STATUT SOŁECTWA
MAŁA WIEŚ GÓRNA
R o z d z i a ł I
Nazwa i teren działania
§ 1
1. Ogół mieszkańców sołectwa Mała Wieś Górna stanowi samorząd mieszkańców wsi Mała Wieś Górna.
2. Nazwa samorządu mieszkańcó
w wsi brzmi: Samorząd Mieszkańców Sołectwa Mała Wieś Górna.§ 2
1. Sołectwo Mała Wieś Górna jest jednostką pomocniczą, którego mieszkańcy wspólnie z innymi sołectwami i mieszkańcami Gminy Sulików tworzą wspólnotę samorządową gminy Sulików.
2. Samorząd mieszkańców sołectwa Mała Wieś Górna działa na podstawie przepisów prawa, a w szczególności:
– ustawy z 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z 2001 r. z późn. zm.),
– niniejszego statutu.
§ 3
Teren działania sołectwa obejmuje wieś Małą Wieś Górną.
R o z d z i a ł II
Organizacja i zakres działania
§ 4
1. Organami sołectwa są:
1) Zebranie Wiejskie,
2) Sołtys,
3) Rada Sołecka.
2. Zebranie Wiejskie może powołać komisje, określając ich zakres działania.
§ 5
1.
Zebranie Wiejskie jest organem uchwałodawczym w sołectwie.2. Sołtys jest organem wykonawczym.
3. Rada Sołecka jest organem wspomagającym działalność sołtysa.
§ 6
1. Do zadań samorządu mieszkańców sołectwa Mała Wieś Górna należy:
1) udział w rozpatrywaniu
2) kształtowanie zasad współżycia społecznego,
3) organizowanie wspólnych prac na rzecz sołectwa,
4) tworzenie pomocy sąsiedzkiej,
5) spra
wowanie kontroli społecznej nad działalnością jednostek organizacyjnych związanych z warunkami życia na wsi.2. Rada Gminy może przekazywać sołectwu do korzystania składniki mienia komunalnego.
3. Rada Gminy może upoważnić organy sołectwa do:
1) oddawania
w najem lub dzierżawę lokali, obiektów i terenów będących w gestii sołectwa, w uzgodnieniu z Wójtem Gminy, który zawiera umowy,2) organizowania na terenie sołectwa imprez, wystaw, koncertów i konkursów z zachowaniem ogólnie obowiązujących przepisów.
§ 7
Z
adania określone w § 6 samorząd mieszkańców wsi realizuje poprzez:1) podejmowanie uchwał w sprawach sołectwa,
2) opiniowanie spraw należących do zakresu działania samorządu mieszkańców wsi,
3) współuczestnictwo w organizowaniu i przeprowadzaniu przez Radę Gminy konsultacji społecznej, projektów uchwał Rady Gminy w sprawach o podstawowym znaczeniu dla mieszkańców sołectwa,
4) występowanie z wnioskami do Rady Gminy o rozpatrzenie spraw, których załatwienie wykracza poza możliwości mieszkańców sołectwa,
5) ws
półpracę z radnymi z terenu sołectwa w zakresie organizacji spotkań z wyborcami, dyżurów oraz kierowanie do nich wniosków dotyczących sołectwa,6) ustalania zadań dla sołtysa do realizacji między zebraniami wiejskimi,
7) Samorząd Mieszkańców Wsi może realizować zadania poprzez powoływanie komitetów do czynów społecznych.
§ 8
1. Do wyłącznej właściwości Zebrania Wiejskiego należy:
1) wybór i odwołanie Sołtysa,
2) wybór i odwołanie Rady Sołeckiej,
3) decydowanie o prawach własności, użytkowania lub innych prawach rzeczowych i majątkowych dotyczących mienia gminnego znajdującego się na terenie sołectwa przekazanego sołectwu w zarząd,
4) opiniowanie celowości utworzenia, poszerzenia i likwidacji sołectwa lub powołanie jednostek pomocniczych niższego rzędu,
5) uc
hwalanie programów działania oraz planów finansowo-rzeczowych sołectwa.§ 9
1. Uchwały i opinie Zebrania Wiejskiego Sołtys przekazuje Wójtowi Gminy.
2. Wójt Gminy w zależności od charakteru sprawy załatwia je we własnym zakresie lub przekazuje do rozpatrzenia przez Radę Gminy.
3. O sposobie załatwienia spraw informuje się Zebranie Wiejskie lub Sołtysa.
§ 10
Samorząd Mieszkańców Wsi może uczestniczyć w postępowaniu administracyjnym na zasadach ustalonych w kodeksie postępowania administracyjnego dla organizacji, jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi sołectwa i gdy przemawia za tym interes społeczny mieszkańców sołectwa.
