szczebli awansu zawodowego);

· przeciwdziałanie i rozwiązywanie problemów i konfliktów zakładowych i środowiskowych.

 

0–2

0–2

 

0–2

 

2c.

Zapewnienie wysokiego stopnia organizacji pracy szkoły:

· respektowanie statutu placówki;

· zapewnienie sprawnego systemu obiegu informacji (dyrektor – nauczyciele – uczniowie – rodzice);

· wykazywanie dbałości o właściwy poziom bezpieczeństwa i higieny pracy (pracowników i uczniów);

· zorganizowanie właściwej opieki nad uczniami (np.: żywienie, świetlica, opieka medyczna, wycieczki, zapomogi, różne formy pomocy uczniom);

· kontrolowanie przestrzegania dyscypliny pracy;

· opracowanie i stosowanie systemu ewaluacji pracy szkoły (placówki).

 

0–1

0–2

 

0–2

0–3

 

0–2

0–3

III.

 

Ocenę pracy – 15 pkt

 

 

3a.

Ustalając liczbę punktów przyznawanych nauczycielowi w tym bloku, bierze się pod uwagę ocenę pracy ustaloną nie rzadziej niż raz na 5 lat;

· wyróżniająca: 15 pkt,

· dobra: 10 pkt,

· negatywna: 0 pkt.

 

 

0–15

IV.

 

Zaangażowanie w przygotowaniu i realizacji zajęć i czynności wynikających z zadań statutowych szkoły oraz związanych z samokształceniem i doskonaleniem zawodowym – 40 pkt

 

 

4a.

Rzetelne zaplanowanie budżetu (planu rzeczowo-finansowego) szkoły.

0–3

 

4b.

Racjonalne dysponowanie przyznanymi szkole środkami określonymi w planie finansowo- -rzeczowym.

0–3

 

4c.

Pozyskiwanie dodatkowych środków finansowych i świadczeń na rzecz szkoły (w ramach obowiązujących przepisów).

0–3

 

4d.

Organizowanie współpracy między szkołami.

0–2

 

4e.

Współpraca z instytucjami oświatowymi (stowarzyszenia, fundacje) w celu podnoszenia jakości oferty dydaktyczno-wychowawczej.

Współpraca transgraniczna.

 

0–2

 

4f.

Realizowanie założeń polityki oświatowej organu prowadzącego, a w szczególności:

· respektowanie postanowień, decyzji, uchwał organu;

· wypełnianie dodatkowych zadań zlecanych przez organ prowadzący;

· przestrzeganie ustalonych procedur i terminów; (np.:

– tworzenie arkusza organizacji pracy szkoły,

– wprowadzanie aneksów,

– sporządzanie sprawozdań budżetowych i statystycznych);

· terminowość i rzetelność w realizacji wytycznych Wydziału.

 

0–3

0–3

 

0–2

0–2

0–2

0–3

 

4g.

Prawidłowe wywiązywanie się z obowiązków związanych ze sprawowaniem nadzoru pedagogicznego

0–2

 

4h.

Przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania, promowania i przeprowadzania egzaminów.

Diagnozowanie poziomu nauczania i postępu (przyrostu wiedzy i umiejętności).

Ewaluacja systemu kształcenia.

0–2

0–2

0–2

 

4i.

Organizowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli, w tym własnego;

Inicjowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli zgodnego z zapotrzebowaniem placówki

0–2

0–2

Tabela nr 2

KRYTERIA USTALANIA WYSOKOŚCI DODATKU MOTYWACYJNEGO DLA NAUCZYCIELI

(SYSTEM PUNKTOWY)

Blok

Lp.

Kryterium

Liczba

punktów

1

2

3

4

I.

Szczegółowe osiągnięcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze – 15 pkt

1.

Praca z wychowankiem, uczniem zdolnym: ukierunkowanie służące pogłębieniu zagadnień przedmiotowych (dodatkowe prace, zadania, zróżnicowane formy sprawdzania osiągnięć tych uczniów).

0–3

2.

Praca z wychowankiem, uczniem mającym trudności: formy pomocy i rodzaj udzielanych porad (w czasie pozalekcyjnym)

0–3

3.

Osiągane postępy nauczania ustalone na podstawie badań narzędziami pomiaru dydaktycznego lub sprawdzianami opracowanymi w zespole przedmiotowym.

0–3

4.

