Regulamin
dostarczania wody i odprowadzania ścieków obowiązujący
na terenie Gminy Długołęka
§ 1
Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków, zwany dalej “regulaminem” określa obowiązujące na obszarze Gminy Długołęka zasady oraz warunki zbiorowego zaopatrzenia w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi i zbiorowego odprowadzania ścieków, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747), zwaną dalej “ustawą”.
§ 2
Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, zwane dalej “przedsiębiorstwem” ma obowiązek:
1) dostarczać wodę do nieruchomości przyłączonej do sieci wodociągowej zgodnie z warunkami technicznymi przyłącza – do zaworu za wodomierzem głównym:
a) w ilości zamówionej przez odbiorcę usług i pod ciśnieniem min. 0,2 MPa;
b) o jakości zgodnej z obowiązującymi przepisami – rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie wymagań dotyczących jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz. U. z 2002 r. Nr 203, poz. 1718),
2) zapewniać, w sposób ciągły, odbiór siecią kanalizacyjną, ścieków z pierwszej studzienki licząc od strony budynku, a w przypadku jej braku od granicy nieruchomości lub urządzenia pomiarowego, znajdującego na przyłączu kanalizacyjnym,
3) spełniać warunki, wymagania i zobowiązania określone w zezwoleniu na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzania ścieków,
4) zapewniać prawidłową eksploatację sieci oraz dokonywać niezbędnych napraw na swój koszt w granicach sieci, z wyjątkiem usuwania uszkodzeń powstałych z winy odbiorcy usług,
5) podłączyć nieruchomość na wniosek i koszt jej właściciela do sieci przebiegającej w pobliżu nieruchomości,
6) otwierać oraz zamykać dopływ wody na wniosek odbiorcy usług,
7) likwidować zbędne przyłącza wodociągowe i/lub kanalizacyjne na zlecenie i koszt odbiorcy usług.
§ 3
Przedsiębiorstwo świadczy usługi wodociągowo-kana-lizacyjne w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, zwane dalej w regulaminie “usługami wodno-kanalizacyjnymi”, na podstawie umowy zawartej z odbiorcą usług, którego nieruchomość została podłączona do sieci.
§ 4
Przedsiębiorstwo nie może odmówić przyłączenia do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej nieruchomości jeżeli:
1) osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci złożyła pisemny wniosek o przyłączenie,
2) sieć przebiega w pobliżu nieruchomości,
3) z osobą ubiegającą się o przyłączenie do sieci zostanie zawarta umowa, określona w § 3 regulaminu.
§ 5
Osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej do wniosku o przyłączenie powinna dołączyć następujące dokumenty:
1) dokument stwierdzający tytuł prawny do korzystania z nieruchomości,
2) mapę sytuacyjno-wysokościową, określającą usytuowanie nieruchomości, której dotyczy wniosek, względem istniejącej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz innych obiektów i urządzeń uzbrojenia terenu.
§ 6
Jeżeli przyłącze wodociągowe i kanalizacyjne jest wykonywane w ramach inwestycji z budżetu gminy, zawarcie umowy o zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków może nastąpić po uprzednim zawarciu z Gminą Długołęka umowy w sprawie wykonania przyłącza.
§ 7
Za zbiorowe zaopatrywanie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków przedsiębiorstwo rozlicza się z odbiorcami usług na podstawie określonych w taryfach cen i stawek opłat za dostawę wody i odbiór ścieków zatwierdzonych przez Radę Gminy Długołęka w drodze uchwały oraz na warunkach określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 marca 2002 r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (Dz. U. z 2002 r. Nr 26, poz. 257).
§ 8
1. Przedsiębiorstwo zobowiązane jest, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia otrzymania wniosku, osoby ubiegającej się o przyłączenie nieruchomości do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej:
1) określić warunki techniczne przyłączenia nieruchomości do sieci, wskazując miejsce i sposób tego przyłączenia,
lub
2) poinformować osobę ubiegającą się o przyłączenie do sieci nieruchomości o braku możliwości technicznych przyłączenia nieruchomości do sieci.
2. Termin ważności warunków technicznych przyłączenia, o których mowa w ust. 1 pkt 1, wynosi 1 rok licząc od daty ich wydania właścicielowi przez przedsiębiorstwo.