§ 11
Do realizacji wspólnych przedsięwzięć organy sołectwa nawiązują współpracę z organami innych sołectw na terenie gminy, zawierając stosowne porozumienia bądź podejmując wspólne uchwały.
R o z d z i a ł III
Sołtys i Rada Sołecka
§ 12
1. Kadencja Sołtysa i Rady Sołeckiej odpowiada kadencji Rady Gminy, licząc od dnia jej wyboru. Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej zarządza Rada Gminy w terminie do 6 miesięcy po upływie kadencji Rady Gminy Sulików.
2. Działalność Sołtysa i Rady Sołeckiej ma charakter społeczny.
§ 13
1. Do obowiązków Sołtysa należy w szczególności:
1) zwoływanie zebrań wiejskich,
2) zwoływanie posiedzeń Rady Sołeckiej,
3)
składanie informacji o działalności Rady Sołeckiej,4) działanie stosowne do wskazań Zebrania Wiejskiego, Rady Gminy i Wójta,
5) wpływanie na wykorzystanie aktywności mieszkańców służącej poprawie gospodarki i warunków życia w sołectwie,
6) reprezentowanie
sołectwa na zewnątrz,7) pełnienie roli męża zaufania w sołectwie,
8) wykonywanie powierzonych mu przepisami pracy, zadań z zakresu administracji publicznej,
9) prowadzenie zarządu, administracji, gospodarki tymi składnikami mienia i środkami finansowymi, które gmina przekazała sołectwu do korzystania i akceptowanie dokumentów z tym związanych,
10) opiniowanie wniosków mieszkańców sołectwa w sprawie przyznawania im zasiłków i innej pomocy, jak również wniosków o ulgi z zakresu podatków, opłat i innych należności,
11) potwierdzanie okoliczności, których przy załatwianiu spraw przez mieszkańców wymagają przepisy prawa,
12) wykonywanie innych zadań należących do Sołtysa z mocy ogólnie obowiązujących przepisów m.in. w zakresie obronności i ochrony przeciwpożarowej, inkasa niektórych podatków i opłat, zapobiegania klęskom żywiołowym oraz usuwanie ich skutków,
13) prowadzenie dokumentacji zawierającej:
– statut sołectwa,
– protokoły z zebrań Rady Sołeckiej, które powinny zawierać skrócony opis dyskusji, wnioski i uchwały, przy czym w sprawach poddawanych pod głosowanie winno być ujęte ile głosów “za”, ile “przeciw”, ile “wstrzymujących się”.
– inne w miarę potrzeb.
2. Sołtys przedkłada informację o swojej działalności co najmniej raz w roku na zebraniach wiejskich.
3. Sołtys bierze udział w sesjach Rady Gminy.
4. Na sesjach Rady Gminy Sołtysowi przysługuje prawo występowania z głosem doradczym. Może również zgłaszać wnioski w imieniu Zebrania Wiejskiego.
§ 14
1. Przy wykonywaniu swoich zadań Sołtys współdziała z Radą Sołecką.
2. Rada Sołecka Sołectwa Mała Wieś Górna składa się z 3 osób.
3. Przewodniczącym Rady Sołeckiej jest Sołtys.
4. Do obowiązków Rady Sołeckiej należy wspomaganie Sołtysa. Rada Sołecka ma charakter opiniodawczy, doradczy i inicjatywny.
5. Posiedze
nia Rady Sołeckiej odbywają się co najmniej raz na kwartał. Posiedzeniom przewodniczy Sołtys.6. Radny z sołectwa ma prawo uczestniczyć w posiedzeniu Rady Sołeckiej z głosem doradczym.
7. Rada Sołecka jest stałym komitetem czynów społecznych. Zebranie Wiejskie może ustalić inny skład komitetu czynów społecznych.
8. Rada Sołecka w szczególności:
1) opracowuje i przedstawia na zebranie projekty uchwał w sprawach będących przedmiotem rozpatrywania przez Zebranie,
2) opracowuje i przedkłada na Zebraniu Wiejskim projekty programów pracy samorządu,
3) występuje wobec Zebrania Wiejskiego z inicjatywami dotyczącymi udziału mieszkańców w rozwiązywaniu problemów sołectwa,
4) organizuje wykonanie uchwał Zebrania Wiejskiego oraz kontroluje ich realizację,
5) współdziała z organizacjami społecznymi w celu wspólnej realizacji zadań,
6) opiniuje o prawach własności lub użytkowania składników majątkowych znajdujących się na terenie sołectwa.