Doprowadzenie ucznia (wychowanka) do sukcesów naukowych, sportowych, artystycznych w skali szkolnej (dotyczy wyłącznie przedszkoli i nauczania zintegrowanego), międzyszkolnej (olimpiady, konkursy, rozgrywki, zawody, koncerty).

0–3

5.

Udokumentowane osiągnięcia w pracy z wychowankiem, uczniem: osiągnięcie sukcesów przez ucznia w skali powiatu, województwa (okręgu) i kraju (etap centralny).

0–3

II.

Jakość świadczonej pracy – 25 pkt

6.

Planowanie pracy:

· rozkłady materiału nauczania

· plan wychowawczy klasy uwzględniający program wychowawczy szkoły (placówki)

 

0–3

0–3

7.

Organizacja procesu lekcyjnego, dobór metod i środków dydaktycznych (np. na podstawie hospitacji, ankietowania itd.).

0–3

 

8.

Ocenianie osiągnięć uczniów zgodne z WSO; analiza wyników uczenia się uczniów (wspólnie z rodzicami i uczniami) w celu właściwego zaplanowania dalszych działań edukacyjnych ucznia; stosowanie pomiaru dydaktycznego.

0–3

9.

Przeprowadzenie ewaluacji procesu nauczania i uczenia się(zbieranie informacji zwrotnej od uczniów).

0–2

10.

Troska o klasy i pracownie, wkład pracy w jej urządzenie, wzbogacenie w pomoce dydaktyczne.

0–3

11.

Przestrzeganie dyscypliny pracy (punktualność, rzetelne pełnienie dyżurów).

0–2

12.

Realizacja zarządzeń dyrektora szkoły (m.in. właściwy przepływ informacji między nauczycielem – uczniem – rodzicem).

0–2

13.

Innowacyjność w działaniu pedagogicznym

0–3

14.

Upowszechnianie osiągnięć nauczyciela, a tym samym prezentowanie dorobku szkoły w środowisku.

0–3

III.

Ocenę pracy – 15 pkt

15.

Ustalając liczbę punktów przyznawanych nauczycielowi w tym bloku, bierze się pod uwagę ocenę pracy ustaloną nie rzadziej niż raz na 5 lat;

· wyróżniająca: 10 pkt,

· dobra: 5 pkt,

· negatywna: 0 pkt

 

 

0–15

IV.

Zaangażowanie w przygotowaniu i realizacji zajęć i czynności wynikających z zadań statutowych szkoły oraz związanych z samokształceniem i doskonaleniem zawodowym – 45 pkt

 

16.

Realizacja programu wychowawczego szkoły, a także zamierzeń ujętych w planie wychowawczym klasy – imprezy klasowe, wycieczki, zielone szkoły, wyjścia do kina, teatru, muzeum, udział klasy w życiu szkoły (czas poświęcony wychowankom poza lekcjami).

0–3

 

17.

Współpraca z rodzicami:

· rozpoznawanie warunków rodzinnych uczniów, rozwiązywanie konfliktów,

· pozyskiwanie rodziców do współpracy ze szkołą (placówką), włączanie rodziców w tworzenie autonomii i “charakteru” szkoły otwartej.

 

0–2

0–1

 

18.

Opieka nad organizacjami i klubami w placówkach oświatowych.

0–3

 

19.

Systematyczne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego:

· aktualizacja swojej wiedzy z przedmiotu (warsztaty, kursy, studia podyplomowe);

· szkolne i wyjazdowe warsztaty, kursy, studia podyplomowe – inne.

 

0–2

0–2

 

20.

Praca w stałych zespołach lub komisjach rady pedagogicznej (zgodnie z regulaminem)

0–3

 

21.

Dodatkowe funkcje pełnione przez nauczycieli:

· przewodniczący zespołu przedmiotowego;

· opiekun samorządu;

· lider WDN;

· inne.

 

0–4

0–4

0–4

0–4

 

22.

Organizacja imprez szkolnych i miejskich: konkursów, spotkań, itp. (wychodzenie ze swoją działalnością poza środowisko szkolne).

0–3

 

23.

Dzielenie się doświadczeniem zawodowym z innymi:

· opieka nad praktykantem (studentem);

· prowadzenie lekcji koleżeńskich.

 

0–2

0–2

 

24.

Dodatkowe czynności zlecane doraźnie przez dyrektora szkoły, np. inwentaryzacja, praca podczas wakacji, itp.

0–3

 

25.

Aktywny udział w pracach rady pedagogicznej: obecności, przygotowanie materiałów, prowadzenie warsztatów szkoleniowych itp.

0–3