§ 9
Odbiorca usług uprawniony jest do przyłączenia nieruchomość do sieci pod warunkiem:
1) opracowania i przedłożenia do uzgodnienia przedsiębiorstwu dokumentacji technicznej przyłącza,
2) uzyskania decyzji zezwalającej na budowę przyłącza zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2000 r. Nr 106, poz. 1126 ze zm.).
§ 10
1. Odbiorca usług po zakończeniu robót związanych z przyłączeniem nieruchomości do sieci ma obowiązek zgłosić przedsiębiorstwu wykonanie przyłącza celem dokonania odbioru technicznego.
2. Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1, dokonywane jest w formie pisemnej.
3. Przedsiębiorstwo ma obowiązek dokonania odbioru technicznego przyłącza w terminie 14 dni od daty złożenia zgłoszenia.
4. Dokonanie odbioru technicznego przyłącza upoważnia odbiorcę usług do podpisania umowy, o której mowa w § 3 regulaminu.
5. Przedsiębiorstwo ma prawo odmówić dokonania odbioru technicznego przyłączenia do sieci, jeżeli przyłącze zostało wykonane bez zachowania warunków określonych w § 8 regulaminu, bądź niezgodnie z nimi.
§ 11
Przedsiębiorstwo ma prawo kontrolować prawidłowość realizacji robót związanych z przyłączeniem nieruchomości do sieci, zgodnie z wydanymi warunkami technicznymi oraz uzgodnioną dokumentacją techniczną przyłącza.
§ 12
Umowa określona w § 3 regulaminu reguluje w szczególności:
1) ilość i jakość świadczonych usług wodociągowych lub kanalizacyjnych oraz warunków ich świadczenia,
2) sposób i terminy wzajemnych rozliczeń,
3) prawa i obowiązki stron umowy,
4) procedury i warunki kontroli funkcjonowania urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych,
5) okres obrachunkowy i sposób uiszczania opłat,
6) okres obowiązywania umowy,
7) odpowiedzialność stron za niedotrzymanie warunków umowy, w tym warunków jej wypowiedzenia.
§ 13
1. Należność z tytułu opłat za dostarczaną wodę i odprowadzane ścieki odbiorca usług jest zobowiązany regulować według zasad ustalonych w umowie.
2. Zwłoka w regulowaniu należności określonych w ust. 1 stanowi podstawę naliczania przez przedsiębiorstwo odsetek ustawowych.
3. Wniesienie przez odbiorcę usług reklamacji nie wstrzymuje obowiązku należytego i terminowego regulowania należności. W przypadku uwzględnienia reklamacji ewentualna nadpłata podlega zaliczeniu w poczet przyszłych należności lub, na żądanie odbiorcy usług podlega zwrotowi w terminie 14 dni od dnia uwzględnienia reklamacji.
4. Jeżeli odbiorca usług zalega z płatnością opłat za dwa okresy obrachunkowe przedsiębiorstwo uprawnione jest, po uprzednim bezskutecznym upomnieniu i wyznaczeniu dodatkowego 14-dnio-wego terminu zapłaty oraz poinformowaniu o konsekwencjach związanych z nie uregulowaniem należności w terminie, do zamknięcia przyłącza.
5. Wznowienie dostarczania wody lub odprowadzania ścieków poprzez otwarcie przyłącza następuje po udokumentowaniu przez odbiorcę usług uiszczenia zaległych opłat oraz kwot poniesionych przez przedsiębiorstwo w związku z zamknięciem i otwarciem przyłącza.
§ 14
W celu usunięcia awarii, przeprowadzenia przeglądu napraw urządzeń wodociągowych lub kanalizacyjnych przedsiębiorstwo ma prawo wejścia na teren nieruchomości w pasie o szerokości 3 metrów na przebiegu sieci lub przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego – bez odszkodowania, pod warunkiem przywrócenia terenu do stanu pierwotnego.
§ 15
Potencjalni odbiorcy usług wodociągowo-kanaliza-cyjnych mogą uzyskać nieodpłatnie informacje dotyczące dostępu do tych usług:
1) w siedzibie Urzędu Gminy Długołęka poprzez udostępnienie do wglądu:
a) studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,
b) miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
2) w siedzibie przedsiębiorstwa poprzez udostępnienie do wglądu:
a) wieloletniego planu rozwoju i modernizacji,
b) planu inwestycyjnego.