R o z d z i a ł IV
Zasady i tryb zwoływania Zebrań Wiejskich
oraz warunki ważności podejmowanych uchwał§ 15
Prawo do udziału w Zebraniu Wiejskim mają wszyscy mieszkańcy sołectwa posiadający czynne prawo wyborcze.
§ 16
Zebranie Wiejskie zwołuje Sołtys:
1) z własnej inicjatywy,
2) z inicjatywy Rady Sołeckiej,
3) na
żądanie co najmniej 1/5 mieszkańców uprawnionych do udziału w zebraniu,4) na polecenie Rady Gminy lub Wójta Gminy.
§ 17
1. Zebranie Wiejskie odbywa się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w roku.
2. Termin i miejsce Zebrania Wiejskiego podaje się do wiadomości publicznej przez ogłoszenie na tablicy i w inny sposób miejscowo przyjęty.
3. Zebranie Wiejskie zwoływane na wniosek mieszkańców, Rady Gminy lub Wójta winno się odbywać w terminie 7 dni chyba, że wnioskodawca proponuje termin późniejszy.
§ 18
1. Zebranie Wiejskie jest ważne, gdy mieszkańcy sołectwa zostali o nim prawidłowo powiadomieni, zgodnie z wymogami statutu.
2. Zebranie Wiejskie otwiera Sołtys i przewodniczy jego obradom. Zebranie Wiejskie może wybrać inną osobę na przewodniczącego zebr
ania.3. Porządek obrad ustala Zebranie Wiejskie na podstawie projektu przedłożonego przez Sołtysa.
4. Projekt porządku obrad winien być skonsultowany z Radą Sołecką.
Sprawy proponowane do rozpatrzenia na Zebraniu winny być należycie przygotowane.
5. Obowi
ązkiem Sołtysa jest zapewnienie referentów spraw rozpatrywanych na Zebraniu.W przypadku powstania trudności Sołtys winien zwrócić się do Wójta Gminy o pomoc.
§ 19
W celu udzielenia Sołtysowi stałej pomocy w przygotowaniu materiałów i w organizacji zebrań, Wójt Gminy wyznacza poszczególnych pracowników Urzędu Gminy do kontaktów z sołectwem.
§ 20
1. Zebranie Wiejskie jest upoważnione do przeprowadzania wyborów oraz podejmowania uchwał w obecności co najmniej 1/10 uprawnionych do głosowania osób.
2. W przypad
ku braku określonego w pkt 1 quorum następne Zebranie Mieszkańców sołectwa odbywa się po upływie 0,5 godziny, bez względu na liczbę obecnych na Zebraniu.3. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów, tzn. liczba głosów “za” musi być większa od liczby głosów “przeciw”. Głosów wstrzymujących się nie bierze się pod uwagę.
4. Głosowanie odbywa się w sposób jawny. Zebranie może postanowić o przeprowadzeniu tajnego głosowania nad konkretną sprawą.
5. Obrady Zebrania są protokołowane. Uchwały podpisuje Sołtys i ogłasza je w sposób zwyczajowo przyjęty.
R o z d z i a ł V
Tryb wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej
§ 21
1. Zebranie Wiejskie, na którym ma być dokonany wybór Sołtysa i członków Rady Sołeckiej, zarządza Rada Gminy. W tym celu określa miejsce, dzień i godzinę Zebrania Wiejskiego oraz wyznacza przewodniczącego zebrania spośród radnych Rady Gminy.
2. Uchwałę Rady Gminy
o zwołaniu Zebrania Wiejskiego dla wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej podaje się do wiadomości mieszkańców sołectwa co najmniej na 7 dni przed wyznaczoną datą zebrania.§ 22
1. Wybory lub odwołanie przeprowadza komisja skrutacyjna
w składzie co najmniej 3 osób wybranych spośród uprawnionych uczestników Zebrania.Członkiem komisji nie może być osoba kandydująca do wybieranych organów.
Wybory przeprowadza
się na kartach do głosowania opatrzonych pieczęcią Urzędu Gminy Sulików.2. Do zadań komisji należy:
– przyjęcie zgłoszeń kandydatów,
– przeprowadzenie głosowania,
– ustalenie wyników głosowania,
– sporządzenie protokołu o wynikach wyborów,
– ogłoszenie w
3. Protokół podpisują członkowie komisji.
§ 23
1. Wybory odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych bezpośrednio przez uprawnionych uczestników Zebrania.
2. W pierwszej kolejności należy przeprowadzić zgłoszenia kandydatów i głosowanie dla dokonania wyboru Sołtysa. W drugiej kolejności przeprowadza się wybory członków Rady Sołeckiej.
§ 24
Za wybranych uważa się kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.
§ 25
Wyboru lub odwołania Sołtysa i członków Rady Sołeckiej dokonuje się w głosowaniu tajnym.
§ 26
1. Sołtys i członkowie Rady Sołeckiej są bezpośrednio odpowiedzialni przed Zebraniem Wiejskim i mogą być przez Zebranie Wiejskie odwołani przed upływem kadencji.
2. O odwołanie mogą występować:
– Rada Gminy lub Wójt Gminy,
– Mieszkańcy sołectwa, których wniosek uzyska poparcie co najmniej 20% mieszkańców uprawnionych do głosowania.
3. Wniosek o odwołanie powinien zawierać uzasadnienie. Wnioskowi bez uzasadnienia nie nadaje się biegu.
4. Odwołanie z zajmowanych funkcji winno być podjęte po wysłuchaniu zainteresowanego.
5. Ustąpienie (rezygnacja pisemna) sołtysa złożona na ręce Przewodniczącego Rady nie wymaga decyzji Zebrania Wiejskiego. Sołtys pełni swoją funkcję do wyboru przez Zebranie Wiejskie nowego sołtysa.
6. Ustąpienie (rezygnacja pisemna) członka Rady Sołeckiej złożona na ręce Przewodniczącego Rady Sołeckiej nie wymaga decyzji Zebrania Wiejskiego. Członek Rady Sołeckiej pełni swoją funkcję do wyborów przez Zebranie Wiejskie nowego członka Rady Sołe
ckiej.7. Wybory uzupełniające odbywają się według zasad określonych w paragrafach 21–25.
§ 27
1. W przypadku odwołania lub ustąpienia sołtysa Rada Gminy zwołuje Zebranie Wiejskie dla wyboru nowego Sołtysa.
2. Wybory dla uzupełnienia składu Rady Sołeckiej przeprowadza samodzielnie Zebranie Wiejskie zwołane przez Sołtysa.
R o z d z i a ł VI
Gospodarka finansowa sołectwa
§ 28
1. Sołectwo prowadzi samodzielnie własną gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy na zasadach określonych w Statucie Gminy.
2. Sołtysom przysługuje zwrot kosztów w formie diety za udział w sesji Rady Gminy na zasadach i w wysokości ustalonej przez Radę Gminy.
R o z d z i a ł VII
Nadzór nad działalnością sołectwa
§ 29
1. Nadzór nad działalnością sołectwa sprawowany jest na podstawie kryteriów zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności.
2. Nadzór nad działalnością sołectwa sprawują:
– Rada Gminy,
– Wójt Gminy,
– Skarbnik Gminy w zakresie gospodarki finansowej.
3. Komisja Rewizyjna Rady
Gminy kontroluje działalność sołectwa w trybie określonym w Statucie Gminy.4. Podmioty wymienione w ustępie 2 i 3 mają prawo do żądania niezbędnych informacji i wyjaśnień dotyczących funkcjonowania Sołectwa, a także uczestniczenia w posiedzeniach organów Sołectwa.
§ 30
1. Sołtys zobowiązany jest do przedkładania Wójtowi uchwał zebrania wiejskiego w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia.
2. Wójt Gminy wstrzymuje wykonanie uchwał zebrania wiejskiego sprzecznych z prawem i przekazuje je do rozpatrzenia Radzie Gminy celem zajęcia stanowiska, do uchylenia włącznie.
§ 31
Do podstawowych środków nadzoru należy w szczególności:
– rozpatrywanie sprawozdań z działalności gospodarczej, zarządzającej i finansowej sołectwa,
– dokonywanie oceny stanu sołectwa na sesji,
– pr
zeprowadzenie lustracji sołectwa co najmniej raz na dwa lata przez radnych wyznaczonych uchwałą Rady Gminy,– wyrażenie stanowiska w drodze uchwały Rady Gminy w sprawach realizacji statutowych zadań sołectwa.
R o z d z i a ł VIII
Postanowienia końcowe
§ 32
O tworzeniu, łączeniu, podziale sołectwa oraz o zmianach jego granic decyduje Rada Gminy na zasadach określonych w Statucie Gminy.
§ 33
Zmiany statutu dokonuje Rada Gminy po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami sołectwa, na zasadach określonych w odrębnej uchwale.
§ 34
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym statucie zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami) oraz przepisy Statutu Gminy Sulików.