§ 16
Przedsiębiorstwo ma prawo wstrzymać lub ograniczyć świadczenie usług wodociągowo-kanalizacyjnych w zakresie:
1) zbiorowego zaopatrzenia w wodę w przypadku:
a) braku wody w urządzeniach wodociągowych,
b) zanieczyszczenia wody w urządzeniach wodociągowych w sposób niebezpieczny dla zdrowia,
c) zwiększenia zapotrzebowania dopływu wody na cele pożarowe,
d) konieczności przeprowadzenia niezbędnych napraw urządzeń wodociągowych,
e) uszkodzenia instalacji odbiorczej grożącego niebezpieczeństwem,
f) przerw w zasilaniu energetycznym urządzeń wodociągowych.
2) zbiorowego odprowadzania ścieków w przypadku:
a) wystąpienia awarii w sieci kanalizacyjnej,
b) przerw w zasilaniu energetycznym urządzeń kanalizacyjnych,
c) konieczności przeprowadzenia niezbędnych napraw urządzeń kanalizacyjnych.
§ 17
Przedsiębiorstwo nie ponosi odpowiedzialności za skutki wstrzymania lub ograniczenia w świadczeniu usług wodociągowo-kanalizacyjnych, spowodowanego przyczynami wymienionymi w § 16 regulaminu oraz innymi przyczynami niezależnymi od przedsiębiorstwa.
§ 18
1. Odbiorca usług ma prawo zgłaszania reklamacji dotyczących ilości i jakości świadczonych usług wodociągowo-kanalizacyjnych oraz wysokości opłat za świadczenie tych usług.
2. Reklamacje, o których mowa w ust. 1, wnoszone są pisemnie.
3. Przedsiębiorstwo zobowiązane jest w terminie 30 dni od daty wpływu reklamacji do powiadomienia zainteresowanego odbiorcy usług o sposobie jej załatwiania.
§ 19
1. W przypadku planowanych prac konserwacyjno--remontowych sieci lub urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych przedsiębiorstwo ma obowiązek powiadomić odbiorcę usług wodociągowo-kanaliza-cyjnych, o planowanych przerwach w świadczeniu usług, najpóźniej na jeden dzień przed terminem rozpoczęcia tych prac.
2. Powiadomienie o planowanej przerwie, zgodnie z ust. 1, nastąpi w sposób zwyczajowo przyjęty (np. telefonicznie, poprzez rozplakatowanie ogłoszeń w miejscach publicznych czy powiadomienie przez sołtysów).
§ 20
W przypadku przerwania świadczenia usług z powodu awarii oraz z powodu zaistnienia, w sposób nagły i nieplanowany, przyczyn opisanych w § 16 pkt 1 lit. a–c, e i f oraz pkt 2 lit. a i b regulaminu, przedsiębiorstwo ma obowiązek powiadamiania odbiorców usług o przerwach w świadczeniu usług trwających dłużej niż 6 godz.
§ 21
1. W przypadku uszkodzenia lub zniszczenia wodomierza głównego, z winy odbiorcy usług, ponosi on pełne koszty jego naprawy.
2. Rozliczenie poniesionych przez przedsiębiorstwo kosztów naprawy, o których mowa w ust. 1, uwzględniających koszty wymiany, naprawy i legalizacji wodomierza głównego, następuje na podstawie faktury wystawionej przez przedsiębiorstwo odbiorcy usług.
§ 22
1. Przedsiębiorstwo ma prawo niezwłocznego wstrzymania dostawy wody w przypadku gdy instalacja i przyłącze wodociągowe będące w posiadaniu
odbiorcy usług stwarzają bezpośrednie zagrożenie zanieczyszczenia wody w sieci wodociągowej.
2. Wznowienie dostawy wody nastąpi po upływie 72 godzin od ustania przyczyny wstrzymania.
§ 23
Odbiorca usług wypowiadający umowę, o której mowa w § 3, bez wskazania prawnego następcy, zobowiązany jest do demontażu części wewnętrznej instalacji wodociągowej (do wodomierza).
§ 24
W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem mają zastosowanie odpowiednie przepisy ustawy lub aktów prawnych wydanych na jej podstawie.